Annelous10
16-12-2025 om 09:15
Iemand tips? 15 jarige in 4 havo loopt vast met schoolwerk
Goedemorgen, ik was even benieuwd of er iemand is met ervaring met het volgende; de titel zegt het al, onze 15 jarige dochter loopt een beetje vast met schoolwerk. Ik moet er als kanttekening bij zetten dat ze op de wachtlijst staat voor een add test op advies van de huisarts. Verder loopt alles wel lekker, ze heeft leuke vriendinnen, ze sport, ze heeft een bijbaantje (dat ze leuk vindt en geen stress veroorzaakt) alleen als het op school aan komt gaat het niet lekker. Ze gaat er niet met tegenzin heen (hetzelfde als de meesten van haar leeftijd gok ik) maar het is het huiswerk maken/leren/plannen. Dit is al zo sinds de 1e. Ze zit nu in 4 havo maar is begonnen op gymnasium. Het is niet zo dat wij haar pushen dat ze perse een vwo of dus gym diploma moet hebben maar het is wel duidelijk dat ze de havo prima aan zou moeten kunnen. Ik denk persoonlijk dat havo ook beter bij haar past en een leuke hbo opleiding straks. Het is geen vwo kind wat graag onderzoekt enz. Dus qua niveau zit ze volgens mij prima en dat vindt ze zelf ook en dat is het belangrijkste. In de afgelopen jaren hebben we van alles geprobeerd, bijles privé, bijles in een groepje, een cursus leren leren en plannen. Het is vooral het zichzelf er toe zetten om te beginnen. En ik wil haar natuurlijk helpen daar ligt het niet aan maar helpen een planning maken, de boel te overzien veel meer kan ik toch niet? Of zie ik het verkeerd? Ik weet het zo langzamerhand ook niet meer (en als ik zeg ik bedoel ik wij, mijn man en ik) School is op zich wel begripvol. Zeker nu blijkt dat er misschien toch iets van add aan de hand is zijn ze wel soepel. Alleen meer dan dat komt er ook niet vanuit school. Alleen zo van “tja ze is een pientere tante dus dit kan ze makkelijk”. Ik weet ook niet wat ik meer van school zou mogen verwachten hoor maar ja.. hier hebben we weinig aan. Af en toe blijft ze een dagje thuis als het even ‘te veel’ is. Het is qua persoontje wel een meisje wat gevoelig is maar niet gevoelig voor druk of wat er van haar verwacht wordt. Kleine dingen zijn haar al snel te veel. Als ze uit school komt en ik haar iets vraag nou dan kan ze me toch chagrijnig zijn. Maar dat zal ook wel bij het puberen horen. Dus nee, ik zit er niet de hele dag boven op. Ze mag lekker haar ding doen in het weekend s’avonds uit chillen met vrienden/vriendinnen) ze is best verstandig dus dat is wel minder moeilijk voor ons als ouders). Maar ik werk bijvoorbeeld wel sinds een tijdje de middagen thuis zodat ik er ben om te begeleiden met huiswerk/plannen. Maar het lukt gewoon niet. Niets helpt, afspraken maken, steng zijn, het juist los laten, geloof me, alles geprobeerd. Dus ja, ik ben heel benieuwd of er iemand is die de gouden tip heeft? Pfff lang verhaal, sorry hoor maar het schetst een duidelijk beeld zo.
Euphoria
17-12-2025 om 17:53
Ysenda schreef op 17-12-2025 om 16:51:
[..]
Hier hetzelfde, zit nu in het diagnose traject sticker 1 is iedereen wel zeker van, sticker 2 is waarschijnlijk maar hoeft niet.
Mijn moeder had ook graag in haar jeugd een sticker gehad ipv na meerdere opnames en een zelfmoordpoging. Ze was nu 76, ik ben 54.
Hier kind diagnose gecombineerde versie en als je maar wat weet….wat zijn wij blij dat we het traject zijn aangegaan en op die manier handvaten, psycho-educatie en medicatie hebben gekregen waardoor het leven voor kind nu een stuk overzichtelijker is.
Due-scimmie
17-12-2025 om 19:45
Ysenda schreef op 17-12-2025 om 16:51:
[..]
Hier hetzelfde, zit nu in het diagnose traject sticker 1 is iedereen wel zeker van, sticker 2 is waarschijnlijk maar hoeft niet.
