Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleedgeld

Molleke

Molleke

13-08-2013 om 15:22

Draadje gelezen!

Dochter gaat hier na volgende week ook naar het VO en ik zat te bedenken hoe ik dat ga doen. Wel of geen kleedgeld en zo ja, hoeveel? Ik vind een bedrag van 50 euro in de maand best hoog want ik denk niet dat ik dat nu uitgeef. Dochter is ook het type dat meestal een aantal setjes afwisselend draagt en de rest blijft bijna ongedragen in de kast hangen. Daardoor zijn we de laatste jaren ook wel minder kleding gaan kopen. Maar door dit draadje en gesprek met dochter ben ik er uit. Dochter heeft aangeven nog geen kleedgeld te willen. Dus wil ze de komende tijd een keer alleen met een vriendin shoppen (is nu nog niet voorgekomen) dan kijken we samen wat ze nodig heeft en evt. extra, dan stort ik een bedrag op haar rekening en met dat bedrag kan ze dan gaan shoppen. Als ze ouder wordt en ze geeft aan er toch behoefte aan heeft dan kijken we wel weer.

Bedrag

Dochter was erg blij toen ze kleedgeld kreeg, en zoon zei zuinigjes tegen haar dat het nog wel eens tegen kon vallen omdat ze misschien wel voor meer geld kleding kreeg voor die tijd... En dat klopte waarschijnljk wel. Ze heeft het nu een paar jaar en heeft aardig door hoeveel kleding eigenlijk kost. Ze kijkt ook goed uit en wikt en weegt wat ze zal kopen. Dus ik denk dat het erg nuttig is als ze al kleedgeld krijgen, dan leren ze dat je moet uitkomen met je geld.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

13-08-2013 om 19:38

Vraagje

Alhoewel mijn kinderen nog jonger zijn, lees ik wel met interesse deze draad. Want de posting van Wil40 viel me op. Reden: ik zie het ook zo. Wat is de achterliggende reden van kleedgeld? Ik heb zelf geen kleedgeld gekregen. Ik kan me voorstellen dat je een kind met kleedgeld kunt leren om te budgetteren. Maar geef je indirect niet ook de boodschap af dat het normaal is om met grote regelmaat kleding te kopen? Zelf koop ik kleding als het nodig is, niet zomaar voor de lol. En dat is een boodschap die ik ook wil uitdragen naar mijn kinderen. Niet zomaar dingen kopen om te kopen, maar kijken naar wat nodig is. Maar ook leren budgetteren. Ik heb nog ongeveer vijf jaar, dan is de oudste 13 . Overigens, ik heb vier kinderen, die totaal nog geen vijf jaar schelen. Bedragen als 50,00 per maand per kind klinken mij dan ook niet vrolijk in de oren.

neteret mut

neteret mut

13-08-2013 om 20:47

Hier

geven we minder, maar dan zitten er geen schoenen en jassen bij in. Per jaar 1 jas naar keuze (zomer of winter )en max een euro of 40, schoenen max 100 per jaar. Of ze hun geld als kleedgeld gebruiken of voor iets anders maakt mij niet veel uit. Op is op en daarna jammer dan.
Jongste 2 krijgen nog geen kleedgeld maar wel een fictief budget per maand dat ik administratief bijhoud. In juli heeft jongste dochter veel in de uitverkoop gekocht, ze kon dat omdat haar budget voor de maanden april t/m juni ook nog niet gebruikt was (nu t/m aug wel). In de praktijk dus nog geen echt eigen kleedgeld maar het werkt wel zo.
Overigens als ik alles op een rijtje zet zal een euro of 50 (incl. kapper , jassen en schoenen) wel een juist bedrag zijn (het voelt/lijkt alleen meer dan op de manier waarop ik het doe, nl 30 incl. telefoon)

