Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
janneke

janneke

06-05-2010 om 18:03

Lippiercing, ik vind het helemaal niets

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Overdrijven?

overdrijf je nu niet een klein beetje Tirza?
een piercing of een tattoo is even schadelijk als comazuipen?????Namelijk: een keuze voor ongezond, lichamelijk beschadigend gedrag waarvan de effecten op lange termijn niet te overzien zijn.

waar baseer je dat op???????????

Bastet

Bastet

14-05-2010 om 08:54

Tirza

Als de vriendin van mijn zoon haar wenkbrauwpiercing even niet in heeft,zie je geen beschadiging,he-le-maal niks.Ongezond?Als je er goed voor zorgt is er niks aan de hand.Effecten die niet te overzien zijn?Vertel eens??
Ik vind het vrij ver gaan om een piercing te vergelijken met comazuipen.Sterker nog,ik ben verbijsterd.
Bastet

Bastet

Bastet

14-05-2010 om 14:54

Cobi

De gulden middenweg dus.Dat is toch prima?
En kwa tattoos,ik houd niet van stammensymboliek,maar smaken verschillen bij tattoos,net als bij kleding natuurlijk.
Bastet

Bastet

Bastet

14-05-2010 om 16:18

Cobi

Dat roepen mijn kinderen nu al: als ik het al doe,dan in eerste instantie alleen op de rug ofzo.En zeker als ze zo jong zijn,is dat heel verstandig.Overigens,ik heb een tattoo op mijn onderarm aan de binnenkant sinds een half jaar,maar ook shirts met lange mouwen,voor sommige gelegenheden.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

14-05-2010 om 19:33

Tja

Dat is nou wat scherpstellen in een discussie genoemd wordt. Ja, ik vind zowel een piercing als een tattoo een permanente lichaamsbeschadiging. En ja, het hebben/aanbrengen (of hoe je het noemen wilt) daarvan kan leiden tot ongewenste effecten. Ontstekingen, bloemkooloren, rare vergroeiingen. De effecten er van op lange termijn zijn nog niet bekend. Van lip/tong-piercings beginnen de eerste geluiden nu pas binnen te komen. Wie weet wat de toekomst ons nog brengt. Over het algemeen is het menselijk lichaam niet gediend van vreemde voorwerpen. Jullie schijnen geen mensen te kennen met negatieve ervaringen, ik wel.

Comazuipen is, net als het nemen van een piercing/tattoo, een tamelijk zinloze manier om je lichaam schade toe te brengen en tamelijk direct te relateren aan leeftijd en groepsdruk. De effecten er van zijn negatief, maar niet altijd en overal. Ik ken overigens mensen die regelmatig coma-zuipen en toch gewoon VWO doen, dus ach, misschien is dat ook wel niet zo erg.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

14-05-2010 om 19:34

Bastet

Grappig, je draagt shirts met lange mouwen. Soms. Waarom dan? Mijn ene arm is fors en onmiskenbaar belittekend. Toch draag ik sans gene korte mouwen. Tja, dan kijken ze maar. Toch?

Tirza

Bastet

Bastet

14-05-2010 om 22:08

Tirza

Volstrekt niet uit gene.Ze kijken maar,inderdaad.Maar omdat er nu eenmaal altijd mensen zijn die menen dat je per definitie wel ordinair of asociaal zult zijn met een tattoo.Mensen die niet beter weten of niet beter willen weten tref je nu eenmaal weleens.Zoals je zelf al noemde,een sollicitatie bijvoorbeeld.
Bastet

Bastet

Bastet

14-05-2010 om 22:08

Comazuipen

Ik vermoed dat je comazuipend meer kans maakt op een dag IC dan met een piercing.

Tirza

Weet jij wel wat alcohol met( puber)hersenen doet?
en dat vergelijk je met een piercing?
als je dat even schadelijk vindt dan zou ik je kennis over alcohol maar heel snel updaten,want de verschillen van beschadigen zijn enorm.

ik begin me nu zelfs af te vragen of jij je dochter of zoon dan ook een oorbel verbiedt?
Daarmee maak je ook een permanente beschadiging in de huid.
en als oorbellen wel mogen,waarom dan een wenkbrauwpiercing niet?

Tirza G.

Tirza G.

