Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
janneke

janneke

06-05-2010 om 18:03

Lippiercing, ik vind het helemaal niets

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
janneke

janneke

09-05-2010 om 09:24

Verbieden

Allemaal bedankt voor je mening....
ben er uit. Verbieden dus,gooi dat litteken evt in de strijd als het nodig is, en het tandglazuurverhaal.
Hier in huis hebben we niet zo heel veel regels. Het gaat hier altijd tamelijk goed aan toe, geen oververhitte discussies. Dus dan is een regel als geen piercing, voor de kinderen niet de zoveelste regel.
ik ken iemand van 21 , heeft 2 jaar lippiercing gehad,pierc is er nu uit.... gaatje in lip, daar kijk je toch altijd naar, het valt op... en is jammer. kom ik uit bij manlief die 3 dagen geleden zei, verbieden en klaar. Wat zijn die mannen dan weer heerlijk simpel..

Carmen

Carmen

09-05-2010 om 14:27

Ja maar, janneke

We hebben het over een kind van 17, onder invloed van een vriendje. De kans bestaat dat ze zich niets van jullie aantrekt en het dan toch doet. Wat doe je dan?

Carmen.

Tirza G.

Tirza G.

09-05-2010 om 14:33

Maylise

Dat weet ik, dat het een vrijwillig is en het ander je overkomt. Maar het resultaat is hetzelfde: een blijvende beschadiging. Het een begint als uiting van een ziekte, het andere als uiting van lichaamsverfraaiing volgens de huidige jongerencultuur. Waar ik moeite mee heb (en dat is denk ik in mijn geval wel verklaarbaar) is de blijvende beschadiging. Ik zit zelf van top tot teen onder de littekens, alleen mijn gezicht, rechterarm, decolletee en onderbenen zijn er van gevrijwaard. Dat zijn ook de enige delen die ik onbedekt toon De reactie op littekens is, in mijn jarenlange ervaring, altijd negatief. Het roept vaak afschuw op - op z'n hoogst met een beetje mazzel nieuwsgierigheid en medeleven.
Ik heb mij wel wat verdiept in littekens, er is zelfs een verfraaiingstrend geweest die "scarfing" heet(te), het moedwillig in het gelaat aanbrengen van littekens door het implanteren van staafjes. Wellicht onnodig om te zeggen dat littekens in het gelaat alléén bij mannen als iets positiefs wordt gezien. Mannelijk, stoer, heldhaftig. Hoe heette die creep uit de TVserie Angelique ook weer? Vrouwen worden "minder waard" door littekens, mannen meer. Behalve dan weer brandwonden, daar komen mannen ook niet mee weg. Brandschade-littekens hebben iets sneus en zieligs en dat past dan weer niet bij mannen.
Op dit moment doet er aan de TVserie "America's Next Top Model" een meisje mee met brandschade-littekens op haar buik en bovenbenen. Ze is daar, uiteraard, als statement en voor de kijkcijfers - dat snap ik ook wel. En dat geeft iedereen blijkbaar het recht om een mening over haar te hebben. Ze zal het niet gaan maken in de door haar gewenste richting, dat kan ik je zo wel vertellen. Je kunt niet eens receptioniste worden met zichtbare littekens.
En vanuit dat perspectief vind ik de discussie interessant. Je hebt als 18jarige nog 60, 70 jaar te gaan. En alles gaat hangen en zakken. En dat is dan móói, zo'n litteken? Waarom dan?

Tirza

Vic

Vic

09-05-2010 om 16:52

Liever niet

Mijn dochter wilde heel graag gaatjes in haar oren en ik heb heel lang stand gehouden met mijn verbod. Uiteindelijk heeft ze ze toch gekregen, toen ze 10 was. Gelukkig heeft ze nog geen behoefte aan andere piercings, want daar heb ik wel wat meer moeite mee. Dan gaat de regel in die ik (eigenlijk) ook voor de oorbellen had, pas als het wettelijk mag zonder toestemming van je ouders. En dan ben ik er nog niet blij mee, en zal ik er alles aan doen om te ontmoedigen, maar is het toch hun beslissing. Overigens heeft mijn zusje in haar wilde periode een ring door haar neus gehad. Van dat gaatje zie je bijna niets meer. Mijn tatoeage zit ook op een plek die je in het dagelijks leven niet ziet, ik hoop dat mijn kinderen net zo verstandig zijn als ze er ooit een willen.

