Ciska22
11-08-2013 om 13:18
Kleedgeld
Mijn dochter is 13 jaar oud. Ouders en kind hebben bedacht dat ze nu wel kleedgeld kan krijgen zodat ze kan leren goed met geld om te gaan.
Op Nibud staat voor haar leeftijd 45 a 50 euro per maand.
Het gemiddelde bedrag voor alles compleet (ook ondergoed en jassen) kwam dan uit op 53 euro.
Wij willen met dochter graag hele goede afspraken maken wat er wel en niet in het kleedgeld valt. Zodat we later geen discussies krijgen. Ze zit nu redelijk goed in de kleren. Juist voor 120 euro bij Primark aangeschaft voor haar.
Ben dus benieuwd, hoeveel geven jullie en wat moet kind er wel en niet van betalen.
Snap natuurlijk dat het per inkomensgroep zal verschillen maar heb dan een beetje een idee hoe het aan te pakken.

evenzo
11-08-2013 om 13:31
Ik geef geen kleedgeld maar heb misschien wel een tip
als je bij primark voor 120 euro koopt heb je volgens mij een hele garderobe. Als je dus elke maand 45 euro zou geven houdt ze dus heel veel geld over.
Hier kopen we vaak spijkerbroeken in de uitverkoop bij bv C&A en die gaan dan een heel jaar mee, dan is het voor de winter wat dikkere truitjes, voor de zomer t- shirts en nog wat dunne broeken en korte broeken. Ik geef echt geen 45 euro per maand uit per kind. Geef daarom ook geen kleed geld.
Als ze kleedgeld zou willen dan zou ik eerder een geld bedrag meegeven en vertellen wat ze ervan moet kopen (zoveel broeken/truitjes) Zo leert ze ook met een budget om gaan.
We zijn toch van het kleding kopen als je het nodig hebt en niet voor de fun.

Vic
11-08-2013 om 13:35
Hier
Dochter is 14 en krijgt 62,50 per maand, waarvan 50 euro kleedgeld is. In principe moet ze er 'alles' van doen, maar in de praktijk neem ik nog wel eens een paar panty's of ondergoed voor haar mee. Dochter gaat er best verstandig mee om. Ze heeft een voorliefde voor dure schoenen, en haalt dan vaak shirtjes e.d. bij Primark of in de aanbieding. Het is ook al voorgekomen dat ze in november ineens geen truien meer had die pasten. En haar geld bijna op, dus toen moest ze op zoek naar budgetkleding of kou lijden. Dit jaar besloot ze zelf dat haar zomerjas van vorig jaar nog wel kon, geen zin om daar geld aan uit te geven. Toen ik nog alles betaalde had ze soms het idee dat ik onbeperkte bronnen had

Leen13
11-08-2013 om 13:40
Hier
Inderdaad. Kinderen krijgen soms kleding van hun vader dan gaan ze samen winkelen. Of ik geef ze wat geld mee voor noodzakelijke aanschaffen wanneer dat nodig is. Of we gaan samen winkelen. Verder krijgt zoon reisgeld voor naar zijn vriendin en dan zo'n 40 euro in de maand voor overigen, ander reisgeld, kleine aanschaffen als nieuwe snaren voor zijn gitaar of iets te eten en te drinken meenemen naar vrienden, cadeautje voor vriendin enzovoort. Hopelijk gaat dat binnenkort veranderen door een zaterdagbaantje.

Leen13
11-08-2013 om 13:43
Dochter
Kreeg heel lang 20 euro in de maand. Omdat ze er niets mee deed is ze dit voorjaar een paar honderd euro wezen winkelen aan kleding, schoenen, nagellakjes en tasjes. Gezien haar karakterverandering door de medicatie en de verandering van school had ze wat in te halen.
Wij halen hier vaak kleding in de zomer, voor school, ook zonodig gymkleding en nieuwe sportschoenen, paar goede broeken voor de winter e.d. en rond de Kerst.

FayW
11-08-2013 om 14:49
Hier
Hier kregen ze met 13 jaar 60 euro per maand zak- en kleedgeld. Bij aankoop van schoenen en jassen krijgen ze een tientje extra van ons, per half jaar. Een kind met een bijbaan krijgt hetzelfde als een kind zonder bijbaan.