Moeten en nodig

Of kleedgeld 'nodig' is? Op zich maakt het toch niet uit of je kleedgeld geeft of het zelf uitgeeft aan kleding voor je kind? En tel maar eens op wat je uitgeeft zo een half jaartje ofzo. Wedden dat je aan vergelijkbare bedragen komt? Misschien zelfs wel hoger uit komt?
Hier in ieder geval wel....toen jongste nog geen kleedgeld kreeg ging ik meestal mee...en dan zijn ze (als ze eenmaal flink puberen) behoorlijk kritisch, kleding kopen die ze toch niet aandoen is geldverspilling dus je wilt ook wel wat wat ze wél leuk vinden. En dat kan oeverloze zoekpartijën opleveren waar geen eind aan komt en waarbij je ten einde raad uiteindelijk iets koopt wat eigenlijk boven je budget was, maar ach dát vond ze zó leuk...Ze voelen zich toch al onzeker en zo'n moeder(vader) erbij, die hebben toch zowiezo geen smaak dus daar kom je alleen maar nog meer van aan het twijfelen.
Ik weet zeker dat wij met 40 euro per maand goedkoper uitzijn als toen we nog meegingen. En het gaat verantwoorder. Toen gingen we shoppen en misschien nog 's shoppen en nog's om uiteindelijk na lang twijfelen met 3 kledingstukken thuis te komen waar ze zelf niet eens erg tevreden mee was. Maar dan had ik het al helemaal gehad. Nu gaat ze 10 keer 'shoppen' met vriendin 1 en vriendin 2 en met de halve klas en laat iedereen het alvast even zien en hun mening geven en die telt heel veel zwaarder dan de mijne en weet dan zeker dat ze deze 10 dingen écht wil en doet ze aan ook.Of ze gaan met een groepje een ijsje eten en ze ziet dan een 'cool shirt' en omdat de hele groep zegt dat het haar geweldig staat koopt ze het meteen en is dan ook zeer tevreden met het resultaat.
Oudste wilde zelf al vanaf brugklas kleedgeld. Jongste had amper interesse, die vond het wel oke dat ik meeging en we samen inkochten. Bij jongste heb ik echt moeten aandringen. Maar ik had er gewoon zelf helemaal geen zin maar in. Achteraf bekende jongste dat ze allang zelf had bedacht dat het handiger was als wij gewoon betaalden, dan was het budget wat ruimer en ach ze had toch ook gewoon meer nodig en kon ons dan bepraten. Jongste groeide ook nog, dat speelde ook mee. Als ze groeien kan een kleedgeldbudget ook gewoon te weinig zijn. Maar op een gegeven moment heb ik gewoon doorgedrukt. En als ze dan wilde dat wij meegingen, oke, maar dit is het geld en zoek het zelf maar uit.
Vanaf dat moment ging ze behalve naar leuke kleding ook kijken naar de prijskaartjes. Dat deed ze daarvoor écht niet. Dan was het eerst passen en als het dan heel leuk was pas naar de prijs. Nu is het omgekeerd. Eerst de prijs en dan pas is het leuk.
Als je kleedgeld onnodig vind kun je het anders gebruiken. Je houd in gedachten een budget per maand aan en telt ong. op wat je voor je kind uitgeeft. Wedden dat net zo duur uitbent? En het scheelt je veel puberaal gedoe en discussie's en tijd als ze het zelf doen.
groeten albana

Molleke

Molleke

14-08-2013 om 11:06

Albana

Geen herkenning Hier hebben we het altijd heel gezellig tijdens het shoppen Dochter weet wel wat ze wel en vooral niet wil maar dat is altijd al zo geweest Maar we slagen altijd . Dus nee geen herkenning in je verhaal. Maar als ik jouw verhaal lees dan kunnen ze beter zelf gaan shoppen als er alleen maar puberaal gedoe en discussie's zijn

Dalarna

Dalarna

14-08-2013 om 11:23

Albana

Ik herken er ook niets in, mijn 14,5 jarige doet helemaal niet moeilijk over kleding, weet al wel precies wat hij wel en niet wil, is bewust van prijzen en als we in de stad lopen voor iets anders wil hij nooit naar kleding kijken. We gaan een paar keer per jaar omdat het echt nodig is en sinds anderhalf jaar heeft hij voor het eerst grote sprongen gemaakt in schoenen dus dat zijn de andere keren.

Geen problemen met gezeur over merken, passen en wel/niet en dit is ook geen kind wat geld als water uitgeeft en is prijsbewust. Ik zie geen voordeel (en hij ook niet).

