Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Irritante discussies met zoon


Viva-Elize schreef op 23-07-2021 om 10:22:

[..]

Je weet dat met het geboortecijfer in NL er alleen maar al sprake kan zijn van bevolkingsafname? Waarom voer je dit soort discussies in een land dat 0 bijdrage heeft aan bevolkingsgroei?

Ik weet dat ja  

Mondiaal gezien is bevolkingsgroei natuurlijk wél een probleem. En klimaatproblemen houden zich niet aan landsgrenzen. De dialoog wat mij betreft ook niet. 

redbulletje schreef op 23-07-2021 om 09:22:

[..]

Ik heb dus bewust geen kinderen dus mijn ecologische voetstap is veel kleiner dan die van iemand met een kind. Heb wel ns een lijstje gezien met de cijfers en mijn autogebruik, vliegreizen en vleesconsumptie valt in 't niet bij de vervuiling die de voortplanting oplevert. Dus draai beter die kraan dicht dan te proberen dweilen met de kraan open.

link graag 

Waarom gaat dit topic nu opeens over de opvattingen van de zoon in kwestie? Daar gaat het toch helemaal niet om? Als de zoon van TO een hekel aan veganisten had gehad en het liefst 6 x per jaar op vliegvakantie zou willen (ik noem maar wat), en daar vervolgens iedereen mee lastig viel, dan was zijn gedrag net zo irritant geweest. 

juliet64 schreef op 23-07-2021 om 13:52:

Waarom gaat dit topic nu opeens over de opvattingen van de zoon in kwestie? Daar gaat het toch helemaal niet om? Als de zoon van TO een hekel aan veganisten had gehad en het liefst 6 x per jaar op vliegvakantie zou willen (ik noem maar wat), en daar vervolgens iedereen mee lastig viel, dan was zijn gedrag net zo irritant geweest.

Nee hoor, voor mij niet. Je beschrijft mijn zoon maar hij valt geen mensen lastig.

watertoren schreef op 23-07-2021 om 13:55:

[..]

Nee hoor, voor mij niet. Je beschrijft mijn zoon maar hij valt geen mensen lastig.

Ja, daar gaat het dus ook niet om, maar laat maar.  

redbulletje schreef op 23-07-2021 om 13:52:

https://www.welingelichtekringen.nl/natuur-en-milieu/707468/deze-vier-keuzes-hebben-de-meeste-invloed-op-het-klimaat.html



"Als je begaan bent met het milieu en je ecologische voetafdruk wil verkleinen dan zijn er vier keuzes die écht zoden aan de dijk zetten: minder vliegen, minder vlees eten, geen auto rijden en minder kinderen krijgen."

 ja daar staat kinderen genoemd. Ik denk dat het scheelt hoeveel kinderen je krijgt (ik heb er één) maar vooral hoe je vervolgens zelf en je kinderen omgaat met de andere drie factoren. Jij doet er maar een, waarom niet de andere drie? 

Als je de cijfers baseert op mensen die niets doen én vier kinderen krijgen, ja dan klopt het wat je zegt. Maar baseer je ze op mensen die alle vier doen dan krijg je heel andere cijfers. 

Want zeg eens eerlijk: ben je bewust kinderloos omwille van het milieu? Dat zou  misschien lovenswaardig zijn maar als je zo bewust de rest niet doet, is het voor mij ook aan twijfel onderhevig. 

Lexus schreef op 23-07-2021 om 14:38:

[..]



"Als je begaan bent met het milieu en je ecologische voetafdruk wil verkleinen dan zijn er vier keuzes die écht zoden aan de dijk zetten: minder vliegen, minder vlees eten, geen auto rijden en minder kinderen krijgen."

ja daar staat kinderen genoemd. Ik denk dat het scheelt hoeveel kinderen je krijgt (ik heb er één) maar vooral hoe je vervolgens zelf en je kinderen omgaat met de andere drie factoren. Jij doet er maar een, waarom niet de andere drie?

Als je de cijfers baseert op mensen die niets doen én vier kinderen krijgen, ja dan klopt het wat je zegt. Maar baseer je ze op mensen die alle vier doen dan krijg je heel andere cijfers.

Want zeg eens eerlijk: ben je bewust kinderloos omwille van het milieu? Dat zou misschien lovenswaardig zijn maar als je zo bewust de rest niet doet, is het voor mij ook aan twijfel onderhevig.

Jij doet ze toch ook niet alle 4?

