Noname
18-11-2013 om 15:01
met e-bike naar school suf?
Mijn dochter van 14 jaar moet naar een andere locatie van haar school fietsen en dat is 12 km. Nu is ze niet erg sportief dus 24 km op een dag zal op een koude winterdag best zwaar zijn. Ik dacht erover om t.z.t. een tweedehands e-bike voor haar aan te schaffen. Op haar huidige school gebruikt niemand zo'n fiets (maar misschien zie je dat niet altijd). Is het gebruik van zo'n e-bike niet suf (en zeer on-stoer) of zijn er meer en welk type/model is dan aan te raden?

Tijgeroog
19-11-2013 om 22:39
Inderdaad
Mijn school was 12 km ver, de volgende ruim 20. De discussies die hier langs komen met "moet mijn kind naar deze school met ... of naar die school met ...." zijn mij dan ook volkomen vreemd. (En toch reageer ik nooit met een opmerking als "wees blij dat je kan kiezen")

tonny
19-11-2013 om 23:01
fietsen en de randstad
Inderdaad Mach, dat dacht ik ook. Er zullen landelijk gezien vast meer mensen in de stad wonen dan in het landelijke gebied. Maar zelfs als je in een verstedelijkt gebied woont, zal het niet altijd zo zijn dat de school van je keuze vlakbij is.
En dat fietsen, ach, dat is niet altijd leuk. Maar plezieriger dan een overvolle metro of stadsbus waar je op elkaar geprakt je dag begint.
Geeft trouwens niks dat er ook minder leuke dingen zijn in het leven. In elk geval heeft elke fietser en andere reiziger eigen muziek in de oortjes. Dat hadden wij fietsers van vroeger niet

gonniegans
20-11-2013 om 09:23
kijk
Nou hebben we de waarheid op tafel: het is niet altijd leuk. Jullie deden net of dat wel zo was. Argumenten als: ik moest het vroeger ook, daar kan ik niet veel mee. Tijden veranderen en als het beter kan, waarom daar geen gebruik van maken? Sportief zijn kan ook op veel andere manieren, waar iemand wel plezier aan beleeft. Let wel, ik ben niet tegen fietsen maar 24 km op 1 dag, elke dag weer, door weer en wind.. dat hoeft niet iedereen leuk te vinden. En dat mag toch?
Maar goed, ik woon aan de rand van een grote stad en ben blij met de voorzieningen om mij heen.

albana
20-11-2013 om 09:32
ach fietsen
Hier kinderen die in tegenstelling tot wat Dalarna zegt ook verder moeten dan 5 kilometer. En nee er is er géén dichterbij!!!!
Ook een belachelijke veronderstelling trouwens...kom die stad 's een keer uit, zoals wij ons platteland ook wel eens uitkomen, maar afijn.
En nee deze kinderen zijn ook geen fan van fietsen en toch doen/deden ze het elke dag, ook 12 kilometer en mopperen er zelden op.
Ja als het keihard regent en dan vooral op de heenweg. Maar verder niet
Het is even wennen in het begin. Maar dat went al snel en het grote voordeel is, je krijgt 'fietsmaatjes' en op de fiets is het lastig om je mobiel de hele tijd voor je neus te hebben (standaard hobby in de trein en bus), dus klets je met je medefietsgenoten, je maakt lol, ouwehoert een end weg, dus er zitten ook beslist leuke aspecten aan. Zeker 's zomers is het echt ook wel prettig, je stopt s onderweg en gaat liggen zonnen of ergens wat drinken. Of je blijft hangen met de hele groep bij 1 van de fietsmaatjes en drinkt thee met die zijn moeder of maakt huiswerk samen.
Ik denk ook dat de contacten in zo'n klas die allemaal fietst veel 'dikker' zijn dan van kinderen die niet samen fietsen. Je wordt een 'groepje' en ontdekt samen het uitgaansleven...en beleeft met elkaar alle eerste liefdes enzo.
Oudste gaat nu 4 jaar later nog steeds met haar ex-fietsmaatjes op vakantie elk jaar en jongste komt zeker 1 keer per week binnenvallen met het halve fietsgroepje. Effe een break, effe bijkomen mam, heb je wat te drinken? Kletserdeklets, nog niet uitgekletst en na een half uur vertrekt de rest dan ook om het laatste stukje te fietsen.
In de winter mogen ze treinen of bussen. Maar tot nu toe is daar nog maar 1 keer door oudste gebruik van gemaakt. Want je medefietsgenoten kúnnen niet altijd met die bus of trein omdat ze eerst daarna toe moeten fietsen en dat soms bijna net zo ver is. En ja die laat je niet zitten toch? Maar toen lag er een dik pak sneeuw en werden diegene die dan toch nog zouden moeten fietsen door hun ouders naar het dichtsbijzijnde station gebracht. De contatcen met andere ouders zijn denk ik ook hechter op zo'n leeftijd. Want ja dan hebben ze s een lekke band en worden door de vader van iemand halverwege met de auto gebracht, fiets achterop
Je 'zorgt' een beetje met elkaar dat het allemaal goed verloopt en ze goed thuis komen.
Tot zover mijn bijdrage. Een e-bike vinden ze hier ook suf, is meer voor een slappeling. Op 1 uitzondering na, als je een handicap hebt dan wel. Jongste heeft 1 medefietsgenoot met een e-bike en dat meisje heeft een handicap. Maar volgens jongste is de fiets wel vaak kapot. En dan gaat het meisje met haar scootmobiel.
Groeten albana

