Mambi
13-11-2015 om 15:30
LBGTQ
Ik heb 2 pubers (17 en 15) en het valt me vooral bij de oudste op dat LBGTQ echt een onderwerp is in de klas en de vriendenkring. Bijna iedere maand, en soms meer dan een keer per maand, krijg ik van mn oudste te horen wie er uit de kast gekomen is, wie het allemaal wel en (nog) niet weten en hoe de reacties daar op zijn.
Wij voeden onze kids op met de gedachte dat ieder mens telt en dat seksualiteit en seksuele identiteit maar een klein deel is van een persoon. Ook weten onze kids dat wij geen enkel probleem hebben met LGBTQ mensen. Dus wij vinden het allemaal prima, en het onderwerp wordt ook vrij besproken thuis.
Maar omdat het nu bijna lijkt alsof de halve vriendenkring van de oudste LBGT is, vraag ik me af: zijn er meer opvoeders die dit herkennen? Is het onderwerp niet langer taboe op scholen en bij vrienden? Of is het zo dat het me opvalt omdat WIJ (als ouders) er altijd open over zijn naar onze kids toe?
Mambi

maria
16-11-2015 om 12:42
relaties
Yura, dat ze helemaal niet met relaties bezig zijn, ook hun vrienden niet, vind ik dan toch ook wel apart op die leeftijd. (Niet negatief bedoeld)
Hier zijn ze wat jonger en lijken er zelf ook totaal niet mee bezig.
Dochter is 12 en al zeker een jaar wordt ze door familie leden 'geplaagd' met vermeende vriendjes. Dat stoort me best wel.

moeps
16-11-2015 om 12:45
kanten
Nimbo, ik snap dat jij hier anders tegenaan kijkt dan dat het hip is. Maar ja, het heeft 2 kanten. Iets als een coming out day, circa een maand geleden, kan op verschillende manieren gebruikt worden. Heel voorzichtig, eindelijk, bekennen dat je op mannen valt, op vrouwen valt aan je ouders, familie maar ook "hoppa, de vlag uit, ik ben bi. Hadden jullie niet gedacht, he?" gooien op facebook en hopen dat iedereen het liket. Ja, dat komt heel anders over. Op coming out day kwamen mijn kinderen thuis dat toch een aantal die dag had gezegd dat ze bi waren en vooral dat dat op fb werd gegooid. Mijn kinderen kwamen met die verhalen van de 2e categorie thuis en moesten er wel om lachen. Maar ze vonden het verder heel normaal. Dus dat is dan ook wel een positieve kant van hip zijn van met name bi zijn, dat het veel gemakkelijker geaccepteerd wordt. Maar ik snap heel goed dat het bij jou anders ligt.

Katniss
16-11-2015 om 12:51
Relaties
Mijn dochter en haar vriendinnen zijn ook nog niet bezig met relaties (16/17 jaar). Ik vind dat niet gek. Het zijn ook andere types dan de kinderen die daar wel mee bezig zijn.

Jaina
16-11-2015 om 12:58
Hier ook niet
Bij mijn jongste kinderens spelen relaties ook nog niet echt een rol. Mijn dochter en haar vriendinnen zitten meer nog in het stadium dat jongens wel leuk zijn maar dat ze er nog niet te veel mee bezig zijn verder. Ze druk met hun school, vriendinnen, hobbies. Het speelt geen hele grote rol afgezien van dat er af en toe eens wat geroddeld wordt over klasgenoten die verkering hebben of gezoend zouden hebben met een bepaald persoon.
Mijn jongste zoon is er helemaal nog niet mee bezig en zijn vrienden ook niet. Ik hoor nooit wat van hem er over.
Maar ik denk wel dat er ook groepen klasgenoten zijn die er wel mee bezig zijn. Mijn middelste dochter had op die leeftijd altijd hele verhalen over klasgenoten en hun verkeringen. Dat was vaak echt een soap opera (die ging met die en dan ging die weer vreemd met die).

Jamie
16-11-2015 om 13:01
grappig
Tot een maand of twee geleden schaarde ik mijn zoon ook onder het 'type' waar Katniss het over heeft en warempel, hij heeft een vriendin van hetzelfde 'type' gevonden Die zijn er blijkbaar ook...

Yura
16-11-2015 om 13:40
Apart
Ik vind het eigenlijk ook wel apart hoor Maria, dat ken ik zelf uit mijn middelbare schooltijd niet. Ik was zelf ook een laatbloeier, maar ik zag wel iedereen om me heen al "verkering" hebben. Maar goed ik heb het idee dat zijzelf en hun vrienden het prima naar de zin hebben, een relatie is daarvoor ook niet noodzakelijk natuurlijk.
Jamie, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik heb gewoon willen aangeven wat hun leeftijd ongeveer was. Ik vind het in de 5e en 6e best wel apart dat het merendeel nooit een vriendje of vriendinnetje heeft gehad. Als ze in 3 vmbo hadden gezeten, had ik dat ook zo gemeld, alleen had ik het dan minder apart gevonden, omdat ze dan een stuk jonger waren.

Jamie
16-11-2015 om 13:54
Yura
Algemeen wordt altijd gezegd dat hoe lager het niveau is hoe meer kans er is dat ze gaan roken en zich bezig houden met relaties. De leeftijd heeft er dan weinig mee te maken.

Ad Hombre
16-11-2015 om 14:48
Jamie
"Algemeen wordt altijd gezegd dat hoe lager het niveau is hoe meer kans er is dat ze gaan roken en zich bezig houden met relaties. De leeftijd heeft er dan weinig mee te maken."
Hoe lager het niveau hoe eerder volwassen misschien zelfs...

Nimbo
16-11-2015 om 15:01
nee jamie,
dat bedoel ik helemaal niet.
Ik reageer op een reactie van verder terug van Ad Hombre

Els
16-11-2015 om 15:26
Nee Jamie
Dan weten wij dat het (al) om 16-17-18 jarigen gaat en niet om 14-jarigen.
zucht
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.