janneke
06-05-2010 om 18:03
Lippiercing, ik vind het helemaal niets
Hoi,
Mijn dochter wordt dit zomer 17, en heeft het over een lippiercing, dat ze dit niet kan doen, omdat ze bij AH gaat werken. Maar ik vind een lippiercing helemaal niets. Voor het geval ze toch nog een idee krijgt om dit door te kunnen zetten wil ik dit bij deze, ( als dat mogelijk is ) een halt toe roepen.
Maar ik weet zo even geen goed reden, behalve dat ik het helelaal geen gezicht vind, heb al zo gezegd , neem dan een navelpiercing. Maar daar vind ze niets aan.
Ik vind het gewoon niet staan zo'n ding in je lip. beetje aso ook..

Tirza G.
15-05-2010 om 17:52
Bastet
Nogmaals, je begrijpt mij niet. Ik heb níets tegen tattoos. Ook niet tegen de mensen die ze (laten) plaatsen. Ik associeer het niet met criminelen of asocialen. Integendeel. Ik ken zelfs mensen met tattoos. En zelfs een tattooeerder (da's niet zo moeilijk in dit gat).
Ik wil alleen niet dat mijn kinderen zich laten tattooeren (huh?) zolang ik daar wat over te zeggen heb omdat ik niet wil dat mijn kinderen een permanente lichaamsbeschadiging "nemen". Wat dát is het, ongeacht hoe mooi, estetisch of verantwoord het ook is. Hoe sta jij bijv. tegenover scarfing? Voor mij is dat dus allemaal één pot nat en ligt het dicht tegen cosmetische operaties.
Tirza

Tirza G.
15-05-2010 om 17:55
Maar bastet
Hoe wéét je dat dan, dat mensen je veroordelen bij bijv. een sollicitatie? Vertellen ze je dat? Voel je ze kijken - en hoe weet je dan dat dat negatief is? Is het van jouw kant af ook geen vooroordeel dat mensen je wel zullen veroordelen? Misschien proberen ze wel gewoon de afbeelding te ontcijferen.
Ik ben ooit op het genante af begluurd op een terras door de meneer naast mij. Toen ik er wat van zei, excuseerde hij zich. Beroepsdeformatie, hij was plastisch chirurg en probeerde de achtergrond en operateur van mijn littekens te achterhalen.
Tirza

Bastet
15-05-2010 om 19:13
Tirza
Begin maar eens over tattoos op een forum,en de vooroordelen vliegen om je oren.Het wordt gauw ordinair gevonden,dat is een feit.Ervan uitgaande dat je een baan graag wilt,vind ik het niet zo bizar om een tattoo even te bedekken.Er zijn vele mensen die om die reden een tattoo laten zetten op een makkelijk te bedekken plek.En heel veel mensen die iemand met een tattoo,zeker als het om een zichtbare gaat,niet zullen aannemen.Ik vind een piercing werkelijk geen probleem,maar anderen duidelijk wel,toch?

Fatima
15-05-2010 om 19:37
Voor bastet
Je zegt: En heel veel mensen die iemand met een tattoo,zeker als het om een zichtbare gaat,niet zullen aannemen.
Dat lijkt me dus juist een reden om je tattoo niet te verbergen want eens zul je je tattoo toch moeten laten zien.

Tirza G.
15-05-2010 om 21:50
Dat snap ik
Dat het ver gaat om het door te trekken naar roken en drinken. Maar ik kon zo gauw geen andere beschadigende dingen bedenken Bij roken en drinken is het toch meer een kwestie van hoe vaak en hoe veel volgens mij.
Een tattoo-piercing is, hoe dan ook, een blijvende beschadiging van je huid (ook een orgaan). Eén sigaret of één biertje kun je daarmee niet gelijk stellen volgens mij.
Het scarfing haal ik er bewust bij: Bastet vindt piercings en tattoos mooi en niet lichaamsbeschadigend. Scarfing wel dan? En dat is dan het verschil?
Tirza