Vic
11-08-2013 om 14:58
Ma van 3
Pubers hebben over het algemeen een heel andere kijk op wat nodig is dan hun ouders

Ciska22
11-08-2013 om 15:43
Oww
Dochter krijgt per maand ook 40 euro zakgeld. Daar moet ze tot nu toe alle andere dingen van doen. Telefoonkosten, lekkers op school, geld voor de bus als zij vindt dat ze met de bus naar school moet, uitstapjes bv bios.
Deo en doucheschuim en zo koop ik voor haar. Alles wat zij vindt dat ze extra nodig heeft aan verzorgingsproducten zijn voor haar.
Ze kan dan natuurlijk ook nog met geld "schuiven" als ze tekort komt aan kleedgeld.
Ben een beetje bang dat als we geen duidelijke afspraken maken over budget en wat als het op is wij straks aan het kortste eind trekken...
Maar als ze 50 euro kleedgeld bijkrijgt heeft ze 90 euro per maand...daar moet ze dan alles wel van kunnen doen toch?
Ze heeft inderdaad voldoende kleren nu in de kast.Nu komt ze vaak niet uit met haar zakgeld omdat ze dan toch steeds met de bus gaat en ze dan 4 euro per dag kwijt is.

Dalarna
11-08-2013 om 16:11
Ciska
Je moet het dus heel goed gaan uitleggen en bijleggen van zakgeld bij kleedgeld kan wel maar andersom niet anders gaat ze ervan met de bus en heeft ze straks opeens geen passende broek.
Hoe zit het met de groei, hier groeide mijn oudste (jongen) erg hard tussen 13 en 14 jaar dus hij was zo uit die garderobe van 13 gegroeid, ook schoenen gingen opeens heel hard.
Wat je kunt afspreken is dat ze alles opschrijft en de kassabonnen bewaart. Als zij kan aantonen dat ze alleen het hoognodige heeft gekocht, van niet al te idiote prijzen en tóch niet uitkomt (door dus het groeien bijv) kunnen jullie bijleggen. Als zij kleedgeld heeft gebruikt voor de bus leggen jullie dus niets bij. Dit heeft als voordeel dat ze zelf ook meteen moet leren om bij te houden wat ze koopt en dat op te schrijven.

Dalarna
11-08-2013 om 16:13
Oja
Hier geen kleedgeld, zoon pot ook het grootste deel van zijn zakgeld op en ik weet zeker dat ik meer geld kwijt ben aan kleedgeld dan nu zonder kleedgeld en dit kind hoeft er niets van te leren.
Hoe dat met mijn tweede moet weet ik (nu) nog niet, die wordt bijna 12.

Merel
11-08-2013 om 16:17
50 euro
Hier 50 euro in de maand aan kleedgeld en 10 euro in de maand aan zakgeld. Jassen en schoenen (want wat duurder) daar betalen wij de helft aan mee. Ze hoeft verder geen verantwoording af te leggen over haar uitgaven, ze weet het goed te verdelen en inderdaad wordt het kleedgeld ook wel eens aan iets anders uitgegeven (een bioscoopkaartje ofzo) maar dat mag ze zelf weten (in het begin zei ik haar dat dat niet mocht hoor, maar op een gegeven moment heb ik dat laten gaan, omdat ik zie dat ze goed met haar geld omgaat) en ja, soms is haar geld op en had ze best graag dat leuke shirtje gekocht, dan is dat dus jammer. En heel soms, als ze iets ziet wat een buitenkansje is, dan schiet ik wat geld voor wat ze dan naderhand terugbetaald (gaat ook goed)
Bij zoon doen we niet aan kleedgeld (15 jaar) hij houdt niet van kleding komen, dus dat doe ik nog steeds gewoon voor hem, wel zo makkelijk.
Het leuke vind ik van kleedgeld, is dat je ineens wel heel blij zijn als je eens met een setje sokken of een leuk t-shirtje voor ze thuiskomt, ze leren de waarde van alle spullen kennen en iets voor ze meebrengen voelt voor hen ook veel meer als een kadootje.