Ilva
20-11-2013 om 09:39
Randstad vs platteland
Mach, jouw berichtje doet met denken aan de keer dat ik bij een vriendin op bezoek was in het oosten van het land. Wij wonen zelf in de randstad. Voor mijn oudste waren we op zoek naar een middelbare school. De moeder van mijn vriendin (die toevallig op bezoek was) vroeg of hij ver moest als hij naar de middelbare zou gaan. Ik vertelde haar dat de school die het dichtste bij zat op 5 minuten fietsen was en de verste op een half uur fietsen zat. Waarop zij reageerde: Oh, dus alles is dichtbij!. Terwijl wij een half uur fietsen nog best ver vonden. Uiteindelijk is het wel de verste school geworden, gewoon omdat deze voor hem het beste is.
En hoewel hij ook niet erg sportief is zegt hij zelf dat hij gewoon op zijn fiets gaat zitten en blijft fietsen tot hij op school is. Hij denkt er niet echt over na. Zoonlief nr. 2 wil volgend jaar ook naar deze school en hij is nog minder sportief, heeft ook jaren fysiotherapie gehad vanwege slappe spieren. Het gaat inmiddels veel beter maar aan sporten heeft hij nog steeds een hekel. Ik ben dus blij dat hij naar deze school wil. Dan heeft hij toch iedere dag lekker beweging. Met de bus doe je er twee keer zolang over dus dat vinden ze geen optie. Bij extreem slecht weer breng ik oudste naar school maar verder gewoon fietsen. Over een e-bike hebben we nooit nagedacht maar daar begin ik echt niet aan. Ik moest ook altijd fietsen en ze hebben zelf voor deze school gekozen.

Jippox
20-11-2013 om 09:41
gonniegans
Het gaat toch helemaal niet over wel of niet leuk? Kind moet naar school, school is 12 km van huis. Dat is gewoon een gegeven. En net als de meesten zeg ik dan: fietsen kan prima. Ik denk ook niet dat het trouwens opeens een stuk leuker wordt op een e-bike.
Verder is lichaamsbeweging sowieso voor iedereen goed, maar ook dat is niet altijd leuk, en dat hoeft ook niet. Het probleem is eerder dat door alle mogelijkheden van deze tijd het niet altijd meevalt om ook een beetje aan de nodige beweging te komen. Juist niet als je toch al niet zo sportief type ben (zoals de dochter van noname). Ik zie dat nou niet direct als vooruitgang, eerlijk gezegd.
En Ik vind het ook echt iets van deze tijd, dat alles altijd maar 'leuk' moet zijn. Volgens mij het recept voor een leven vol ontevredenheid.