Bastet
15-05-2010 om 21:54
Fatima
Ook als jet ervoor zorgt dat je de baan niet krijgt?Hoe principieel ben je als je de baan nodig hebt?Veel tattoos kun je verbergen zolang je wilt.Zag eens een verpleegkundige die gewoon altijd lange mouwen droeg onder haar uniform.
Bastet

Bastet
15-05-2010 om 21:56
Scarfication
Tirza,er zit uiteraard een enorm verschil tussen een enorm kunstmatig aangebracht litteken,en een klein plekje wat je misschien,als je heel goed kijkt,ziet als je het sieraad eruit haalt bij een piercing.Dat lijkt me zonneklaar.Daarbij zal een zestienjarige daar niet snel om vragen.

sus-anne
15-05-2010 om 22:02
Fatima
een vriend van mij bedekte ook zijn tattoo tijdens zijn solliciatie gesprek: wat niet weet wat niet deert.tegen die vriend is gezegd toen hij later op de werkvloer wel met zijn zichtbare tattoo rondliep: heb jij een tattoo? goh ,dat verwacht ik eigenlijk meer bij a-sociale types.
(over vooroordelen gesproken!)
Mijn dochter heeft een wenkbrauw piercing en lippiercing gehad,je wil niet weten hoe vaak zij voor JUNK is uitgescholden.( detail,mijn dochter is anti drugs,anti rook en anti alcohol).
en vreemd,zonder die piercings heeft niemand dat ooit tegen haar gezegd.
er zijn dus wel degelijk vooroordelen.
Daarom lijkt het mij zinvol om tijdens een sollicitatiegesprek je tattoo te verbergen,want voor je het weet mis je een kans op een hele leuke baan,niet om dat je niet geschikt bent,maar puur omdat mensen oordelen en veroordelen.
Ze zullen nooit zeggen: u bent niet aangenomen omdat u een tattoo hebt,maar ze dénken het wel.

Tirza G.
15-05-2010 om 22:09
Scarfing
Kan ook heel klein en subtiel. Dan lijkt het net een beetje dikkige tattoo, een soort kruising tussen een tattoo en een piercing.
Tirza

sus-anne
15-05-2010 om 22:12
Oordelen
ooit vroeg een heel goede collega aan me: Vind je het niet vreselijk dat je dochter er zo bij loopt met al die piercings?( 2 stuks dus,wenkbrauw en lip).
Huh ,hoezo?Hij maakte zich dus oprecht zorgen of het wel goed ging met mijn dochter.
ik heb hem gezegd: Luister,mijn dochter is een prima meid,sociaal,lief ,ze werkt hard op school ,in haar bijbaan en op haar stage,ze rookt ,drinkt en blowt niet.
Maar mijn buurman heeft een zoon van dezelfde leeftijd ,die altijd in een driedelig maatpak loopt,met keurig gepoetste schoenen,in een dure auto rijdt en altijd tiptop verzorgd is.1 minpuntje: het is een crimineel.
Met wie denk jij dat het beter gaat?
Toen zag mijn collega gelukkig ook in wat voor vooroordelen hij had tegen mensen met piercings.

Bastet
15-05-2010 om 22:48
Vooroordelen
Uit eigen ervaring en uit ervaring van mijn twee zoons weet ik dat er vele vooroordelen zijn als je er niet doorsnee uitziet.We kunnen dat allemaal wel niet willen,de realiteit is gewoon zo.

