Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleedgeld en zakgeld

Mijn oudste zoon van 15 krijgt binnenkort kleedgeld. Op dit moment krijgt hij 20 euro per maand zakgeld. Op de website van het Nibud staat dat een vijftienjarige gemiddeld 50 euro per maand kleedgeld krijgt. Het liefst reken ik ook het geld voor de kapper meteen mee, dat is zo'n 15 euro per maand. Dat zou betekenen dat hij op 85 euro per maand uit zou komen. Dit klinkt erg veel, maar is het dat ook? Het is de bedoeling dat hij al zijn kleding, de kapper, broodjes op school, uitjes met vrienden en kadootjes voor ouders en broertje ervan betaalt. Winterjas en (sport)schoenen betalen wij.

Hoeveel geven jullie op die leeftijd?


Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-03-2018 om 19:45

Denk dat het wel redelijk overeenkomt

met hoe wij het met onze dochters doen/deden.

€50,- kleedgeld, €25,- zakgeld (moeten ze ook van bellen). De kapper betalen wij.

Van het zakgeld betalen ze hun eigen extra’s op school, cadeautjes, uitjes met vriendinnen enzovoorts.
Toen we met kleedgeld begonnen hadden ze goede garderobes zodat ze de eerste maanden niet veel uitgaves hadden maar konden sparen om ook jassen en schoenen te kunnen kopen.

Ze vonden natuurlijk die €50,- te weinig en dat hebben we ondervangen door af te spreken dat ze altijd konden komen als ze niet uitkwamen, maar dat ze dan wel een lijst moesten hebben bijgehouden met inkomsten en uitgaven. Met bonnetjes, zodat we konden zien of ze het geld niet aan exorbitante zaken. We hebben daarna nooit geklaag gehoord over te weinig.

We bemoeien ons niet met de kleding die ze kopen. De enige eis die we hebben is dat er minstens één stel kleren inzit waarmee ze naar een uitvaart kunnen. Daarvoor hebben we weer geen strenge eisen: donkere broek met blouse of gedekt net shirt volstaat wat ons betreft in de puberleeftijd.

Sportkleding en wintersportkleding hoeven ze trouwens niet zelf te betalen.

Aagje

Dees

Dees

24-03-2018 om 20:09

Wat heb je uitgegeven

Je had het omafhelooen jaar kunnen bijhouden wat je aan kleding voor hem hebt uitgegeven dan had je kunnen weten of dit veel was.

Sas

Sas

24-03-2018 om 20:32

Eerste jaar anders

Hier hadden wij het eerste jaar kleedgeld apart, verplicht uit te geven aan kleding. Het mocht wel gespaard worden maar wel met als doel kleding. Jas, schoenen en bh's vielen er buiten.
De uitgaven moesten bijgehouden worden. Daarmee kreeg kind inzicht in de uitgaven en hoeveel er al gespaard was voor dit doel. En konden we samen overleggen hoe het ging, of het genoeg was, etc.
Dat beviel prima.
Daarna was kind voldoende gewend aan de eigen verantwoordelijkheden en werd het geld gewoon gestort op de rekening zonder voorwaarden. Daarna kwamen ook jassen, schoenen en sportbenodigdheden erbij.

Wij houden wel rekening met een groeispurt. Dochter was met 14 uitgegroeid, zoon nog lang niet. Dat vraagt om aanpassing per kind. Zoon kan er niets aan doen als hij binnen een jaar uit alle broeken gegroeid is en de shirts plotseling allemaal te smal zijn.

Kapper hebben wij er nooit bij gehad.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-03-2018 om 21:51

Hier

Krijgt dochter van 15 40 euro en ze verdiend ong 50 pm met een krantenwijk. Winterschoenen en winterjas betalen wij. Ze komt hier prima mee uit.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-03-2018 om 22:20

Aagje

Hebben jullie zo vaak uitvaarten dat dat standaard aanwezig moet zijn?

Pief

Pief

25-03-2018 om 10:40 Topicstarter

Bijbaantje

Oké, dus zo'n bedrag is redelijk normaal zie ik. Hij heeft nog geen bijbaantje, maar dat zie ik er wel van komen als hij kleedgeld krijgt. Hij heeft namelijk een nogal dure smaak in kleding...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-03-2018 om 10:52

62,50

Mijn oudste heeft vanaf de brugklas altijd 62,50 zak- en kleedgeld gekregen. Daarnaast betaalde ik wel haar telefoonabo en de kapper, dus gemiddeld 14 euro per maand extra. Jassen en schoenen deed ze daar wel van, maar sportkleding kocht ik (was ook voornamelijk voor schoolgym).

