Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Lezen voor de lijst

Decembermamma

Decembermamma

11-10-2025 om 14:21 Topicstarter

Laat ik zeggen dat mijn kind lezen nooit vervelend heeft gevonden. Hij las veel toen hij nog op de basisschool zat, nu leest hij minder door vooral gebrek aan tijd. 

Renmuis schreef op 11-10-2025 om 13:40:

[..]

Voor jouw kind misschien niet zo leuk, voor andere kinderen wel. Net zoals dat het ene kind wel van wiskunde houdt, en het andere kind niet. Het begrip is de belangrijke factor; dat is een voorwaarde voor leesplezier. Als je het niet begrijpt, wordt het sowieso nooit leuk en leer je er ook niets van. En niet alle kinderen hoeven boeken lezen als grootste hobby te hebben en te houden. Ze moeten wel allemaal leren te begrijpen en (kritisch) waarderen wat ze lezen om op het leesniveau te komen wat ze nodig hebben in de maatschappij.

Ik hou van lezen en vind “verplicht” iets lezen ook vaak leuk, zeker als je er vervolgens iets mee doet. Altijd al. Voor mijn boekenclub bijvoorbeeld (gezellig napraten) of voor mijn werk (nuttig, persoonlijke ontwikkeling). Misschien niet op hetzelfde niveau als in de zomer Joop ter Heul herlezen in een hangmat, maar dat hoeft ook niet. En zo ken ik heel veel mensen, en kinderen die graag lezen ondanks de “verplichting”.

En tja, pubers zijn altijd een beetje allergisch voor verplichting. Hoeveel pubers gaan nou echt met plezier aan hun huiswerk en hebben geen last van uitstelgedrag, zelfs voor de vakken die ze wel enigszins interessant vinden? Zeker als er niet direct een cijfer aanhangt? School kan sowieso niet op tegen TikTok / hangen met vrienden als het gaat om plezier, en die competitie moet je ook niet op dat vlak aan willen gaan. Zelfs ik, als echte boekenwurm, heb een aantal boeken van mijn lijst niet gelezen maar me erdoorheen gebluft bij het mondeling. En ik lees schrijvers als Hermans, Japin, Siebelink, Roosenboom en Abdolah allemaal voor mijn plezier - toen ook al - maar in mijn puberteit wilde ik toch ook regelmatig liever stiekem Bacardi Breezers drinken na het donker in het park.

Maar geloof me, in de bovenbouw van het basisonderwijs krijg ik alle kinderen mee als we samen Koning van Katoren, Borealis of Brief voor de Koning lezen, terwijl ze die boeken zelf nooit gepakt zouden hebben en/of er niet doorheen waren gekomen. En daarna hebben ze zoveel geleerd over de wereld, en over taal en literatuur. En natuurlijk vindt het ene kind het nog leuker dan het andere kind, dat hou je toch, maar als je kinderen alleen vrij laat lezen (of dat nu geheel vrij of van een beperkte lijst is), dan doe je de ontwikkeling van 90%+ van je klas tekort. Ook op het vwo.

Dat heeft ze ook echt wel geleerd en dat helpt haar nu ook bij haar studie. Ze kan daarvoor echt dingen lezen en verwerken en dan een mooie literatuurstudie schrijven. 

En boek lezen als hobby, wat ze op de basisschool wel deed, is er niet meer bij. Oorzaak nummer 1 is tijdgebrek en ze heeft gewoon niet de moed om te beginnen, omdat ze weet dat het lang gaat duren tot ze een boek uit heeft. 

[..]

Voor jouw kind misschien niet zo leuk, voor andere kinderen wel. Net zoals dat het ene kind wel van wiskunde houdt, en het andere kind niet. Het begrip is de belangrijke factor; dat is een voorwaarde voor leesplezier. Als je het niet begrijpt, wordt het sowieso nooit leuk en leer je er ook niets van. En niet alle kinderen hoeven boeken lezen als grootste hobby te hebben en te houden. Ze moeten wel allemaal leren te begrijpen en (kritisch) waarderen wat ze lezen om op het leesniveau te komen wat ze nodig hebben in de maatschappij.

