Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoogbegaafd maar niet 'slim'

Ik wist niet welke titel neer te zetten , dit dekt de lading enigszins. Is niet onaardig bedoeld, maar weet t niet echt anders samen te vatten
Ik ben benieuwd of iemand het volgende herkent:

Dochter (13) is in groep 5 getest; kwam een hoog IQ uit. 137 (verbaal en perfomaal in evenwicht), ze heeft ook ADHD. Inmiddels een jaar aan de medicatie

Nu in de puberteit begint het duidelijk te worden dat ze niet weet hoe ze moet leren, opzich normaal bij kinderen die dat nooit hebben hoeven doen dus daar zijn we met haar mee bezig. Hierbij valt op, dat ze vanuit zichzelf moeilijk verbanden legt, geen grote lijnen ziet, weinig motivatie geeft om te leren enz. Ook vragen in een werkboek of toets vindt ze lastig te begrijpen. Op de basisschool speelde dit niet. Ze zit nu in de 2e havo / vwo. Als ik naar haar resultaten kijk en haar tegenzin om te leren / huiswerk te maken én t feit dat het een kind is dat lekker bezig wil zijn denk ik dat ze het beste naar de havo kan. Dat is uiteraard helemaal prima.

Ik kan alleen het hoge IQ niet zo rijmen met wat ik nu zie; mogelijk ligt t aan de puberteit , maar ze is best lui, weinig interesses / zoektocht naar kennis, weet over veel dingen echt weinig (desinteresse?), is eigenlijk heel creatief maar geen zin dingen te doen. Zit t liefst op TikTok, enz
Het is echt een leuk kind; sociaal, sportief, ook moe van veel naar school fietsen en 3x in de week sporten dus logisch dat ze graag 'hangt'. 
Soms denk ik dat er iets fout is gegaan bij de test maar dat kan natuurlijk niet, daarnaast zal haar ADHD zeker een rol spelen. 

Wie herkent het bovenstaande?


Wat zou het mooi zijn als een hoog iq gelijk zou staan aan hoge inzet,  ijver en vlijt...

Hier net weer ruzie met onze hoogbegaafde luie hond, die al anderhalf jaar doet over twee simpele presentaties, waarvan de ene al verklooid is en een herkansing. Stage moet ook nog geregeld worden.

Poezenmeisje schreef op 27-10-2023 om 13:18:

Wat zou het mooi zijn als een hoog iq gelijk zou staan aan hoge inzet, ijver en vlijt...

Hier net weer ruzie met onze hoogbegaafde luie hond, die al anderhalf jaar doet over twee simpele presentaties, waarvan de ene al verklooid is en een herkansing. Stage moet ook nog geregeld worden.

'hond' ?? hopenlijk of misschien gelukkig typefout ?

Yeps

Yeps

27-10-2023 om 13:22 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 27-10-2023 om 13:18:

Wat zou het mooi zijn als een hoog iq gelijk zou staan aan hoge inzet, ijver en vlijt...

Hier net weer ruzie met onze hoogbegaafde luie hond, die al anderhalf jaar doet over twee simpele presentaties, waarvan de ene al verklooid is en een herkansing. Stage moet ook nog geregeld worden.

Nee klopt, ik snap zeker dat dat niet altijd zo is met HB kinderen. Maar t valt me op dat ze soms best een slechte woordenschat  heeft, slecht snapt wat ze nou echt aan t doen is bij bv een hoofdstuk wiskunde (legt geen verbanden), toetsvragen niet snapt enz. 

Chiquita schreef op 27-10-2023 om 13:21:

[..]

'hond' ?? hopenlijk of misschien gelukkig typefout ?

Hij ligt liever in zijn mandje te gamen dan even aan het werk te gaan. 

De ene presentatie is bijvoorbeeld vrijwel klaar, maar hij heeft nog steeds geen datum geregeld met school.

Voor mensen met hoogbegaafdheid is het belangrijk dat ze eerst aangeboden wordt waar ze het over gaan hebben. Bijvoorbeeld een feestdag zoals Pasen. Wat is pasen en wat vieren we dan. In plaats van te beginnen met eieren verven, lente dieren, chocolade ei eten, eieren zoeken en dan pas bespreken dat fit met Pasen te maken heeft. Even wat simplistisch uitgelegd.
Of bijvoorbeeld spelling. Dan zien ze liever eerst hoe je een woord schrijft en dan pas waarom je het woord zo schrijft. Dit wordt vaak andersom aangeboden.
Ook bij boeken op het voortgezet onderwijs wordt vaak geen duidelijke inleiding gegeven, waardoor het voor HB'ers vaak nier duidelijk is wat ze leren en waarom. 

Een hoog iq zegt niets over executieve functies. En juist die zijn een voorspeller van schoolsucces.Het gegeven IQ is niet bepalend voor
hoe een kind functioneert, het is vooral bepalend voor hoe het kind met de leerstof omgaat.
De executieve functies zeggen alles over hoe je als persoon de informatie verwerkt.
Het gaat om de cognitieve processen die diverse aspecten van de informatieverwerking met
elkaar verbinden. Hoe leer je? Hoe pak je een taak aan? Executieve functies zijn
denkvaardigheden die het gedrag aansturen.

Kinderen met AD(H)D hebben vaak minder goed ontwikkelde executieve functies. En dan zal je dus niet je volledige IQpotentieel kunnen benutten. Het goede nieuws is dat je executueve functies wel kan stimuleren. 

Yeps schreef op 27-10-2023 om 13:22:

[..]

Nee klopt, ik snap zeker dat dat niet altijd zo is met HB kinderen. Maar t valt me op dat ze soms best een slechte woordenschat heeft, slecht snapt wat ze nou echt aan t doen is bij bv een hoofdstuk wiskunde (legt geen verbanden), toetsvragen niet snapt enz.

