Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Egel

Egel

28-01-2017 om 11:42

kleedgeld, zakgeldverhoging en zo

Binnenkort wordt mijn dochter 15 en wij willen zakgeldverhoging geven. Ook wil ze graag kleedgeld, dat vinden we goed. Nu kopen we niet vaak kleding en ze vraagt er ook zelden om dus ik weet niet precies waarom ze dat nu zo graag wil. Volgens mij vooral omdat anderen het ook hebben. En misschien om het niet te hoeven vragen.

Nu peinzen we over het bedrag....en over de nieuwe verantwoordelijkheden / wat ze er wel en niet van moet doen.
Dat vind ik lastig. We hebben voor het vorige bedrag (6 euro per week, sinds haar 12e) slechts 1 verantwoordelijkheid: cadeaus voor ouders, deel van andere familie, paar vrienden.
Alle rest betalen wij: mobiele telefoon (zonder abonnement, maar ze belt vrijwel nooit - de smartphone wel op verjaardag gekregen, schermreparatie betaalden wij ook als leuke verrassing), openbaar vervoer als ze dat heel af en toe gebruikt, een uitje (niet zo vaak want meestal met ons, maar in andere gevallen betalen wij), vervoer naar een vriendin die een flinke treinreis verderop woont (slechts heel af en toe doet ze dat).

Ze komt er tot nu toe mee uit want ze heeft altijd een prima cadeau en koopt verder nog wel eens een boek voor zichzelf. Ze koopt geen make-up (doet ze niet aan), volgens mij zelden snoep of eten of andere dingen voor zichzelf. Dus volgens mij vrijwel alleen cadeaus en voor zichzelf een boek.
Ze heeft geen baantje, alleen school en hobby. Komend half jaar zal ze ook vrijwel zeker geen baantje hebben.

Gezien bovenstaand verhaal, wat zouden jullie geven
- aan zakgeld + welke dingen zou zij daarvan dan moeten gaan doen?
- en (apart) aan kleedgeld?

Tango

Tango

28-01-2017 om 12:22

Dochter hier

Krijgt 50 euro per maand. Dat is zak en kleedgeld. Ze koopt al haar kleding zelf behalve jassen en bh's (dat laatste vooral omdat ze een moeilijke maat heeft en bh's dus al gauw heel duur zijn). Wij betalen haar telefoonabonnement. Zij betaalt kadootjes en alles wat ze nog extra wil aan eten, drinken en make-up. Verzorgingsproducten als shampoo, tandpasta en maandverband betalen wij.
Dochter vond het overigens altijd te weinig maar heeft nu een baantje gelukkig, dus ze klaagt minder over tekort aan geld.
Ik vind wel dat ze meer inzicht krijgen in wat alles kost, als ze zak en kleedgeld krijgen. Zo is dochter echt wel heel vindingrijk geworden in leuke kleding kopen voor een betaalbaar bedrag. Dat het dan daarnaast niet handig is om 3 keer per week bij Mc Donalds te gaan eten, is ze inmiddels ook wel achter

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-01-2017 om 12:43

Hier

Krijgen ze €50,- aan kleedgeld waar alle (dagelijkse) kleding en schoenen van betaald worden. Ook jassen dus. We hadden ze wel goed in de kleren en schoenen zitten voordat we er aan begonnen dus konden ze sparen voor het volgende seizoen. Ze besteden het naar eigen inzicht, we hebben alleen als dis dat er een dermate net stel bij zit dat ze er mee naar een uitvaart moeten kunnen. Daarin zijn de eisen niet groot: donkere broek met niet opzichtig shirt voldoet daar wat ons betreft aan.
Ze krijgen €25,- zakgeld waar ook hun telefoon van moet worden betaald. De oorspronkelijke afspraak was dat zakgeld wel bij kleding mag, maar kleedgeld niet bij zakgeld. Maar dat hebben we niet echt in de gaten gehouden.