Als we dit soort toestanden met de jongste krijgen krijgt hij wel kleedgeld maar ik vermoed dat het bij het gemiddelde meisje anders ligt dan bij de gemiddelde jongen.

Tarte tatin

Dat je elke maand een bedrag krijgt wil niet zeggen dat je het elke maand direct uit moet geven. Juist niet. Je leert m.i. dan juist dat je je geld moet bewaren voor als je iets duurders nodig hebt. Je komt er vanzelf achter dat dat niet gaat als je alles elke maand uitgeeft. Die broek van 60 euro( bijvoorbeeld) kan je dan niet kopen.(niet dat dochter zulke dure broeken koopt hoor)
Ze gaan ook niet direct shoppen als hun kleedgeld binnen is, maar wel aan het begin van het seizoen.
Als je naar je ouders kan gaan om geld als je zin hebt om kleren te kopen leer je toch niet omgaan met je geld? Je moet een keer beginnen met zelf gaan inzien wat alles kost als kind, anders kan je aardig in de knoop komen als je op kamers gaat, je hebt dan geen idee hoe duur sommige dingen zijn.

Merel

Merel

14-08-2013 om 13:52

Herkenning albana en karin

Klopt wat Albana en Karin schrijven. Op zich was/is het altijd heel gezellig om met dochter te winkelen. Maar omdat IK graag wilde dat ze prijsbewust werd vroeg ik bij alles wat ze in haar handen had, kijk even naar het prijskaartje. Want dan had ze twee bijna identieke dingen in haar hand en vond ik dat ze dan (als het toch zo op elkaar lijkt) maar het goedkoopste kon nemen. (wat haar inderdaad ook helemaal niet uitmaakte). Maar het leek wel of dit gedrag (prijsbewust worden) niet kon aangeleerd worden. Na een jaar ongeveer keek dochter nog steeds niet naar wat iets kostte. Met niets. Voorbeeldje: Ze moest met spoed een woordenboek Nederlands hebben. Omdat wij hier alleen maar een Bruna dichtbij hebben of dure boekhandels (geen action) zei ik, koop het daar maar even. Enfin, ze komt terug met dat woordenboek voor 14.95. Lagen er geen anderen vroeg ik nog. 'oh helemaal niet naar gekeken, was het antwoord". Achteraf bleek dat er meerdere woordenboeken lagen (hardcover, softcover) en ze dus gewoon de duurste had gepakt. (er waren er ook voor 6.95) nog duur want bij Action zijn ze 2, 50 ongeveer.
Dus dat is eigenlijk de reden dat ik het ingevoerd heb. En ik denk dat ik nu goedkoper uit ben met kleding dan toen, precies zoals Albana het beschrijft.
Maar, met mijn zoon heb ik dit dus helemaal niet. Hij is uitzichzelf prijsbewust! Denkt na, vergelijkt prijzen enz. Tevens is hij ook niet zo geinteresseerd in kleding, dus voorlopig koop ik zijn kleding of we bestellen samen wat online bij Hennes en Maurits. Bij hem ben ik op het moment echt heel goedkoop uit. Hij staat qua groei even stil en omdat hij al jaren van oversized houdt, past hij nog steeds in maat 170 (al een jaar of 3) wordt wel steeds 'passender' maar hij vindt het prima zo.

Molleke

Molleke

14-08-2013 om 15:10

Hmmm

Dan is mijn dochter zeker een jongen want met haar heb ik dat probleem niet. Ik denk ook dat het in het kind zelf zit of het goed met geld om kan gaan en hier inzicht in heeft. Dochters zijn hier beide heel goed in sparen. In de zomervakantie krijgen ze altijd een bedrag waar ze het mee kunnen doen en dat gaat juist heel erg prijsbewust. Ze bedenken zich eerst 10 of ze iets willen kopen Ik ben met dochter zeker geen 50 euro kwijt in de maand. Dat is ook een van de reden dat ik het voorlopig nog niet doe. Nu gaan we meestal 2x per jaar in het voor en -najaar en dan neem ik tussendoor nog weleens wat mee. Ik ken goed dochter's smaak.

