Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kan een kind met een IQ van 74 naar het VMBO basis ?


Het kan op zich wel hoor. Zoon hier is destijds ook getest in groep 8. Scoorde overigens lager, maar uit voorliggende testen kwam ook een IQ van rond de 75. Hij kon niet naar het VMBO Basis van zijn keuze, want die hadden geen LWOO. Een andere school met wel LWOO nam hem wel aan. De eerste 2 jaar is hij best goed doorgekomen, wel met heel veel ondersteuning vanuit ons, want die LWOO stelde achteraf gezien weinig voor. Er waren enkele docenten die wel iets extra's deden voor hem (en dat hielp zeker) maar zijn eigen mentor bijvoorbeeld begreep er maar weinig van. 
In groep 3 is hij vastgelopen doordat hij in een grotere klas kwam en werd buitengesloten door de groep. Ik heb nog steeds mijn twijfels of hij het anders gered zou hebben want vanaf de 3e werd er ook wel meer verwacht van de leerlingen. 
Zoon miste echter zelf ook een heel stuk motivatie en als jouw dochter die wel heeft kan ze er denk ik best komen. 
Bij zoon speelde ook autisme mee, werd pas gediagnosticeerd toen hij vastliep overigens. Maar wij dachten altijd al wel dat hij iets in die richting zou hebben. 

Ik zou ook niet klakkeloos uitgaan van die iq test. Het is een moment opname die misschien door factoren beinvloed kan zijn.

Ik zou samen met school kijken naar de resultaten van de cito's vanaf groep 6. Zit daar een bepaalde lijn in? En hoe ziet de school haar verder als leerling? Ik zou ook duidelijk maken dat het de wens van dochter is om naar het VMBO te gaan en misschien een gesprek op het VMBO van haar keuze aanvragen om hierover te praten. 

Ik ben het niet eens met SuzyQFive. Zij zegt dat dochter van ts beter op pro kan beginnen en dan mogelijk opstromen dan andersom. Ik denk dat het heel moeilijk is om van pro op te stromen. Ik zou de voorkeur geven aan VMBO met LWOO, laat het haar gewoon proberen met jullie hulp (als dat mogelijk is). Als het niet gaat kan ze altijd nog naar pro maar dan heeft ze voor haar eigen gevoel een kans gehad om het te proberen. 

@nnemoon schreef op 26-01-2022 om 07:49:

Ik zou ook niet klakkeloos uitgaan van die iq test. Het is een moment opname die misschien door factoren beinvloed kan zijn.

Ik zou samen met school kijken naar de resultaten van de cito's vanaf groep 6. Zit daar een bepaalde lijn in? En hoe ziet de school haar verder als leerling? Ik zou ook duidelijk maken dat het de wens van dochter is om naar het VMBO te gaan en misschien een gesprek op het VMBO van haar keuze aanvragen om hierover te praten.

Ik ben het niet eens met SuzyQFive. Zij zegt dat dochter van ts beter op pro kan beginnen en dan mogelijk opstromen dan andersom. Ik denk dat het heel moeilijk is om van pro op te stromen. Ik zou de voorkeur geven aan VMBO met LWOO, laat het haar gewoon proberen met jullie hulp (als dat mogelijk is). Als het niet gaat kan ze altijd nog naar pro maar dan heeft ze voor haar eigen gevoel een kans gehad om het te proberen.

Het is helemaal niet moeilijk om vanuit PRO op te stromen. Ik werk zelf in het VMBO als leerlingbegeleider en ben docent. Heb ook op verschillende scholen vmbo scholen en pro gewerkt. Mijn huidige school en mijn vorige school hebben ook PRO in het gebouw en die leerlingen kunnen wanneer ze vmbo aankunnen prima doorschuiven. 
Het is een veel groter probleem om LWOO leerlingen goed te begeleiden in het vmbo omdat je nu eenmaal te maken hebt met veel verschillende docenten en in de praktijk betekent LWOO een arrangement die de school zelf mag inrichten door als vmbo te kiezen voor bijv kleine klassen in de onderbouw. Dat betekent dan ook dat er daarnaast minder begeleidingstijd overblijft. Kies je juist voor de begeleiding dan zijn de klassen weer groter.

TO kan ook nog kiezen om dochter VMBO op VSO te laten doen. Dat zou nog een tussenweg kunnen zijn evt. 

---

---

26-01-2022 om 08:52

Het is wel moeilijk om op te stromen omdat je het eerst maar moet laten zien. Kinderen conformeren zich graag aan andere kinderen en het is algemeen bekend dat geen enkele ouder zijn/haar kind als slimste in een groep wil hebben met in het achterhoofd dat kind altijd kan opstromen. Je kind kan zich aan niemand optrekken. 