Aanvankelijk vonden de dames dat €50,- echt niet genoeg zou zijn. Toen hebben we gezegd dat ze zeker het eerste jaar alles moesten bewaren aan bonnetjes. Als ze tekort zouden komen moesten ze dat melden en ons inzicht geven in de uitgaven. Dan zouden wij kunnen beoordelen of ze hun geld verstandig hadden uitgegeven of onverantwoorde uitgaven gedaan hadden.
Ze zijn nooit om meer geld komen vragen.

Wij betalen nu alleen nog de 'niet dagelijkse kleding': sportkleding en wintersportspullen.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-01-2017 om 12:51

Wellicht ten overvloede

De bedragen van €50,- en €25,- zijn per maand. Ingesteld als ik het me goed herinner toen ze naar het vo gingen (het zakgeld) en toen ze 13 en 15 waren (het kleedgeld). We hebben de bedragen nooit veranderd sinds die tijd.

Verder: van het zakgeld doen ze cadeautjes voor wie dan ook (familie/vrienden) tenzij we als gezin iets doen, dan betalen wij. Verder: uitjes die geen gezinsuitjes zijn (met vriendengroepen) en extra lekkers dat ze willen op school ofzo. Als ze op excursie gaan waar ze warm moeten eten geven we ze wat extra geld mee daarvoor.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-01-2017 om 12:53

Ga nog even door

make up en dat soort luxe dingen moeten ze zelf betalen, gewone toiletspullen en maandverband ed betalen wij.

Aagje

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-01-2017 om 13:08

62,50

Dochter van 17 krijgt sinds de brugklas 62,50 per maand zak- en kleedgeld. Daarnaast betaal ik het telefoonabonnement van 10 euro per maand. Van het kleedgeld moet alles, maar voor bijzondere gelegenheden (gala, bruiloft) leg ik wel wat bij. Ook de gymkleren voor school heb ik betaald. Althans, de basis, het zoveelste shirtje koopt ze zelf.

Lou

Lou

28-01-2017 om 13:16

Bij elkaar

Voor iemand van bijna 15 zou ik het bij elkaar geven. Dan kan ze lekker zelf weten wat ze aan kleding wil uitgeven en wat aan andere dingen. Wij zijn begonnen met apart maar dat hebben we jaren geleden al omgezet naar bij elkaar, dochter is 15. Ze krijgt 70 euro per maand waarvan we 10 euro op haar bankrekening zetten, zodat ze een beetje spaart want ze betaalt altijd alles cash. Die 60 die overblijft heeft ze volledig vrij te besteden. Als ze in plaats van kleding kopen liever naar een popconcert gaat, is dat wat ons betreft dus ook prima. Hier werkt het fijn, die vrijheid.

Overigens betalen wij nog wel (mee aan) de dure schoenen die noodzakelijk zijn voor haar voeten.

zoon

Hier zoon van 17 zonder interesse in kleedgeld. Net als bij zijn broer zijn we er nu toch mee begonnen. Hij krijgt 20 euro zakgeld en 60 euro kleedgeld. Het is wel de bedoeling dat er ook kleding gekocht gaat worden. In het begin even laten controleren dus. Kapper betalen wij nog maar telefoon mag ie zelf regelen. Lukt allemaal prima want zoon wordt ook nog door beide grootouders gesponsord. Lastig om hem daardoor te overtuigen van een baantje. Gelukkig verdient hij zelf toch ook nog wat momenteel. Vind ik wel belangrijk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-01-2017 om 15:20

Hier

Dochter van 14 krijgt 40 zak+kleedgeld. 1 seizoensjas en paar schoenen krijgt ze van ons. Net als bh's. Ze heeft ook een baantje, per maand heeft ze ong 50 euro loon.
Beltegoed betalen wij, maar ze belt nooit dus bijna nooit tegoed nodig. Verder betaald ze alles zelf.
Ze komt met dit geld wel uit zo. We hebben met haar de afspraak dat ze het ons laat weten als ze krap zit. Als het redelijk is springen we wel bij. Maar tot nu toe is ze nog niet tekort gekomen.