toto1
11-08-2013 om 17:23
Per kwartaal
Mijn dochter van 13 krijgt kleedgeld per kwartaal. Dat is voor ons makkelijk, als de kinderbijslag binnenkomt krijgt ze. Voor haar makkelijk omdat ze kleding per seizoen kan kopen. Ze krijgt 150 euro per 3 maanden kleedgeld, 13 euro per maand zakgeld en 2,50 per week voor iets te kopen in de kantine op school.
Verzorgingsproducten koop ik voor haar, maar basis, wil ze duurder of meer moet ze het zelf betalen. Make up en sieraden zijn voor haar rekening, net als kadootjes. Schoolspullen krijgt ze een budget voor, duurder mag ze zelf betalen. Beltegoed krijgt ze van mij (maar belt heel weinig, 10 euro doet ze 2 of 3 maanden mee)
Van het kleedgeld moet ze wel alles kopen (gewone kleding, schoenen ondergoed sokken jassen enz) Zakgeld mag wel besteed worden als kleedgeld, andersom niet!

wil40
11-08-2013 om 20:42
Geen kleedgeld
Ik geef geen kleedgeld om 2 redenen. Zelf hebben we als ouders ook geen vast budget wat we uitgeven aan kleding. Er wordt gewoon gekocht wat er nodig is en soms wat extra. Tweede reden is dat mijn zoon prima kan omgaan met geld en dit niet hoeft te leren met kleedgeld. Ook heb ik geen zin om me vast te leggen met vaste bedragen per maand die ik moet overmaken naar mijn kind. Dat was eigenlijk een 3e reden

Karin*
11-08-2013 om 20:46
50 euro kleedgeld, ze mogen het zelf uitgeven.(zijn 14 en 160 De eerste paar jaar niet, toen gingen ze begeleid kleren kopen. Basisondergoed en 1 jas per seizoen, en 1 paar schoenen per seizoen betalen wij. Zoon geeft soms een deel van zijn kleedgeld uit aan een game, dat mag bij uitzondering, in overleg. Dochter geeft haar zakgeld soms uit aan kleren.

Merel
11-08-2013 om 23:00
Reden kleedgeld
De reden dat ik mijn dochter op haar 13e kleedgeld heb gegeven is het gezeur om de prijzen van de spullen die ze kocht. Ze keek nooit naar hoeveel iets kostte. Als er twee identieke shirts lagen, pakte ze gewoon de eerste de beste (de ene kostte dan 25 euro en de ander 10 euro) en het ging niet om dat er iets verschillends aan was, want als ik er dan wat van zei, dan zei ze oh, die van 10 euro mag ook hoor. Idem met sokken of broeken, ze keek niet eens naar wat iets kostte. Ik wilde haar prijsbewuster maken en heb om die reden dus het kleedgeld ingevoerd. Ik vond het vanaf moment 1 erg prettig op deze manier.

Ciska22
12-08-2013 om 13:21
Schoenen had ik nog niet bij stil gestaan dat dat er natuurlijk ook onder valt. We gaan het nog eens goed bekijken maar gaan denk ik uitkomen rond 50 euro per maand, inclusief alles...

sus-anne
12-08-2013 om 13:25
Ma van 3?
een jaar met een spijkerbroek? dat redden mijn pubers niet hoor,die groeien er echt heel snel weer uit,pas vanaf een jaar of 17 doen ze er iets langer mee.
Onze puber(16) krijgt 45 euro per maand,waar ze alles van moet doen.Wij zijn voor kleedgeld omdat een kind dan beter leert budgetteren dan wanneer we alles betalen voor ze.Ze hebben dan vaak geen idee wat iets kost.

Jojo
12-08-2013 om 14:09
En hier
Had dochter 60 euro in de maand kleedgeld, maar daar moest dan ook echt alles van. Jassen, schoenen, sokken, ondergoed, alles. Een heel enkele keer heb ik wat bijgelegd als ze bv een nieuwe beha nodig had, dochter heeft een heel lastige maat en dan kom je er niet met iets van de Hema, dat zijn meteen hele grote uitgaven. Verder kwam ze er altijd netjes mee uit en ze had ook goed door dat je als je bv een nieuwe winterjas wilt, daar rekening mee zult moeten houden en wat sparen.
Toen ze 18 werd hebben we het overigens gestopt, nu is het vinden wij tijd dat ze zelf wat gaat bijverdienen. Dochter was daar nooit zo actief mee, maar dat zal ze nu wel moeten. Ook zakgeld (5 euro/week) is toen gestopt. Inmiddels groeit ze natuurlijk ook niet meer, er zijn nu niet meer om de paar maanden nieuwe broeken nodig, dat scheelt een hoop.
Uitjes e.d. heeft ze altijd zelf moeten betalen. Deo en doucheschuim doen wij, wat ze verder nodig denkt te hebben is voor eigen rekening.