Mach
20-11-2013 om 09:41
Gelukkig Albana,
Ik had het kunnen schrijven! Ik herken je stuk voor de volle 100%.
De sociale binding is echt enorm door dat fietsen. Niet alleen naar school, maar als ze een jaar of 16 zijn ook met het uitgaan samen op de fiets.
Ze zorgen voor elkaar en passen op elkaar. Vriend of geen echte vriend, je fietst samen als dat zo uitkomt.

Puck
20-11-2013 om 10:20
zsazsa2
Waarom van oktober tot maart met de bus? Voor een normaal gezond kind dat gewend is aan fietsen van die afstand is een beetje kou of een keer een buitje echt niet erg hoor. Als het glad is, een dik pak sneeuw ligt of stormt of om gezondheidsreiden, dan vind ik het wat anders, maar er zijn genoeg dagen in de winterperiode dat er prima te fietsen is op een normale fiets. Ik zie niet in wat een e-bike dan toevoegt aan een gewone fiets: hij wordt net zo nat, het is net zo koud. Sterker nog: als het koud is kan je beter een gewone fiets hebben, trap je jezelf tenminste lekker warm.

Tijgeroog
20-11-2013 om 10:51
Wel of niet leuk
Nee, natuurlijk was het niet altijd leuk. Maar het leven hoeft toch ook niet altijd leuk te zijn? (En ik denk trouwens niet dat een e-bike het verschil maakt tussen wel en niet leuk) En vaak was het wel fijn, ook als ik alleen fietste. Ik vond het wel lekker om even alleen te zijn, muziekje erbij, en dan tussen de weilanden door naar school of naar huis. En dan rustig na kunnen denken over wat er in m'n hoofd zat. Genieten van de kleuren in de lucht bij de opkomende zon, lammetjes in de wei, bloemen in de berm. Ik ben nog wel eens afgestapt om naaktslakken die fietspad overstaken naar de overkant te brengen, want ze werden allemaal platgereden. Slecht idee, ik kreeg er hele vieze handen van. Ontmoetingen met wildvreemden die dezelfde kant op moesten.
Maar ik voelde me vooral ook trots en stoer dat ik dat toch maar elke dag weer deed. Zo'n 1000 km per twee maanden. Dus voor m'n eigenwaarde was het ook heel goed. En alleen om die reden zou ik al niet voor een e-bike kiezen. Er zijn genoeg goede argumenten voor een e-bike, zeker bij gezondheidsproblemen denk ik dat het een mooie oplossing is, maar "ze is niet zo sportief" hoort daar naar mijn bescheiden mening niet bij.
Ik fiets trouwens nog steeds veel. Niet voor de lol, dan ga ik veel liever wandelen. Maar nuttige dingen, boodschappen, naar school enzo, doe ik heel graag op de fiets. En nog steeds een beetje trots als ik bij de supermarkt m'n boodschappen op m'n fiets laad terwijl de buurvrouw haar spullen naar de auto sleept.

Dalarna
20-11-2013 om 10:54
Mach
Dat vind ik nu flauw, je leest niet goed. Ten eerste had je kunnen lezen dat ik zelf een eind moest fietsen en mijn gegevens van 5 km heb ik opgezocht. Echt de meeste huizen hebben op max 5 km een middelbare school en natuurlijk is dat vooral in de randstad en in grote dorpen buiten de randstad maar dat was het punt niet.
Het lijkt er in dit draadje op dat je het fijn moet vinden en goed voor je kind als het meer dan 10 km enkele reis heeft en dat je je kind wat onthoudt door dat wel erg te vinden. Ik denk dan: moeten al die kinderen die minder dan 5 km moeten fietsen ook maar naar een andere school en moeten zij maar een fiets zonder versnellingen ofzo? Daar word je lekker sportief van namelijk!
Vooropgesteld: ik ben geen voorstander van een ebike maar ik heb er dan ook alles aan gedaan om niet zo ver weg van een school te gaan wonen. Ik ben namelijk van mening dat 5/6 km nog leuk is maar daarboven niet noodzakelijk voor de broodnodige frisse lucht en lichaamsbeweging van mijn kinderen.