Bastet

Bastet

09-05-2010 om 18:24

Precies carmen

Ik had in ieder oor twee gaatjes,en wilde een derde,maar dat mocht niet.Dus zodra mijn ouders afreisden naar Frankrijk,heb ik die gaatjes laten prikken.Ik was toen 17.Gebruik die gaatjes nog en nooit spijt gehad.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2010 om 00:12

Gedaan is gedaan

Als mijn dochter toch een piercing zou nemen, of een tattoo laten zetten is het al gebeurd en dan kun je moeilijk eisen dat het weer ongedaan gemaakt wordt. Tenminste niet bij een meisje van 17. Als het er een van 12 geweest zou zijn zou ik een piercing er weer uit laten halen. Het verbieden tot 18 jaar heeft natuurlijk alles te maken met een ontmoedingsbeleid. Ik hoop ergens toch dat uitstel afstel betekent. En doen ze het dan alsnog dan is dat hun zaak.

Maylise

Maylise

10-05-2010 om 00:18

Nou...

Een piercing kan je heel makkelijk weer ongedaan maken. Gewoon eisen dat ze die weer uit doen. Een tatoeage is een ander verhaal. Daar kwam mijn oudste dochter een keer mee thuis. Ik was niet blij daarmee. Maar goed daar konden we niks meer aan doen. Althans niet aan tatoeage.
Piercings hebben hier nooit zo gespeeld behalve bij mijn tweede dochter die op haar 20ste een navelpiercing heeft genomen. Dat vind ik trouwens veel minder lelijk. Je houd daar ook niet een litteken aan over op een zichtbare plaats.

Maylise

Vreemd

Maylise,je zegt:Je houd daar ook niet een litteken aan over op een zichtbare plaats.

dat vind ik een vreemde uitspraak.
ik begrijp als je zegt ,ik vind het zonde als mijn kinderen piercings laten zetten vanwege de eventuele littekens.
Maar een litteken op een plaats die niemand ziet mag wel?Dat is toch net zo goed een beschadiging?
betekend dit dan dat jij geen piercings voor je kinderen wil vanwege andere mensen?
dat je bang bent dat anderen je kinderen veroordelen?
of dat mensen jouw veroordelen vanwege het feit dat je kind met een piercing loopt?
Dat vraag ik me oprecht af.
Dit klinkt een beetje als: ik ben tegen piercings ,maar stiekem op een plaats die niemand ziet mag het wel.
Dat klinkt zo tegenstrijdig.

Terpi

Terpi

10-05-2010 om 08:48

Gewoon eisen dat de piercing eruit gaat?

Hoe komt het toch dat je denkt dat je het maar gewoon kan eisen? En waarom wil men zo recht tegenover zijn/haar kinderen komen te staan? Ik merk dat ik er weinig van snap, ik ben het eens met dat het niet kan dat er racistische leuzen etc getatoueerd worden (is overigens ook grondwettelijk zo geregeld toch?) maar piercings?
Nu ja, ik zal wel te soepel zijn vanwege mijn eigen 4 tattoos, voorheen 4 piercings (twee eruit inmiddels), 9 oorbellen en ook een mij kenmerkend waterpokkenlitteken Mijn oudste wordt binnenkort 12, hij wil een piercing door de bovenkant van zijn oor en mag dit pas doen als hij 16 is. Eerder geef ik geen toestemming en ik betaal er geen cent aan... Wil hij het toch, wil hij sparen en wachten dan ga ik hem niet tegenhouden. Het zou denk ik wel bij hem passen en ik ben heel blij met zijn openheid en het feit dat hij gedachten eerst bij mij neerlegt!

Tirza G.

Tirza G.

