Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kan een kind met een IQ van 74 naar het VMBO basis ?


Ik denk niet dat je naar de grootte van de school moet kijken of naar hoeveel leerlingen in 1 gebouw. Een school kan nog zo klein zijn, als ze teveel leerlingen in één klas proppen heeft hij daar veel meer last van. Een grote school kan verschillende pauzes hebben of kleine klassen of kleine onderdelen waar ze elkaar allemaal kennen. 

Ik denk dat je daar dus niet naar moet kijken. 

Wie weet is 10 min fietsen zoveel fijner voor hem dan 100 min per dag onderweg (en vaak ga je dan ook nog een trein eerder). Dan daarbij ook nog eens meer keuze. Als groen hem niet ligt is de stap na 2 jaar ook heel groot om naar een andere school te gaan. 

Auwereel schreef op 29-01-2022 om 20:27:

Sommige drukke scholen maken het mogelijk met een speciaal pasje in een rustig gedeelte van het schoolgebouw te verblijven tijdens de drukke momenten als pauze. Maar dan kan het natuurlijk nog steeds druk zijn met klassen wisselen, of het gebouw onoverzichtelijk. Maar soms kan zo'n pasje net voldoende zijn om even bij te tanken in pauzes.

Wij hebben een vmbo-school van 240 leerlingen met een trajectklas, kleine klassen (ook in de bovenbouw). Sommige leerlingen hebben een Time Out kaart. Daarmee mogen ze de les uit om even bij te komen. Dit mag in principe 10 min. 
We zitten met een pro en een andere vmbo in één gebouw maar gescheiden ingangen en leerlingen mogen niet naar de andere scholen. In feite is alleen het plein en fietsenstalling gezamenlijk. 

Mijn zusje had een advies praktijkonderwijs maar moest eerst een toets doen. Toen bleek dat ze niet genoeg leerachterstanden had en ging ze gewoon naar het vmbo. Is dat tegenwoordig veranderd, kunnen kinderen zonder die toets naar de praktijkschool?

Auwereel schreef op 29-01-2022 om 20:27:

Sommige drukke scholen maken het mogelijk met een speciaal pasje in een rustig gedeelte van het schoolgebouw te verblijven tijdens de drukke momenten als pauze. Maar dan kan het natuurlijk nog steeds druk zijn met klassen wisselen, of het gebouw onoverzichtelijk. Maar soms kan zo'n pasje net voldoende zijn om even bij te tanken in pauzes.

Of ze gaan tijdens de pauzes in de bibliotheek zitten zoals ik

Aiden schreef op 29-01-2022 om 20:49:

Ik denk niet dat je naar de grootte van de school moet kijken of naar hoeveel leerlingen in 1 gebouw. Een school kan nog zo klein zijn, als ze teveel leerlingen in één klas proppen heeft hij daar veel meer last van. Een grote school kan verschillende pauzes hebben of kleine klassen of kleine onderdelen waar ze elkaar allemaal kennen.

Ik denk dat je daar dus niet naar moet kijken.

Wie weet is 10 min fietsen zoveel fijner voor hem dan 100 min per dag onderweg (en vaak ga je dan ook nog een trein eerder). Dan daarbij ook nog eens meer keuze. Als groen hem niet ligt is de stap na 2 jaar ook heel groot om naar een andere school te gaan.

Dit zijn ook precies mijn overwegingen die ik heb bij die mooie nieuwe groenschool ruim 50 min met OV weg.


Butterflywhy schreef op 29-01-2022 om 20:21:

[..]

Hier weigeren ze resoluut hoor. Heb het geprobeerd maar de school gaf als we beginnen met uitzonderingen te maken dan is het einde zoek. Dus alleen (toekomstige) lln mogen naar binnen.

Wil je je kind dan nog wel op die school hebben? Want het klinkt niet alsof ze bereid zijn maatwerk te bieden.

Ysenda schreef op 30-01-2022 om 03:23:

[..]

Wil je je kind dan nog wel op die school hebben? Want het klinkt niet alsof ze bereid zijn maatwerk te bieden.

Ik probeer de school te pakken te krijgen maar dat is nog niet gelukt. Heb gisterenavond wel hun schoolplannen en visie doorgenomen en dat ziet er eigenlijk nog niet zo gek uit. Ze zijn al een tijdje bezig hun onderwijs visie aan te passen naar maatwerk voor elke kind en dat je eindexamen mag doen op verschillende niveaus. Nu wil ik ze zeker spreken om te zien hoever ze deze plannen al geimplementeerd hebben en wat de resultaten zijn.