Mijn moeder had ook graag in haar jeugd een sticker gehad ipv na meerdere opnames en een zelfmoordpoging. Ze was nu 76, ik ben 54.
Ik denk ook dat ik het via de genen van mijn moeder heb. Aan die kant zijn we met 8 kleinkinderen waarvan 5 de diagnose, 1 zou er vast ook uitkomen als die liet testen. En daar ook een tante die ongetwijfeld de diagnose zou hebben gehad (maar die is helaas overleden).
anomarie
17-12-2025 om 21:08
even een iets ander geluid. Havo 4 is een super pittig jaar, ze staat nog voldoende (behalve wiskunde). Het leven vraagt ook veel van jongeren. De lat ligt insta- hoog. alles moet leuk en perfect zijn en laat leren uit boeken nou heel saai zijn en altijd maar moeten presteren niet fijn. Het gaat allemaal zo snel om ons heen; kijk maar hoe jongeren op hun telefoon scrollen. Hebben jongeren nog wel de tijd om zich te leren focussen?
Een label kan helpen om jezelf beter te begrijpen en je omgeving beter te laten aansluiten, maar we kunnen ons er ook op aanpassen.
Ik mis een beetje de middenweg.
Ik vind het boek generatie angststoornis een mooi voorbeeld, hoewel dat ook wel weer de andere kant op neigt.
Ik mis een beetje de middenweg.
Ies
17-12-2025 om 21:32
Annelous10 schreef op 17-12-2025 om 09:26:
[..]
Mee eens hoor. Ik ben ook zeker van de positieve benadering. Haar cijfers zijn prima (behalve wiskunde) daar gaat het niet om. Het probleem is dat alles omtrent school voor haar voelt als een worsteling (niet het op school zijn an sich want sociaal zit ze prima in haar vel). Ze komt dagelijks zwaar overprikkeld uit school, heeft dan geen zin meer in huiswerk op welk gebied dan ook en zegt letterlijk dat het idee van wat ze allemaal voor school moet doen haar overspoelt en dat ze niets mee krijgt van de lessen op school. Dat het zinloos is om in de klas te zitten bij de meeste vakken. En dat ze graag hulp wil. Dus zo zijn we hier beland.
Ze heeft iig een sterke behoefte aan zin/ betekenisgeving. Dat kàn samenhangen met hb. Hoeft natuurlijk niet. Ik herken het wel bij andere kind van mij, die scoorde (hoog) hb. Dat kind liep overigens volledig vast op vo. Het kind waar ik eerder over sprak is nooit getest maar hb heeft natuurlijk wel een grote erfelijke component. Ik sluit het bij haar niet uit hoewel het bij haar zeker niet in het oog springt.
Voor veel kinderen is school totaal ‘zinloos’ maar de meeste kinderen vinden dat niet zo erg of richten zich op zaken die ze wél leuk vinden. Voor mijn zoon was/is zinloosheid zo’n beetje het ergste dat hem kan overkomen
Als je toch de kant van testen uitgaat zou ik zeker ook voor een iq test gaan.
kenfan
18-12-2025 om 12:13
anomarie schreef op 17-12-2025 om 21:08:
even een iets ander geluid. Havo 4 is een super pittig jaar, ze staat nog voldoende (behalve wiskunde). Het leven vraagt ook veel van jongeren. De lat ligt insta- hoog. alles moet leuk en perfect zijn en laat leren uit boeken nou heel saai zijn en altijd maar moeten presteren niet fijn. Het gaat allemaal zo snel om ons heen; kijk maar hoe jongeren op hun telefoon scrollen. Hebben jongeren nog wel de tijd om zich te leren focussen?
Een label kan helpen om jezelf beter te begrijpen en je omgeving beter te laten aansluiten, maar we kunnen ons er ook op aanpassen.
Helemaal eens, ik mis geloof ik de totale afslag. Er wordt Vavo geadviseerd voor een 15 (!) jarige. Bij een treetje lager (van vwo naar havo) wordt er direct met diagnoses gesmeten. Tussen neus en lippen door wordt vroeggeboorte gekoppeld aan HB - intrigerend nieuw inzicht, graag een bron. En dat terwijl de cijfers voldoende zijn om binnen 1 1/2 jaar de school achter zich te laten en een richting in te slaan die haar ligt.