Triva

Triva

25-03-2018 om 11:01

het voordeel

van kapper en telefoonabo in hun geld is dat ze nog beter leren budgetteren en rekening te houden met allerlei verschillende 'kostenposten'. Niks mis mee. Een bijkomend voordeel voor mijn zoon, wat ik niet verwacht had, is dat hij voor het eerst zijn haar liet groeien. Dat opperde ik altijd al maar dat wilde hij nooit, altijd tondeuse bij kapper.

Lou

Lou

25-03-2018 om 11:11

Dure smaak

Het voordeel van kleedgeld is ook dat juist zo'n jongen met een dure kledingsmaak goed leert hoeveel dat kost. Hier overigens ongeveer hetzelfde bedrag: 70 per maand, zak- en kleedgeld bij elkaar, mag ook door elkaar gebruikt worden. Dochter komt er prima mee uit. Ze koopt vaak tweedehands kleding om goedkoper uit te zijn, maar dat hoeft niet, ze spaart er namelijk ook nog van.

@Emma

@Emma

25-03-2018 om 11:28

12 jaar

Mijn dochter kreeg van mij 75 pm toen ze 12 was en daar moest alles van. Kapper betaalde ik en 1x per jaar jas en schoenen en de helft van telefoon. Ze heeft dat altijd erg fijn gevonden en ik ook.
Mensen vonden het afschuwelijk en onverantwoord, maar ja, het ene kind is het andere niet. Ze is nu bijna 18, flinke bijbaan en dure telefoon. Ze betaalt nu bijna alles zelf, ook materiaal voor haar opleiding, ze spaart behoorlijk en van mij krijgt ze 100 pm. Als ze 18 is gaan we de zaak grondig herzien hier ivm zorgverzekering, studiefinanciering, einde kgb en kinderbijslag. Daar is ze op voorbereid.
Ieder kind heeft zo zijn eigen opvoedhandleiding qua geld lijkt me.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-03-2018 om 12:28

Tijgeroog

Helaas hebben we best vaak uitvaarten, ja.

Er zijn/waren grootouders die erg kwetsbaar zijn/waren en waar het zo maar mee mis kan/kon gaan en dat is ook al gebeurd. Maar ook uitvaarten van anderen kwamen zo maar ineens. Natuurlijk niet altijd zo dichtbij dat de kinderen mee moeten, maar soms ook wel. En in de voor kleedgeld-periode hebben we wel eens gehad dat we halsoverkop kleding moesten kopen voor een uitvaart en dat vonden we allemaal erg vervelend.

Maar het gaat er dus helemaal niet om dat ze kleding moeten hebben die alleen voor een uitvaart is. Het zijn kleren die prima gewoon draagbaar zijn, maar die ook netjes genoeg zijn voor dat doel.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-03-2018 om 12:35

Combinatie zak- en kleedgeld

Aanvankelijk hebben we het zak- en kleedgeld in zoverre gescheiden dat het kleedgeld echt exclusief voor kleding moest zijn en dus niet voor andere dingen gebruikt mocht worden. Het zakgeld mocht wel het kleedgeld aanvullen, maar niet andersom.
Nu hebben we dat los gelaten en mogen ze het zelf uitzoeken. Dat wil zeggen, het gaat p dit moment alleen om middelste: oudste studeert en daar hebben we andere regelingen mee en jongste van 10 heeft nog geen kleedgeld.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-03-2018 om 14:00

Nog een paar vragen

Wat is het idee er achter om schoenen en jassen buiten het kleedgeld te houden? Als het idee is dat kleedgeld een goede manier is om kinderen te leren omgaan met geld, te leren budgetteren en reserveren, dan is het toch juist goed om ook de grotere uitgaven er in op te nemen?

Naar aanleiding van wat Dendy zei, vroeg ik me af: is het feit dat jouw dochter zelf al zo veel bijdraagt aan haar eigen kleding een principiële keuze of iets anders?

Wij zijn vooral aan kleedgeld begonnen zodat de kinderen kunnen kopen op hun eigen moment en naar hun eigen inzicht zonder dat wij als ouders er iets mee te maken hebben. Het zorgde ervoor dat ze ophielden bij ons te zeuren. En er hoefde geen discussie meer te komen of genoeg (naar onze mening) ook echt genoeg is.
Verder was het hier voor één van de kinderen niet nodig kleedgeld te hebben om te leren omgaan met geld en te leren budgetteren. Die kon dat namelijk al prima. Voor het andere kind was dat juist een heel belangrijk doel.