Ik hou van lezen en vind “verplicht” iets lezen ook vaak leuk, zeker als je er vervolgens iets mee doet. Altijd al. Voor mijn boekenclub bijvoorbeeld (gezellig napraten) of voor mijn werk (nuttig, persoonlijke ontwikkeling). Misschien niet op hetzelfde niveau als in de zomer Joop ter Heul herlezen in een hangmat, maar dat hoeft ook niet. En zo ken ik heel veel mensen, en kinderen die graag lezen ondanks de “verplichting”.

En tja, pubers zijn altijd een beetje allergisch voor verplichting. Hoeveel pubers gaan nou echt met plezier aan hun huiswerk en hebben geen last van uitstelgedrag, zelfs voor de vakken die ze wel enigszins interessant vinden? Zeker als er niet direct een cijfer aanhangt? School kan sowieso niet op tegen TikTok / hangen met vrienden als het gaat om plezier, en die competitie moet je ook niet op dat vlak aan willen gaan. Zelfs ik, als echte boekenwurm, heb een aantal boeken van mijn lijst niet gelezen maar me erdoorheen gebluft bij het mondeling. En ik lees schrijvers als Hermans, Japin, Siebelink, Roosenboom en Abdolah allemaal voor mijn plezier - toen ook al - maar in mijn puberteit wilde ik toch ook regelmatig liever stiekem Bacardi Breezers drinken na het donker in het park.

Maar geloof me, in de bovenbouw van het basisonderwijs krijg ik alle kinderen mee als we samen Koning van Katoren, Borealis of Brief voor de Koning lezen, terwijl ze die boeken zelf nooit gepakt zouden hebben en/of er niet doorheen waren gekomen. En daarna hebben ze zoveel geleerd over de wereld, en over taal en literatuur. En natuurlijk vindt het ene kind het nog leuker dan het andere kind, dat hou je toch, maar als je kinderen alleen vrij laat lezen (of dat nu geheel vrij of van een beperkte lijst is), dan doe je de ontwikkeling van 90%+ van je klas tekort. Ook op het vwo.

Ik denk dat je je vergist in het verschil tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Wij hebben geen lessen literatuur, alleen lessen Nederlands. Zeg dat leerlingen 3x een les van 45 minuten Nederlands per week hebben. Dan heb je het opstarten van de les, het afsluiten van de les, dat gaat allemaal van de lestijd af. Je hebt dan zo'n 35-40 minuten over. Waar waren we vorige keer gebleven? Even wat zaken bespreken en je hebt misschien effectief 30 minuten leestijd per les, 90 minuten per week. Dan lees je geen boek uit in een week, ook niet in twee weken. Daarnaast is het enorm versnipperd op deze manier, je bent er telkens weer uit en moet er opnieuw in komen. Zeg dat het minstens 4 weken duurt voor je het boek klassikaal uit hebt en de theorie hebt behandeld. Dat is al 4 van de 40 lesweken. Maar we lezen niet maar één boek per jaar, minstens vier. En in de lessen Nederlands moet er ook voldoende tijd zijn voor andere domeinen: spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid, luistervaardigheid en (technische) leesvaardigheid. Daar gaat ook veel tijd en uitleg in zitten. 

Ik geloof best dat er in het basisonderwijs meer tijd is om klassikaal te lezen, dan zijn leerlingen ook gemotiveerder om te lezen (hoor ik al mijn leerlingen zeggen). Maar in het vo en zeker in de bovenbouw waar literatuuronderwijs inclusief begrippen aan de orde is, wordt niet graag gelezen. Leerlingen ervaren de beperkte boekkeuze als belemmerend (alhoewel mijn sectie erg soepel is in het toestaan van boeken buiten de site, wij dragen leerlingen ook actief andere titels aan). Tijd om te lezen maken ze niet, want er is allereerst de allesoverheersende puberteit, er zijn baantjes, eerste liefdes, sportdingen en 1000 andere zaken die vóór huiswerk maken gaan en dat boek lezen komt bij velen op de laatste plek "want we hebben straks ook een proefwerk Duits", tja. Dan zit je dus met leerlingen die scheef lopen qua of ze bij zijn met lezen en dat motiveert al helemaal niet. Dit is in het geval je ervoor kiest om de leerlingen (deels) thuis te laten lezen. 

Wat wij wél doen: kleine boekenclubjes binnen de klas laten oprichten, die leerlingen kiezen in een groepje een boek en lezen dat thuis, na een paar weken moet het boek uit zijn (en in de tussentijd is er lestijd over voor andere domeinen) en dan gaan leerlingen in de les van de boekverwerkingsopdracht in gesprek over het gelezen boek. Daar kan je vervolgens nog een boekopdrachtje aan hangen (schrijf een verslag van 1000 woorden over wat jullie hebben besproken), of het blijft bij die mondelinge bespreking.