14-05-2010 om 22:59

Nog een keer

Het aanbrengen van een piercing of een tattoo staat voor mij voor het aanbrengen van permanente schade aan je lichaam. Gaat niet meer weg. Of je nou wel of geen ontsteking (of iets anders engs) krijgt: enkel door het te doen beschadig je je lichaam. Dat mag je helemaal fijn zelf weten, maar niet als je mijn kind bent en onder mijn dak woont.
Het doen aan comazuipen is een tijdelijke actie die kan leiden tot permanente (hersen)schade. Het hóeft niet.

Ik vind het allebei leeftijdgerelateerde, domme acties, die in principe beschadigend zijn - en dan laat ik de ernst even in het midden.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

14-05-2010 om 23:00

Sus-anne

Mijn dochter heeft gaatjes in haar oren. Al heel lang (15 jaar ofzo). Dat is dan ook meteen voldoende referentiekader (ik heb zelf ook een batterij gaatjes in mijn oren) om te attenderen op de permanentheid er van.
Mijn kennis over het effect van alcohol is behoorlijk up-to-date, dank je.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

14-05-2010 om 23:02

Bastet

Dat verbaast me dan hogelijk. Je staat je kinderen dus iets toe waarvan je weet dat het negatief voor ze is. Of in sommige situaties kan zijn. Maar dan wel iets waar ze nooit meer vanaf komen.
Roken, drinken, joyriden zijn allemaal dingen die negatief zijn voor kinderen. Maar daarbij heb je tenminste nog de kans dat het eenmalig is.

Tirza

Maar tirza?

je dochter heeft dus wel gaatjes in haar oren? dus al toen ze een klein meisje was ,heb jij die beschadiging laten toebrengen bij je( 5 of 6?) jarig kind?
terwijl een kind van die leeftijd daar helemaal niet over kan beslissen?behalve dat ze kan zeggen het is mooi,maar over permanente beschadiging weet zo,n kleintje niets.
en dan zou je nu moeilijk gaan doen om bijvoorbeeld een wenkbrauwpiercing? waar je kind nu wel bewust zelf voor zou kiezen?

ik begrijp dat echt niet,dat is toch zo tegenstrijdig als wat?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2010 om 00:54

Comazuipen en zo

Ik weet ook niet of ik een piercing op gelijk niveau van comazuipen moet zetten hoor. Bij een piercing hou je dan wel een klein litteken over, maar geen hersenbeschadiging. Dus sorry Tirza, dat ben ik niet met je eens. Comazuipen vind ik ernstiger.
Wat Tirza neem ik aan bedoelt is dat je je kind wilt beschermen tegen beslissingen die verkeerd uit kunnen pakken. Comazuipen kan verkeerd uitpakken, een tattoo of piercing kan ook verkeerd uitpakken. Een piercing is in het rijtje het minst ernstig denk ik. Je kunt het er naar behoefte uithalen en het enige wat eraan herinnert is een gaatje. Ik zou dat ook niet willen (terwijl ik mij 25 jaar geleden dus heb laten overhalen om een neusbel te nemen), maar goed. Een tattoo is niet zomaar wat. Als dát ooit weer na spijt verwijderd moet worden zit je voor de rest van je leven opgezadeld met een ontsierende plek. Zolang een kind onder mijn verantwoordelijkheid valt geef ik daar dus geen toestemming voor. Zodra kind in jaren volwassen is geworden ga ik daar niet meer over. Zo simpel is dat.

Bastet

Bastet

15-05-2010 om 09:54

Tirza

Nee,dat maak jij ervan.Een piercing mag vanaf een jaar of zestien,afhankelijk van de plek.Nogmaals,wat je ervan blijft zien is marginaal.Een tattoo moeten ze beter over nadenken,niet in een opwelling.(Overigens,leeftijdgerelateerd?Mijn eerste tattoo nam ik op mijn 34e,en laatst in de tattooshop kwam een echtpaar van ongeveer 65 voor hun eerste tattoo,maar dat terzijde.)En weet je,ik vind het zo vreemd dat we mieren over een piercing,terwijl bijna elke jongen een brommer mag op zijn zestiende.Daar heb ik nou veel meer moeite mee.Maar ook daarvan vind ik dat ik dat een knul van 16,17 niet kan verbieden.