Overigens zat ze toen we ermee begonnen ook ruim in haar kleding, dus had ze ook de ruimte om te gaan sparen. En ook de ruimte om te ervaren hoe het is om na een dag de stad in met vriendinnen het geld je portemonnee uit te zien vliegen en de rest van de maand krap te zitten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-01-2017 om 16:03

en hier

Hier vanaf 1e klas VO 25 euro zakgeld. Daarvan betalen ze in principe 'alles' zelf. Kadootjes, bioscoop, schoolspullen (schriften, kaftpapier), telefoonkaart. Dit bedrag blijft de hele middelbare schooltijd gelijk. Ze weten: wil ik meer geld hebben, dan moet ik een baantje zoeken.

Oudste kreeg daarnaast kledinggeld vanaf 14/15 jaar: 70 euro. En dat is voor alles, dus ook sportkleren/-schoenen, winterjas etc. Constructies als 'jas voor de helft meebetalen' hebben wij bewust vermeden, ik zie er logica niet van in.

Martje

Martje

28-01-2017 om 19:25

Hier

Van ons krijgen de pubers 40 euro kleedgeld en 25 euro zakgeld.
Wij betalen nog schoenen, jassen, ondergoed en gymkleding.
Ik denk dat we binnenkort meer kleedgeld gaan geven en dat ze zelf jassen e.d. kopen. Ze gaan goed met hun geld om.

Milcham

Milcham

28-01-2017 om 21:41

Hier

Ik heb het advies van het Nibud overgenomen. Ze krijgen 55 euro per maand kleedgeld en 20 euro zakgeld. Twee keer per jaar 10 euro beltegoed, als ze kunnen aantonen dat dit te weinig is om de verplichte telefoontjes af te kunnen handelen mag het bedrag omhoog.
Uitgesloten van kleedgeld is sportkleding, bh's, 1 x zomerschoenen en 1x winterschoenen en een winterjas als wij dat nodig vinden. Mocht zoon in een groeispurt komen en drie garderobes in een half jaar nodig hebben dan springen we bij.
Bh's zijn uitgesloten omdat dochter momenteel enorm groeit en hier eigenlijk niet tegenop te kopen is en ik sportbh's ook belangrijk vind. Zelf zou ze dit niet kopen.
Ik had zelf vroeger net te weinig geld voor een goede jas en heb het vaak koud gehad, vandaar dat mijn kinderen om het jaar een jas krijgen. Schoenen net zo, ik wil dat ze sowieso één fatsoenlijk paar hebben. Ze sporten veel, hebben hier best wel wat kleding voor nodig en omdat ik sport belangrijk vind betaal ik de kleding en bijbehorend schoeisel.
Basisdingen zoals deo, shampoo, condooms, maandverband en dergelijke mogen ze pakken, luxere varianten, parfum of make-up moet zelf aangeschaft worden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-01-2017 om 22:30

75 euro

Kleed en zakgeld krijgen ze en het telefoonabonnement betaal ik.

Egel

Egel

28-01-2017 om 22:43

goed om te lezen

Bedankt voor alle reacties! Het is echt heel prettig te lezen wat anderen doen. Ik begin al een idee te krijgen van wat we willen.
Ik denk dat ik ook nog uitsluiting van winterjas / goede schoenen wil. Ondanks IJsvogeltjes advies (sorry). Misschien is het inderdaad niet nodig, dan kunnen we het nog wijzigen.
Eigenlijk is mijn grootste 'zorg' dat ze al dat kleedgeld helemaal niet gaat besteden en alleen maar grotere cadeaus en meer boeken gaat kopen.
Ze loopt nu ook vaak in oude truien van mij (uit mijn middelbare schooltijd, die heeft mijn moeder bewaard, serieus). Vorig jaar vroeg ze een keer om 1 of 2 nieuwe broeken en we gingen kort erop winkelen, dus we hebben er nog nooit nee op gezegd. En nog wel wat meer gekocht trouwens.
Als er nog wat ervaringen zijn, en tips: graag!

