Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kan een kind met een IQ van 74 naar het VMBO basis ?


troelahoep schreef op 02-02-2022 om 19:11:

[..]

Nouja, wat noem jij zeer klein? Ik lees in dit rapport

https://open.overheid.nl/repository/ronl-95d26ae1-3df6-469a-ba11-e4c10529b52c/1/pdf/doorstroom-van-praktijkonderwijs-naar-mbo.pdf

dat in 2016 toch 17% doorstroomde naar mbo2 en 23 % naar mbo1. 70% van alle leerlingen op het mbo1 gaan nog verder op een hoger mbo niveau, daar zullen nog best wel praktijkscholieren bij zijn.

Heb je ook cijfers van hoeveel procent er ook daadwerkelijk een diploma haalt? Daar had ik het namelijk over. Niet over de doorstroom naar het MBO

> Mijn zusje had een advies praktijkonderwijs maar moest eerst een toets doen. Toen bleek dat ze niet genoeg leerachterstanden had en ging ze gewoon naar het vmbo. Is dat tegenwoordig veranderd, kunnen kinderen zonder die toets naar de praktijkschool?

Dat geldt zowel voor vmbo+lwoo als voor pro. 1e stap is aantonen dat er achterstandig zijn passend bij lwoo of pro. Dat is al gebeurd.
2e stap is het verklaren waarom er achterstanden zijn. Daarvoor wordt meestal een IQ test gedaan. Als het IQ hoger dan 90 is, dan kan er als 3e stap nog een sociaal-emotioneel onderzoek gedaan worden als alternatieve verklaring voor de achterstanden, waardoor de leerling alsnog lwoo kan krijgen.

Het probleem is, topic starter reageert nergens op. Dus we weten niet hoe groot die achterstanden zijn. 

Aiden schreef op 01-02-2022 om 22:08:

[..]

De kans dat je vanuit pro ooit een mbo2 diploma haalt is zeer klein. Niet zo positief brengen aub.

Dat hangt af van welke praktijkschool het is. Mijn zusje is uiteindelijk geweigerd voor de praktijkschool want ze was "te slim" zoals ze het noemt. Ze had wel vriendinnetjes daar die allen op de praktijkschool een entreediploma hebben behaald en nu soms zelfs op mbo-3 zitten. Ik weet niet of de praktijkschool waar mijn zusje heen zou gaan zo'n goede is of dat er kinderen op zitten die daar  niet horen...

syboor schreef op 03-02-2022 om 13:01:



Het probleem is, topic starter reageert nergens op. Dus we weten niet hoe groot die achterstanden zijn.

Ik denk ook niet dat we dat moeten weten of ons ermee bezig moeten houden

troelahoep schreef op 02-02-2022 om 19:11:

[..]

Nouja, wat noem jij zeer klein? Ik lees in dit rapport

dat in 2016 toch 17% doorstroomde naar mbo2 en 23 % naar mbo1. 70% van alle leerlingen op het mbo1 gaan nog verder op een hoger mbo niveau, daar zullen nog best wel praktijkscholieren bij zijn.

Mbo1 is een diploma dat kinderen op de praktijkschool zelf kunnen halen. Vervolgens beginnen ze vaak wel aan een mbo2-opleiding maar maken ze die vaak (al snel) niet af. Ik ken meerdere personen van de baantjes uit mijn studententijd die na de praktijkschool fulltime zijn gaan werken in winkels als de AH en de Hema...

Als ze dat full-time en duurzaam kunnen is dat meer dan een hoop anderen lukt en kunnen ze zo meedraaien in de maatschappij. 

Ik ken iemand die heeft een iq van 71 en heeft het vmbo gehaald.



Het IQ van de praktijkschoolleerling ligt tussen 55 en maximaal 75-80. Uit een didactisch onderzoek van de leerling moet blijken dat hij of zij een leerachterstand heeft van ten minste drie jaar, gemeten vanaf groep 8 in het basisonderwijs. Het didactisch onderzoek bestaat uit testen op leesniveau, spelling, rekenen en begrijpend lezen.

Als op de praktijkschool uit de resultaten blijkt dat het goed gaat kan ze altijd nog opstromen naar het VMBO. Dat is dan wel een dingetje: de sfeer op een VMBO is minder persoonlijk en dat is iets waarop ze kan struikelen.
Kinderen van dit nivo doen vaak iets voor de leraar(vooral als ze die mogen); zonder de intrinsieke motivatie. In dat geval kan het lastig worden op een VMBO.

Pippeltje schreef op 15-06-2023 om 14:29:



Het IQ van de praktijkschoolleerling ligt tussen 55 en maximaal 75-80. Uit een didactisch onderzoek van de leerling moet blijken dat hij of zij een leerachterstand heeft van ten minste drie jaar, gemeten vanaf groep 8 in het basisonderwijs. Het didactisch onderzoek bestaat uit testen op leesniveau, spelling, rekenen en begrijpend lezen.