Dalarna
20-11-2013 om 10:57
Oja
Er zijn overigens genoeg ouders die hun kind op een grote fietsafstand standaard vanaf november met de bus sturen, misschien was de vraagsteller dat niet van plan met de ebike?
Mijn zoon heeft na ruim 2 jaar nog nooit gemopperd over de fietsafstand en heeft juist wel twee keer gemopperd toen hij met de bus moest van mij (ijzel en sneeuw) maar hij ergert zich (op een leuke manier hoor) wel aan al die bejaarden die hem voorbij sjezen op hun ebike. Het gaat dus toch behoorlijk hard!
Maar inderdaad je moet niet de kans lopen dat de fiets vernield wordt op school en dat zou de reden zijn voor mij om het nooit toe te staan.

Hanne.
20-11-2013 om 11:14
doel
Ik denk dat 12 km voor het gemiddelde kind best nog te fietsen is al zal het vast niet stoer zijn, maar dat lijkt me de keuze van het kind.
Ik vraag me wel af wat de meerwaarde van een e-bike is op een dergelijke afstand. De tijdswinst, is denk ik beperkt. Op een gewone fiets doe je een minuut of 40 over die 12 km, op een e-bike 30 minuten.
Tegen de koude winterdag helpt de e-bike (behalve dat je 10 minuten minder lang buiten bent) niet. Persoonlijk vind ik op een koude winterdag fietsen niet vervelender dan op een bloedhete zomerdag . Het zijn vooral de dagen met regen die ik vervelend vind. Maar die heb je 's zomers minstens net zo vaak als 's winters.
Blijft over het 'niet sportief' zijn van dochter. Tja, ik denk dat je helemaal niet sportief hoeft te zijn om 12 km enkele reis te fietsen. En misschien valt het in de praktijk wel mee.
Ik zou haar in eerste instantie lekker laten fietsen, en als blijkt dat dat niet gaat/niet bevalt gaan kijken wat de alternatieven zijn.

Puck
20-11-2013 om 11:40
Dalarna
"Er zijn overigens genoeg ouders die hun kind op een grote fietsafstand standaard vanaf november met de bus sturen, misschien was de vraagsteller dat niet van plan met de ebike?"
Daar zie ik nu echt het voordeel niet van in. Met de bus ga je omdat het koud is of slecht weer is o.i.d. Met een e-bike wordt je net zo nat en net zo koud als op een gewone fiets en echt tijdswinst zal het ook niet opleveren.
Als je je kind in de winter op een e-bike naar school wilt laten gaan als alternatief voor de bus dan kan het net zo goed op een gewone fiets.

neteret mut
20-11-2013 om 11:47
itt albana
herken ik die samenhorigheid dus niet van vroeger toen ikzelf fietste, al denk ik dat het er wel geweest zal zijn voor anderen. Ligt misschien ook aan het kind/ puber dat je bent. Voordeel van nu is het mobieltje, hulp kunnen vragen als jet het nodig hebt ipv ergens een huis zoeken waar je moet gaan aanbellen.
Nog steeds liever kou dan regen, wind en regen samen is helemaal vreselijk op de fiets.

Katniss
20-11-2013 om 11:51
Och
Mijn dochter fietst ruim 8,5 kilometer naar school en ik heb haar nog nooit over de afstand horen klagen. 12 km is maar een klein stukje extra, dus dat lijkt me prima te doen. Laatst was ik bij een grote fietsenwinkel (bij jou in de woonplaats, Dalarna) waar ik een verkoper tegen mensen hoorde zeggen dat tegenwoordig 'heel veel brugklassers op een e-bike naar school gaan'. Leuk verkooppraatje, maar ik geloof er niets van. Ik heb wel wat collega's die op een e-bike komen (15-35 km enkele reis). Zelf heb ik helemaal geen fiets, dus eigenlijk mag ik hier niet eens meepraten