Vwb. budgetteren en uit huis gaan. Daar maak ik me helemaal geen zorgen over. Dat komt zeker goed. Ik heb vroeger ook nooit kleedgeld gehad en had totaal geen moeite om alles zelf te regelen. Nooit in de fout gegaan. Nogmaals ik denk dat het ook heel erg aan het kind ligt of het met geld kan omgaan.

kaatje43

kaatje43

14-08-2013 om 22:19

geen kleedgeld

Ze (jongens) willen nooit nieuwe kleren. Pas als ik ze naar de stad sleur gaan ze zuchtend en steunend mee. Dus kleedgeld gebruiken ze zeker weten voor andere dingen. Oudste is 18 en krijgt ook geen zakgeld meer. Jongste is 15 en krijgt 10 euro in de week zakgeld, voor eigen besteding maar ook voor cadeautjes etc.. Beide kunnen goed met geld om gaan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-08-2013 om 23:52

70 euro

Zoon van 16 krijgt 70 euro kleedgeld, en moet daar alle kleding van betalen. Persoonlijk vind ik 45 euro (zoals door anderen genoemd) voor 'alles' wel laag. Zoon doet aan atletiek, en heeft daarvoor goede buitenschoenen, binnenschoenen én spikes nodig. Alleen een paar goede sportschoenen kosten hem inmiddels al zo'n 100 euro (maat 45). En dan heb ik het nog niet over de officiële wedstrijdkleding. Met het 'voor de helft meebetalen aan schoenen en jassen' heb ik niet zo veel, ik zie er de logica niet van in.

Ijsvogeltje

Mijn dochter hoeft geen dure sportschoenen en/of sportkleding aan te schaffen van haar kleedgeld,dus zij kan het gemakkelijk redden met die 45 euro.En ook ik betaal nergens de helft van ,want voor ons is kleedgeld meteen een stukje financieel opvoeden ,*hoe kom ik uit met mijn geld*.Als ik dan overal aan bij ga betalen schiet het nog niets op.

Bijbetalen

Dat schoenen, jas en basisondergoed door ons betaald worden is nog uit de tijd dat ik vond dat het belangrijk was dat de schoenen verantwoord waren en er een goede jas moest zijn en zo had ik invloed op wat er gekocht werd. Mijn dochter heeft al vrij lang kleedgeld, omdat samen winkelen niet leuk meer was omdat ze altijd veel leuke dingen zag, die ze dan natuurlijk vaak niet kreeg. Zo gauw ze goed kon rekenen en een beetje inzicht had zijn we begonnen met kleedgeld en sindsdien kunnen we weer prima samen winkelen en heeft ze geleerd om verantwoord met geld om te gaan. (Eerst besefte ze gewoon niet dat geld op een gegeven moment op is als je veel uitgeeft.)

Dalarna

Dalarna

18-08-2013 om 12:09

De helft betalen

De helft betalen heeft natuurlijk zin als het om grote uitgaven gaat en je zo daar nog een beetje in wilt sturen. Omdat het 50% is zal een kind niet opeens een jas van 300 euro kiezen als het ook een jas van 100 euro kan nemen want in het eerst geval moet er 150 euro zelf betaald worden en in het tweede geval maar 50.

Je bepaalt natuurlijk zelf of sportkleding en dure schoenen wel of niet in het kleedgeldbudget gaan. Mijns inziens heeft dat geen voordeel want je kind heeft daar amper keuze in qua prijs. Het gaat meer om een kind te leren budgetteren, verschil in prijzen te leren zien en vooruit te denken. Of daar nu wel of niet dure atletiekschoenen in zitten maakt niet uit. Als je dat wel wil en dat kost per jaar 400 euro dan zul je het kleedgeld met 400 moeten verhogen. Als je het niet doet kan je kind dus met 400 per jaar minder af.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2013 om 13:38