evenzo
12-08-2013 om 16:31
Sus-anne
Ze doen hier inderdaad een jaar met een spijkerbroek.
In de opruiming gekocht in de winter, die droegen ze dus door in het voorjaar en het begin van de zomer toen het nog koel was. Maar pas nog even gekeken, ze kunnen ze gemakkelijk aan. Ze zijn hier 13 en 15 jaar (de pubers dan)

Wilgenkatje-
12-08-2013 om 16:40
Fietsslijtage spijkerbroeken
Hebben jullie dat niet? Dat een broek verder nog prima past en er netjes uitziet, maar naast het kruis een plekje helemaal doorslijt? Zo jammer!

evenzo
12-08-2013 om 16:41
Vic
Mijn zoon heeft helemaal geen eisen, dochter wilde natuurlijk wel gekleurde broeken en korte broekjes, nou dat kan dan natuurlijk.
Pas even de kleding gepast voor het najaar omdat we niet dichtbij de grote stad wonen en het dus gepland moet worden om te shoppen. Truien die nog passen van vorig jaar is mijn dochter blij mee en zegt dan zelf dan heb ik nog 2 truitjes nodig en 1 net stel. 2 waren er te klein, en ze weet dat ze altijd 1 stel krijgt bv iets met een rokje wat ze dan leuk vindt.

Elinde
12-08-2013 om 19:40
Duurder voor jongens?
Nou, ben net met zoon wezen shoppen. En dan komt hij er bij lange na niet met 50 euro. Een paar nieuwe voetbalschoenen, nieuwe gymschoenen, nieuwe gewone schoenen. Een spijkerbroek (herenmaat) is alleen al 50-60 euro. En dan heeft ie nog geen shirts.Voor meiden is het allemaal net wat betaalbaarder heb ik het idee. En inderdaad slijtage. Van het fietsen en aan de rechterkant van de kleding waar de schooltas schuurt.

Merel
12-08-2013 om 21:32
Valt wel mee
Ik denk dat dat wel meevalt. Bij H&M kan je jeans kopen voor 29,95 en 39,95 bijvoorbeeld. Natuurlijk ook duurder als je wilt. Shirts kosten tussen de 10 en 20 euro, maar soms ook 5 euro. Ligt er maar net aan welke je kiest en mijn dochter let tegenwoordig ook op de sale. Ik zou trouwens wel wat toeschietelijker zijn met voetbal schoenen en schoenen voor gym denk ik, maar die hoef je over het algemeen maar 1 keer per jaar te kopen en met 50 euro per maand heb je toch een budget van 600 per jaar. Je hoeft natuurlijk niet iedere maand iets te kopen. Ik ben ook makkelijk met voorschieten trouwens. (dochter heeft kleedgeld en zoon niet, omdat kleding hem niet echt interesseert) als ik optel wat ik voor hem uitgeef dan kom ik er goed mee uit, met 600 euro per jaar.

Sawo
12-08-2013 om 21:56
Zeker duurder voor jongens
Bij ons was het zeker duurder voor jongens. Maar dat had meer te maken met groei tussen 13 en 17 jaar dan hogere prijzen. Mijn dochter van 19 draagt nog steeds kleding van toen ze 14 was, mijn zoon past niets meer uit die tijd.