Tirza G.
16-05-2010 om 13:20
Stapje hoger
Daarom juist, Lidwientje. Ik zoek de grens Ik voel me net Marcel van Dam. Ik heb vergelijkingen gezocht (joyriden, roken, drinken). Dat was anders. Ik heb aan leeftijd zitten morrelen (een kind van 17 is wat anders dan een volwassen vrouw), ik heb mijn ervaringen in de strijd gegooid (ik ben vrijwel volledig belittekend en zal het dus niet opzoeken), maar dat telde ook niet. Vergelijkingen met haarverven en woeste kleren aantrekken gaan ook mank, dus nu zoek ik een andere grens.
Nou goed, dan blijf ik op het terrein van "invasieve lichaamsversiering". Want: of het mooi is/vooroordelen oproept is geen argument blijkbaar. Schadelijkheid ook niet, want het ís niet schadelijk, blijkbaar. Goed, probeer ik dat er allemaal uit te halen. Permanente verminking is te hard schijnbaar - ik vind de term invasieve lichaamsversiering dan wel neutraal. Is het positieve ook meteen afgedekt, door het een versiering te noemen.
Dan wil ik graag weten waar de grens ligt. Een wenkbrauwpiercing, een rij oorbellen en een bescheiden tattoo op de schouder/enkel is niet erg heb ik inmiddels geleerd. Racistische leuzen mogen niet, net zoals hakenkruizen. Nou, dat maakt mij nieuwsgierig naar scarfing. Buiten dat de risico's wellicht groter zijn, zie ik geen verschil. Ook een permanente, invasieve lichaamsversiering. Dat jij het "verminking" noemt is negatief en veroordeelend, denk ik.
Tirza

Bastet
16-05-2010 om 13:22
Tirza
Nogmaals,hakenkruizen geven blijk van een bepaald gedachtengoed.Dus dat valt buiten een discussie over puur lichaamsversieringen.
Bastet

Bastet
16-05-2010 om 13:30
Cobi
Zolang een tattoo door de gemiddelde goegemeente gezien wordt als ordinair of whatever,zul je heel,heel soms een tattoo op je arm moeten verbergen,inderdaad.Ik zou het ook liever anders zien,maar ja.Ik kan de keus makkelijk maken,als het echt moet,verberg ik 'm wel,soms zijn de belangen anders dan zonodig je eigen ik uitdragen,natuurlijk.Dat kun je leuk willen,maar zo werkt het niet altijd.Als mijn kinderen een tattoo willen,vind ik het niet zomaar goed,maar zal ik hen uiteraard van de nadelen op de hoogte stellen.Uiteraard zijn er lichaamsdelen waarop een tattoo op latere leeftijd een giller kan worden,dus daar hou ik zeker rekening mee.(Heb ooit in een tattooshop nog een jong meisje gesproken,die een tattoo wilde op haar buik.Ik heb haar verteld dat ze misschien net als ik vier kinderen zou krijgen,en dat er dan weinig overblijft van je mooie strakke buik en je tattoo.Ze nam er dan toch maar een op haar schouder.)

Tirza G.
16-05-2010 om 15:11
Maar
Zoals Cobi al eerder schreef: het lijkt wel of iederéén (onder de 45) een tattoo heeft tegenwoordig; zo bijzonder is dat helemaal niet. Hoe weet jij dan van tevoren wie er wel en wie er niet negatief op reageert? Je kunt toch bij een soll.gesprek ook tegenover getattoeerden komen te zitten?
Tirza

Tirza G.
16-05-2010 om 15:12
Gedachtengoed
Hakenkruizen horen bij een bepaald gedachtengoed. Dat is waar. Dus: verbieden van lichaamsversiering bij pubers mag niet, maar verbieden wat ze denken mag wel?
Tirza

sus-anne
16-05-2010 om 15:44
Kwetsen
Je snapt het nog steeds niet Tirza,het verschil tussen een piercing en een hakenkruis is levensgroot.
met een hakenkruis tattoo draag je haat uit naar anderen.
zodra mijn kinderen dit soort dingen doen,ga ik het verbieden,dat tolereer ik niet in mijn huis,dat mijn kinderen anderen bewust kwetsen.
een piercing is iets puur van henzelf,een versiering van hun eigen lijf,daar doen ze niemand kwaad mee,en het is hun goed recht om daar voor te kiezen.

sus-anne
16-05-2010 om 15:49
Cobi
ik begrijp dat wel.
Als je een sollicitatie gesprek hebt pas je toch ook je kledingstijl aan? je gaat toch niet in een ouwe tuinbroek op klompen solliciteren naar een functie van directiesecretaresse?
Terwijl je daar thuis misschien wel het liefst in loopt?
je kledingstijl aanpassen aan de situatie,is het zelfde als je tattoo bedekken bij een sollicitatie.Je past je uiterlijk aan aan de gelegenheid ,zo werkt dat met alles ,ook met piercings en tattoo,s.
het effect van beide kan je kansen immers vergroten?

