Decembermamma
09-10-2025 om 21:16
Lezen voor de lijst
Mijn zoon moet voor school boeken lezen uit lezen voor de lijst van de bibliotheek. Hij heeft zelf gezocht en gedaan en kwam vorig jaar weg met een boek van Harry Potter maar verder een boek dat leuk leek maar bleek over echtscheidingen te gaan en later nog een boek over de tweede wereldoorlog.
We proberen mee te zoeken naar boeken zonder al te veel ellende, gewoon een boek met een leuk thema. We hebben er een paar gevonden maar hebben ook een idee dat er misschien toch een addertje onder het gras vandaan komt want het kan toch niet zo zijn dat er toch een paar positieve leuke boeken tussen in de lijst staan met bijna alleen maar boeken over ellende. De volgende thema's komen echt vaak voor op de lijst, oorlog, vluchten, mishandeling, dood, ernstige ziekte, lbhq en nog een heleboel letters.
Ik wordt er gewoon verdrietig van wat voor literatuur onze jeugd wordt opgedrongen.

Tuinfluiter
10-10-2025 om 10:07
Kaaaaaaaatje schreef op 10-10-2025 om 09:22:
Niveau 2 is toch ook Hendrik Groen en pogingen iets van het leven te maken?
En de verwarde Cavia van Paulien Cornelisse?
En red ons Maria Monetenelli? Nu heb ik deze nooit gelezen, maar hij is in elk geval dun
En misschien is het Hoge Nest van Roxanne van Ieperen wel heel heftig, maar het is wel een heel mooi boek wat heel goed laat zien hoe het is om in de tweedewereldoorlog joods te zijn. En dat hoort er toch ook gewoon bij?
Je hebt voor verschillende leeftijdscategorie niveaus. De boeken die jij noemt staan niet op de 12-15 lijst. Ze mogen misschien wel van de docent maar dat moet je als leerling dan wel overleggen.
Op de lijst waar de leerlingen uit mogen kiezen staan trouwens genoeg mooie boeken. Maar als je als moeder al zo negatief bent demotiveer je je kind natuurlijk ook.
Ik geloof nog niet door andere genoemd maar mijn dochter vond Cornelia Funcke echt top.

Auwereel
10-10-2025 om 10:42
Is deze wat: https://www.jeugdbibliotheek.nl/12-18-jaar/lezen-voor-de-lijst/12-15-jaar/niveau-1/de-dievenbende-van-scipio.html
Er komen wel weeskinderen in voor, maar het zijn sterke weeskinderen die van wanten weten. Het boek werd gewaardeerd bij mij thuis.

nlies
10-10-2025 om 10:59
Mugske schreef op 10-10-2025 om 07:07:
[..]
Deze boeken zijn vooral verboden in andere landen, niet op Nederlandse scholen. In de USA mag Anne Frank niet op sommige scholen vanwege een 'licht erotisch' stukje.
Natuurlijk niet goed dat boeken verboden worden, maar in Nederland speelt dat eigenlijk niet.
Sorry, was vergeten erbij te zetten dat ik het over de USA had.

Nehalennia
10-10-2025 om 11:06
Dolfje schreef op 09-10-2025 om 22:32:
[..]
Eens. Vinden ze niks aan. Ik werk in een bieb en altijd ouders die zulke boeken uitzoeken voor hun kinderen omdat ze die zelf 20-30 jaar geleden hebben gelezen.
Haha echt, goed dat je het zegt, ik zou het zo doen omdat ik er zelf zo van heb genoten.

Temet
10-10-2025 om 12:57
Beetje OT, maar vraag voor Dolfje: wordt Meester van de zwarte molen nog gelezen? Dat vond ik zo"n spannend en eng boek vroeger. Maar ondanks mijn aanprijzingen zijn mijn kinderen er nooit aan begonnen

yasmijn27
10-10-2025 om 13:02
Temet schreef op 10-10-2025 om 12:57:
Beetje OT, maar vraag voor Dolfje: wordt Meester van de zwarte molen nog gelezen? Dat vond ik zo"n spannend en eng boek vroeger. Maar ondanks mijn aanprijzingen zijn mijn kinderen er nooit aan begonnen
In de tijd dat ik nog voorlas aan jongste voor het slapen gaan, zo rond de 10 jaar was hij, had ik dat boek ook opgesnort. In mijn herrinnering was dat prachtig en ik las graag de klassiekers voor.
Na een paar hoofdstukken toch maar gestopt, zo voor het gaan slapen was het toch wat te spannend. Ik was de gruwelijkheden echt vergeten😄

Dolfje
10-10-2025 om 13:23
TineWinkel schreef op 10-10-2025 om 09:47:
[..]
tja, daar heb je dan wel weer gelijk in, dat taalgebruik. Aan de andere kant, het Hoge Nest vond ik dan weer niet om door te komen,
Ik ook niet, wel uitgelezen maar met moeite.