Ysenda
18-12-2025 om 13:47
kenfan schreef op 18-12-2025 om 12:13:
[..]
Helemaal eens, ik mis geloof ik de totale afslag. Er wordt Vavo geadviseerd voor een 15 (!) jarige. Bij een treetje lager (van vwo naar havo) wordt er direct met diagnoses gesmeten. Tussen neus en lippen door wordt vroeggeboorte gekoppeld aan HB - intrigerend nieuw inzicht, graag een bron. En dat terwijl de cijfers voldoende zijn om binnen 1 1/2 jaar de school achter zich te laten en een richting in te slaan die haar ligt.
er wordt niet met diagnoses gesmeten, TO geeft aan dat kind op de wachtlijst staat voor onderzoek, maar ook al heb je niet genoeg punten voor een diagnose, toch kan wat hulp die weet wat vaak wel werkt met dergelijke diagnoses beter werken dan het standaard riedeltje.
Kind loopt ook op de havo wel vast volgens TO, herhaling van wat op het gym gebeurde.
Dat van vroeggeboorte en HB vind ik ook een opmerkelijke.
kenfan
18-12-2025 om 14:32
Ysenda schreef op 18-12-2025 om 13:47:
[..]
er wordt niet met diagnoses gesmeten, TO geeft aan dat kind op de wachtlijst staat voor onderzoek, maar ook al heb je niet genoeg punten voor een diagnose, toch kan wat hulp die weet wat vaak wel werkt met dergelijke diagnoses beter werken dan het standaard riedeltje.
Kind loopt ook op de havo wel vast volgens TO, herhaling van wat op het gym gebeurde.
Dat van vroeggeboorte en HB vind ik ook een opmerkelijke.
Kind staat op een wachtlijst, omdat het kind volgens TO vastloopt.
Vervolgens schrijft TO dat het dochter op het juiste niveau zit, daar bevredigende resultaten haalt, sport en een bijbaantje heeft en het sociaal lekker loopt. Daar zouden ouders voor tekenen. Tsja, ze begint niet fluitend aan haar huiswerk, wordt chagrijnig als moeder aandringt. Zeer herkenbaar pubergedrag.
Wel heeft meisje de verwachtingen van het eind van de basisschool niet waargemaakt op het VO, daar is ze de enige niet in. Nederland selecteert kinderen ook heel vroeg. Nu zit ze zonder vertraging in havo 4. Moeder schrijft ellenlang verhaal, waaruit blijkt dat ze er juist wel bovenop zit.
Je kunt ook problemen zoeken die er niet zijn en de hulpverlening daarmee zo verstoppen dat er voor kinderen die wel in de knel zitten geen adequate hulp is.
Izza
18-12-2025 om 19:28
Jonagold schreef op 17-12-2025 om 16:06:
[..]
Nee, de vavo is alleen een goed idee als ze echt vast zou lopen en de huidige school handelingsverlegen is en het als optie aanbiedt. Want ze blijft dan toch de verantwoordelijkheid van school, die betalen ook voor haar. Los daarvan, dit meisje voelt zich sociaal juist heel goed op school. Ik zou daar dus niet aan gaan prutsen. Op deze leeftijd zijn vriendschappen en je sociale ontwikkeling imho belangrijker dan school.
Sociale contacten kunnen ook prima buiten school plaatsvinden. Sport, bijbaan, vriendinnen. Daar heb je school niet voor nodig. Uiteindelijk is het doel van school een diploma halen. En na havo 5 zijn al die vriendinnen weg naar een nieuw leven. Terwijl het kind van to daar wellicht niet bijzit. En in eenzaamheid achter blijft. Het kind heeft last van alle drukte op school en alles wat bij de middelbare komt kijken. Bij de vavo valt dat weg. Je komt voor bepaalde vakken en vertrekt weer. Waardoor er meer tijd is om thuis tot rust te komen. En tijd te besteden aan zelfgekozen sociale contacten.
Schoondochter
18-12-2025 om 19:34
Izza schreef op 18-12-2025 om 19:28:
[..]