Bastet
16-05-2010 om 15:54
Ach tuurlijk cobi
Ik bevind me nu in de riante positie dat ik eruit kan zien zoals ik wil,want ik poets huizen.Maar stel dat ik noodgedwongen weer aan het werk zou moeten,kom ik geen verpleeghuis/ziekenhuis in met duidelijk zichtbare tattoos.Kan je twee dingen doen,fier rinkelen met je tepels,en de bijstand ingaan,of werken voor je geld.
Verklaar me gerust voor gek,maar ik kies het laatste.
Bastet

Bastet
16-05-2010 om 15:55
En dat heeft geen draad te maken met stevig in je schoenen staan,woensdag moet ik ook naar een begrafenis,dan bedek ik ze niet.
Bastet

Bastet
16-05-2010 om 15:56
Tirza
Nee,nazisme draagt haat uit.Ik vind mijn kinderen tolerant opvoeden tav anderen zoveel belangrijker dan een oorbel of piercing meer of minder!
Helaas moet ik hen ook leren dat tolerantie tav een afwijkend uiterlijk helaas nog steeds bestaat.
Bastet

sus-anne
16-05-2010 om 16:22
Dat klopt cobi
*Bedek je je arm voor je gaat solliciteren dan ga je in feite op voor een baan waar je niet zo geaccepteerd wordt zoals je bent*.
en dat is juist zo jammer,dat het dus niet gaat om je kwaliteiten,maar om hoe je er uit ziet.( in eerste instantie).
Dat je daar als eerste op beoordeelt wordt vind ik zo intolerant,maar helaas,het is de realiteit.

Bastet
16-05-2010 om 16:26
Tja
Zo werkt het nu eenmaal,helaas.En aangezien we niet allemaal in de riante positie zijn dat we kunnen kiezen wat we willen kwa baan,zit er soms niks anders op.Als ik ooit in de omstandigheid ben dat ik werk moet zoeken,ben ik blij als dat lukt.Overigens zal het mij roesten hoor,of er steeds meer mensen zijn met tattoos.Sommigen doen het ter versiering,sommigen met een bepaalde gedachte erachter.Soms een combi van die twee.Het een sluit het ander niet uit.Als ik het naar zou vinden dat steeds meer mensen tattoos nemen,zou ik dus alleen een tattoo willen om apart te zijn of zo,maar zo werkt het niet voor mij.

Tirza G.
16-05-2010 om 18:05
Kijk
en nou komen we ergens. Wat jij betoogt Cobi, is precies wat ik beoog. Ik heb een arm vol littekens, echt, daar kun je niet langs kijken al zou je het willen. Ik wéét welke nadelen er aan kleven. Ja, zelfs veroordelingen. In de trant van: dat is toch vandaag de dag niet meer nodig, dat je er zo uitziet. Het heeft me jaren gekost om te groeien naar het punt van: als je me daarom niet moet (als partner, vriendin of werkneemster) wil ik jou eigenlijk niet eens kennen. Verstoppen doe ik niet, ik zou niet weten waarom.
Waarom verstoppen mensen dan versieringen die ze zelf prachtig vinden wél? Ten eerste wéét je niet of en hoe mensen er over oordelen en ten tweede: wil je daar dan wel werken, als ze zo kortzichtig zijn? Hoe komt het ooit goed met de getattoeerde/gepiercte medemens als er geen ambassadeurs zijn die keihard bewijzen dat deze groep niet asociaal is?
Ik heb een oordeel over mensen die tattoos/piercings dragen. Niet in de zin van: asociaal of crimineel. Maar wel in de zin van: waarom kies jij in vredesnaam voor zelfverminking, verstop je dat vervolgens en verwijt dat een ander, terwijl ik weet-ik-hoeveel nare reacties/afwijzingen etc.etc. maar gewoon heb te accepteren voor iets waar ik zelf niets aan kan doen?
Ah, ik snap het al. Het is de kift. Mijnerzijds.
Kun je littekens ook tattooeren? Dan doe ik een leuk dolfijntje. Heeft niemand.
Tirza