10-05-2010 om 10:59

Terpi

Je snapt wat je zelf begrijpt. Jij hebt zelf tattoos en piercings, geen wonder dat je er niet negatief tegenover staat.
Maar zodra het dingen betreft waar je zelf niet meer achterstaat (racistische leuzen) ben je blij dat een ander (de grondwet nogal liefst) het verbiedt. En wat als je kind dát nou perse wil? Precies dat randgeval wat niet in de grondwet staat? Holland blank laten tatoeeren? Een rijtje piercings laten zetten die samen een hakenkruis vormen? Scarfing in de vorm van een hakenkruis? Allemaal sterretjes laten tatoeeren zoals dat Belgische meisje een paar maanden terug? Heb je er dan nóg moeite mee om recht tegenover je kind te staan? Of ben je dan ook meteen al positief gestemd omdat je zo blij bent met zijn openheid en het eerst neerleggen van zijn gedachten bij jou? En waarom zou dat trouwens erg zijn, recht tegenover je kind staan? Ik sta zo vaak recht tegenover mijn kinderen als zij iets niet of wel willen. En ja, ook op het gebied van zelfbeschikkingsrecht over hun lichaam. Als ik dat los zou laten, had mijn dochter nooit medicijnen genomen en zou mijn zoon nooit douchen.
Een tatoeage of piercing is een blijvende verminking. Het wordt als "lichaamsverfraaiing of versiering" geponeerd en verkocht, maar dat doet aan het feit niet af dat het onherstelbaar is en dus ook zomaar weer uít de mode kan raken. Nog niet zo bar lang geleden was een tattoo iets voor zeemannen en criminelen. Dat er nu een hele generatie dertigers rondloopt die in de zoektocht naar zichzelf kiest voor een plaatje (leuk! een tribal rond je bovenarm! heeft niemand!), is misschien maar tijdelijk - je weet het maar niet.
En dan word je als huidige hippe jongere misschien over 10 of 20 jaar wel geconfronteerd met de nadelige gevolgen van je verminking.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

10-05-2010 om 11:05

Pelle

Ik snap dat wel, van Maylise. Een tatoeage of piercing heeft effect op de mensen om je heen. Als je hem ergens hebt waar niemand het ziet, heb je dat "grote" effect niet. Dan is het prive. Om dezelfde reden bedek ik meestal mijn littekens. Niet vanuit een of andere schaamte ofzo, maar omdat ik geen zin heb ik blikken/vragen/opmerkingen/meningen.

Tirza

Bastet

Bastet

10-05-2010 om 11:11

Tirza

Je kunt een jongere toch heel goed duidelijk maken wat je van een plan vindt zonder direct lijnrecht tegenover ze te staan?Met de overlegvorm bereik ik veel meer dan met rucksichtlos verbieden.
Overigens,er zijn heel veel mensen die een tattoo kiezen omdat ze het echt mooi vinden,niet omdat het mode zou zijn(waar ik overigens niet in geloof,dat het mode zou zijn)
Bastet

Maylise

Maylise

10-05-2010 om 11:57

Uitleg

Ik heb niet zo heel veel verstand van piercings maar als het net zo werkt als bij oorgaatjes lijkt het me dat als iemand een piercing laat zetten en die gelijk de volgende dag er weer uithaalt er geen litteken zal komen. Dat een litteken pas zal ontstaan als de piercing langer gezeten heeft dus. Kan best zijn dat het niet zo werkt hoor als bij oorgaatjes, ik heb er verder ook geen verstand van.

Wat betreft navelpiercing: daar ben ik ook niet wild enthousiast over maar het zit inderdaad niet op een zichtbare plaats. Mocht mijn dochter over 5 jaar denken dat die piercing toch niks is dan kan ze het eventuele litteken in elk geval verbergen. Als het in je gezicht is dan is het een stuk opvallender.

Dat mensen die zelf piercings/tatoeages hebben daar positiever tegenover staan snap ik wel. Alleen ik weet zeker dat als het om andere dingen zou gaan die ouders weer minder positief zouden zijn. Wat als een dochter morgen thuis komt met een burka? Is tijdelijk, kan zo weer af als ze zou willen maar ik weet zeker dat sommige moeders die geen problemen hebben met piercings dat dan weer niet zouden zitten.