Dat het mogelijk is zegt niets over hoe makkelijk het is. Het VMBO moet het ook maar aandurven. 

Het is nu belangrijk om eerst dat onderzoek te doen om aan te tonen wat de leerachterstanden zijn en dan zit je nog met 2 jaar corona. Is het eerlijk om nu een leerachterstandentest te doen die zo bepalend is als er al voor de derde keer geen gewoon eindexamen komt op de middelbare scholen? 

Ben je zelf bereid om je kind te begeleiden thuis met huiswerk etc als het wel naar VMBO basis gaat? Daarmee kun je een flinke slag slaan. Eventueel huiswerkbegeleiding. Bedenk dat de eerste twee jaar pittig is met heel veel verschillende vakken. De laatste twee jaar kiest je kind vakken en heeft het veel meer praktijkuren en kan het nog wel eens eenvoudiger zijn als die vakken jouw kind goed liggen. 

Op viva staat meer informatie over de dochter van TO, heeft daar meerdere topics geopend. Oa dat dochter een DLE rekenen van 14 heeft en wat trauma’s. 

SuzyQFive schreef op 26-01-2022 om 10:22:

Op viva staat meer informatie over de dochter van TO, heeft daar meerdere topics geopend. Oa dat dochter een DLE rekenen van 14 heeft en wat trauma’s.

Uit de weinige gegevens die daar staan zie je inderdaad een heel opvallend verschil tussen rekenen en begrijpend lezen, waarbij ook spelling heel erg achterblijft. Het wekt de indruk van een ernstig automatiseringsprobleem. Waarbij het verbazingwekkend is dat begrijpend lezen bijna op niveau is. Ik zou hier echt verder onderzoek willen om te kijken wat er mis gaat. Er kan wel eens veel meer inzitten dan er nu uitkomt.

Goedemiddag, ik lees graag even mee. 
Ik heb een zoon van 12 met voorlopige diagnose autisme/ADHD en IQ van 86 (WISC-V waarbij alle onderdelen gemiddeld 95 alleen zijn verwerkingssnelheid is laag en dat trekt het hele gemiddelde naar beneden)
Zijn school advies voor de middelbare is VMBO BB met doorgroeimogelijkheid tot zeker KB. Ik ben tevreden over het advies maar heb we een aantal zorgen. Deze zitten vooral op het vlak van de sociale ontwikkeling en het stand houden op een grote middelbare school. Ik heb keuze uit een scholen gemeenschap waarbij hij dan in een kleinere begeleidingsklas geplaatst kan worden of een kleinere groenschool. De eerste heeft meer keuze mogelijkheden in profielen maar zit met het gehele VMBO op één locatie. De tweede is verder weg (reistijd 50 min met o.a. trein) maar veel kleinschaliger.
Hoe is jullie ervaring met een wat kwetsbaar kind en zijn omgeving?

NB zijn ADHD is alleen merkbaar in zijn chaotisch denken hij is verder vrij rustig dus zijn omgeving merkt daar niks.

Irtje schreef op 29-01-2022 om 14:52:

Goedemiddag, ik lees graag even mee.
Ik heb een zoon van 12 met voorlopige diagnose autisme/ADHD en IQ van 86 (WISC-V waarbij alle onderdelen gemiddeld 95 alleen zijn verwerkingssnelheid is laag en dat trekt het hele gemiddelde naar beneden)
Zijn school advies voor de middelbare is VMBO BB met doorgroeimogelijkheid tot zeker KB. Ik ben tevreden over het advies maar heb we een aantal zorgen. Deze zitten vooral op het vlak van de sociale ontwikkeling en het stand houden op een grote middelbare school. Ik heb keuze uit een scholen gemeenschap waarbij hij dan in een kleinere begeleidingsklas geplaatst kan worden of een kleinere groenschool. De eerste heeft meer keuze mogelijkheden in profielen maar zit met het gehele VMBO op één locatie. De tweede is verder weg (reistijd 50 min met o.a. trein) maar veel kleinschaliger.
Hoe is jullie ervaring met een wat kwetsbaar kind en zijn omgeving?

Hoi Irtje, ik weet niet of in dit topic nog veel reactie zal komen. TO heeft niet meer gereageerd en heeft inderdaad zoals hierboven wordt aangegeven diverse topics op Viva geopend (met een iets andere insteek overigens). Tegelijkertijd zitten hier volgens mij wel mensen die werkzaam zijn in of gelieerd aan onderwijs die ongetwijfeld een zinnige bijdrage kunnen geven. Dus hopelijk lezen die nog mee, anders een eigen topic starten?

