Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoogbegaafd maar niet 'slim'


absor schreef op 27-10-2023 om 14:38:

je krijgt een keer een test en blijkt een iq van 137. Nou live up to that
Als het meisje lekker drie keer per week sport, met plezier naar school gaat, lekker in haar vel zit. Lijkt me allemaal prima. Of dat nu vmbo of vwo is. Ik zou ook zeker niet expliciet noemen tegen kind dat ze hoogbegaafd is ofzo. Je schiet er niets mee op

Dit. 

Helpen waarmee? Om toch VWO (is inclusief gymnasium) te halen? Of om het niveau te kiezen waarop ze zich goed voelt?
Je zegt zelf: 'Als ik naar haar resultaten kijk en haar tegenzin om te leren / huiswerk
te maken én t feit dat het een kind is dat lekker bezig wil zijn denk ik dat ze het beste naar de havo kan. Dat is uiteraard helemaal prima.'
Het enige probleem dat je hebt is het cijfertje dat ze gekregen heeft voor haar IQ toen ze in groep 5 zat, dus 8 jaar was. 

Tsjor

Ligt eraan; als je geen natuurlijke belangstelling hebt en je toch moet blokken voor die dingen met als enige motivatie geen straf te krijgen dan voel je een hoop druk maar daar ga je echt niet beter van presteren.

Yeps

Yeps

27-10-2023 om 15:06 Topicstarter

tsjor schreef op 27-10-2023 om 15:01:

'Als kind weet dat het anders is het zich aanpassen aan het gemiddelde.' Slim kind, heeft ze later profijt van.
Tsjor

wat bedoel je hier precies mee?

Yeps

Yeps

27-10-2023 om 15:08 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 27-10-2023 om 15:04:

[..]

Dit.

kind weet haar iq al lang... t was niet 'een keer een testje' maar jaren frustratie op school, in de klas ,met leerwerk , zich vervelen enz , toen is ze onderzocht en meegenomen in het uitslag en adviesgesprek. Uiteraard. Kind was blij dat t niet aan haar lag, die zocht alles bij zichzelf.
natuurlijk noemen we haar niet hoogbegaafd maar ze weet haar iq wel

IMI-x2 schreef op 27-10-2023 om 15:02:

[..]

Bedoel je dat je het een goed idee vindt dat kinderen gaan onderpresteren om aan het gemiddelde te voldoen?

Nee dat bedoelde ik niet.  Maar als het kind weet dat het op een andere manier denkt dan weet bijvoorbeeld mijn zoon dat anderen hem niet kunnen volgen in zijn betoog en kan hij de manier van formuleren aanpassen, zodat anderen hem wel begrijpen.

Niet onderpresteren, dat is zonde.  Maar wel een leven kiezen waarop samengewerkt kan worden bijvoorbeeld. 

Yeps

Yeps

27-10-2023 om 15:11 Topicstarter

tsjor schreef op 27-10-2023 om 15:05:

Helpen waarmee? Om toch VWO (is inclusief gymnasium) te halen? Of om het niveau te kiezen waarop ze zich goed voelt?
Je zegt zelf: 'Als ik naar haar resultaten kijk en haar tegenzin om te leren / huiswerk
te maken én t feit dat het een kind is dat lekker bezig wil zijn denk ik dat ze het beste naar de havo kan. Dat is uiteraard helemaal prima.'
Het enige probleem dat je hebt is het cijfertje dat ze gekregen heeft voor haar IQ toen ze in groep 5 zat, dus 8 jaar was.

Tsjor

het gaat niet om probleem...ik probeer dingen te begrijpen en te kijken waarin en hoe ik haar kan begeleiden. Niet naar t vwo, dat heb ik al in mijn OP gezegd, maar naar een fijne schooltijd voor nu en een fijn leven voor later. Niet meer en niet minder

Hoe is ze er zelf onder? Wat wil ze zelf? Eigen regie is toch wel een dingetje bij HB is mijn ervaring, er valt niet zoveel te dwingen als er geen motivatie is.

Daarnaast wel typisch dat het niet binnenkomt. Onderprikkeling? Geen uitdaging? Teveel van hetzelfde waardoor ze uitslaat? Gaan de lessen te langzaam? Heeft ze dingen op school waar ze wel aan van gaat staan?

Een grote waas door de medicatie? Lastig, is er ondersteuning op school?