Mach
20-11-2013 om 12:16
ik lees uitstekend
maar die 5 km geldt in heel veel delen van Nederland toch echt niet. Ik snap ook echt niet waarom je met een bus zou moeten als de afstand minder is dan zo'n 15 km. Dat is gewoon prima te fietsen, ook voor onsportieve kinderen. Ze worden er in elk geval een stukje sportiever van. Er gaat hier echt helemaal niemand met de bus die 12km. Je bent ook gewoon sneller met de fiets! De bus gaat 1 keer per uur en je bent al bijna thuis in de wachttijd voor de bus en het stuk wat je nog moet lopen naar school.
En een e bike heeft als enige voordeel dat het wat sneller gaat met iets minder inspanning. Je wordt net zo nat en koud als op een fiets.
En wat Tonnie als zei: niet alles hoeft leuk te zijn. Als mijn kinderen het fietsen minder leuk zouden vinden, dan hebben ze pech. Het moet toch. Het is hier uberhaupt geen punt van discussie. Ze gaan gewoon en niemand heeft ooit gedacht dat dit slecht, zielig of te vermoeiend zou zijn. Blijkbaar zijn mijn kinderen onnozel, ze doen gewoon wat moet. Er zijn genoeg andere dingen waar ze wel over willen discussiëren.

cum
20-11-2013 om 12:24
helaas
Ha, daar moet ik ook om lachen dat er binnen vijf km vaak wel een school is. Hier, Noord Brabant geen school voor jongste op vijf km afstand. Dichtstbijzijnde toch echt 9, dus18 per dag. De kinderen weten hier niet beter. Fietsen met elkaar, ook in de winter. Hoor weinig gezeur, het is gewoon zo, geen andere opties. Een ebike zo ik niet willen overwegen, het zijn geen senioren

Jaina
20-11-2013 om 12:30
Risico
Afgezien van of het wel of niet stoer is om een e-bike te hebben zou ik van te voren wel heel goed de fietsenstalling van de school bestuderen voordat ik er een zou kopen. Die dingen zijn duur en kwetsbaar. Scholieren staan er niet om bekend dat ze zo voorzichtig met fietsen omgaan. Daarnaast is het risico op stelen ook groter. Misschien niet zo zeer op school mits daar een bewaakte fietsenstalling is maar scholieren gaan natuurlijk ook wel eens ergens anders heen zoals stad/klasgenoten/clubjes/bioscoop. E-bike moet je dan wel elke keer ergens neer zetten waar het relatief veilig is want ja duur ding. Persoonlijk zou ik het in eerste instantie niet doen. Niet omdat ik zo'n grote voorstander van veel fietsen ben maar omdat ik denk dat het weinig toevoegt (je gaat iets sneller ja maar nat en kou kan je niet vermijden) en omdat het nogal prijzig is, zeker als je bedenkt dat de kans op regelmatig de fietsenmaker te moeten bezoeken groot is.
Of het fietsen is een groepje leuk is hangt natuurlijk helemaal van het groepje en de omstandigheden af. Ik zat vroeger op een school met een regio functie dus veel kinderen die van verder weg kwamen. Een vriendin fietste altijd alleen want de andere kinderen waren veel sneller en wilden geen rekening houden met haar tempo (wat ik me ook wel kan voorstellen ergens), een andere vriendin fietste alleen want ze werd gepest door dorpsgenoten en ging dus expres heel vroeg weg om de pesters te vermijden... In elk geval dat soort dingen gebeuren ook. Het kan natuurlijk heel gezellig zijn maar dat hangt toch wel erg af van welke kinderen je treft en welk groepje.

rutiel
20-11-2013 om 12:35
Mijn twee centen
Het valt me soms op dat er blijkbaar een soort 'hoe heurt het eigenlijk' is voor vervoer naar school.
Op de basisschool? Dan is zelfstandig fietsen al gauw te druk, te gevaarlijk enzovoort. Kinderen worden gebracht en gehaald of lopen naar school.
Op de middelbare school? Dan is fietsen een must. Het hoort erbij, wen er maar aan. Wij moesten vroeger ook altijd (en natuurlijk veeeeel verder dan die verwende puber van ons).
Achttien jaar? Zo snel mogelijk een rijbewijs halen!! Fiets je toch naar je werk op 12-15 km afstand, dan ben je erg gezond bezig en krijg je schouderklopjes.
Okee, ik geef toe: aan mijn analyse is niet echt een diepgaand onderzoek voorafgegaan. Maar het valt me op dat vooral pubers geacht worden veel te fietsen.
Eerlijk gezegd vind ik de e-bike een erg goede uitvinding en ik zie niet in waarom het op een gegeven moment niet heel gebruikelijk wordt onder pubers.