Als op de praktijkschool uit de resultaten blijkt dat het goed gaat kan ze altijd nog opstromen naar het VMBO. Dat is dan wel een dingetje: de sfeer op een VMBO is minder persoonlijk en dat is iets waarop ze kan struikelen.
Kinderen van dit nivo doen vaak iets voor de leraar(vooral als ze die mogen); zonder de intrinsieke motivatie. In dat geval kan het lastig worden op een VMBO.

Dat is waar. Ook is de school vaak veel groter (of praktijkscholen klein, het is maar hoe je het bekijkt), en vaak wordt vmbo basis en kader gemengd.

 En je hebt op het vmbo vakdocenten, en niet zoals op de basisschool je eigen juf of meester wat op een praktijkschool gebruikelijk is. 

troelahoep schreef op 16-06-2023 om 15:46:

[..]

Dat is waar. Ook is de school vaak veel groter (of praktijkscholen klein, het is maar hoe je het bekijkt), en vaak wordt vmbo basis en kader gemengd.

En je hebt op het vmbo vakdocenten, en niet zoals op de basisschool je eigen juf of meester wat op een praktijkschool gebruikelijk is.

Hangt echt van de vmbo-school af natuurlijk. Zowel mijn vorige school als mijn huidige hebben PRO onder hetzelfde dak.

troelahoep schreef op 16-06-2023 om 15:46:

[..]

Dat is waar. Ook is de school vaak veel groter (of praktijkscholen klein, het is maar hoe je het bekijkt), en vaak wordt vmbo basis en kader gemengd.

En je hebt op het vmbo vakdocenten, en niet zoals op de basisschool je eigen juf of meester wat op een praktijkschool gebruikelijk is.

Hoi Troelahoep: op een praktijkschool werken wel degelijk ook vakdocenten! Ik ben er zelf een. Zelf ben ik na jarenlang in de zorg en een lerarenopleiding welzijn/gezondheidszorg en omgangskunde, als vakdocent zorg/welzijn aan het werk. Daarnaast hebben we vakdocenten voor techniek, groen, winkel; elk apart. Voor de theoretische vakken die bij ons AVO vakken worden genoemd zijn ook weer aparte docenten. Ieder van hen of een vakdocent is ook mentor van bepaalde klassen.

Zelf heb ik trouwens naast mijn taken als zorgdocent ook AVO vakken die ik geef. Waar ik ook voor opgeleid ben; een nascholing van de lerarenopleiding speciaal voor de praktijkschool theorie.

Pippeltje schreef op 16-06-2023 om 19:52:

[..]

Hoi Troelahoep: op een praktijkschool werken wel degelijk ook vakdocenten! Ik ben er zelf een. Zelf ben ik na jarenlang in de zorg en een lerarenopleiding welzijn/gezondheidszorg en omgangskunde, als vakdocent zorg/welzijn aan het werk. Daarnaast hebben we vakdocenten voor techniek, groen, winkel; elk apart. Voor de theoretische vakken die bij ons AVO vakken worden genoemd zijn ook weer aparte docenten. Ieder van hen of een vakdocent is ook mentor van bepaalde klassen.

Zelf heb ik trouwens naast mijn taken als zorgdocent ook AVO vakken die ik geef. Waar ik ook voor opgeleid ben; een nascholing van de lerarenopleiding speciaal voor de praktijkschool theorie.

Oh, op de praktijkscholen die ik ken (van stage) hadden ze alleen een vakdocent voor techniek en gym. En nu ik er goed over nadenk ook voor koken..... Maar hun eigen juf bleef er altijd bij. 

Hun eigen juf bleef erbij? Dat lijkt me stug; dat wordt veel te duur en met het huidige lerarentekort onhaalbaar. Je mag tegen woordig al blij zijn als de klassen niet naar huis gestuurd worden.
Wel is het zo dat in principe (want het lukt niet altijd) een klassenondersteuner aanwezig is bij praktijkvakken, maar dit is per school verschillend.

irmama schreef op 25-01-2022 om 13:33:

ik zou niet klakkeloos de resultaten van 1 iq test vertrouwen.
Mijn dochter haar iq wisselde tussen 94 en 120.
Ik zou verder kijken naar andere onderzoeken of testen.

Niet al de rest gelezen, maar sluit me wel aan bij dit. 
Zelf in het eerste middelbaar op school een iq-test gedaan waarbij ze op voorhand zeiden dat het niet belangrijk was; dus zeer onachtzaam ingevuld en waarschijnlijk een normale of lagere score gehaald. 
Later bij een opname een lange iq-test gedaan die ik wel serieus nam en daarbij scoorde ik rond de 135.

Dus ik zou ook eerder eens een volgende test laten afnemen waarbij je dochter zich ervan bewust is dat het belangrijk is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.