Hoi Cousin_it,
Dank voor je reactie, ik hoopte gezien de laatste datum verzending dat misschien iemand nog leest. Omdat er al meerdere topics over dit onderwerp zijn, zo ben ik ook via google op deze site gekomen , vind ik het zo wat er zelf een te beginnen. 
Het gaat mij namelijk niet om het niveau maar meer om de ervaring staande te houden in het 'schoolgeweld'.

Zoon hier wilde destijds eigenlijk naar een relatief grote middelbare school waar ook een voetbalklas was. Die school nam hem niet aan, want boden geen LWOO. Hij kwam toen uiteindelijk ook op een groenschool terecht, waar hij het niet heeft gered uiteindelijk, omdat LWOO in de vorm van alleen kleinere klassen en verder geen ondersteuning voor hem onvoldoende bleek en in de derde waren ook die kleinere klassen weg. Het schoolgebouw op zich heeft hij als fijn ervaren, klein en overzichtelijk. Hij kwam daarna op het PRO en die school was naar ons idee helemaal niet veel groter, maar hij had er achteraf wel degelijk moeite mee. Het was ook vooral een onoverzichtelijk gebouw met veel meer gangen. Wij dachten altijd dat hij was vastgelopen omdat hij daar niet op de juiste manier benaderd werd en op zijn vorige school een stuk trauma had opgelopen, vanwege buitensluiten in de derde klas. Maar hij noemt nog steeds ook de grootte en onoverzichtelijkheid van het schoolgebouw waar hij niet aan kon wennen.
Een school die wat kleiner is kan dus wel degelijk helpen. 

Dank Tango voor je reactie. Ik ben nu de scholen aan het benaderen om in gesprek te gaan maar ze reageren niet of heel erg traag. De kleinste school (500+) leerlingen ervaarde hij al als druk. Die wat grotere groenschool ver weg heeft een prachtig nieuw en overzichtelijk gebouw maar wel veel meer kinderen.
De twee grote scholengemeenschappen weet ik niet deze zijn heel groot waarvan degene op 10 min fietsafstand alle! VMBO leerlingen in één gebouw heeft. Degene iets verder weg alleen BB en KB in één gebouw.

Het vervelende is dat de meeste scholen hun opendagen hebben verplaatst naar online. Op deze manier is het dus moeilijk om te zien of het wel past, sfeer e.d. Alleen de twee groen scholen hadden een aangepaste vorm waardoor hij (ik niet) naar binnen mocht.

Irtje schreef op 29-01-2022 om 17:19:

Dank Tango voor je reactie. Ik ben nu de scholen aan het benaderen om in gesprek te gaan maar ze reageren niet of heel erg traag. De kleinste school (500+) leerlingen ervaarde hij al als druk. Die wat grotere groenschool ver weg heeft een prachtig nieuw en overzichtelijk gebouw maar wel veel meer kinderen.
De twee grote scholengemeenschappen weet ik niet deze zijn heel groot waarvan degene op 10 min fietsafstand alle! VMBO leerlingen in één gebouw heeft. Degene iets verder weg alleen BB en KB in één gebouw.

Het vervelende is dat de meeste scholen hun opendagen hebben verplaatst naar online. Op deze manier is het dus moeilijk om te zien of het wel past, sfeer e.d. Alleen de twee groen scholen hadden een aangepaste vorm waardoor hij (ik niet) naar binnen mocht.

Dan bellen om een persoonlijke afspraak te maken met redenen omkleed. Er is meer mogelijk om scholen te leren kennen dan alleen de inloop open dagen.

Ysenda schreef op 29-01-2022 om 18:34:

[..]

Dan bellen om een persoonlijke afspraak te maken met redenen omkleed. Er is meer mogelijk om scholen te leren kennen dan alleen de inloop open dagen.

Hier weigeren ze resoluut hoor. Heb het geprobeerd maar de school gaf als we beginnen met uitzonderingen te maken dan is het einde zoek. Dus alleen (toekomstige) lln mogen naar binnen.

Sommige drukke scholen maken het mogelijk met een speciaal pasje in een rustig gedeelte van het schoolgebouw te verblijven tijdens de drukke momenten als pauze. Maar dan kan het natuurlijk nog steeds druk zijn met klassen wisselen, of het gebouw onoverzichtelijk. Maar soms kan zo'n pasje net voldoende zijn om even bij te tanken in pauzes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.