En nee mijn besluit om kindvrij te blijven heeft natuurlijk niks met het klimaat te maken, net zoals sommige mensen niet vliegen omdat ze simpelweg niet van reizen houden.

Ik voel mij in elk geval niemand iets verplicht om mijzelf dingen te ontzeggen die ik wél graag doe, net zoals jij je je kind niet zou hebben ontzegd. 

watertoren schreef op 23-07-2021 om 13:55:

[..]

Nee hoor, voor mij niet. Je beschrijft mijn zoon maar hij valt geen mensen lastig.

Dat doet ie eigenlijk wel natuurlijk. Al spreekt hij zich er niet over uit en zal hij daardoor geen weerstand krijgen. Z’n gedrag is schadelijk voor iedereen. 

redbulletje schreef op 23-07-2021 om 14:43:

[..]

Jij doet ze toch ook niet alle 4?

En nee mijn besluit om kindvrij te blijven heeft natuurlijk niks met het klimaat te maken, net zoals sommige mensen niet vliegen omdat ze simpelweg niet van reizen houden.

Ik voel mij in elk geval niemand iets verplicht om mijzelf dingen te ontzeggen die ik wél graag doe, net zoals jij je je kind niet zou hebben ontzegd.

Jawel ik doe wel alle vier want ik heb minder kinderen zoals er staat.

Maar zoals altijd in deze in deze discussie verwijten de mensen die niets doen de mensen die iets doen dat ze niet alles doen. 

Nogmaals: je kunt bewust milieuvriendelijk leven (geen auto, vlees, vliegen o.a.)  met één kind niet vergelijken met mensen zonder kind er milieutechnisch op los leven (zo je dat al zou doen). De link die je stuurde geeft daar geen uitsluitsel over

Maar het gaat niet om verplichting het gaat om gewetensvolheid t.o.v. de aarde. En ik kan me voorstellen dat het wel of niet hebben van kinderen daar invloed op heeft

goed lets agree to disagree, wij blijven van mening verschillen

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

23-07-2021 om 14:59

Komt de TO nog een keer delen hoe hij er inmiddels tegenaan kijkt? Ik vond het in ieder geval een interessante discussie. 

1 kind staat nog steeds gelijk aan non stop de wereld over vliegen etc dus jij hebt je vervuiling geconcentreerd in jouw gezinskeuze, ik heb het verspreid over auto, vliegreizen en consumptie van dierlijke producten. Alle spullen die je voor je kind nodig hebt (kleding, fietsen, speelgoed, laptop, mobieltjes etc komt ook allemaal vanuit Azië ingevlogen of via vervuilende schepen) Bovendien zal je kind waarschijnlijk zelf ook keuzes gaan maken zoals wél vliegreizen gaan maken en autorijden, goedkoop spul bestellen via Ali ect. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

23-07-2021 om 18:20

redbulletje schreef op 23-07-2021 om 15:00:

1 kind staat nog steeds gelijk aan non stop de wereld over vliegen etc dus jij hebt je vervuiling geconcentreerd in jouw gezinskeuze, ik heb het verspreid over auto, vliegreizen en consumptie van dierlijke producten. Alle spullen die je voor je kind nodig hebt (kleding, fietsen, speelgoed, laptop, mobieltjes etc komt ook allemaal vanuit Azië ingevlogen of via vervuilende schepen) Bovendien zal je kind waarschijnlijk zelf ook keuzes gaan maken zoals wél vliegreizen gaan maken en autorijden, goedkoop spul bestellen via Ali ect.

Nou, eens eigenlijk. 
Zelfs met één kind zal je ecologische voetafdruk groter zijn dan van iemand zonder kinderen die vlees eet en de wereld rondreist. 
Niet alleen heb je een heleboel goederen nog om dit kind op te voeden, ook heb je een extra consument geproduceerd die op zijn beurt misschien weer één of meerdere consumenten produceert.

Jouw zoon heeft gewoon al die discussies gevolgd over wat dat sinds vorig jaar ineens populaire beleggen is en zich gerealiseerd dat als je iets in de winkel koopt je vooral de huur van het pand, de belasting en de aandeelhouder betaalt. 
Ik zag ook ineens vorig jaar overal reclames om aandelen te kopen 

mijn zoon stemt fvd, is tegen groene energie maar belegt er wel in voor rendement. Wat je zoon zegt over luilakken vind ik niet raar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.