Als je de test nog hebt op grond waarvan ze haar hoge score heeft gehaald en je vergelijkt het met de vraagstukken die ze nu moet oplossen dan vind je misschien het antwoord.

Yeps schreef op 27-10-2023 om 15:00:

[..]

Dank voor je adviezen en nuancering
Het gaat mij uiteraard niet om t cijfer of haar te veranderen maar wel over hoe ik haar kan helpen, hoe ze zelf gaat snappen hoe ze dingen moet aanpakken, dat school snapt dat ze soms een andere aanpak nodig heeft enz.

Is hier niet een zorgteam voor op school. Om de andere betrokken leerkrachten te informeren van HB bij je kind en ze een stappenplan laten geven hoe stof aangereikt moet worden en waar ze rekening mee moeten houden, ook gezien het feit dat adhd ook nog een rol speelt? Is medicatie wel goed afgesteld op dit moment? Misschien even overleggen en aangeven waar je tegenaan loopt met kind en of dit een indicatie is om medicatie weer anders af te stellen?

Yeps

Yeps

27-10-2023 om 15:20 Topicstarter

Evaluna schreef op 27-10-2023 om 15:14:

Hoe is ze er zelf onder? Wat wil ze zelf? Eigen regie is toch wel een dingetje bij HB is mijn ervaring, er valt niet zoveel te dwingen als er geen motivatie is.

Daarnaast wel typisch dat het niet binnenkomt. Onderprikkeling? Geen uitdaging? Teveel van hetzelfde waardoor ze uitslaat? Gaan de lessen te langzaam? Heeft ze dingen op school waar ze wel aan van gaat staan?

Een grote waas door de medicatie? Lastig, is er ondersteuning op school?

Ze zit op een school waarin ze veel projectmatig werken, weinig instructie, veel zelf doen. Dat is voor haar wel fijn gezien haar korte concentratie en graag zelf werk willen vormgeven
School ziet geen probleem; haar houding is goed, cijfers gemiddeld,
Ze wil zelf wel leren , vindt t alleen echt niet leuk . En dat mag ook he, maar dan lijkt havo en dan hbo mij passender

Yeps

Yeps

27-10-2023 om 15:23 Topicstarter

Yeps schreef op 27-10-2023 om 15:20:

[..]

Ze zit op een school waarin ze veel projectmatig werken, weinig instructie, veel zelf doen. Dat is voor haar wel fijn gezien haar korte concentratie en graag zelf werk willen vormgeven
School ziet geen probleem; haar houding is goed, cijfers gemiddeld,
Ze wil zelf wel leren , vindt t alleen echt niet leuk . En dat mag ook he, maar dan lijkt havo en dan hbo mij passender

doordat ze op school niet opvalt wordt het zorgteam ook niet betrokken en worden wij als wat overbezorgd gezien, terwijl je juist bij uitstek thuis ziet wat het met haar doet en waar dingen misgaan

BritgetJones007 schreef op 27-10-2023 om 13:40:

[..]

Ik las laatst ergens dat het niet snappen van toetsvragen, zoals bijvoorbeeld bij cito vragen er wel bij hoort juist omdat HB'ers die anders interpreteren

Dit inderdaad. Zowel bij mijn kind als bij hb-kindernen die ik begeleid op school, zie ik dat de vragen multi-interpretabel zijn. Dat maakt het lastig als dat ook nog eens gesloten vragen zijn. 

'terwijl je juist bij uitstek thuis ziet wat het met haar doet en waar dingen misgaan' Dus thuis laat ze iets anders zien dan op school. Waarin zitten de verschillen? Kan het zijn dat ze zelf aanvoelt dat ze haar hoge IQ en bijbehorende verwachtingen (vertel me niet dat die geen rol spelen, je hebt het er nu nog over) niet aan kan, niet waar kan maken? En dat ze daar tegenover jullie, haar ouders, op een bepaalde manier mee om wil gaan?
Of zijn er andere dingen die je ziet? Bijvoorbeeld boeken die ze leest, programma's die ze kijkt, vragen die ze stelt etc. 
Tsjor

Yeps schreef op 27-10-2023 om 15:23:

[..]

doordat ze op school niet opvalt wordt het zorgteam ook niet betrokken en worden wij als wat overbezorgd gezien, terwijl je juist bij uitstek thuis ziet wat het met haar doet en waar dingen misgaan

Kan het niet zijn dat je afgepoeierd wordt, door personeelstekort

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.