Aagje

Pief

Pief

25-03-2018 om 14:08 Topicstarter

Jas en schoenen

De winterjas en schoenen houden we er buiten omdat het relatief grote uitgaven zijn. Ik lees dat wel meer en vind dat eigenlijk wel handig. Maar misschien moeten we dat er juist wel in opnemen inderdaad.

Hier is een tijdje geleden het 'merkvirus' uitgebroken. Dat is dus de reden dat we op kleedgeld overgaan. Om zoon zelf een afweging te laten maken om wel/geen merkkleding te kopen. Inderdaad leren bugetteren dus.

Lou

Lou

25-03-2018 om 14:10

Aagje

Goeie vraag. Bij ons het is zo gegroeid omdat dochter moeilijke voeten heeft en ze zelf nogal de neiging had om leuke hakjes te kopen in plaats van de saaie dure schoenen die ze eigenlijk nodig heeft. Dus om het voor haar makkelijker en overzichtelijker te houden hebben we die schoenen erbuiten gelaten. Maar vooral eigenlijk om zeker te weten dat ze niet zonder goede schoenen zou zitten of te weinig geld ervoor opzij had gelegd. Inmiddels zou ze het prima zelf kunnen.

@Emma

@Emma

25-03-2018 om 14:29

schoenen en jassen

Die moeten vind ik altijd goed van kwalitëit zijn en ze zijn relatief duur dus. Zolang dochter in de groei was moesten er ieder jaar nieuwe komen. Nu groeit ze niet meer en ze betaalt ze nu ook zelf.
Ik heb ook een vraag: wij gaan bijna nooit naar de kapper. Ik las hier ergens dat het Nibud dat anders budgetteert. Dat scheelt bij ons dan toch weer een hoop

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-03-2018 om 15:51

Aagje

Dochter krijgt van ons 40 euro en dat vind ik een flink bedrag hoor. Hoeveel kleding heeft een mens nodig? Dat is bijna 500 euro per jaar! Haar krantengeld komt hier dan bij, als ze dat aan kleding uit wil geven moet ze dat zelf weten.
Wij geven geen zakgeld om te leren budgeteren, maar omdat dochter het leuk vindt om dit nu zelf te regelen.
Een goede winterjas en goede schoenen vinden we belangrijk en tot voor kort groeide ze daar gewoon ineens uit en moest er nieuw komen. Maar ik kan me voorstellen dat dat zo langzamerhand wel over is en dan kan ze daar gewoon langer mee doen.

kleedgeld zakgeld overeenkomst

Wij hebben de afspraken over kleedgeld vastgelegd. Zoon 15 krijgt ook 85 euro waarvan 10 sparen, 20 zakgeld en de rest kleedgeld. Kapper, verzorgingsproducten als shampoo etc, sportkleding, skikleding, schoenen (max bedrag) en jas (maximaal 100 euro) betalen wij. En 1 setje per seizoen/jaar voor kerst/opa en oma/feestjes etc. betalen wij ook. Overleg is dat voorlopig er even een afbeelding per app gestuurd wordt voordat hij wat koopt van boven de 20 euro. Voorlopig scheelt deze regeling mij geld want hij had nogal een dure smaak

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-03-2018 om 15:55

Dendy, sorry verkeerd gelezen!

Ik las dat dochter 15,40 krijgt in plaats van dat ze 15 is en 40 euro krijgt. Dat is idd heel anders. Sorry, niet goed gezien dus.

Aagje

linda75

linda75

25-03-2018 om 16:47

hier..

krijgt zoonlief van 16 jaar 60 euro kleedgeld en kapergeld p mond en geen zakgeld maar betalen wij zijn mob abbo a 22.50 p mnd. Hij heeft een eigen bijbaan daarvan gaat de helft op zijn spaarrekening en de andere helft maakt hij op... de ene maand verdiend hij 130 euro de andere maand 170 dus gemiddeld 150 p mond dus 75 in portemonnee. Daarnaast heeft hij nog een oma die gemiddeld 10 euro p mond geeft. jassen betaal ik de helft mee en zoals laats heb ik zijn wintersportkleding wel betaald... Ik hou het wel los van elkaar omdat ik bang ben dat hij kleedgeld gaat uitgeven aan uitjes en dan niets overhoudt voor kleren..