Milcham

Milcham

28-01-2017 om 23:02

Huishoudboekje

De kinderen hebben dan wel kleedgeld, we gaan nog steeds samen kleding kopen. Het enige verschil is dat ze nu zelf de pinpas trekken. Ik bespreek wat ze nodig hebben, dwing ze om na te denken en een lijstje te maken. Met name voor jongste is dat belangrijk, die is erg van de impulsaankopen. Ik hou als leidraad het 5-4-3-2-1 principe aan:
5 shirts die je zo kunt dragen
4 vesten of jasjes
3 broeken
2 paar schoenen
1 iets bijzonders zoals een zwart jurkje.
Alles wat ze kopen moet te combineren zijn.

Als je in een grote plaats woont met veel winkels is begeleid winkelen misschien niet nodig maar mijn kinderen genieten ook erg van de individuele aandacht. Verder heb ik een klein schriftje voor ze gekocht waar ze hun uitgaven op kledinggebied in bijhouden. Jongste kan niet zo heel goed met geld omgaan, voor hem heb ik een aparte betaalrekening bij een andere bank geopend waar alleen zijn kleedgeld op komt.

Met geld omgaan.

Leren jullie je kinderen dan ook dat ze in de toekomst, als ze een eigen inkomen hebben en eventueel zelfstandig wonen, dat je een apart budget hebt voor kleding?
Ik heb dat zelf namelijk helemaal niet. Het is ook zo gebonden aan regeltjes.

Bijvoorbeeld:"alles wat ze kopen moet te combineren zijn". Waarom is dat, wat leer je daarvan? Strakke structuur, oké, maar wel saai en verder niet leerzaam toch? Het zal mij een biet zijn als mijn zoon een blauw shirt bij een zwarte broek aantrekt, als het maar schoon en heel is denk ik dan.
Of hij moet vragen wat ik ervan vind, maar als dat niet zo is, so be it. Kleedgeld is toch ook bedoeld om je eigen keuzes te maken en er achter te komen dat een regenpak voor op de fiets toch meer kost dan je dacht, of dat die leuke tas niet erg handig is?

Ik doe niet aan kleedgeld, laat ik daarin duideljk zijn. Ik zie het "leerzame" er niet van. Ook hoeft het niet betaald te worden van een bijbaantje, ik vind kleding gewoon bij de basisbehoeften horen. Eten, een bed, dak boven je hoofd en kleding dus. Of de eisen moeten groot zijn, maar dat is dus niet zo.

Vesta

Vesta

29-01-2017 om 18:21

eh wil?

ik heb idd een apart budget voor kleding voor dochter en mij.
Je moet toch een beetje weten wat je waar aan kunt uitgeven.
Naast kleding zijn er ook andere dingen waar geld naar toe gaat tenslotte.

Milcham

Milcham

29-01-2017 om 18:21

Wil40

De combinatieregel is voor een van mijn kinderen ingesteld. Die koopt gerust een gouden paillettenpak van 100 euro en gekke sokken en heeft vervolgens behalve zo'n pak niets om aan te trekken. Kind is ook heel goed in het kopen van stijlen die absoluut niet matchen. Skatekleding, overhemden, chino's en vervolgens een vest tot op zijn knieën. Het maakt me absoluut niet uit welke stijl kind draagt, maar als je van allerlei stijlen maar een of twee items hebt wordt het wat lastig. Hmm als ik het zo uitleg klinkt het heel strak en bevoogdend, maar zo wordt het niet door ons ervaren en als ik hem helemaal niet stuur ziet hij er uit als Malle Pietje. Als hij daar zelf gelukkig mee zou zijn is dat ook nog prima, maar dat is dus niet het geval. Hij snapt niet zo goed wat er dan niet 'klopt', vandaar dat we hem helpen. Hij kan namelijk ook naar de winkel gaan voor ondergoed en thuiskomen met een onesie.
Kind met een etiketje, dat is wellicht ook anders.