Ik las laatst ergens dat het niet snappen van toetsvragen, zoals bijvoorbeeld bij cito vragen er wel bij hoort  juist omdat HB'ers die anders interpreteren 

Hier een enorm slimme dochter (nooit getest). Haalt nu 9ens ten 10en op de universiteit doet twee studies, waarvan 1 master. Ze weet heel goed hoe ze moet plannen en is ijverig.
Maar vraag haar om een band te plakken en ze weet niet hoe ze dat moet aanpakken.

Had ooit een klasgenoot die een IQ van 140 heeft (die moeder zei het bij ieder gesprek, wat ik best irritant vond) maar die is blijven zitten in 4 Gymnasium en moest naar het VWO. Maar die gooide er echt met de pet naar.
Een hoog IQ is echt geen garantie ergens voor. 

Ik denk dat een hoog IQ vooral aangeeft dat je heel goed bent in dat soort logische vraagstukken die ze je bij een test voorleggen. De praktijk is dan heel anders. Ik vind echt dat er teveel wordt blind gestaard op dat IQ. En dan is het ook nog eens een momentopname. 

herkenbaar hoor! 13 jarige, geen adhd overigens, maar wel een knul met energie. Sport 2x in de week, zit in 3 gym (categoraal gym). Motivatie is al lang een ding, qua karakter, hoe leuk hij ook is, ook wat gemakzuchtig en lui. Maar alles is ook gauw saai, en school al helemaal. Slaat alleen aan op wiskunde, verder nauwelijks, af en toe iets natuur of sterrenkundigs.Ook hier cijfers op onder of net boven t randje, hoeven zeker niet allemaal 9's, maar hij presteert echt wel onder z'n kunnen. Maar zolang voldoende maakt school er geen punt van. Ik zou niet zo snel kiezen voor afstromen. Hier betekent dat overigens ook van school af (blijven zitten kan wel). Maar uiteindelijk moet zij t wel doen. Ik denk alleen dat de havo nog saaier is en dat dit niet gaat betekenen dat cijfers omhoog gaan. Nu zijn hier wel de snelle verbanden, maar ook alleen op wat ie leuk vindt. Bij de talen zie ik dat veel minder terug. De moeite met leren herken ik wel en ook t 'zitvlees' (3 kwartier leren voor wiskunde, verspreid over 3x is best veel....)

Met haar, en met school al eens over gesproken?

Marit

Ik lees een kind met niet al te beste executieve vaardigheden dat geen uitdaging krijgt. Afstromen gaat dat niet beter maken. Executieve vaardigheden trainen wel. En juist meer uitdaging.

Yeps

Yeps

27-10-2023 om 13:52 Topicstarter

Marit! schreef op 27-10-2023 om 13:42:

herkenbaar hoor! 13 jarige, geen adhd overigens, maar wel een knul met energie. Sport 2x in de week, zit in 3 gym (categoraal gym). Motivatie is al lang een ding, qua karakter, hoe leuk hij ook is, ook wat gemakzuchtig en lui. Maar alles is ook gauw saai, en school al helemaal. Slaat alleen aan op wiskunde, verder nauwelijks, af en toe iets natuur of sterrenkundigs.Ook hier cijfers op onder of net boven t randje, hoeven zeker niet allemaal 9's, maar hij presteert echt wel onder z'n kunnen. Maar zolang voldoende maakt school er geen punt van. Ik zou niet zo snel kiezen voor afstromen. Hier betekent dat overigens ook van school af (blijven zitten kan wel). Maar uiteindelijk moet zij t wel doen. Ik denk alleen dat de havo nog saaier is en dat dit niet gaat betekenen dat cijfers omhoog gaan. Nu zijn hier wel de snelle verbanden, maar ook alleen op wat ie leuk vindt. Bij de talen zie ik dat veel minder terug. De moeite met leren herken ik wel en ook t 'zitvlees' (3 kwartier leren voor wiskunde, verspreid over 3x is best veel....)

Met haar, en met school al eens over gesproken?

Marit

School heeft haar niet zo goed in beeld. Daar lijkt het een meisje die braaf doet wat ze moet doen. Cijfers zijn vooral op havo niveau goed, vwo echt niet goed
Als ik bij mijn oudste zie (ook H hoe hard ze toch ook moet leren op het VWO, zie ik dat mijn jongste (nog) niet doen. Ik denk ook eerlijk gezegd dat het meer een kind is voor het HBO dan WO. 

BritgetJones007 schreef op 27-10-2023 om 13:40:

[..]

Ik las laatst ergens dat het niet snappen van toetsvragen, zoals bijvoorbeeld bij cito vragen er wel bij hoort juist omdat HB'ers die anders interpreteren

Dit ja.  De vraagstelling van cito is hier vaak bron van frustratie geweest.  Welk woord hoort er niet bij?  Dak raam tafel deur muur. Hij kan dan niet bedenken dat alle worden behalve tafel onderdelen zijn van een huis en dat een tafel in een huis staat.  Wat hem wel helpt is vragen hardop voorlezen dan weet hij wel wat de bedoeling is. Behalve HB is hij ook dyslectisch. 

Yeps

Yeps

27-10-2023 om 13:52 Topicstarter

ze had trouwens ook havo / vwo niveau.
Met name door haar concentratie en CITO die ze echt slecht gemaakt had, maar dat hadden we ook wel verwacht

Toch vreemd als je een meisje wil aanpassen aan een cijfertje wat ooit vastgesteld is in een test. Ze heeft een IQ van 137, dus zou ze zus en zo moeten presteren, dat doet ze niet, dan gaan we van alles erbij halen, want dat cijfertje blijft staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.