Marieke
12-08-2013 om 22:48
Geen schoenen n jassen
Onze dochter van 12 krijgt ?40 per maand. Ik heb twee jaar lang alles bijgehouden wat ik voor haar kocht en kwam uit op ongeveer ?35 gemiddeld per maand, zonder schoenen en jassen. Voorlopig blijven wij die betalen, vooral goede schoenen zijn een hele kostenpost omdat ze lastige voeten heeft en op maat gemaakte zolen. Ik ben al snel ?125-150 per paar kwijt. Bovendien: wie betaalt, bepaalt! Gympen vallen er dus ook onder. Een goede winterjas is ook duur, die betalen wij ook. Maar wil ze voor de zomer teenslippers? Zelf betalen. Wij zijn kleedgeld gaan geven nadat we haar zomerkleding hadden gekocht, dan heeft ze een maand of drie / vier om te sparen. In september gaan we naar de Primark en shoppen dan heftig. Het zal ook wel moeten: aan het einde van deze winter was ongeveer alles te klein. Spijkerbroeken daar is lastig: ze is lang en mager, die zijn gewoon duurder. Wel hebben we afgesproten dat als de groei erg hard gaat, wij bijpassen: ze zit inde pre-puberale groei en als ze ineens van alles nieuw moet, dat is onvoorzien. Zakgeld krijgt ze ?10 in de maand. Wil ze meer? Ik verzin wel klusjes: badkamer van boven tot onder poetsen, strijken, onkruid wieden, auto van binnen en buiten wassen plus binnenkant stofzuigen en daar kan ze wat verdienen. Make up, mooie en dus in mijn ogen te dure schoolspullen, snoep, een tijdschrift, verjaardagen: daar is het zakgeld voor. Overigens hebben we twee bankrekeningen voor haar, bij twee banken, dit om voor haar overzicht te creëren: dit is de zakgeld-rekening en dit de kleedgeld-rekening. Over de telefoonkosten hebben we nog niet echt nagedacht, ze doet erg lang met haar tegoed, ze verbruikt ongeveer 50 cent per maand, we wachten eerst de middelbare school af.
Oh ja, ik kocht voor haar ook wel eens kleding via Marktplaats, dat scheelt bakken met geld, een spijkerbroek kost dan vaak niet meer dan ?5-7,50. Soms past het niet, dan zet ik het zelf maar weer op marktplaats. En kleding van marktplaats vindt ze niet erg, krijgertjes ook niet mits het heel en mooi is of een merk is.

Dalarna
13-08-2013 om 06:29
Elinde
Misschien heb je gelijk maar je argument begint met drie soorten schoenen. Elk meisje wat voetbalschoenen of hockeyschoenen of paardrijlaarzen nodig heeft zal net zo duur uit zijn of duurder.
Ik geloof verder niet dat je voor meisjes goedkoper spijkerbroeken kan kopen dan voor jongens (mits meisje dus een damesmaat heet). Misschien iets verder zoeken?
Ik voorzie wel een spijkerbroekprobleem hier omdat zoon de laatste keer de één na grootste maat bij C&A had bij de smalle broeken. Als hij nog langer is geworden redden we het daar niet meer en hij groeit nauwelijks in de breedte. Zijn neef heeft een spijkerbroek van ruim 160 euro maar daar pas ik voor, dan gaat hij maar in zijn onderbroek naar school

Knutselkei
13-08-2013 om 10:09
Jongensbroeken(kleine herenmaat)
ik vind jongensbroeken wel duurder. Hij past niet meer in de grootste jongensmaat vd CenA qua lengte en bij bv de Hen M zijn ze te kort of te wijd. Dan kom je in de duurdere broeken terecht.Uitverkoop is dan fijn,scheelt de helft maar bij The Sting toch nog 35 euro.Je doet t omdat je blij bent dat een broek past na tig winkels maar de andere broeken die ze aandragen zijn wel 70 euro!
Toevallig een winkel in Tilburg ontdekt: pullandbear waar ze dus wel de spijkerbroeken hebben onder de 30 euro,gewone prijs.In de uitverkoop was t 10 euro. Maar als ik niet de gelegenheid heb om daar naar toe te gaan( toch een half uur rijden)dan is het lastiger. Nu de webshop van hen geprobeerdhoe dat gaat weet ik nog niet hahha.