Sociale contacten kunnen ook prima buiten school plaatsvinden. Sport, bijbaan, vriendinnen. Daar heb je school niet voor nodig. Uiteindelijk is het doel van school een diploma halen. En na havo 5 zijn al die vriendinnen weg naar een nieuw leven. Terwijl het kind van to daar wellicht niet bijzit. En in eenzaamheid achter blijft. Het kind heeft last van alle drukte op school en alles wat bij de middelbare komt kijken. Bij de vavo valt dat weg. Je komt voor bepaalde vakken en vertrekt weer. Waardoor er meer tijd is om thuis tot rust te komen. En tijd te besteden aan zelfgekozen sociale contacten.
Het beeld dat je schetst is gewoon niet (overal) juist. Misschien heb je dit ooit ergens ervaren, dat kan. Mijn ervaring is dat de vavo exact hetzelfde was als de middelbare school, maar dan met meer leerlingen die uitgevallen waren in het reguliere systeem. Veel leerlingen doen de helft van de vakken. Dan ga je niet na je les naar huis maar wacht je op anderen tot zij klaar zijn. Het is de middelbare school met extra tussenuren.
Jonagold
18-12-2025 om 19:39
Izza schreef op 18-12-2025 om 19:28:
[..]
Je mist het punt. Vavo is geen optie, omdat kind nog leerplichtig is en al bij deze school ingeschreven staat. School kan haar eventueel aanmelden, maar zal dat niet doen want blijft verantwoordelijk voor de schoolprestaties EN moet betalen. Als ouder van een 15-jarige kun je niet zelfstandig je kind naar een vavo sturen. Dat is gewoon geen optie.
En ik blijf erbij, ze zit nu cognitief en sociaal op haar plek, wat zou ze winnen met een overstap naar vavo??
Izza
19-12-2025 om 14:21
Schoondochter schreef op 18-12-2025 om 19:34:
[..]
Het beeld dat je schetst is gewoon niet (overal) juist. Misschien heb je dit ooit ergens ervaren, dat kan. Mijn ervaring is dat de vavo exact hetzelfde was als de middelbare school, maar dan met meer leerlingen die uitgevallen waren in het reguliere systeem. Veel leerlingen doen de helft van de vakken. Dan ga je niet na je les naar huis maar wacht je op anderen tot zij klaar zijn. Het is de middelbare school met extra tussenuren.
Waarom zou je wachten? Op wie dan? Iedereen komt daar alleen voor zijn vakken. Er zijn geen gezamenlijke activiteiten of sociale zaken dus minder groepsgevoel. Iedereen komt en gaat volgens eigen rooster. Er zijn kinderen die bijvoorbeeld maar 2 of 3 vakken volgen. Van een gewone middelbare is echt geen sprake.
En je bent als ouders vrij om je kind daar aan te melden waar je wilt. Leerplicht zegt dat je een startkwalificatie moet halen. Dus ingeschreven staan bij een school. Waar dat is maakt niet uit. Je kind gaat immers naar school. Genoeg kinderen die bijvoorbeeld wisselen van school. Hier op school komt het regelmatig voor dat kinderen die gezakt zijn naar de vavo gaan. Die willen niet alleen achterblijven en alle schoolse activiteiten van het laatste jaar hebben ze al gehad. En dan komen ze als "zittenblijver" in een klas vol onbekende kinderen die al jarenlang samen zijn. Het is niet aan school om te bepalen waar jou kind naar school mag hoor. Dat kies je zelf als ouders. Als de vavo beter past kan dat dus.
Schoondochter
19-12-2025 om 14:33
Izza schreef op 19-12-2025 om 14:21:
[..]
Waarom zou je wachten? Op wie dan? Iedereen komt daar alleen voor zijn vakken. Er zijn geen gezamenlijke activiteiten of sociale zaken dus minder groepsgevoel. Iedereen komt en gaat volgens eigen rooster. Er zijn kinderen die bijvoorbeeld maar 2 of 3 vakken volgen. Van een gewone middelbare is echt geen sprake.
En je bent als ouders vrij om je kind daar aan te melden waar je wilt. Leerplicht zegt dat je een startkwalificatie moet halen. Dus ingeschreven staan bij een school. Waar dat is maakt niet uit. Je kind gaat immers naar school. Genoeg kinderen die bijvoorbeeld wisselen van school. Hier op school komt het regelmatig voor dat kinderen die gezakt zijn naar de vavo gaan. Die willen niet alleen achterblijven en alle schoolse activiteiten van het laatste jaar hebben ze al gehad. En dan komen ze als "zittenblijver" in een klas vol onbekende kinderen die al jarenlang samen zijn. Het is niet aan school om te bepalen waar jou kind naar school mag hoor. Dat kies je zelf als ouders. Als de vavo beter past kan dat dus.