Dees

Dees

25-03-2018 om 17:21

Aagje helderer

Waar heb je dan speciale kleding voor nodig? Wij dragen ook gewoon onze allerlaagste kleding naar begrafenissen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-03-2018 om 17:32

Dees

Je bedoelt alledaagse kleding, neem ik aan?

Ik draag doorgaans niet mijn alledaagse kleding naar een uitvaart. De kinderen op zich wel, maar niet alle dagelijkse kleding vinden we gepast voor die gelegenheid. Er kan veel maar het is wat ons betreft wel goed de kleuren wat in de gaten te houden.

Aagje

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-03-2018 om 17:48

Grappig

Mijn oudste kan met zeker 80% van haar alledaagse kleding naar een begrafenis, of meespelen in The Adams family Jongste doet niet aan jurken, maar zou van mij in een spijkerbroek met trui mogen. Om nu voor die ene keer in de vijf jaar een nette broek te kopen...

Vogel

Vogel

25-03-2018 om 18:17

Hangt er van af

Zoon vroeg toen hij ruim 17 was om kleedgeld. Afgesproken de €50 per maand na driekwartjaar te evalueren.
Toen bleek dat hij net €20 per maand uitgeeft (hij geeft niet echt om kleding maar dat wisten we al).
Kleedgeld dus maar weer stopgezet, ook omdat hij door onderbreking van zijn studie nu veel werkt en bijbehorend verdient.
Wel afgesproken dat we dit besluit nog eens bekijken als hij weer studeert en minder kan bijverdienen, maar €50 was voor hem dus veel te ruim.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-03-2018 om 18:19

Pffff

Er wordt wel van alles ingelezen zeg.
Volgens mij zeg ik dat het voor wat betreft de kinderen en uitvaart gaat om alledaagse kleding en dat het vooral gaat om wat gedekte kleuren. Dus broeken zijn voor de kinderen oké, ‘zelfs’ een spijkerbroek kan, maar dan wel een donkere. Trui kan maar liever een blouse met een net vest.

Maar volgens mij hebben we over kledingkeuze voor uitvaarten al andere draadjes gehad. En hier gaat het over wat kinderen/jongeren van hun kleedgeld moeten doen. Bij ons hoort dat er bij.

Aagje

Uitvaart

De ene uitvaart is de andere niet. Als wij naar een uitvaart van tante of oom uit Overijssel moeten dan is de kledingcode toch echt zwart of heel donkerblauw. In mijn familie kun je gerust in een pastelkleurtje aantreden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-03-2018 om 19:59

Ja dat kan Jutta

Maar mijn kinderen gaan echt niet mee naar de uitvaart van mijn oom of tante.
Dat scheelt ook.
Vandaar ook dat er hier ook niet standaard begrafenisproof kleding in de kast ligt.
Bij mijn eigen ouders was mijn lieve schoonzus zo lief om zich daar tegenaan te bemoeien, want toen stond mijn hoofd daar ook echt niet naar. Maar weet je, het was mijn vader dus 'onze' uitvaart. Dus al was mijn jongste in zijn brandweerman Sam shirt gegaan, boeien.
En mijn dochter heeft inderdaad zo'n collectie die altijd kan op een uitvaart.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-03-2018 om 23:36

Zit er nog over na te denken

maar als je jong begint met kleedgeld en je kind moet nog de groeispurt in, dan is het wel fair om in die periode extra bij te lappen: tegen snel uit schoenen en kleren groeien kan een kind van hier genoemde bedragen op budgetteren. Dat hebben wij nog niet bij de hand gehad, we begonnen later, maar als het eerder wS geweest zouden we er rekening mee gehouden hebben.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-03-2018 om 23:38

Lou

Ja, zo kan dat dus verstandiger zijn om dingen uit het kleedgeld te houden. Moeilijke voeten is wel iets lastigs voor modebewuste pubers.

Aagje

Niet

Mijn kinderen krijgen geen kleedgeld. Ze hebben wel zakgeld. Ze krijgen 10 euro zakgeld per week.
Kleedgeld vragen ze niet om. Omdat ze weinig interesse hebben in merkkleding en ze niet veeleisend zijn heb ik er nooit echt serieus over nagedacht om ze dat te geven.
Misschien is het wel een goed idee om er aan te beginnen omdat ze zo beter leren budgetteren. Nu geven ze aan wanneer ze iets nodig hebben en dan bestellen we het online of gaan naar een kledingwinkel in het dorp. Het is misschien wel een goed idee om ze daar meer verantwoordelijkheid over te geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.