Bastet
16-05-2010 om 18:32
Tirza
Als je echt werk nodig hebt,heb je het ervoor over.En dan kun je uren doorpraten over hoe niet goed het is ergens te werken waar men het niet accepteert,maar dat is niet realistisch.Daarbij,mijn hele persoonlijkheid en zijn hangt toch niet af van een tattoo.Denk je nou werkelijk dat ik me niet geaccepteerd voel omdat ik een tattoo moet verbergen?Ik vind dat werkelijk een veel minder groot probleem dan in een suf mantelpak met panty's en naaldhakken rondhuppelen.Dat zou ik pas erg vinden.brrrrr.....
Bastet

Bastet
16-05-2010 om 18:35
Ps tirza
Ik verwijt niemand iets,het is louter een constatering.Fact of life ofzo.Dingen zijn zoals ze zijn.
En maak er nou niet van dat ik die tattoo constant verstop,want dat is gewoon niet het geval.De ene keer dat ik dat zou doen,moet zelfs nog plaatsvinden.

dirksmama
18-05-2010 om 02:13
Sneu
Ik ken mensen met decoratief aangebrachte lidtekens. En het staat ze prachtig. Bij de meesten in het gezicht, en die hebben ze gekregen na het bereiken van een mijlpaal in hun leven.
Ik zag gisteren ook een oudere vrouw wiens hele lichaam van boven tot onder met verticale lijnen getatoeeerd is, over haar gezicht, naar haar nek, over haar handen.
Ik ken ook vrouwen bij wie op het gezicht onder de neus en lippen tatoeages zijn aangebracht.
Het staat deze vrouwen prachtig, vind ik.
Mijn buurman schuin beneden heeft een doorboord neusschot. Ik zie hem alleen met een gat in zijn neus, maar als hij pulang kampong gaat dat gaat de versiering van varkensbot er weer door.
Staat prachtig bij zijn peniskoker.
De mensen die ik noem hebben allemaal versierende verminkingen aan hun lichaam. Die hebben ze omdat die al eeuwenlang in hun stam of volk passages van levensfases aangeven. De verminkingen hebben een duidelijke culturele en religieuze functie.
In de westerse cultuur is al eeuwenlang het doorboren van de oorlel een geaccepteerde lichaamsverminking. Al wordt daar tegenwoordig ook vaak anders over gedacht. Kijk maar eens op internetfora, hoe moeders die hun babydochter oorbelletjes willen laten geven worden aangevallen met 'zoiets doe je toch niet'.
Maar een groot deel van onze voorouders, mannen en vrouwen droegen een oorbel. Als versiering, als spaarvarkentje, als identificatie bij verdrinking op zee.
En al die eeuwen waren tatoeages iets voor heel specifieke groepen, zeemannen, criminelen en bepaalde geheime sectes binnen de adel.
Tegenwoordig is de westerse samenleving grotendeels z'n verband kwijt. Mensen horen niet meer bij een vaste groep, zoals dorp, kerk, familie.
En de laatste tientallen jaren zijn allerlei lichaamsverminkende versieringen uit andere culturen mode geworden.
Persoonlijk vind ik het allemaal een beetje sneu staan. Zo'n tribale tatoeage die mooi staat bij een indiaan of papoea vind ik misplaatst op een hollandse bovenarm. Het heeft geen betekenis of functie, het is alleen maar een plaatje. En een hartje met een duifje, nou da's leuk als je gaat varen hoor.
Tong- en lippiercings vind ik al helemaal sneu staan. Echt zo'n statement van 'kijk mij eens stoer net doen als de rest van de would-be rebellions'. Funest voor je gebit, je hebt echt de rest van je leven lol van de gevolgen.
Wees dat ECHT origineel en pierce iets dat niemand ooit gepierced heeft. Of pierce functioneel, doorboor je neusschot, zoals de papoea's doen. Dan heb je altijd een plek om je pen op te bergen.
Mijn kinderen hebben de leeftijd nog niet, maar ik weet wel dat ik toch erg duidelijk zal maken wat mijn bezwaren tegen dit soort ongein zijn.
Ze hebben wel ouderen neven en nichten met tong- lip- en verder wil ik niet weten wat voor piercings, en torsobedekkende tatoeages. Ze vinden het ongevraagd (ik heb nooit laten merken wat ik er van vind) het stom staan. Hoop dat ze zo blijven. Al mogen ze van mij allebei wel een oorbel. Hadden hun voorouders al. Past in onze cultuur.
wat ik trouwens het zorgwekkendste van Janneke's verhaal vind is dat het geen initiatief van dochterlief lijkt te zijn, maar een cadeautje van haar vriend. Nou, laat die zichzelf dan maar toetakelen, maar dat niet aan zijn vriendin opleggen. In elk geval niet tot ze to have and to hold aan elkaar verbonden zijn.

