Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Is dit allemaal binnen de perken


Is het schoolniveau wel passend als er in de brugklas al ontzettend aan getrokken moet worden om goede cijfers te kunnen behalen? Wordt ze niet overvraagd?

Flamingo23

Flamingo23

08-06-2026 om 22:10 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 08-06-2026 om 21:41:

Is het schoolniveau wel passend als er in de brugklas al ontzettend aan getrokken moet worden om goede cijfers te kunnen behalen? Wordt ze niet overvraagd?

Ik denk dat ze te hoog zit. Maar dat zeiden wij al bij haar advies. Maar de docenten waren heilig overtuigd dat ze het wel kan. 
Ze kreeg havo advies en doet nu havo vwo.

Voor ons maakt het niveau ook totaal niks uit. Vind het alleen zonde als ik merk dat ze er geen moeite voor wilt doen. 
Kijk doe je je best en lukt het niet prima maar zo zonde als ze niks doet ervoor. En dat gaat ze zich later pas beseffen.

Flamingo23 schreef op 08-06-2026 om 22:10:

[..]

Ik denk dat ze te hoog zit. Maar dat zeiden wij al bij haar advies. Maar de docenten waren heilig overtuigd dat ze het wel kan.
Ze kreeg havo advies en doet nu havo vwo.

Voor ons maakt het niveau ook totaal niks uit. Vind het alleen zonde als ik merk dat ze er geen moeite voor wilt doen.
Kijk doe je je best en lukt het niet prima maar zo zonde als ze niks doet ervoor. En dat gaat ze zich later pas beseffen.

Tuurlijk is het zonde als ze het niveau niet haalt door niets te doen. Maar er is ook geen man overboord, er zijn vele routes die naar Rome leiden. Leg daar dus niet de nadruk op, maar op het met plezier naar school gaan. Als dat beter lukt op een andere school of op een lager niveau, so be it.

Het klinkt in mijn oren toch wel een beetje als een combi van haar karakter en het op school niet trekken en/of niet naar haar zin hebben. En een jonge puber heeft vaak (nog) geen woorden voor wat hij/zij/die voelt. Ik zou vooral proberen de verbinding te behouden. Daarvoor zijn al tips gegeven, voor boeken bijvoorbeeld. Ga in overleg met haar, leg haar geen regels meer op. Ga naast haar staan, in plaats van tegenover haar. Ik snap dat dat heel veel energie kost en dat je daar niet altijd zin in hebt, maar leg dat dan ook uit vanuit een IK-boodschap. Dus niet wijzen, maar uitleggen wat jij voelt. Je bent ook maar een mens, na een dag hard werken heb je niet de energie om een discussie te voeren. Probeer daar dan ook uit te blijven.

Pick your battles werd hierboven al gezegd. Haar kamer: haar domein en haar probleem. Je kunt aanbieden om samen eens schoon te maken, en je kunt natuurlijk afspraken maken (hier is dat bijvoorbeeld: zelf bed verschonen eens in de 14 dagen en zelf stofzuigen. Loopt het de spuigaten uit dan merken ze dat vanzelf omdat ze blijven niezen door hun huisstofmijtallergie!). Haar financiën: ga eens met haar zitten om inkomsten en uitgaven naast elkaar te leggen. En leg uit dat ze zakgeld krijgt, maar dat het daarbij blijft. Wil ze meer geld, dan kan ze een bijbaantje zoeken. Dat levert nu nog nauwelijks wat op, dus zal ze minder uit moeten geven.

Je schrijft dat ze een dagje uit wel eens weet te verpesten. Om te voorkomen dat je hele gezin onder haar gedrag lijdt, kun je ook 1-op-1 activiteiten doen. Dan is er ook alleen maar aandacht voor haar, en kunnen jullie iets uitzoeken dat zij echt heel erg leuk vindt. Ik heb zelf goede ervaring met een weekend weg met 1 kind. Dan heb je allebei de tijd om in de juiste stemming te komen voor goede gesprekken.

Omdat de omslag vrij plotseling is gekomen, zou ik ook uit willen sluiten dat er iets voorgevallen is. Pesten op school, een nare (seksuele) ervaring... Ze zou de eerste niet zijn die dat uit door onaangepast gedrag te laten zien. Alleen, hoe kom je daar achter?