Zoals ik al zei: een (kort) literair verhaal lezen aan de hand waarvan je de theorie behandelt, werkt in het vo veel effectiever dan een heel boek lezen. Een heel boek klassikaal lezen waar iedereen plezier aan beleeft zou ik zelf ook wel willen, maar dat is meestal helaas gewoon niet haalbaar.

[..]

Maar geloof mij, dit is echt totaal iets anders. Ik heb zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs gewerkt en op de basisschool is gezamenlijk een boek lezen echt een heel andere beveling dan bij Nederlands op de middelbare school. Sterker nog: op de basisschool deed ik dat altijd: ik las elke dag een stukje voor uit een boek. Daar praatten we regelmatig ook over. Daarnaast lazen kinderen ook nog hun zelfgekozen leesboek.

Op de basisschool zie je de leerlingen zo'n 5 uur op een dag, 5 dagen per week. Op de middelbare school zie je leerlingen 50 minuten op een dag, 3 dagen per week. 

Samen een boek lezen is prima in te passen op de basisschool, maar op de middelbare school moet het eigenlijk in te beperkte tijd en teveel ten koste van andere dingen. Dat maakt dat het echt door de meeste kinderen niet leuk wordt gevonden, terwijl het op de basisschool wél door de meeste kinderen leuk wordt gevonden.

Ik werk in het VO (vmbo) en het is mooi dat het op jullie basisschool zo aanslaat, dat zal uiteindelijk doorwerken wel naar het VO. 
Het is momenteel slecht gesteld met de leesvaardigheid. 
Bij ons lezen ze in klas 1 het eerste boek samen. Daarna zelf kiezen. We hebben helaas geen mediatheek. 

afrodite05 schreef op 11-10-2025 om 14:52:

[..]

Ik denk dat je je vergist in het verschil tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Wij hebben geen lessen literatuur, alleen lessen Nederlands. Zeg dat leerlingen 3x een les van 45 minuten Nederlands per week hebben. Dan heb je het opstarten van de les, het afsluiten van de les, dat gaat allemaal van de lestijd af. Je hebt dan zo'n 35-40 minuten over. Waar waren we vorige keer gebleven? Even wat zaken bespreken en je hebt misschien effectief 30 minuten leestijd per les, 90 minuten per week. Dan lees je geen boek uit in een week, ook niet in twee weken. Daarnaast is het enorm versnipperd op deze manier, je bent er telkens weer uit en moet er opnieuw in komen. Zeg dat het minstens 4 weken duurt voor je het boek klassikaal uit hebt en de theorie hebt behandeld. Dat is al 4 van de 40 lesweken. Maar we lezen niet maar één boek per jaar, minstens vier. En in de lessen Nederlands moet er ook voldoende tijd zijn voor andere domeinen: spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid, luistervaardigheid en (technische) leesvaardigheid. Daar gaat ook veel tijd en uitleg in zitten.

Ik geloof best dat er in het basisonderwijs meer tijd is om klassikaal te lezen, dan zijn leerlingen ook gemotiveerder om te lezen (hoor ik al mijn leerlingen zeggen). Maar in het vo en zeker in de bovenbouw waar literatuuronderwijs inclusief begrippen aan de orde is, wordt niet graag gelezen. Leerlingen ervaren de beperkte boekkeuze als belemmerend (alhoewel mijn sectie erg soepel is in het toestaan van boeken buiten de site, wij dragen leerlingen ook actief andere titels aan). Tijd om te lezen maken ze niet, want er is allereerst de allesoverheersende puberteit, er zijn baantjes, eerste liefdes, sportdingen en 1000 andere zaken die vóór huiswerk maken gaan en dat boek lezen komt bij velen op de laatste plek "want we hebben straks ook een proefwerk Duits", tja. Dan zit je dus met leerlingen die scheef lopen qua of ze bij zijn met lezen en dat motiveert al helemaal niet. Dit is in het geval je ervoor kiest om de leerlingen (deels) thuis te laten lezen.

