Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Irritante discussies met zoon


Millie91 schreef op 20-07-2021 om 21:56:

[..]

Ik lees het zo (of dat wil ik graag lezen): als je 1x per jaar een pannetje mosselen eet, hoor je al niet meer bij die 4%. Ook al eet je de rest van het jaar plantaardig. Die cijfers laten dus niet zien dat er mensen zijn die hun vleesinname beperken. Ik eet zelf bijvoorbeeld 90% veganistisch, maar ik hoor daarmee niet bij die 4%. En toch zou de wereld er heel anders uitzien als iedereen dat zou doen.

Ja denk je? Er staat geen definitie bij. Zullen de percentages zo dogmatisch zijn? Lijkt mij sterk. Misschien omdat ik zelf niet zo dogmatisch ben als het dit onderwerp betreft. Mij lijkt dat pannetje mosselen prima (sterker, dan kun je beter een schelpdier eten dan vlees of vis)

Het aandeel vleesvervangers is het afgelopen jaar gestegen. De hoeveelheid vleesconsumptie in Nederland overigens ook. Het schijnt dat mensen, doordat ze af en toe een vleesvervanger eten, daarnaast dus juist méér vlees gaan eten. Juist omdat ze af en toe een vega dag inlassen... 



Alles wat je aandacht geeft groeit, dus zou innig duimen dat het een fase is en dat hij vanzelf z'n gezonde hang naar luxe en comfort terugvindt. 

redbulletje schreef op 20-07-2021 om 22:07:

Alles wat je aandacht geeft groeit, dus zou innig duimen dat het een fase is en dat hij vanzelf z'n gezonde hang naar luxe en comfort terugvindt.

Waarom moet hij die terugvinden?

Er zit nog een heel groot gat tussen dagelijk vlees/vis eten en nooit vlees/vis of zelfs vegan eten. Wij eten thuis geen vlees en vis, maar als we ergens anders eten willen we niet moeilijk doen en soms met uit eten vinden we het gewoon lekker en genieten we er extra van. Het komt denk ik neer op dat we ongeveer een keer per maand vlees/vis eten. Voor ons ligt de oplossing niet zozeer in extremen.Voor pubers die hun identiteit zoeken is dat vaak wel zo.
In onze omgeving is overigens dagelijks vlees eten nog steeds de norm en er zijn ook mensen die het zielig en schadelijk en belachelijk voor onze dochter vinden dat ze bijna geen vlees/vis krijgt. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-07-2021 om 22:47

redbulletje schreef op 20-07-2021 om 22:07:

Alles wat je aandacht geeft groeit, dus zou innig duimen dat het een fase is en dat hij vanzelf z'n gezonde hang naar luxe en comfort terugvindt.

Dan zou ik liever hebben dat hij in deze fase blijft hangen. 
Die "gezonde" hang naar luxe en comfort hebben ons in deze situatie gebracht en ik vrees dat hij doodongelukkig zal worden mochten dit zijn toekomstige verlangens zijn.

MamaE schreef op 20-07-2021 om 22:39:

Er zit nog een heel groot gat tussen dagelijk vlees/vis eten en nooit vlees/vis of zelfs vegan eten. Wij eten thuis geen vlees en vis, maar als we ergens anders eten willen we niet moeilijk doen en soms met uit eten vinden we het gewoon lekker en genieten we er extra van. Het komt denk ik neer op dat we ongeveer een keer per maand vlees/vis eten. Voor ons ligt de oplossing niet zozeer in extremen.Voor pubers die hun identiteit zoeken is dat vaak wel zo.
In onze omgeving is overigens dagelijks vlees eten nog steeds de norm en er zijn ook mensen die het zielig en schadelijk en belachelijk voor onze dochter vinden dat ze bijna geen vlees/vis krijgt.

Gelukkig nodig ik binnenkort een paar vleeseters bij mij thuis uit, dan eten zij ook een keer vegetarisch.

haarklover schreef op 21-07-2021 om 19:22:

[..]