albana
13-08-2013 om 10:59
Jongens
Ik weet dat mijn vriendin (3 jongens) haar jongens net zoveel kleedgeld geeft als wij aan de meiden. 40 euro per maand en 20 euro zakgeld. Daar zitten geen jassen/schoenen/ondergoed/sokken bij in. Die kopen we na overleg samen. Ook dingen als sportkleding en bikini's gaan in overleg en dan krijgen ze daar b.v. een bijdrage voor of we betalen het helemaal.
Dure lingerie ofzo vinden we onzin. Maar jongste groeit op het moment zo hard dat ze elke 2 maand nieuwe b.h's nodig heeft. Heeft nu al de 2de bikini voor deze zomer omdat haar borsten niet meer in d'r bovenstukje pasten.
Dat kan je met 40 euro per maand niet betalen.
Maar ik weet uit ervaring met oudste dat dat zo weer over kan zijn en dat ze de bh's dan w.s. weer heel lang past
Vriendin laat de jongens helemaal niet shoppen en passen. Die jongens kopen gewoon alles online.
In ene keer. Meestal 1 keer per 3 maand.
Dan hebben ze dus 120 euro en bestellen daarme voldoende aan broeken en truien en shirts om er weer een tijdje mee vooruit te kunnen. Vriendin liet een paar weken geleden nog zien welke spijkerbroeken ze gekocht hadden. 30 euro waren die per stuk.
Jongste zoon groeit nog...die krijgt ook 40 euro maar heeft veel profijt van zijn 2 oudere broers. Die overigens ook onderhandelen over kleding die evt. niet meer past of die ze niet meer willen. Dan vragen ze b.v. 10 euro voor een leuke trui aan jongere broer. En ook aan b.v. vrienden van hun en broers die kleiner zijn of jonger.
Zo vullen ze hun kleedgeld dan weer aan.
Ik denk dat jongens in het algemeen het gewoon ook niet zo leuk vinden om alles af te lopen en te shoppen voor die ene goedkopere broek. Online alles afstropen om 10 euro te besparen vinden ze wél leuk en uitdagend.
groeten albana

Maylise
13-08-2013 om 12:11
Niet perse duurder
Ik vind kleding voor jongens niet perse duurder. Wel hebben meisjes vaak eerder hun groeispurt en worden meestal minder lang dus dan hoef je de kleding minder vaak te vervangen. Spijkerbroeken in damesmaat zijn meestal niet goedkoper dan in herenmaat.Daarnaast hebben meisjes BH's en dat kan ook oplopen; zeker tijdens de groei. Sportschoenen hebben beide partijen nodig (mits ze sporten) en dat hangt meer van het individuele kind af.
Mijn kinderen krijgen overigens niet echt kleedgeld. Mijn jongste zoon heeft er geen interesse voor en ik koop voor hem vaak online. Hij draagt ook nog wel kleding van zijn oudere broers. Niet zo vaak meer maar af en toe zijn er nog wel wat truien en shirts die hij mooi vindt en die bewaar ik dan voor hem. Mijn jongste dochter winkelt zelf en krijgt dan van mij geld mee. Ze krijgt echter niet een vast budget per maand. Het zou op zich wel mogen maar ik vind het zo handiger. Ik kijk naar wat ze nodig heeft en dan krijgt ze een bedrag mee. Wel merk ik dat ze de laatste tijd wat veeleisender begint te worden als het gaat om merkkleding dus als dit echt een gedoe gaat worden dan wil ik wel overstappen op kleedgeld. Ze krijgt trouwens veel kleding van een van haar zussen en die zus heeft een dure smaak dus daar is ze altijd heel blij mee. Mijn een na jongste zoon geef ik ook af en toe geld mee als hij aangeeft wat nodig te hebben. Hij is niet veeleisend. Nu hij gaat studeren ga ik hem overigens wel een vast bedrag per maand geven voor al zijn onkosten (inclusief kleding). Hij kan prima budgetteren maar voor een jongvolwassene vind ik dat een stuk passender.

Lilie
13-08-2013 om 13:56
Moet het?
Laat ik wat liggen in de opvoeding als ik niet aan kleedgeld doe? Oudste hier is een jongen. Hij geeft zelf aan geen kleedgeld te willen, vind het gezellig om een paar keer per jaar met ma de stad in te gaan zegt ie. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik vaak wat duurdere kleding koop. Voor mezelf maar dus ook voor de kids vlieg ik nog al eens lekker flink uit de bocht. Ik heb dus ook al een paar geslikt bij alle berichtjes hier met de gemiddelde kleedgeldbedragen per maand.

Terpi
13-08-2013 om 14:23
Voor de statistieken...
Kinderen krijgen hier allemaal 60 euro voor alles inclusief kapper, het enige wat ik koop is sportkleding voor school en hobby.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.