Dolfje
10-10-2025 om 13:25
Nehalennia schreef op 10-10-2025 om 11:06:
[..]
Haha echt, goed dat je het zegt, ik zou het zo doen omdat ik er zelf zo van heb genoten.
Ja dat snap ik wel, ik ook toen maar ik las een paar jaar geleden tijdens Corona iets van Thea Beckman en vond het zo langdradig geschreven dus tieners van nu helemaal. Tenminste de meeste er zijn altijd ( vooral meisjes) die soms wel zoiets leuk vinden.

Dolfje
10-10-2025 om 13:27
Temet schreef op 10-10-2025 om 12:57:
Net ff opgezocht de exemplaren die we hebben zijn dit jaar nog wel geleend maar ik weet natuurlijk niet of dat dan een ouder is die het voor zichzelf heeft meegenomen of voor een kind.

Decembermamma
10-10-2025 om 14:35
Tuinfluiter schreef op 10-10-2025 om 10:07:
[..]
Je hebt voor verschillende leeftijdscategorie niveaus. De boeken die jij noemt staan niet op de 12-15 lijst. Ze mogen misschien wel van de docent maar dat moet je als leerling dan wel overleggen.
Op de lijst waar de leerlingen uit mogen kiezen staan trouwens genoeg mooie boeken. Maar als je als moeder al zo negatief bent demotiveer je je kind natuurlijk ook.
Ik geloof nog niet door andere genoemd maar mijn dochter vond Cornelia Funcke echt top.
Ik heb in de lijst rondgesnuffeld en kwam dus vaak uit op boeken over ellende. En ja een kind mag daar best weleens iets over lezen hoor maar na Oorlogswinter en elke dag broer dag (die wel op de lijst stond maar uiteindelijk niet mocht) gun ik hem een luchtiger boek. Ik was al een heel eind onderweg met het doornemen van de lijst maar er kwam eigenlijk merendeels ellende in beeld. Ik heb hier nu wel wat leuke tips voorbij zien komen. Kind heeft inmiddels welkom thuis, chrononauten gekozen.
Kind maakt genoeg ellende mee, laten de lock down niet vergeten, de ellende wat een hier lokaal aanwezig asielzoekerscentrum met zich meebracht, bedreigingen van hem en zijn vrienden door een groepje andere kinderen met wapens, moord op een vriend van een van zijn vrienden, vriendjes met gescheiden ouders en hij heeft ook de nodige ernstige ziektes al voorbij zien komen in zijn directe omgeving. De onderwerpen zijn dus eigelijk wel aangevinkt.

Dolfje
10-10-2025 om 15:11
Waarom laat je hem dat niet zelf uitzoeken? Kan me echt niet heugen dat een van mijn ouders zich bemoeide met wat ik moest lezen voor school en bij mij vriendinnen ook niet. We vroegen tips aan elkaar.

IMI-x2
10-10-2025 om 15:17
Inderdaad Dolfje. Hij kan beter aan zijn klasgenoten vragen welke boeken zij leuk vonden.

Decembermamma
10-10-2025 om 15:54
Dolfje schreef op 10-10-2025 om 15:11:
Waarom laat je hem dat niet zelf uitzoeken? Kan me echt niet heugen dat een van mijn ouders zich bemoeide met wat ik moest lezen voor school en bij mij vriendinnen ook niet. We vroegen tips aan elkaar.
Klopt hij ging zelf uitzoeken maar liep er echt tegenaan dat het hem nagenoeg allemaal niet aansprak dus gingen we hem helpen. En dat heeft gewerkt want we hebben een lijstje gestuurd met boeken zonder oorlog, echtscheiding, gewerld en enge ziektes en zoals ik al zei heeft hij nu dit boek uitgezocht.

Decembermamma
10-10-2025 om 15:54
IMI-x2 schreef op 10-10-2025 om 15:17:
Inderdaad Dolfje. Hij kan beter aan zijn klasgenoten vragen welke boeken zij leuk vonden.
Ja dan komen dus vaak de oorlogsboeken naar voren.

Poezenmeisje
10-10-2025 om 16:59
Mijn allerliefste, favoriete boek was een tip van mijn moeder toen ik een jaar of acht was.
"De Wonderketting" van Margreet Bruijn. De kaft is veranderd, maar de binnenkant gelukkig niet. Deze zal vast niet mogen voor de leeslijst, maar is heerlijk sprookjesachtig voor kinderen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/wonderketting/666757434/?cid=1760108217516-4497028300312&bltgh=qzR-qAxRkRVnJhMIGq5BBQ.4_16.17.ProductTitle