Geen kleedgeld

Mijn zoon van ruim 12 (3VWO) krijgt geen kleedgeld. Hij hoeft het niet en wil ook niet. Ik krijg voor hem veel afgedankte nog mooie (merk)kleding en schoenen van vrienden en kennissen; wat nog te groot is gaat in een doos voor later. Als het nodig is koop ik ondergoed en sokken bij de Zeeman of de Hema. Aan het begin van het voetbalseizoen koop ik nieuwe voetbalschoenen en dat is het wel. Ik heb een inkomen op minimum-niveau dus ik ben heel blij en dankbaar dat het zo kan.
Vorig jaar wilde zoon wel heel graag een paar nieuwe Vans schoenen; die heb ik voor hem gekocht in de sale. Hij was en is er erg zuinig op omdat hij weet dat het dure schoenen zijn. Zoon kent de waarde van geld heel goed en is erg spaarzaam met zijn zakgeld (4 euro per week) en af en toe wat extra's van zijn oma. Hij spaart bijvoorbeeld voor een nieuwe game maar dan nog denkt hij wel tien keer na of hij die echt wel wil, vergelijkt hij overal prijzen en kijkt hij of het niet tweedehands kan; net zoals ik doe Hij pot zijn centen liever op.
Voor mezelf geef ik ook echt geen 50 euro per maand uit aan kleding of schoenen; als ik die bedragen lees verbaas ik me enorm. Ik koop alles tweedehands en in de sale; veel kleding en schoenen gaan al 10 jaar mee en zien er nog zo goed als nieuw; kwestie van goed onderhouden. Maar als je meer te besteden hebt, ligt het waarschijnlijk gewoon anders. En als je kind niet zo goed met geld kan omgaan of alleen maar dure (merk)kleding wil, ook.

Zelf

Zelf geef ik ook geen 50 euro uit per maand, maar ik groei ook nergens meer uit (althans... soms iets in de breedte...) en ik ben niet zo modebewust. Zoon geeft zijn kleedgeld ook niet helemaal uit, maar dochter wel. Die kan natuurlijk geen 10 jaar met haar tshirts/ broeken en truien doen, zij groeit er nog wel uit. Dure merkkleding wordt hier niet gekocht,ook niet door haar.

Elisa

#Voor mezelf geef ik ook echt geen 50 euro per maand uit aan kleding of schoenen; als ik die bedragen lees verbaas ik me enorm#

je zoon is nog maar 12,wacht maar tot hij zijn groeispurt krijgt,dan is kleding niet aan te slepen,en dan is 45 of 50 euro p/m echt niet te veel!

Sus-anne

Elisa krijgt veel kleding en wat ze koopt is meestal tweedehands. Dat is toch niet anders met een groeispurt? Ze heeft al kleding op de groei klaarliggen schrijft ze.
Ik heb een lange zoon die keihard groeit maar daarom koop ik juist minder tegelijk. Hij is er inderdaad sneller uitgegroeid, dus ik koop gewoon minder. Als ik eerst bijvoorbeeld 5 lange broeken voor hem in de kast had liggen zijn dat er nu 3. Hij speelt niet meer met Lego op de grond, maakt zich ook niet meer vies in de speeltuin. Dus vaker nieuw door de groei, maar kleinere aantallen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2013 om 17:32

Groeispurt

Die groeispurt zal nog wel even duren want zoon loopt ruim twee jaar achter met groeien en krijgt zijn groeispurt (als hij die al krijgt) waarschijnlijk heel laat. Een geluk bij een ongeluk want tot nog toe kan hij idd een heel jaar of langer met dezelfde maat kleding/schoenen toe
Maar dan nog: kleding en schoenen kunnen goedkoop gekocht worden; hetzij tweedehands, in de uitverkoop of bij winkels als de Hema, H&M, Zeeman, C&A oid. En juist bij een groeispurt zou ik nooit veel kleding/schoenen kopen, laat staan duurdere kleding/schoenen. Als een kind dat wel wil, idd zelf laten (mee)betalen.
En als kleding en schoenen te klein zijn geworden, deze zelf weer verkopen. Doe ik ook, mits ze nog redelijk netjes en in goede staat zijn. Wat ik niet kwijtraak gaat naar de kledingbank en/of ik maak er een ander iemand die niet veel te besteden heeft blij mee.