Ik ben dit jaar onverwacht heel veel minder gaan verdienen dus ja, ik heb ook een budget voor kleding. De tijd dat ik min of meer kon kopen wat ik wilde is voorbij. Ik heb voor veel dingen aparte potjes, zo spaar ik maandelijks een klein bedrag voor schoolgeld. In september kan ik zo in een keer de rekening van alle kinderen voldoen en buitenlandse reizen betaal ik ook uit die pot.

Ik denk dat potjes niet zo nodig zijn als je een zeer ruim budget hebt, al moet ik zeggen dat sinds ik met al die potjes werk ik beduidend meer spaar dan voorheen terwijl ik minder inkomsten heb.

Ik wil dat ze inzien dat het handig is om even te wachten met je geld uitgeven, dat je een soort plan nodig hebt wat je gaat kopen. Ze kunnen elke maand een bepaald bedrag uitgeven maar als ze even wachten, want dat is sparen per slot van rekening, kunnen ze in een keer een aantal zaken kopen die bij het jaargetijde passen en ook wat meer bij elkaar. Lijkt me alleen maar handig. Ligt misschien ook aan de hoeveelheid kleding die je hebt. Ik heb zelf naar mijn mening momenteel te weinig kleding, maar ook de kinderen hebben nooit kasten vol gehad. Heb je veel, dan kan je wellicht makkelijker een combinatie maken met iets dat je al hebt.

De kinderen weten ook dat wij potjes hebben voor reparaties, vervanging van apparaten, cadeaus en zo voort. Ik vind dat wel bij de financiële opvoeding horen. Het is aan hun om iets of niets met deze kennis te doen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-01-2017 om 19:01

Hier

Hebben we vooral het kleedgeld ingesteld toen dochter àlles wat ik voor haar meenam of bestelde achterlijk begon te vinden. Ik hou helemaal niet van winkelen en dochter gaat het liefst alleen op pad om wat leuks te vinden. Op deze manier scheelt het ons allemaal veel ergenis.

Beetje leergeld is het ook wel, zoals ervaren dat op ook echt op is.

Hier trouwens geen budget voor kleding. Wij hebben geen kledingkasten vol, kopen wanneer iets nodig is en dan is dat geld er ook wel.

Lou

Lou

29-01-2017 om 21:20

Vrijheid

Ik zou ook ibbel worden van zo'n combinatieregel en dan ook nog zo'n 54321-regel, en dochter al helemaal, maar dat ligt aan je kind. Vindt hij het moeilijk om te combineren of te bepalen wat er nodig is, of om geld uit te geven überhaupt, of te weten wat iets kost, dan begeleid je daarbij. Al doende leert men nietwaar. Misschien kun je na een tijdje de regels wat meer loslaten, als je al begint met regels en voorwaarden. Het kan ook zijn dat de dochter van TS direct al prima keuzes maakt, zonder potjes en regels.

Milcham

Milcham

29-01-2017 om 21:34

Ach

Die 5-4-3-2-1 is een leidraad om te weten hoeveel je nodig hebt van alles. Een leidraad, meer niet. In het leven geroepen omdat kind met werkelijk de meest gekke dingen thuiskomt.
En als jij iets koopt, bedenk je toch ook of het ergens bij past? Ik snap niet zo goed wat daar vreemd aan is.

Tango

Tango

29-01-2017 om 21:46

Leuk!