Bastet
18-05-2010 om 11:15
Dirksmama
In grote lijnen ben ik het best met je eens,hoor.Maar er zijn ook heel veel mensen die wel degelijk een tattoo dragen die voor hen persoonlijk veel betekent.Zo kan dat suffe duifje met hartje wel een herinnering zijn aan een opa,die zeeman was en een soortgelijke tattoo had.En zo heb ik een elfje,ter herinnering aan mijn eerste overleden kindje.Bij het veroordelen van mensen en het allemaal maar sneu vinden ga je daar wel een beetje aan voorbij vind ik.
Groetjes,Bastet

emma43
18-05-2010 om 13:10
Janneke
Vervelend.Ik vind het persoonlijk ook niet mooi.Vind het ook zo zonde van die jonge mooie gezichtjes.Mijn dochter is fan geweest van Tokio Hotel,als we dan naar een concert gingen zagen we heel veel meisjes met piercings,zo jammer vind ik het ook.Dochter heb ik ook altijd gezegd dat ze niet mooier werd ,maar juist minder mooi met zo een versiering.Dochter wilde in die tijd een ringetje door haar wenkbrauw.Nu wil ze weer een nieuw soort piercing,dan wordt er onderhuids een buisje geplaatst ,waar je een knopje in kunt draaien.Wordt veel in de nek,op een hand of borst geplaatst.Vreselijk,ze wil er 2 op haar borst,ze heeft zich al laten vertellen dat je ze kunt laten plaatsen zonder toestemming van ouders als ze 16 is.Ik heb dus nog een half jaar om haar gedachte te veranderen.
Dochter zag bij concert een meisje bij wie een lippiercing fout was gegaan,de huid rond haar piercing was helemaal wit geworden,daar is ze erg van geschrokken.Misschien een idee om schrikfoto's op internet te zoeken ,van piercings waarbij het fout is gegaan,bij mijn dochter helpt dat nog,ik weet ook niet voor hoelang nog.
Mag je dochter niet bij de AH werken als ze een piercing heeft???Haak daar op in.Dat mensen inderdaad een ander beeld van haar krijgen,of dat haar bedoeling is.Wil ze dat wel???Vraag haar waarom ze wil dat mensen een ander beeld van haar krijgen.
Moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment ook niet doordring bij dochter.Ik vind 2 piercings in een borst ook ordinair,maar dat moet ik dan weten,zij vind het mooi en het is haar lijf.Tja.....