Flamingo23
07-06-2026 om 18:26
Is dit allemaal binnen de perken
hallo,
Ik ben nieuw hier maar heb een vraag.
Wij hebben een puberdochter van bijna 14.
Vroeg lichamelijk gaan veranderen en mentaal is ze rond haar 11,5 lichtelijk gaan veranderen.
Vanaf 13 jaar ging ze naar de middelbare school en werd ze in die week voor het eerst ongesteld . Sinds die week is ze ook heel erg pittig geworden.
Tegen ons afzetten en de eerste 2 maanden was ze vooral heel boos. Veel op haar kamer en kwam alleen voor eten en drinken beneden. En ook dan kwam er geen normaal woord uit. Hierna zijn wij iets meer op de verbindende manier gaan handelen en is ze wat milder geworden.
Alsnog blijft ze ontzettend veel grenzen opzoeken in huis. Eigen mening geven en veel discussies voeren.
Ze doet erg weinig aan school maar daar gaan we niet meer aan trekken want ook hierin veel strijd. We benoemen alleen nog dat ze haar schoolwerk niet moet vergeten en als ze hulp nodig heeft kan ze bij ons komen.
Soms heeft ze goede momenten en komt ze even beneden zitten. Zoekt ze op haar manier verbinding door het over ons huisdier te hebben.
Alleen wilt ze tegenwoordig ons avondeten niet meer eten. Ze vind veel vies.
Ze eet vooral wat ze lekker vind. En als het haar dus niet zint eet ze niet en pakt ze later brood of wat anders. Dit sta ik toe omdat ik niet wil dat ze een eet stoornis gaat ontwikkelen want ontbijten doet ze ook beperkt.
Ze eet en snoept genoeg dus een eetstoornis is nu (nog) niet aan de orde.
Maar ik vraag me af of andere ouders van pubers dit herkennen. En komt het weer meer “lusten” weer terug. Strijd er over voeren werkt averechts en eet ze helemaal niet meer mee.
Hoop ook zo dat we snel door die puberteit heen zijn want het vreet energie als een malle!
Alvast bedankt voor het lezen!
Anoniemvoornu
08-06-2026 om 21:41
Is het schoolniveau wel passend als er in de brugklas al ontzettend aan getrokken moet worden om goede cijfers te kunnen behalen? Wordt ze niet overvraagd?
Flamingo23
08-06-2026 om 22:10
Anoniemvoornu schreef op 08-06-2026 om 21:41:
Is het schoolniveau wel passend als er in de brugklas al ontzettend aan getrokken moet worden om goede cijfers te kunnen behalen? Wordt ze niet overvraagd?
Ik denk dat ze te hoog zit. Maar dat zeiden wij al bij haar advies. Maar de docenten waren heilig overtuigd dat ze het wel kan.
Ze kreeg havo advies en doet nu havo vwo.
Voor ons maakt het niveau ook totaal niks uit. Vind het alleen zonde als ik merk dat ze er geen moeite voor wilt doen.
Kijk doe je je best en lukt het niet prima maar zo zonde als ze niks doet ervoor. En dat gaat ze zich later pas beseffen.
Jonagold
08-06-2026 om 22:34
Flamingo23 schreef op 08-06-2026 om 22:10:
[..]
Ik denk dat ze te hoog zit. Maar dat zeiden wij al bij haar advies. Maar de docenten waren heilig overtuigd dat ze het wel kan.
Ze kreeg havo advies en doet nu havo vwo.Voor ons maakt het niveau ook totaal niks uit. Vind het alleen zonde als ik merk dat ze er geen moeite voor wilt doen.
Kijk doe je je best en lukt het niet prima maar zo zonde als ze niks doet ervoor. En dat gaat ze zich later pas beseffen.
Tuurlijk is het zonde als ze het niveau niet haalt door niets te doen. Maar er is ook geen man overboord, er zijn vele routes die naar Rome leiden. Leg daar dus niet de nadruk op, maar op het met plezier naar school gaan. Als dat beter lukt op een andere school of op een lager niveau, so be it.
Het klinkt in mijn oren toch wel een beetje als een combi van haar karakter en het op school niet trekken en/of niet naar haar zin hebben. En een jonge puber heeft vaak (nog) geen woorden voor wat hij/zij/die voelt. Ik zou vooral proberen de verbinding te behouden. Daarvoor zijn al tips gegeven, voor boeken bijvoorbeeld. Ga in overleg met haar, leg haar geen regels meer op. Ga naast haar staan, in plaats van tegenover haar. Ik snap dat dat heel veel energie kost en dat je daar niet altijd zin in hebt, maar leg dat dan ook uit vanuit een IK-boodschap. Dus niet wijzen, maar uitleggen wat jij voelt. Je bent ook maar een mens, na een dag hard werken heb je niet de energie om een discussie te voeren. Probeer daar dan ook uit te blijven.
Pick your battles werd hierboven al gezegd. Haar kamer: haar domein en haar probleem. Je kunt aanbieden om samen eens schoon te maken, en je kunt natuurlijk afspraken maken (hier is dat bijvoorbeeld: zelf bed verschonen eens in de 14 dagen en zelf stofzuigen. Loopt het de spuigaten uit dan merken ze dat vanzelf omdat ze blijven niezen door hun huisstofmijtallergie!). Haar financiën: ga eens met haar zitten om inkomsten en uitgaven naast elkaar te leggen. En leg uit dat ze zakgeld krijgt, maar dat het daarbij blijft. Wil ze meer geld, dan kan ze een bijbaantje zoeken. Dat levert nu nog nauwelijks wat op, dus zal ze minder uit moeten geven.