Je medescholieren. Na een tijdje zijn dat dan vrienden, zo gaat dat. Je praat als een volwassene over de wereld van een puber, en zo werkt hun wereld niet.
Geen idee hoor, misschien was ik wel te sociaal voor hoe jij denkt over de vavo, maar ik heb aan mijn twee vavo-jaren de meeste sociale contacten overgehouden van mijn hele leven.
Izza
19-12-2025 om 21:11
Schoondochter schreef op 19-12-2025 om 14:33:
[..]
Je medescholieren. Na een tijdje zijn dat dan vrienden, zo gaat dat. Je praat als een volwassene over de wereld van een puber, en zo werkt hun wereld niet.
Geen idee hoor, misschien was ik wel te sociaal voor hoe jij denkt over de vavo, maar ik heb aan mijn twee vavo-jaren de meeste sociale contacten overgehouden van mijn hele leven.
Ik herken dat dus totaal niet. En ken meerdere mensen die naar de vavo gaan of zijn gegaan. Natuurlijk zijn er wel vriendschappen. Maar mensen hangen niet rond na afloop van de lessen. En er zijn geen zaken als schoolfeesten, sportdagen of andere activiteiten. Het is veel meer individueel. Veel jongeren komen ook van uiteenlopende plekken (niet iedere stad heeft een vavo).
_Anoniem_
20-12-2025 om 10:54
Herkenbaar verhaal, alleen 15 jaar geleden inmiddels. Dochter ook afgezakt van VWO naar Havo (vonden wij prima) en erge moeite met school/huiswerk. Ik heb toen heel veel toch wel met haar samen gedaan. Haar daardoor 'bij de les' te houden. Gezellig maken met een kopje thee. Planning maken voor die middag, en dat echt heel regelmatig gedaan (meerdere keren per week) Als ik erbij zat wilde ze wel, want ze vond dat gezellig. Dus ja, samen het hele geschiedenisboek doorgenomen, vlak voor zo'n toets. Zó haar best gedaan en dan was het een mager zesje. Maar goed, lang verhaal kort; Ze is uiteindelijk geslaagd voor Havo, door naar HBO (creatieve opleiding, dus niet teveel in de boeken aldoor) ook dat is gelukt en afgestudeerd. Later kwamen we erachter dat haar vader ADHD heeft en niet zo'n klein beetje ook (wij vonden hem altijd wel druk, maar hij functioneerde wel) en dochter dus vermoedelijk ADD heeft (geen speciale test gedaan, haar therapeut gaf dat aan). Veel uitstelgedrag, dingen lukken alleen met deadlines en enorme stress. Plannen is nog steeds lastig maar lukt inmiddels wel. Ze functioneert in ieder geval goed op haar werk, gebruikt geen medicatie.
Ze woont op zichzelf met vriend en heeft inmiddels door dat die mobiele telefoon een enorme stoorzender is. Dus regelmatig verwijderd ze alle apps, niets staat met notificaties/geluiden aan en ze legt hem het liefst iedere dag vanaf 22:00 helemaal weg (maar het blijft wel trekken zo nu en dan)
Zeespiegel
20-12-2025 om 11:15
Due-scimmie schreef op 16-12-2025 om 10:03:
Ik heb begrepen dat spiegelen goed kan werken bij adhd. In de zin van samen aan de keukentafel en beide voor jezelf aan het werk zijn. En dus juist niet alleen op je kamer huiswerk maken. (Zo werkt voor mij thuiswerken ook niet maar ben ik productiever op kantoor)
(Mijn kinderen hebben nog geen huiswerk, maar het is wel onze intentie om dit straks zo te doen. Het vermoeden is wel dat ze beiden mijn adhd genen hebben geërfd.
Dat is wel herkenbaar, ook zonder diagnose. Alleen op mijn kamer huiswerk maken trok mij niet. Het ging beter vanaf dat ik het aan de keukentafel mocht maken. Voor sommige mensen is sfeer heel belangrijk.

.