Leuk om te lezen hoe iedereen dit weer anders doet. Het zal ook zeker van het kind afhangen. Dochter hier koopt altijd alles goed doordacht en het past ook altijd prima bij elkaar. Ik vind ook dat een zwart jurkje niet zozeer ergens bij hoeft te passen, hooguit een vestje voor eroverheen erbij en een panty en schoenen natuurlijk. Maar dat is het dan wel. Overigens vond dochter dit jaar dat ze voor het kerstgala geen nieuw jurkje nodig had. Vond ik een verstandige keuze, want ze draagt zo'n jurkje echt maar 1 keer per jaar. Ze kocht alleen ook geen panty, dus die moest ze bij mij uit de kast trekken. En schoenen? Ach tegenwoordig mag je gewoon sportschoenen dragen onder een jurkje, geen probleem. Ik vind het raar, maar al haar vriendinnen deden het dus zal wel goed zijn
Winkelen doe ik niet zo vaak met dochter, meestal gaat ze met vriendinnen. Als we samen gaan vindt ze dat wel gezellig maar is het meestal voor bh's, schoenen of een jas. Af en toe koop ik dan ook nog wel een shirtje voor haar hoor.
Ik denk dat we bij zoon nog wel langer zullen wachten met kleedgeld. Zoon is 12 en het interesseert hem werkelijk nog weinig wat hij aan heeft. Ik koop het meeste ook nog waar hij niet bij is, want hij houdt helemaal niet van winkelen. Alleen voor schoenen moet hij mee. Gisteren gingen we voor schoenen en hij wees een paar aan die hij mooi vond. Helaas waren die niet in zijn maat. De verkoper haalde een paar andere uit het magazijn en die trok zoon moeiteloos aan om vervolgens te zeggen dat hij die ook prima vond. Als we maar snel klaar waren, haha. Wel makkelijk winkelen zo hoor, met dochter ben ik meestal veel langer bezig.

Milcham

Hoe oud is dan het kind dat vreemde impuls aankopen doet? En wat is dan de reden dat je denkt dat kleedgeld haar/hem leert te budgetteren?

Ik ben oprecht benieuwd, vragen zijn niet om flauw te doen.

Milcham

Milcham

29-01-2017 om 22:56

Wil40

Kind is bijna 14. Kind heeft geen notie van de waarde van geld, het brandt in de zak en moet NU uitgegeven worden. Kind heeft op eigen verzoek de pinpas ingeleverd want kind bleef troepjes kopen.
Ik hoop dat kind inziet dat geld niet van elastiek is cq dat op ook echt op is en dat gemaakte keuzes invloed hebben op andere dingen die je nog wil.

Als dat gelukt is ben ik al blij. Als hij ouder is, zal kind waarschijnlijk ook heel strak en structo met potjes moeten gaan werken, anders zijn er binnen een paar maanden grote schulden. Kind is ook enorm gul en helaas profiteren anderen van kind.

Ik laat mijn kinderen overigens niet 'los' in een winkelcentrum, het is net als voorheen echt een dagje uit, samen met mij. Ze mogen kopen wat ze willen, maar ik wil wel dat ze van tevoren nadenken wat ze nodig hebben. Als ze iets heel gaafs zien dan mag dat echt wel gekocht worden, hooguit maak ik een opmerking dat ze ook broeken nodig hebben en vraag of dit financieel nog lukt als ze die aanschaf doen. Mijn andere kind besluit regelmatig dat het iets graag wil en 'leent' het dan van het zakgeld wat op dezelfde rekening staat.

De reden dat ik het op deze manier doe is omdat mijn ouders het compleet los hebben gelaten. Het ene moment kochten we samen kleding, het andere moment kreeg ik geld en moest ik het zelf uitzoeken. Geen notie dat ik geld voor een winterjas apart moest houden, geen idee wat je in je kast moest hebben om gewoon elke dag kleding te hebben om naar school te gaan. Ik probeer mijn kinderen daar in te begeleiden en de een wordt daar meer in los gelaten dan de ander. Het staat hier allemaal strikter dan het in werkelijk is maar dat is de ellende met geschreven tekst.

Milcham

Dat is wel lastig ja, je zoon heeft een gat in zijn hand

Weet hij ook bijvoorbeeld wat het kost als je zelfstandig woont, de vaste lasten? Daar hebben wij in de pubertijd ook regelmatig leuke gesprekken over gevoerd, gezellig tijdens het eten. Wat kost een huisje per maand, hoeveel denk je dat wij betalen aan elektra iedere maand? Hoeveel ben je ongeveer kwijt aan boodschappen per week?