Je schrijft dat ze een dagje uit wel eens weet te verpesten. Om te voorkomen dat je hele gezin onder haar gedrag lijdt, kun je ook 1-op-1 activiteiten doen. Dan is er ook alleen maar aandacht voor haar, en kunnen jullie iets uitzoeken dat zij echt heel erg leuk vindt. Ik heb zelf goede ervaring met een weekend weg met 1 kind. Dan heb je allebei de tijd om in de juiste stemming te komen voor goede gesprekken.
Omdat de omslag vrij plotseling is gekomen, zou ik ook uit willen sluiten dat er iets voorgevallen is. Pesten op school, een nare (seksuele) ervaring... Ze zou de eerste niet zijn die dat uit door onaangepast gedrag te laten zien. Alleen, hoe kom je daar achter?
Sterkte en succes, pubers kunnen je serieus laten twijfelen aan je keuze om kinderen te krijgen... Maar ze worden uiteindelijk allemaal volwassen en drogen dan meestal echt wel leuk op!
Edit: ik schreef hierboven al hij/zij/die. Vlak niet uit hoeveel (jonge) kinderen op dit moment worstelen met hun (seksuele) identiteit. Dat kan zorgen voor veel onzekerheid en stress.
Zeespiegel
09-06-2026 om 06:09
Flamingo23 schreef op 08-06-2026 om 22:10:
[..]
Ik denk dat ze te hoog zit. Maar dat zeiden wij al bij haar advies. Maar de docenten waren heilig overtuigd dat ze het wel kan.
Ze kreeg havo advies en doet nu havo vwo.Voor ons maakt het niveau ook totaal niks uit. Vind het alleen zonde als ik merk dat ze er geen moeite voor wilt doen.
Kijk doe je je best en lukt het niet prima maar zo zonde als ze niks doet ervoor. En dat gaat ze zich later pas beseffen.
Als je weet dat je het met geen mogelijkheid kan halen, waar zou dan de motivatie vandaan moeten komen je best te doen?
Je geeft zelf aan, havo advies is te hoog. Bij een havo vwo combinatie ligt het niveau tussen havo en vwo in. Nog hoger dus.
Rosehip
09-06-2026 om 08:03
Flamingo23 schreef op 08-06-2026 om 18:15:
[..]
Ik laat haar juist wel eten omdat ik niet wil dat ze een eetstoornis ontwikkeld.
ze heeft al van haar mentor op school te horen gekregen dat ze eten mee moet nemen omdat ze elke keer honger heeft op school. En eerlijk wij hebben dit al zo vaak gezegd maar van ons neemt ze het niet aan. Alles ligt voor het grijpen maar alsnog vertrekt ze zonder eten naar school.
Excuses, ik las verkeerd en dacht juist dat je het niet toeliet.
Anoniemvoornu
09-06-2026 om 09:41
Flamingo23 schreef op 08-06-2026 om 22:10:
[..]
Ik denk dat ze te hoog zit. Maar dat zeiden wij al bij haar advies. Maar de docenten waren heilig overtuigd dat ze het wel kan.
Ze kreeg havo advies en doet nu havo vwo.Voor ons maakt het niveau ook totaal niks uit. Vind het alleen zonde als ik merk dat ze er geen moeite voor wilt doen.
Kijk doe je je best en lukt het niet prima maar zo zonde als ze niks doet ervoor. En dat gaat ze zich later pas beseffen.
Elke dag moeite moeten doen al vanaf zo'n jonge leeftijd is streven maar een burnout. Hormonale veranderingen. Het wennen aan een nieuwe school en kinderen kan een ontzettende impact hebben. Als het niveau beter passend is hoeft er ook vaak minder moeite gedaan te worden.
Flamingo23
12-06-2026 om 17:50
laten we hopen dat de puberteit niet al te lang duurt 🤞🏼
Voor iedereen die er moeite mee heeft… hahaha! En dan bedoel ik ook de pubers zelf maar ook de ouders en andere gezinsleden.
Zeespiegel
13-06-2026 om 06:54
Flamingo23 schreef op 12-06-2026 om 17:50:
Voor iedereen die er moeite mee heeft… hahaha! En dan bedoel ik ook de pubers zelf maar ook de ouders en andere gezinsleden.
??????
Duckie73
13-06-2026 om 06:55
Zeespiegel schreef op 13-06-2026 om 06:54:
[..]
??????
Wat snap je er niet aan?
Schemerlampje
13-06-2026 om 12:56
Zeespiegel schreef op 13-06-2026 om 06:54:
[..]
??????
Ik denk dat je de eerste 2 zinnen aan elkaar moet plakken. Dan wordt het wat logischer.
laten we hopen dat de puberteit niet al te lang duurt voor iedereen die er moeite mee heeft…
Zeespiegel
13-06-2026 om 22:35
Schemerlampje schreef op 13-06-2026 om 12:56:
[..]
Ik denk dat je de eerste 2 zinnen aan elkaar moet plakken. Dan wordt het wat logischer.
laten we hopen dat de puberteit niet al te lang duurt voor iedereen die er moeite mee heeft…
A juist, dankjewel!