Dalarna
20-11-2013 om 13:09
Puck
Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat mensen dat zo doen, het gaat dan om nog grotere afstanden dan die 12 km en dan krijgen die kinderen een busabonnement, dat is natuurlijk een stuk goedkoper dan vaak losse ritjes betalen.
Jouw en mijn kinderen gaan/zullen gaan met de bus bij slecht weer of ijzel maar zo werkt dat niet bij iedereen natuurlijk.

Tijgeroog
20-11-2013 om 13:10
Afstand
"Echt de meeste huizen hebben op max 5 km een middelbare school "
Even kijken: de dichtstbijzijnde school bij ons vandaan was 12 km weg, in de stad. Daar was een havo/vwo school, een LTS, leao en 3, later 2, mavo's. De volgende stad was daar weer 15 km vandaan, met een vergelijkbaar aanbod aan scholen.
Ik kon ook de andere kant op fietsen. Dan kwam ik langs twee grotere dorpen waar elk een mavo was, op 6 en 9 km afstand, en na 20 km kwam ik in de volgende stad waar ook weer een vergelijkbaar aanbod als in 'mijn' stad was. Kortom, hele gebieden waar echt geen school binnen de 5 km te vinden was, zeker niet als je geen mavo-leerling was. (En dan laat ik het hele religieuze aspect nog even achterwege )
En het gaat hier niet om noordoost Groningen ofzo, maar een streek midden in het land waar 'gewoon' elke drie kilometer een fatsoenlijk dorp te vinden is,

Dalarna
20-11-2013 om 13:17
albana
"Hier kinderen die in tegenstelling tot wat Dalarna zegt ook verder moeten dan 5 kilometer. En nee er is er géén dichterbij!!!!
Ook een belachelijke veronderstelling trouwens...kom die stad 's een keer uit, zoals wij ons platteland ook wel eens uitkomen, maar afijn."
Belachelijk dat jij denkt dat ik niets weet van de rest van Nederland. Ik heb zelf 9 km gefietst en mijn neef en nicht wonen IN de gemeente Amsterdam maar fietsen 12 km. Dit omdat ze in de kleine dorpjes ten noorden van Amsterdam wonen. Daarbij: hoe KOM je er bij dat ik in een stad woon, dat is nou echt iets van het oosten, hier schijnt iedereen in een stad te wonen
Ik denk dat ik mijn punt wel verduidelijkt hebt in mijn reactie naar Mach....
Oja: het feit dat mijn zonen uit zes/zeven scholen op fietsafstand kunnen kiezen maakt het meteen zo dat er weinig gezelligheid is op de fiets. Mijn zoon heeft niemand uit zijn klas die uit ons dorp (!) komt en maar een stuk of 3 die even oud zijn als hij maar dus in een andere klas zitten (roosterverschillen) dus jouw romantische voorstelling van het puberale fietsleven en de eerste beginselen van het uitgaan samen vind ik echt iets van het platteland met maar 1 VO in de wijde omtrek. Dat hebben wij helaas niet hier in de 'stad', och waar moet dat heen met die pubers hier!