Dus vandaar mijn mening dat als Janneke het wil verbieden ze dat gewoon moet doen, ook al heeft ze geen reden die door haar dochter als belangwekkend genoeg wordt gezien.

Maylie

tonny

tonny

10-05-2010 om 12:54

Tijdelijk, mode...

'Dat er nu een hele generatie dertigers rondloopt die in de zoektocht naar zichzelf kiest voor een plaatje (leuk! een tribal rond je bovenarm! heeft niemand!), is misschien maar tijdelijk - je weet het maar niet. '
Zo is dat!
Er zijn maar weinig mensen écht origineel.

Zoon wilde vroeger ook een tattoo - toen niet gedaan vanwege de kosten. Laatst vroeg ik hem ernaar. 'Hm, nee, als ik het nu zou doen, zou ik wat anders laten plaatsen dan ik toen van plan was' En dan hebben we het over een jaar of zes gelezen

tonny

tonny

10-05-2010 om 12:58

'van uitstel komt afstel'

en 'het hebben van de zaak is het einde van het vermaak.'

Die spreekwoorden zijn niet uit het niets ontstaan. Gewoon naar de toekomst verschuiven, dit besluit. Werk waar het niet mag, zo'n piercing, is een goeie aanleiding. En wat voor 'echt werk' gaat ze doen als ze straks klaar is met haar opleiding, hoe kijkt men in die branche tegen piercings aan?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2010 om 13:13

Navel en gezicht

Het gaat mij bij het gezicht deels toch om het litteken, maar ook om 'ordinair'. Ik vind een piercing door een wenkbrauw, lip of tong ook een tikkeltje ordinair. Bovendien kun je als je eenmaal de leeftijd hebt om werk te zoeken niet overal terecht met een piercing in je gezicht. Dat wordt niet overal geaccepteerd. En dan moet je hem er uithalen en dan zie je toch de plek waar hij gezeten heeft. Bij een navelpiercing heb je dat niet. Dat kun je verstoppen en een litteken op die plaats is geen ramp.
Als een piercing nog vers is als kind hem eruit moet halen trekt het wondje weer mooi dicht.

Oordelen

er zijn inderdaad mensen die piercings en tattoo,s veroordelen.
Dat blijkt ook wel uit dit draadje.
Maar dan nog,als een 17 jarige bewust kiest voor een piercing,dan praat ik daarover,zeg dat de kans bestaat dat mensen gaan oordelen en veroordelen,maar dat het zijn keus is.
als kind dan nog steeds een piercing wil,oke,dan heb ik niet het recht om dat te verbieden.
sterker nog,dan heeft mijn kind het recht om daarvoor te kiezen.

overigens heeft mijn dochter drie keer gesolliciteerd voor een bijbaan in de periode dat ze een lippiercing en een wenkbrauwpiercing had.
Bij 1 baan was het geen probleem,bij de andere twee werd tijdens het gesprek gevraagd of ze op het werk haar piercings uit wilde doen.
geen probleem,dochter is bij alledrie de banen aangenomen.

Tirza

ik begrijp uit jouw reactie dat je je kind wil beschermen tegen oordelen,vragen ,opmerkingen /blikken en meningen?
Maar op welke leeftijd stop je dan met je kind te beschermen? wanneer wordt het tijd dat een kind zelf mag ervaren wat zijn handelen uitlokt?
als hij 20 is? 35?

mijn dochter is een tijd lang een gothic meisje geweest( van haar 14e tot haar 19e),ik heb van te voren met haar besproken dat dit weleens negatieve reacties kon uitlokken.
toch was dit wat zij zelf wilde,zij vond het mooi.
ik had het toen kunnen verbieden om haar te beschermen tegen negatieve reacties.
Dat heb ik niet gedaan,zij mocht van mij dragen waar zij zich prettig bij voelde.
en ja,ze is veroordeelt,er is over haar geroddelt,ze is uitgemaakt voor *vieze junk*,en iemand heeft haar zelfs een keer in het gezicht gespuugt.
we hebben in die tijd veel gesprekken gehad,maar zij wilde perse die kleding dragen en die make up gebruiken.
Dat vond ik dapper van haar.
uiteindelijk zeggen al die negatieve reacties veel meer over de mensen die oordelen dan over mijn dochter.