De situatie hier

Dochter van 15 sinds 'n jaar € 50,00 kleedgeld per maand en € 5,00 zakgeld per week (was eerder lager). Dochter van 12 nog geen kleedgeld en € 2,50 zakgeld per week. Zij koopt nog kleding, net als de oudste voorheen, onder begeleiding van ons. Eigenlijk was ik er eerst op tegen, dat kleedgeldgedoe. Per saldo heb ik het gevoel dat het ons meer kost (vaste lasten aan mijn dochter, op jaarbasis € 860,00 !) dan toen we haar gewoon wat toestopten om kleding te kopen.

Ik zie echter wel dat ze er (beiden) goed mee omgaan en ze potten best wel wat op (vooral de jongste). Telefoonabo van de oudste betalen wij € 13,00 van. Overige € 10,00 is voor haar rekening (betaalt ze van gekregen verjaardagsgeld). Verder stoppen we soms nog wel eens wat toe bij grotere uitgaves (jassen, schoenen e.d.). Ze koopt ook regelmatig gebruikt maar hip spul in de IJhallen (mega grote koninginnedagachtige sfeer) en dat vind ik hartstikke goed van haar.

Verder krijgen ze van oma ook nog ieder € 10,00 per maand zakgeld. Al met al, ik vind dat ze niets tekort komen en als wel (wat de oudste soms laat doorschemeren) dan gaat de oudste maar werken. En soms begint ze daar inderdaad wel eens over, heel gezond trouwens ...

Dochter (16) - zoon (13)

Krijgt € 30,- kleedgeld per maand, € 7,50 zakgeld per week en haar telefoonabb. wordt voor haar betaald.
Ze heeft een bijbaantje als cassiére.
Ze regelt al haar financiën zelf.

Zoon (13) krijgt 2,50 zakgeld per week, heeft een bijbaantje op een boerderij waar hij wat extra bijverdient.
Cadeautjes regelt hij zelf.
Zijn kleding wordt voor hem betaald.
Telefoonabb. wordt voor hem betaald.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

15-10-2013 om 22:20

Hier ook niet

Ik ga kleding kopen als ze het nodig hebben. Puber is in nog geen jaar tijd van 176 naar S naar M gegaan en drie schoenmaten gegroeid. Nu een paar maanden verder en hij heeft een L. Daar valt bijna niet tegenop te kopen. Eigenlijk groeit hij nu net zo snel als toen hij baby was.
Als de truien naveltruitjes worden is het tijd om naar de stad te gaan en dan koop ik als het mogelijk is in één keer de complete garderobe. Ik let wel op het geld maar geef meer uit dan de bedragen die hier worden genoemd.
Toen ik laatst erg ziek was heeft hij geld meegekregen en het zelf geregeld, ook heeft hij het wel eens voorgeschoten.

Arawen

Arawen

16-10-2013 om 08:55

Niet nodig

Ik volg de strategie van Wil40. Met oudste zoon, toen ca 15, geprobeerd, kleedgeld. Meer onder het motto van 'dat hoort toch zo' en dan kon hij ook eens wat kopen zonder dat ik daar bij was. Maar in de praktijk was ik er altijd bij (inderdaad 'meesleuren' naar winkels als ik het eens echt nodig vond.. en potte hij zijn kleedgeld op om er electronica van te kopen.. Ben er dus maar snel mee op gehouden.
Mijn ervaring is dat er een behoorlijk verschil is tussen wat jongens in de kast willen hebben liggen en wat meisjes willen. Voor jongens, althans voor de mijne, is de basis genoeg. Nog een extra shirtje 'want dat is zo'n leuke mam' komt hier niet voor. Kleding, en zeker kleding kopen, valt in de categorie 'saai'.
Een heel verschil met de verhalen die ik hoor van mijn vriendin, met een dochter van 15, die met haar moeder strijd voert over die leuke dure jas.. Dat probleem ken ik niet. Vriendin geeft dus wel kleedgeld, om dochter in te tomen en met geld te leren om gaan.
Overigens is oudste nu 19, heeft een studiebeurs en een vriendin (die met hem gaat winkelen indien nodig) en kan prima met geld om gaan, dus voor het 'leren budgeteren' was het ook niet nodig.

Ik wil het niet weten geloof ik...

Wat we hier aan kleding uitgeven.