Dalarna
20-11-2013 om 13:22
Tijgeroog
Ik had niet verwacht dat zoveel mensen op OO zoveel moeite hebben met het woord 'meeste' en om het even heel leuk te maken: mijn neef in Oost Groningen heeft op 3 km afstand een middelbare school en eentje binnen 1 km!
Uit: http://www.besturenraad.nl/content/middelbare-scholen-staan-op-fietsafstand
Negentig procent van de Nederlanders woont op fietsafstand van een of meer scholen voor voortgezet onderwijs. In een straal van vijf kilometer is er voor de meeste huishoudens wel een middelbare school te vinden. Gemiddeld bedraagt de afstand tot de meest nabije middelbare school 2,4 kilometer. Per provincie zijn er echter grote verschillen.
Negentig procent van de Nederlanders woont op fietsafstand van een of meer scholen voor voortgezet onderwijs. In een straal van vijf kilometer is er voor de meeste huishoudens wel een middelbare school te vinden. Gemiddeld bedraagt de afstand tot de meest nabije middelbare school 2,4 kilometer. Per provincie zijn er echter grote verschillen.
Deze cijfers zijn afkomstig van het CBS en gebaseerd op de situatie in het schooljaar 2006-2007. Zoals te verwachten is moeten kinderen in dunbevolkte gebieden gemiddeld een grotere afstand afleggen naar een middelbare school, dan in de grote steden. In Zeeland is de afstand voor een havo/vwo-school gemiddeld 6,6 kilometer en voor een vmbo-school 5,2 kilometer. Ook in Drenthe en Friesland zijn de afstanden relatief groot.
Uit eerder onderzoek van het ministerie van OCW is bekend dat meer dan driekwart van de scholieren met de fiets naar school gaat, 16% komt met het openbaar vervoer, 3% met de brommer en 6% te voet of met de auto. Ruim de helft van de leerlingen moet elke dag tussen de 0 en 5 kilometer reizen om op school te komen, 38% tussen de 6 en 15 kilometer, 6% tussen de 16 en 30 kilometer en ongeveer 2% reist meer dan 30 kilometer.

Jippox
20-11-2013 om 13:33
N@nny
"Eerlijk gezegd vind ik de e-bike een erg goede uitvinding en ik zie niet in waarom het op een gegeven moment niet heel gebruikelijk wordt onder pubers"
Zou je dat echt een goede ontwikkeling vinden? En waarom dan? Wat is er eigenlijk tegen om elke dag een stuk te fietsen? Stel je toch voor dat ze een keertje moe worden, of nat, of -oh vreselijk!- iets moeten doen dat ze niet LEUK vinden!
Volgende stap, een e-driewieler, ook een goed idee? Ideale tussenstap voor ouders die hun kind tot ver voorbij de peutertijd in een buggy vervoeren

Dalarna
20-11-2013 om 13:46
Jippox
Dan voor jou nog eens omdat mijn punt maar niet duidelijk wordt doordat iedereen maar blijft denken dat ik denk dat iedereen in de stad woont: als het zo goed is voor kinderen om 12 km heen 12 km terug te fietsen waarom laten we het dan toe dan er kinderen zijn die maar 1 of 2 of 3 of 4 of 5 km enkele reis hoeven te fietsen?
Waarom zou een kind zo'n end moeten fietsen zonder ebike omdat wij dat vroeger niet deden terwijl er hele volksstammen pubers maar een paar km hoeven te fietsen?

zsazsa2
20-11-2013 om 13:56
Puck,
Beste Puck,
Onze zoon kreeg zijn e-bike juist om niet met de bus te hoeven reizen...
Verder lees ik hier heel veel meningen van mensen die het niets vinden zo'n e-bike.
Dat is prima, ik wilde alleen een tegengeluid laten horen.
Het lijkt wel of de meeste denken dat je niets hoeft te doen op zo'n fiets. Even voor de goede orde: Ook op een e-bike moet je trappen hoor , je wordt niet doodmoe maar zonder inspanning kom je echt niet vooruit. Ik merk aan mijn zoon dat zijn conditie echt met sprongen vooruit is gegaan... En hij fietste al vanaf groep 2 (op een gewone fiets, eerst samen met mij en later alleen) dagelijks 4 x 2 km naar en van de basisschool.
Wij hadden onze eigen redenen om aan een e-bike te beginnen en het bevalt ons goed. We kochten hem bij een betrouwbare fietsenmaker, 2e hands maar wel een kwalitatief goede fiets . De fiets is 1 keer kapot geweest (kapotte motor, gratis vervangen door fietsenmaker.... waar vind je zoveel service!!) Verder is-ie net zo kwetsbaar als iedere andere fiets...
Het valt mij op dat heel veel mensen hier een oordeel/ mening hebben over zo'n fiets zonder er echt zelf ervaring mee te hebben....
Noname vroeg wat ze moest doen en het tegen-kamp was zo overweldigend aanwezig dat ik onze ervaring wilde delen...