Burka maylisa

als mijn dochter morgen thuis komt met een burka,dan handel ik precies hetzelfde als dat ze thuis komt met een piercing.Ik praat met haar ,leg haar uit dat er geoordeelt en veroodeelt zal worden,en verder is het haar keus. zij doet niemand kwaad door een burka te dragen
zij heeft het recht om haar eigen keuzes te maken.
en ik heb dat als moeder te accepteren,of ik dat nu leuk vind of niet.
Daar gaat het namelijk niet,wat ik vind,het gaat er om wat mijn kind vindt.

Tirza G.

Tirza G.

10-05-2010 om 13:58

Ik oordeel niet, maar ik snap het ook niet

Ik snap niet dat ouders een permanente beschadiging toe zouden moeten juichen. Dat komt ongetwijfeld door mijn eigen gelittende leven, ik kan écht niet begrijpen dat mensen zoiets moedwillig op zouden zoeken. Ik weet hoe het is om met littekens rond te lopen en geloof me: dat wil je niet.
Ik oordeel niet over mensen met piercings en tattoos. Sterker nog, ik vind ze meestal zelfs wel leuk. En ja (Bastet) volgens mij is het toch écht in de mode. In mijn jonge jaren moest je nog naar de haven als je een tattoo wilde laten zetten. Tegenwoordig zitten de shops gewoon in de gewone winkelstraten en in een beetje plaats, zelfs in Zeeland, zitten er 2 of 3.
Het valt voor mij in de categorie (denk ik) cosmetische ingrepen. Flaporen recht laten zetten: ja, daar kan ik inkomen. Maar een borstvergroting bij een 18jarige niet.
Met kleding, haardracht en haarmode heb ik geen enkel probleem, heb zelf alle kleuren van de regenboog doorlopen. Maar dat is niet blíjvend. En niet beschadigend. En niet misschien wel een gezondheidsrisico. Stel nou dat je kind na elke haarverfbeurt een zware astma-aanval en aansluitend een fijne uitslag op d'r hoofdhuid krijgt. Zou je er dan nog zo blij van worden? Een piercing, zeker in kraakbeen, kan góed misgaan.

Tirza

Tirza

je hebt het over toejuichen en blij worden van piercings.
ik juich het niet toe,ik word er niet blij van,ik probeer het te ontmoedigen ,maar uiteindelijk respecteer ik de keus van mijn kind.

het is dus niet aanmoedigen/blij worden/toejuichen versus botweg verbieden,er is een middenweg.

Gewetensvraag

Tirza,je begrijpt het niet,daar kan ik inkomen,juist omdat je zelf veel littekens hebt is het voor jou moeilijk te begrijpen dat iemand moedwillig in zeichzelf laat prikken,snap ik helemaal.
Maar nu vraag ik me af: jouw kind wil een piercing,jij legt uit dat je niet begrijpt waarom jouw kind dit wil,met alle bezwaren die jij hebt,en je kind wil het toch.
Wat doe je dan?sta je het toe of ga je het gewoonweg verbieden.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2010 om 15:26

Sus-anne

Ik ga ver met je mee, ik vind dat mijn dochters veel zelf mogen beslissen, maar ik heb mijn grenzen. Gothic kleden en opmaken... geen probleem. Je trekt het weer uit of wast het af en het is klaar. Uiterlijke verfraaiïngen waarbij ze echt de huid 'gebruiken' zijn voor mij volwassen beslissingen en die mogen ze dus naar eigen goeddunken op volwassen leeftijd zelf nemen. Een burka zou ik wel verbieden zolang ze thuis wonen. Kortzichtig? Ja misschien wel, maar ik ben ertegen bij een vreemde en ik wil dat gewoon niet in eigen huis. Ik voeg er maar gelijk aan toe dat ik niets tegen hoofddoekjes heb, maar ik wil graag zien wie ik tegenover mij heb en ik vind het een zeer vrouwonvriendelijke uitvinding. Stel dat mijn dochters toch een burka zouden dragen als ze eenmaal uit huis zijn dan zou ik de relatie er niet door laten vertroebelen. Liever een burkadochter dan geen dochter. Ik moet mijn nog levende ouders al missen en ik zou dat naar mijn kinderen toe nooit zo ver laten komen.