Gelukkig nodig ik binnenkort een paar vleeseters bij mij thuis uit, dan eten zij ook een keer vegetarisch.

Haha, weet je zeker dat ze niet van te voren of nadien even langs de snackbar gaan? 

haarklover schreef op 21-07-2021 om 19:22:

[..]

Gelukkig nodig ik binnenkort een paar vleeseters bij mij thuis uit, dan eten zij ook een keer vegetarisch.

Mijn ouders willen nooit bij ons te eten (want zonder vlees hebben ze niet gegeten) en er zijn ook kinderen die van hun ouders niet bij ons mogen eten omdat ze dan geen vlees krijgen (anders raken ze acuut ondervoed of zo).
Echt, ieder zijn keuze, maar ik vind de het soms vrij treurig hoe mensen hier zo'n punt van kunnen maken.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

21-07-2021 om 21:46

MamaE schreef op 21-07-2021 om 21:32:

[..]

Mijn ouders willen nooit bij ons te eten (want zonder vlees hebben ze niet gegeten) en er zijn ook kinderen die van hun ouders niet bij ons mogen eten omdat ze dan geen vlees krijgen (anders raken ze acuut ondervoed of zo).
Echt, ieder zijn keuze, maar ik vind de het soms vrij treurig hoe mensen hier zo'n punt van kunnen maken.

Nou, zeg dat wel. Bizar hè. Terwijl het best eens ongemerkt zal gebeuren (volwassenen ook). En ze leven dan nog steeds. 

Oeioeioei. Er zullen heul veul ouders van pubers zijn die je benijden. Die vervloeken namelijk Netflix, Tiktok, Snapchat, YouTube en wat nog meer wat deze generatie tot beeldschermzombies maakt. Ook al was ik het niet eens geweest met zijn denkwijze, ik zou heel trots zijn op je niet-mainstream zoon!

Marreined schreef op 20-07-2021 om 16:00:

Het is tegenwoordig heel hip om (buitensporig) bezig te zijn met veganisme, duurzaamheid en het milieu. Social media en internet staat er vol mee. Ook is het tegenwoordig booming om 'woke' te zijn en tegen de gevestigde orde aan te schoppen. Het afstoten van kapitalisme, extreem veganisme, etc., het zijn de moderne varianten van het eeuwenoude pubergedrag: wij zetten ons af tegen de status quo.

Ik vind het nogal raar om dit weg te zetten als pubergedrag. Veel volwassenen (ook die tot de status quo behoren) zijn ook wel klaar met hoe het ging en handelen daar steeds vaker naar. 

De manier waarop zoon invulling geeft aan deze ideeën en ze uitdraagt, dat is misschien pubergedrag. Maar je druk maken om deze thema’s en dat ook om te zetten in daden is gewoon iets van deze tijd.

Ik zou vooral trots op hem zijn! 

Heel goed dat hij  zich zo ontwikkelt en zijn eigen ideeën heeft, heel gezond ook , maar hij moet alleen leren anderen niet te willen overtuigen het op de manier te doen hoe hij het wil doen. Ieder heeft zo zijn eigen manier van leven en ik denk als hij leert de andere daarin in hun waarde te laten dat het probleem is opgelost.


Hoe irritant de discussies ook zijn, probeer hem dat op een rustige manier aan te geven, geef hem niet onbewust het gevoel dat hij die dingen niet kan delen of daarop afgekeurd word.

Je zoon heeft prima ideeën maar hij moet anderen er niet mee lastig vallen. Over een paar jaar heeft hij vast ook een andere mening dan nu. 

Wel verfrissend, een jongen van 15 met zulke idealen! Beter dan als een zombie heel de dag gamen, toch? 
Ik vraag me alleen af, hoe komt hij aan al die meningen? Zoekt hij dat op of is er iemand in zijn omgeving tegen wie hij op kijkt?

Die boze ouder zou ik me niks van aantrekken trouwens, die zou zich wel aangesproken hebben gevoeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.