Sterkte en succes, pubers kunnen je serieus laten twijfelen aan je keuze om kinderen te krijgen... Maar ze worden uiteindelijk allemaal volwassen en drogen dan meestal echt wel leuk op!

Edit: ik schreef hierboven al hij/zij/die. Vlak niet uit hoeveel (jonge) kinderen op dit moment worstelen met hun (seksuele) identiteit. Dat kan zorgen voor veel onzekerheid en stress

Flamingo23 schreef op 08-06-2026 om 22:10:

[..]

Ik denk dat ze te hoog zit. Maar dat zeiden wij al bij haar advies. Maar de docenten waren heilig overtuigd dat ze het wel kan.
Ze kreeg havo advies en doet nu havo vwo.

Voor ons maakt het niveau ook totaal niks uit. Vind het alleen zonde als ik merk dat ze er geen moeite voor wilt doen.
Kijk doe je je best en lukt het niet prima maar zo zonde als ze niks doet ervoor. En dat gaat ze zich later pas beseffen.

Als je weet dat je het met geen mogelijkheid kan halen, waar zou dan de motivatie vandaan moeten komen je best te doen?

Je geeft zelf aan, havo advies is te hoog. Bij een havo vwo combinatie ligt het niveau tussen havo en vwo in. Nog hoger dus. 

Flamingo23 schreef op 08-06-2026 om 18:15:

[..]

Ik laat haar juist wel eten omdat ik niet wil dat ze een eetstoornis ontwikkeld.
ze heeft al van haar mentor op school te horen gekregen dat ze eten mee moet nemen omdat ze elke keer honger heeft op school. En eerlijk wij hebben dit al zo vaak gezegd maar van ons neemt ze het niet aan. Alles ligt voor het grijpen maar alsnog vertrekt ze zonder eten naar school.

Excuses, ik las verkeerd en dacht juist dat je het niet toeliet.

Flamingo23 schreef op 08-06-2026 om 22:10:

[..]

Ik denk dat ze te hoog zit. Maar dat zeiden wij al bij haar advies. Maar de docenten waren heilig overtuigd dat ze het wel kan.
Ze kreeg havo advies en doet nu havo vwo.

Voor ons maakt het niveau ook totaal niks uit. Vind het alleen zonde als ik merk dat ze er geen moeite voor wilt doen.
Kijk doe je je best en lukt het niet prima maar zo zonde als ze niks doet ervoor. En dat gaat ze zich later pas beseffen.

Elke dag moeite moeten doen al vanaf zo'n jonge leeftijd is streven maar een burnout. Hormonale veranderingen. Het wennen aan een nieuwe school en kinderen kan een ontzettende impact hebben. Als het niveau beter passend is hoeft er ook vaak minder moeite gedaan te worden. 

Flamingo23

Flamingo23

12-06-2026 om 17:50 Topicstarter

laten we hopen dat de puberteit niet al te lang duurt 🤞🏼
Voor iedereen die er moeite mee heeft… hahaha! En dan bedoel ik ook de pubers zelf maar ook de ouders en andere gezinsleden. 

Flamingo23 schreef op 12-06-2026 om 17:50:


Voor iedereen die er moeite mee heeft… hahaha! En dan bedoel ik ook de pubers zelf maar ook de ouders en andere gezinsleden.

??????

Zeespiegel schreef op 13-06-2026 om 06:54:

[..]

??????

Wat snap je er niet aan?

Zeespiegel schreef op 13-06-2026 om 06:54:

[..]

??????

Ik denk dat je de eerste 2 zinnen aan elkaar moet plakken. Dan wordt het wat logischer.

laten we hopen dat de puberteit niet al te lang duurt voor iedereen die er moeite mee heeft…

Schemerlampje schreef op 13-06-2026 om 12:56:

[..]

Ik denk dat je de eerste 2 zinnen aan elkaar moet plakken. Dan wordt het wat logischer.

laten we hopen dat de puberteit niet al te lang duurt voor iedereen die er moeite mee heeft…

A juist, dankjewel!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.