Tirza G.

Tirza G.

10-05-2010 om 16:04

Sus-anne

Ik weet het niet, want ik sta niet voor de beslissing. Mijn kinderen zijn 20 (en het huis uit) en 16 en ik hoor ze er nooit over. Ik kan dus heel stoer roepen dat ik het verbied, maar het wordt me nooit gevraagd.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

10-05-2010 om 17:03

Geen middenweg

Nee Sus-anne, dat zie ik anders. Er is géén middenweg. Je hebt een piercing/tattoo of je hebt hem niet. Hoe jij er als ouder op reageert, maakt in jouw redenering in feite niet uit, want het kind doet gewoon wat-ie wil. Ontmoedigen mag, verbieden niet? Is ontmoedigen niet veel slinkser en manipulatiever (ach lieverd, denk er toch nog eens over na, ik vind je zo prachtig zonder tattoo, het gaat echt nooit meer weg, zou je het wel doen......).
In je reactie als ouder zie jij een middenweg tussen verbieden en toejuichen. Maar als ontmoedigen jouw middenweg is, waarom dan niet gewoon verbieden? Je wíl het toch niet?

Tirza

Tirza,ik stel de vraag anders

Ik was misschien niet helemaal duidelijk.wat ik bedoelde te zeggen,als je als ouder een piercing toestaat,dan betekend dat nog niet dat je er blij mee bent.
en nee,ik wilde het liever niet ,vanwege de eventuele tandbeschadiging en littekens,maar ik vind niet dat ik het recht heb om het te verbieden.

ik stel de vraag nu even anders,want je weet het antwoord niet,omdat het je niet gevraagd is.
Vind jij dat jij als ouder het recht heb om je 17 jarige een piercing te verbieden?

Kaaskopje -ook een gewetensvraag

jij verbiedt je kind een burka te dragen bij jou thuis.
Maar als je kind het doet als ze op zichzelf woont zou je de relatie niet laten vertroebelen daardoor.
Maar wat nou als je kind nog thuis woont en de relatie vertroebelt juist omdat jij het verbiedt?

Bastet

Bastet

10-05-2010 om 18:19

Mode

Mijn eerste tattoo nam ik op mijn 34e,nu ben ik 44 en ik heb er vier.In mijn geval is het dus niet zo dat de lol er af is,zodra ik er een heb.Ik zie al tien jaar meer 'gewone' mensen tattoos nemen,dus ik vind mode zelf iets anders.Een mode is een heel tijdelijk,vluchtig iets,een trend van hooguit een seizoen.
Overigens,als ik een tattoo op heel jonge leeftijd afraadt,is dat geen slinkse manier om mijn zin te krijgen,dan is dat een advies.Mijn zoon van 13 wilde zwart haar.Moet hij weten,maar ik heb hem wel gewaarschuwd voor negatieve reacties,en hem verteld hoe er vroeger op mij gereageerd werd als punker.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

10-05-2010 om 19:37

Ik vind dat ik dat recht heb. Waarom niet? Het is een minderjarig kind. Óf en hoe ik het zal doen (dat verbieden), is vers twee. Maar het recht? Ja, dat heb ik. Net zo als ik het recht heb roken te verbieden (is toch ook een eigen keuze?) of alcoholgebruik (idem). En nee, dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt, dat weet ik ook wel. En ik weet ook niet wat ik ga doen als de verboden gepiercte doodleuk binnenwandelt. Net zoals ik ook niet weet wat ik ga doen als ik sigaretten vind of een dronken kind aantref. Maar het principe: recht om te verbieden - ja, ik vind dat ik dat heb.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

10-05-2010 om 19:40

Mode

Mode betekent: een vrij algemeen, maar voorbijgaand gebruik. Er wordt met name geen termijn bij genoemd. Iets kan dus best langere tijd onder een bepaalde groep in de mode zijn.
Net zoals het al tien jaa rin de mode is dat mannen in de peno-pauze een motor kopen.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.