Bastet

Bastet

15-05-2010 om 09:56

Beschermen

Tuurlijk,beschermen,maar een puber of jongvolwassene moet ook de kans krijgen een foute beslissing te nemen.Dat plekje wat overblijft na een piercing vind ik niet zo onoverkomelijk dat ik gelijk nee brul.
Bastet

Bescherming

Dat is inderdaad wat ik mij ook afvraag in deze hele discussie.
het gaat namelijk om de angst dat je kind een foute beslissing zou kunnen maken,en daar achteraf last van zou kunnen krijgen.
en ik vraag me dus af hoelang je daarmee doorgaat,met die bescherming van je (bijna) volwassen kind.
Een kind leert daar namelijk niet zo veel van,behalve dan dat zijn ouders het niet met hem eens zijn.
het heeft denk ik ook met loslaten te maken en met vertrouwen,geef je kind het vertrouwen dat hij weet wat hij doet,en wie weet baalt hij wel over twee jaar dat hij een minimaal littekentje heeft,nou,dat is dan jammer,daar wordt je dus groot van.

Bastet

Bastet

15-05-2010 om 12:22

Sus-anne

Inderdaad,dan had ik mijn dochter van nu tien jaar destijds ook niet moeten laten buitenspelen op haar zevende,dan had ze het litteken op haar knie niet gehad....
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

15-05-2010 om 12:36

Gaatje in de oren

Die heb ik haar verplicht laten nemen (ze wilde ze niet) omdat ik dat mooi vond. Ach ja, een mens ontwikkelt in zijn moederschap.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

15-05-2010 om 12:40

Beschermen

Ik denk dat mijn verboden wellicht misschien wel gericht zijn op het beschermen van het lichamelijk danwel psychisch welzijn van mijn kinderen. Maar ze zijn toch ook met name egoistisch. Omdat ík iets niet mooi vind, of nodig, of gevaarlijk. Jammer voor de kinderen, het ís effe afzien maar dan mag je het huis uit en het lekker allemaal doen.
Ik denk dat iedereen zijn criteria elders legt. Mijn kinderen reisden onder hun 18e alleen met openbaar vervoer door een grote Amerikaanse stad. Mijn oudste woont op kamers, bedrijft een sport op topniveau (ook niet bepaald goed voor je welzijn) en gaat regelmatig stappen in Renesse, het Sodom en Gomorra van Nederland. Mijn jongste bust al vanaf de brugklas uur heen-uur terug naar zijn middelbare school in een andere plaats. En mag onbeschermd op internet.
En zo heeft iedereen zijn keuzes.

Tirza

Bastet

Bastet

15-05-2010 om 13:06

Tirza

Ik denk dat mijn verboden wellicht misschien wel gericht zijn op het beschermen van het lichamelijk danwel psychisch welzijn van mijn kinderen.
Dat lijkt me vrij gebruikelijk voor ouders.Waarom dan zo uit je panty omdat andere ouders andere keuzes maken?
Je bent zelfs hogelijk verbaasd,schrijf je.Vervolgens kom je zelf met dingen die jij goed vindt en ook bepaald niet voor elke ouder gewoon zijn....daarbij vergeleken is een piercing peanuts...
Bastet

Sancy

Sancy

15-05-2010 om 13:54

Impulsiviteit

Ik heb (nog) geen pubers in huis en heb daarom makkelijk praten, maar als het gaat om beschermen van pubers dan denk ik dat het met name belangrijk is om ze te behoeden voor het maken van bijzonder impulsieve keuzes zonder de gevolgen op lange(re) termijn te overwegen en deze op waarde te schatten.
Ik heb een navelpiercing. Deze heb ik nu een jaar. Het was een cadeau aan mijzelf, een sieraad op mijn buik omdat deze na 2 zwangerschappen en het bereiken van de leeftijd van 40 nog steeds plat is. Over de aanschaf heb ik ruim 2 jaar nagedacht. De eigenaresse van de piercingshop had geen studio bij haar winkel en daarom werkte ze alleen op afspraak. Tijdens het zetten vertelde ze dat met name pubers impulsief haar winkel inkwamen en stante pede een piercing wilden. Vrijwel allemaal haakten ze af als ze ontdekten dat het zo eenvoudig niet was bij deze mevrouw.
Ongetwijfeld zijn er genoeg adressen waar deze pubers wel in hun "instant satisfaction" behoefte worden voorzien, maar persoonlijk vond ik het prettig om te weten dat het bij deze piercingshop niet zo eenvoudig lag.

Tirza G.

Tirza G.