Mijn zoon heeft ook eens uitgerekend wat zijn computer verbruikte aan stroom. Ik had gezegd dat als hij de computer niet vaker uitzette, hij zijn eigen stroom mocht betalen. Leek mij een goed dreigmiddel om hem achter de computer weg te krijgen Niet dus.

In de pubertijd is het ook wel lastig om met weinig geld het toch leuk te hebben. Onze jeugd heeft eigenlijk alles, telefoons, abonnementen, mooie kleding en dure vakanties.
Het lijkt of "iedereen" dat heeft. En als je erbij wilt horen, mee wilt doen met de rest zit je inderdaad zo in de schulden. Schijnt ook een groot probleem te zijn, jongeren met schulden.

Lou

Lou

30-01-2017 om 11:02

Micham

Je hebt gelijk hoor, als leidraad of advies is 'alles moet te combineren zijn' zeker niet vreemd. Mijn dochter doet dat meer vanzelf dan jouw zoon geloof ik. Ze draagt ook vooral zwarte en spijkerbroeken, daar staat bijna alles wel op dus het is hier gewoon geen onderwerp. Zo zie je maar weer, opvoeden is maatwerk

maan.

maan.

02-02-2017 om 08:34

40+10

Hier ook veertig kleedgeld en tien zakgeld (met de mogelijkheid om daartussen te schuiven). Jas, schoenen en sportkleding valt daar niet onder. Beltegoed is zo weinig dat krijgen ze ook gewoon.

Tuinstoel

Tuinstoel

02-02-2017 om 09:48

seriously??

Een tiener die 10 euro zakgeld per *maand* krijgt? Ja natuurlijk gaan ze dan schuiven met kleedgeld. Maar waarom benoem je het dan apart?

Ik zou zeggen: geef een reëel bedrag aan zakgeld of gooi het op één hoop.

Mijn 11 jarige krijgt 5 euro per week, maar hier moeten ook kadootjes van gekocht worden. Beltegoed kopen wij en kleedgeld is nog niet aan de orde. Ik verwacht dat zakgeld jarenlang zo blijft en wij een abonnementje voor hem gaan aanschaffen. Ik wil wel dat hij de centjes heeft om voor iets groters te kunnen sparen.

Vesta

Vesta

02-02-2017 om 10:08

Tuinstoel

De gemiddelde 11 jarige krijgt volgens het nibud 2-2.50 euro per week.
Die van mij krijgt € 7.50 per maand en dat blijkt meer dan voldoende. En daar moet ze dan voor het gezin kadootjes van kopen. Vader, moeder, stiefmoeder en 2 zusjes.

Het wordt heroverwogen als ze naar het middelbaar gaat.
Denk dat wij dan naar € 15 per maand gaan aan zakgeld. Kleedgeld wil ze niet aan, en beltegoed betaalt haar vader op dit moment al.

Tuinstoel

Tuinstoel

02-02-2017 om 11:52

leren sparen

Maar hoe wil je een kind ook leren sparen met zulke kleine bedragen? Dat is toch onhaalbaar?

OK ik heb een zoon, maar bijv. een Playstation kostte toch 400 euro en daarvan hebben wij de helft betaald. Door te sparen en zijn verjaardagsgeld in te leggen lukt zoiets, maar anders...

Ik wil hem in elk geval wel leren dat sparen loont.

Zoon gaat volgend schooljaar naar het VO en op de Nibud site staat voor een brugklasser 15-20 euro per maand, dus dan zitten we goed.

Vesta

Vesta

02-02-2017 om 13:08

Sparen

sparen doet ze van verjaardagsgeld, rapportgeld, en geld dat ze krijgt voor niet standaard klussen als oppassen op haar neefjes.

En van haar zakgeld, want als ze al een keer geld uitgeeft is dat meestal niet zo veel. Kadootjes is ze heel creatief mee: ze koopt iets in de kringloop of maakt zelf iets of geeft een set bonnen voor bv oppassen of samen een spel doen of (erg slim) je koffer dragen op vakantie (haar zusjes zijn wat lui aangelegd af en toe)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.