Oudste zoon, 16, had echt bijna niks meer in de kast hangen. Groei spurt gehad. Alles van vorige winter te klein.

Over de laatste paar weken ( dus binnen een maand..,) hebben we het volgende gekocht:

3 spijkerbroeken, 3 vesten, en een stapel ( witte) t shirts. Meeste van Jack & Jones. Broeken deels uitverkoop. Toch meer dan 250 euro samen, volgens mij.

Nieuwe goede winterjas die tevens ski Jack is, en vast een paar jaar meegaat. 120 euro.

Paar nieuw schoenen voor de winter. 70 euro.

Nou. Da ' s al 9 maanden kleedgeld, als je uitgaat van 50 euro per maand.....pffff.

Annet

Annet

16-10-2013 om 09:12

Hier alleen bovenkleding

Met oudste zijn we gestart met kleedgeld in de brugklas. Ze is nu 15. Ze krijgt 35 euro per maand en moet daar alle bovenkleding voor kopen.
Ondergoed, jas, schoenen en sportspullen betalen wij nog.
Ruim is het niet maar ze leert hiervan wel goed op prijzen te letten en te sparen in maanden dat ze geen kleren nodig heeft.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-10-2013 om 09:30

en hier

krijgt dochter van 11 50 euro per 3 maanden. Hiervan koopt ze haar bovenkleding en alle assesoires. Haar schoenen, broeken en jassen koop ik gewoon. Dochter groeit met horten en stoten en kan dan zo maar ineens haar broeken niet meer aan. Dat is niet te voorzien en dan ineens een stapel nieuwe broeken moeten kopen is voor haar niet te doen.
Ik vind het wel leuk om te zien hoe ze hiervan leert. Dat bepaalde merken er wel leuk uitzien, maar heel slecht van kwaliteit zijn bijv. Die fouten maakt ze maar 1 keer.

Dendy

neteret mut

neteret mut

16-10-2013 om 11:24

bij mij

krijgen ze minder. Schoenen krijgen ze apart geld voor tot een max van 100 euro per jaar, en ze mogen 1 jas per jaar met ook een max van een euro of 50 (60 zal ik niet moeilijk over doen). De meiden willen altijd wel meer, hebben ook veel meer soorten kleding, lange broek, short, rok, legging enz De helft vd jongens hier willen geen korte broek, dragen alleen lange. Vanaf 16 kleedgeld op de eigen bankrekening, voor die tijd al een max per maand. Voor de jongste gold dit nog niet, lang dan ook niet veel voor hem uitgegeven omdat hij simpelweg geen nieuwe kleren wilde, gelukkig maar. Want in de zomervakantie schoot hij de lucht in, alles nieuw incl bril.

Knurf

Knurf

16-10-2013 om 19:09

50 euro per maand

ik reserveer nu elke maand 50 euro voor mijn dochter, vanaf haar 12e verjaardag krijgt ze dat bedrag ook op haar eigen rekening gestort en mag ze dat zelf gaan uitgeven. Maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ze daar allemaal van moet betalen. Dat komt omdat ik zelf merkt dat er zat maanden zijn dat ik meer uitgeef aan kleding die buiten het 'normale' valt: een nieuw turnpakje, gymkleding voor school, rijlaarzen (tweedehands, maar toch), verkleedkleren voor carnaval op school, een jurkje voor het kerstdiner bij oma, een nieuw regenpak, kaplaarzen, dat soort dingen. Maar als ik die nu uitzonder, verwacht ik dat ze elke maand met een wensenlijstje 'aparte kleding' aan komt zetten

Goede schoenen of een winterjas zijn ook best duur. Nou groeit ze niet hard (dat is overigens een heel ander probleem), maar dat heeft als cynisch voordeel dat ze goed meerdere seizoenen met dezelfde broeken en zo doet. Tja, was het niet Cruijff die zei dat elk nadeel zijn voordeel had?!?!

Knurf

Knurf

16-10-2013 om 19:11

hahaha neteret

'Want in de zomervakantie schoot hij de lucht in, alles nieuw incl bril.'

Was hij zo bijziend dat hij vanaf zijn nieuwe hoogte de vloer niet meer kon zien

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.