Ik hoor vaak positieve verhalen over praktijkonderwijs en net wat minder over vmbo basis/kader. Wat ik mij heb laten vertellen is dat er op praktijkonderwijs meer ondersteuning is, kleinere klassen en net wat meer rust. Leerlingen hebben 1 docent voor de klas en een vast lokaal, net als op de basisschool en alleen vakdocenten voor gym en beeldende vorming. Basis en kader heeft net als ander regulier voortgezet onderwijs verschillende vakdocenten op álle vakken, dus dan heb je veel docenten die jou allemaal niet zo heel goed kennen (wat voor een laag niveau juist wél wenselijk zou zijn). 

En je kunt van praktijkonderwijs inderdaad opstromen naar vmbo (ken een meisje dat dat heeft gedaan) en ook rechtstreeks op het mbo terechtkomen en een vak leren, als het een beetje goed gaat op school. Ik zou dus beide opties (praktijk en basis) goed overwegen en kijken wat er bij jullie in de buurt te vinden is. Sommige scholen hebben vmbo-basis apart en ook kleinere groepen, maar met een beetje pech komt je kind in een combinatie van vmbo-b t/m vmbo-gl terecht, met alsnog 25+ leerlingen in de klas. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-02-2022 om 08:34

troelahoep schreef op 31-01-2022 om 23:10:

Ik hoor vaak positieve verhalen over praktijkonderwijs en net wat minder over vmbo basis/kader. Wat ik mij heb laten vertellen is dat er op praktijkonderwijs meer ondersteuning is, kleinere klassen en net wat meer rust. Leerlingen hebben 1 docent voor de klas en een vast lokaal, net als op de basisschool en alleen vakdocenten voor gym en beeldende vorming. Basis en kader heeft net als ander regulier voortgezet onderwijs verschillende vakdocenten op álle vakken, dus dan heb je veel docenten die jou allemaal niet zo heel goed kennen (wat voor een laag niveau juist wél wenselijk zou zijn).

En je kunt van praktijkonderwijs inderdaad opstromen naar vmbo (ken een meisje dat dat heeft gedaan) en ook rechtstreeks op het mbo terechtkomen en een vak leren, als het een beetje goed gaat op school. Ik zou dus beide opties (praktijk en basis) goed overwegen en kijken wat er bij jullie in de buurt te vinden is. Sommige scholen hebben vmbo-basis apart en ook kleinere groepen, maar met een beetje pech komt je kind in een combinatie van vmbo-b t/m vmbo-gl terecht, met alsnog 25+ leerlingen in de klas.

Ik ken kinderen op basis en kader en die hebben voor een groot deel van de vakken dezelfde docent, die ook hun mentor is. Ze hebben een vast lokaal, de leraren wisselen van lokaal. De boeken blijven op school, mochten ze een toets thuis moeten voorbereiden (het meeste gebeurt op school), dan zorgt de docent dat ze het juiste boek meenemen. En dat zonder lwo.

Dat kan ook inderdaad, maar ik zou me goed laten informeren daarover als ik de TS was. Mocht er in hun buurt een vmbo zijn zoals jij het omschrijft dan heeft dat misschien de voorkeur boven praktijkonderwijs, met de vermogens van hun dochter. 

troelahoep schreef op 31-01-2022 om 23:10:

Ik hoor vaak positieve verhalen over praktijkonderwijs en net wat minder over vmbo basis/kader. Wat ik mij heb laten vertellen is dat er op praktijkonderwijs meer ondersteuning is, kleinere klassen en net wat meer rust. Leerlingen hebben 1 docent voor de klas en een vast lokaal, net als op de basisschool en alleen vakdocenten voor gym en beeldende vorming. Basis en kader heeft net als ander regulier voortgezet onderwijs verschillende vakdocenten op álle vakken, dus dan heb je veel docenten die jou allemaal niet zo heel goed kennen (wat voor een laag niveau juist wél wenselijk zou zijn).

En je kunt van praktijkonderwijs inderdaad opstromen naar vmbo (ken een meisje dat dat heeft gedaan) en ook rechtstreeks op het mbo terechtkomen en een vak leren, als het een beetje goed gaat op school. Ik zou dus beide opties (praktijk en basis) goed overwegen en kijken wat er bij jullie in de buurt te vinden is. Sommige scholen hebben vmbo-basis apart en ook kleinere groepen, maar met een beetje pech komt je kind in een combinatie van vmbo-b t/m vmbo-gl terecht, met alsnog 25+ leerlingen in de klas.