15-05-2010 om 14:42

Het blijft me verbazen dat ouders een blijvende verminking goedkeuren. Andere keuze (zelfstandig naar een popconcert gaan, stappen) kunnen léiden tot hele vervelende situaties, net zoals buitenspelen of op vliegvakantie gaan. Maar het hóeft niet. Het kan ook gewoon goed gaan en dan heb je een leuke dag.
Met het nemen/zetten van een piercing/tattoo weet je één ding in elk geval zeker: het is een blijvende verminking. Met een beetje mazzel pakt het goed en leuk uit, krijg je geen ontstekingen enzovoort, maar dat weet je niet van tevoren. Maar hoe het ook gaat, dat het blijvend is - dat lijkt me duidelijk. En, nogmaals, de schadelijke effecten op lange termijn zijn nog niet bekend - behalve dan zo zoetjesaan van tong- en lippiercings.

Tirza

Maylise

Maylise

15-05-2010 om 14:56

Uiteindelijk

Uiteindelijk neem je als ouder toch ook vooral beslissingen die in je eigen denkkader passen. Ik vind niet dat daar wat mis mee is. De een vind een piercing dus wel kunnen met 16 jaar, de ander niet. Overigens ben ik helemaal niet zo fanatiek anti piercing hoor, het was meer dat ik wel vond dat Janneke dit mocht zijn. Niettegenstaande vind ik de meeste piercings lelijk en is het zeker waar het dat het lelijke littekens achter kan laten. Voor mij dus een reden om in eerste instantie nee te zeggen.
Maar wat blijvend lichamelijk letsel is dat is natuurlijk bijzonder subjectief. De een vind een tatoeage dat, de ander vind een tatoeage juist ontzettend mooi. Mijn zonen zijn besneden, sommige mensen zien dat ook als een verminking en vinden dat weer belachelijk.
Mijn punt is dat je als ouder zolang je kinderen minderjarig zin/nog onder je dak wonen wel degelijk bepaalde dingen mag verbieden ook al mogen ze wel van de wet. En dag mag best volkomen arbitrair zijn, puur gebaseerd op de ideeën van de ouder.

Maylise

Verbazen

en wat mij dan weer verbaasd:je laat als moeder bij een 5 jarig kind gaatjes in haar oren schieten( een blijvende verminking volgens jouw normen)dit terwijl je kind het zelf niet wil,maar jij als moeder wel.

en dan verbaas jij je over ouders die een piercing toestaan aan een bijna volwassen kind.Terwijl het kind dit wel wil,maar jij als moeder dus niet.
en zo blijven we elkaar verbazen

Tirza G.

Tirza G.

15-05-2010 om 17:35

Sus-anne

Misschien dat de ironie hier en daar niet door het scherm heen komt. Maar zelfs dan: een mens ontwikkelt.

Tirza

Cobi?

een griezelige piercing op een gevoelige plek.

valt een wenkbrauwpiercing of een lippiercing daar voor jou ook onder?

of bedoel je hier meer een tongpiercing of tepelpiericng mee?

Tirza G.

Tirza G.

15-05-2010 om 17:42

Cobi

Ach, dat zelfs jij de ironie niet doorziet. Ik heb geen dochter opgevoed. Ik heb een prinsesje. Met bijbehorende roze jurkenperiode en fijne blonde pijpekrullen. Had, moet ik zeggen. Ik heb nu een hele bijdehante dame die er niet over piekert haar uiterlijk aan te laten tasten door de nukken van haar moeder (meid, neem toch leuk een paarse hanekam).
Het piercen van oren is hier (Zeeland he) dan weer tamelijk normaal bij babyjongetjes. Gouden ringetjes. Als verzekering voor overlijden op zee. Ach ja. Cultuurdingetje.

Tirza

Bastet

Bastet

15-05-2010 om 17:44

Cobi

Het is dan ook maar zeer,zeer zelden,een sollicitatie valt er wel onder.Want het is een illusie te denken dat iedereen ruimdenkend is,dat maakt deze draad ook duidelijk.
Wat ik beslist niet lullig bedoel,maar een constatering is.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

15-05-2010 om 17:45

Maar eigenlijk

was de hamvraag: kun je een onder jouw dak levende puber van bijna 17 iets verbieden? En ík vind dus van wel. Dwingen mag ook van mij (huiswerk, opstaan, douchen, tandenpoetsen). Ik doe niet anders dan hele dagen persoonlijke vrijheden vermorzelen.

Blijk ik toch, met terugwerkende kracht, nog dol op bestwil te wezen. Want wat hád ik daar de pest aan vroegâh.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.