Mach
20-11-2013 om 14:04
OT mijn vader
Mijn vader van 81 was afgelopen zomer zo verbaasd dat alle andere senioren hem voorbij fietsten. Hij had toch altijd een goede conditie gehad en fiets al zijn leven lang voor de lol en om ergens te komen. Ineens had hij door dat hij nog zo ongeveer de enige was op een gewone fiets!
Ik snap best dat een elektrische fiets een geweldige doelgroep heeft. Maar het brengt ook met zich mee dat er minder lichamelijke inspanning geleverd hoeft te worden. En er is niets mis met lichamelijke inspanning bij een gezond persoon. En ik ga ervan uit de dat de beschreven pubers gezonde personen zijn.

Dalarna
20-11-2013 om 14:12
ebike
Ik weet het niet (nooit getest) maar mij is uitgelegd dat je op een ebike altijd het gevoel hebt dat je wind mee hebt maar niet dat je niet meer hoeft te trappen. Anders moeten we wind mee ook maar gaan verbieden want daar hebben die asportieve pubers ook al niets aan

Ginny Twijfelvuur
20-11-2013 om 14:16
Hahahaha goed veldwerk Dalarna!
Verder herken ik de saamhorigheid van Albana qua fietsen ook niet. In mijn tijd werd er in kleine subgroepjes gefietst. En als het slecht weer was gingen we met z'n allen met de bus. Juist in die periode trad de saamhorigheid op. Samen wachten op de bus, samen kletsen in de bus en samen lopen naar school. Op de fiets had iedereen veel meer zijn eigen ritme. En tempo.
Verder ligt mijn werk op een flinke afstand van mijn huis. Echt no way dat ik die afstand ga fietsen, dag in dag uit. Zou een beetje hypocriet zijnoke dat dan wel te vragen van mijn kinderen. Bij een afstand van 12 km enkele reis vind ik een e-bike een mooi compromis.
Wat ik overigens wel apart vind is dat er gedaan wordt alsof je op een ebike geen beweging hebt. Het is geen brommer! Eerlijk gezegd denk ik dat iemand die 12 km op een ebike aflegt minstens evenveel beweging heeft als iemand die 6 km op een gewone fiets aflegt.

Mach
20-11-2013 om 14:16
dalarna
het gaat om je instelling. Jij schrijft over 12 kilometer "Waarom zou een kind zo'n end moeten fietsen zonder ebike".
Terwijl ik en met mij bv albana 12 kilometer helemaal geen "zo'n end" vinden. 12 kilometer is gewoon de afstand tot de eerste wat grotere plaats.
Ja, natuurlijk zijn er ook in Oost Groningen mensen die op 3 km van een middelbare school wonen. Ook in Oost Groningen zijn namelijk stadjes.
En een middelbare school staat nooit in de middle-of-nowhere! Ik woon ook op het platteland van Groningen, maar niet in zo'n stadje. In een fatsoenlijk dorp met 3000 inwoners met twee basisscholen. En de middelbare school die het dichtst bij is is op 12 km afstand. En dan kom je onderweg niet een aantal andere scholen voorbij.
Jij schreef aanvankelijk waarom het nodig was om scholen verder dan 5 km te kiezen. Bij jullie is blijkbaar wat te kiezen, dat is grootsteeds en randstedelijk. Hier is geen keus binnen 12 kilometer.
Ik hoop echt dat die ebike aan onze jeugd voorbij gaat. Er is al genoeg te doen over obesitas, ongezonde jeugd, te weinig gym op school, te weinig bewegen en slecht eten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.