Wat wij wél doen: kleine boekenclubjes binnen de klas laten oprichten, die leerlingen kiezen in een groepje een boek en lezen dat thuis, na een paar weken moet het boek uit zijn (en in de tussentijd is er lestijd over voor andere domeinen) en dan gaan leerlingen in de les van de boekverwerkingsopdracht in gesprek over het gelezen boek. Daar kan je vervolgens nog een boekopdrachtje aan hangen (schrijf een verslag van 1000 woorden over wat jullie hebben besproken), of het blijft bij die mondelinge bespreking.

Zoals ik al zei: een (kort) literair verhaal lezen aan de hand waarvan je de theorie behandelt, werkt in het vo veel effectiever dan een heel boek lezen. Een heel boek klassikaal lezen waar iedereen plezier aan beleeft zou ik zelf ook wel willen, maar dat is meestal helaas gewoon niet haalbaar.

Ik denk dat je onderschat hoeveel het leesplezier op de basisschool al afneemt (helaas). 46% van de basisschool scholieren tussen de 8 en 12 jaar leest uit zichzelf al nooit een boek. Dat ze overall nog steeds een stuk enthousiaster lezen dan middelbare scholieren komt vooral door strips als de Donald Duck (niks tegen Donald trouwens - vind ik ook nog steeds geweldig) en Leven van een Loser. Dus ja, het begint zeker bij ons. 

Maar ik vind het jammer te lezen dat je je blind staart op de onmogelijkheden en hoe het altijd gegaan is. Thuis lezen lijkt me het handigst in het vo; dan leest iedereen op zijn eigen tempo, kunnen kinderen met leesmoeilijkheden (concentratie, dyslexie) er een audio-versie bijpakken. In de klas is er dan ruimte om te spreken en te schrijven (dat wil je toch niet meer thuis laten doen sinds ChatGPT - lezen is tenminste nog effectief huiswerk) in relatie tot het boek. Pakken ze het lezen niet zelfstandig thuis op en blijf je daar tegenaan lopen? Dan verleng je de schooldag met een uur en laat je ze huiswerk op school maken. We kunnen toch niet het curriculum half de deur uitgooien omdat er geen huiswerk gemaakt wordt? En als je alles goedkeurt, lezen ze toch (volgens je eigen woorden) nog steeds niet? Ze hebben die tijd gewoon nodig om te investeren in hun ontwikkeling en met al die afleidingen hebben pubers daar steeds meer hulp bij nodig. Dat hele begrijpend lezen met signaalwoorden gooi je de deur uit (ik snap wel dat dat niet kan tot het eindexamen herzien wordt, maar volgens mij zijn we er inmiddels allemaal wel achter dat dat niet werkt). In heel veel landen is klassikaal lezen de standaard op de middelbare school, en daar zijn de kinderen echt niet zo anders dan in Nederland. Maar ze halen wel betere scores op begrijpend lezen. 

Bovendien zou het niet alleen de verantwoordelijkheid van de sectie Nederlands moeten zijn. Je kunt ook samen gaan werken met geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer, vreemde talen, en zelfs ook wiskunde, biologie en natuurkunde. Lezen moet bij alle vakken erbij horen! Zeker begrijpend lezen, want je hebt het overal voor nodig. 

De boekenclubjes lijken me wel leuk, zeker als de kinderen qua interesses of niveau heel erg uit elkaar liggen, zeker in de bovenbouw waar je ze meer zeggenschap wil geven. (Maar nog steeds lijkt het me waardevol om titels als de Hongerspelen, The Hate U Give, Wonder, Patroon, de Levens van Lanya in de onderbouw klassikaal te lezen en erover te discussieren, ook als het buiten je comfortzone ligt en je het zelf niet zo snel zou lezen - en in de bovenbouw boeken waar ze echt gewoon zelf nog geen chocola van kunnen maken maar die wel bij de canon horen, zoals Multatuli en Vondel). Boekverslagen hebben hun beste tijd wel gehad, geloof ik. Volgens mij heeft niemand dat ooit als nuttig ervaren.

Het nuttige van boekverslagen was dat ik ze kon verkopen voor 12,50 gulden.

Toen ik erachter kwam dat iemand mijn 5,25" floppy disc had gekopieerd nam ik wraak. <FORMAT A:>

Niet wetende dat er een toets op stond voor de volgende les. "Meneer, hij doet het niet". Dan zul je wel wat verkeerd doen. Hij heeft een kwartier peentjes zitten zweten voordat de leraar even kwam kijken wat er niet lukte.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.