De kans dat je vanuit pro ooit een mbo2 diploma haalt is zeer klein. Niet zo positief brengen aub. 

Alles staat of valt met de school volgens mij. Er zijn hele fijne praktijkscholen en minder fijne en datzelfde geldt voor VMBO-scholen. En dan nog verschilt het ook nog van docent tot docent.
Onze ervaring met het VMBO was op zich niet verkeerd, maar we hadden ons veel teveel voorgesteld bij LWOO. Er zaten docenten tussen die echt harder liepen voor LWOO leerlingen, extra de stof met hen doornamen, toetsen nog lieten afmaken als ze iets hadden overgeslagen. Geweldig vond ik dat. Zoon had echter een mentor die er niet zoveel kaas van had gegeten. Die vond min of meer dat zoon maar een schop onder de kont nodig had als hij niet naar school wilde komen. Niet bereid om achter het probleem te kijken. 
In de derde trof hij zo'n zelfde mentor. Ze startte best goed, maar liet zoon al gauw 'zwemmen' en toen miste hij ook nog die docenten die wat harder liepen, want inmiddels waren die allemaal ingewisseld voor anderen. 

In het praktijkonderwijs zijn we daarna ook echt teleurgesteld. Je verwacht daar nog wat meer ondersteuning. Zoon stroomde halverwege de derde in en werd na 2 weken wennen in het diepe gegooid. Er was niemand die af en toe een gesprekje met hem had, hij moest maar hulp vragen aan klasgenoten etc. Tja, daar zat juist het probleem, hij vroeg niet om hulp. Zelfs de hulpverlener die naderhand betrokken was bij zoon was zwaar teleurgesteld in het beleid van deze school. En hier was welgeteld 1 docent die zich het lot van zoon aan trok en hem zelfs thuis op wilde komen halen. Werd door de mentor en bovenbouwcoordinator vervolgens weer gedwarsboomd. 

Je moet het treffen met een school, dat hebben wij wel ervaren. Ik hoop dat TS dat geluk wel gaat hebben, dan kan het best goed komen, zeker als je kind zelf de drive heeft. Maar dat is bij een puber natuurlijk ook nog altijd afwachten. 

Aiden schreef op 01-02-2022 om 22:08:

[..]

De kans dat je vanuit pro ooit een mbo2 diploma haalt is zeer klein. Niet zo positief brengen aub.

Nouja, wat noem jij zeer klein? Ik lees in dit rapport 

https://open.overheid.nl/repository/ronl-95d26ae1-3df6-469a-ba11-e4c10529b52c/1/pdf/doorstroom-van-praktijkonderwijs-naar-mbo.pdf

dat in 2016 toch 17% doorstroomde naar mbo2 en 23 % naar mbo1. 70% van alle leerlingen op het mbo1 gaan nog verder op een hoger mbo niveau, daar zullen nog best wel praktijkscholieren bij zijn.

troelahoep schreef op 02-02-2022 om 19:11:

[..]

Nouja, wat noem jij zeer klein? Ik lees in dit rapport

https://open.overheid.nl/repository/ronl-95d26ae1-3df6-469a-ba11-e4c10529b52c/1/pdf/doorstroom-van-praktijkonderwijs-naar-mbo.pdf

dat in 2016 toch 17% doorstroomde naar mbo2 en 23 % naar mbo1. 70% van alle leerlingen op het mbo1 gaan nog verder op een hoger mbo niveau, daar zullen nog best wel praktijkscholieren bij zijn.

Pro heeft zijn eigen certificaten en veel kinderen komen echt wel goed terecht. Vaak ook in beschermd werk, maar dat is vaak juist wel fijn. Ze kijken echt heel goed wat passend is. 

PRO is voor kinderen met een IQ tussen 55 en 75/80. Kind van TS zit dus sowieso bij de hoogfunctionerende PRO-leerlingen. Dat iemand met een IQ van 55 niet naar mbo kan en beschermd moet werken valt te verwachten. Bij iemand met een IQ van 75 is het geen irreële verwachting dat het kind doorstroomt naar mbo en misschien zelfs normaal werk kan doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.