Noname
18-11-2013 om 15:01
met e-bike naar school suf?
Mijn dochter van 14 jaar moet naar een andere locatie van haar school fietsen en dat is 12 km. Nu is ze niet erg sportief dus 24 km op een dag zal op een koude winterdag best zwaar zijn. Ik dacht erover om t.z.t. een tweedehands e-bike voor haar aan te schaffen. Op haar huidige school gebruikt niemand zo'n fiets (maar misschien zie je dat niet altijd). Is het gebruik van zo'n e-bike niet suf (en zeer on-stoer) of zijn er meer en welk type/model is dan aan te raden?

Dalarna
22-11-2013 om 16:34
Oja albana
en denk je nu dat dat hier in de 'stad' anders is? Ik fietste het vroeger in ruim een half uur maar ook was vaak 5 kwartier onderweg hoor met de bus. Mijn oudste moet ook eerder weg als hij met de bus gaat ipv met de fiets, alleen mijn jongste schijnt wel een aardige busverbinding te hebben als ik het zo bekijk maar hij moet helaas wel bijna een km lopen voor hij bij de bushalte is (oudste een halve km denk ik). Ook niet echt handig als je de bus wilt pakken omdat het zo hard regent

Mach
22-11-2013 om 16:51
Even terug naar de vraag
Is het suf? Nóu, dat hangt van de reigio af blijkbaar.
Mijn kinderen vinden een e bike erg suf voor een puber en hun vrienden ook. Ze hebben het vandaag even nagevraagd.
Behalve als je gehandicapt bent, dan vinden ze het niet suf maar juist cool.
Hoe in de buurt van de vragenstelster is weet ik niet.

Dalarna
22-11-2013 om 18:11
Mach
Kijk, daar zijn de kinderen het met elkaar eens, mijn zoon kwam niet meer bij van het lachen en wist met zekerheid te vertellen dat je dan 'geen leven zou hebben'...
Ik denk dat dat wel mee valt overigens, zeker als je het als een trendsetter kan brengen! Ik geloof dat over 10 jaar de helft een ebike heeft.

Tonny
22-11-2013 om 21:42
Energie
Ik hoor nog niemand erover dat een ebike elektriciteit nodig heeft. Dus niet alleen duur in aanschaf is, maar ook qua verbruik geld kost. En het milieu belast. Verder gaat die batterij niet enorm lang mee - minder lang dan de fiets zelf.
Qua kosten zou ik zeggen: niet doen.

Dalarna
22-11-2013 om 22:52
Tonny
De accu van een auto gaat ook minder lang mee dan de auto zelf en de electriciteit zal zeker minder zijn dan een buskaartje

Rafelkap
23-11-2013 om 07:36
Dalarna
Heel simpel: omdat het gevaarlijker is, er gebeuren veel ongelukken mee.

albana
23-11-2013 om 08:29
voor wat het de moeite waard is........
Ik persoonlijk vind het helemaal prima als iemand een Ebike wil fietsen of z'n kind wil laten fietsen helemaal oke, ik denk zelfs dat dat Ebike fietsen de sociale context niet in de weg hoeft te staan. Weet alleen niet wat het 'nut' ervan is.
Als een kind zo a-sportief is als jij aandraagt zou ik het juist aangrijpen als iets dat dat kan doorbreken. Bewegen is goed, gezond, zeker voor een opgroeiend kind en zelfs noodzakelijk.
Dat vind ik voor mezelf ook.
Dus voor de kinderen ook. En eigenlijk voor alle kinderen en ouders.
Ook voor stedelingen.
Mij hoef je écht niet te vertellen dat niet alle scholen binnen 5 km liggen. Ook niet in de stad. Ik fietste zelf ook veel verder dan die 5 km toen ik in de stad woonde en studeerde. Daar waren de kamers namelijk stukken goedkoper En een busabonnement moest je toen nog gewoon betalen, dus allemaal voordelen.
En nu fiets ik nog steeds heel vaak naar mijn werk. Ongeveer 10 km.
Soms met collega-fietsers. Soms alleen. En echt niet omdat ik zo sportief ben. Want dat ben ik helemaal niet, enkel en alleen omdat ik denk dat dat nodig is en gezond. Ook voor mij.
Als het regent of er kans is op regen ga ik met de auto. Of als ik bijna te laat ben.........of als ik 5 dagen achter elkaar moet werken.
Want zo a-sportief ben dan weer wel.
groeten albana

M Lavell
23-11-2013 om 09:17
Moeite waard
Ik had je waarom vraag los van prijs en diefstalgevoeligheid al beantwoord: de e-bike is gevaarlijker dan een gewone fiets. Door de snelheid. Dat is het bezwaar van die dingen voor bejaarden.
Zie bijvoorbeeld http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lang=nl§ion=nieuws&mode=newsArticle&repository=Meer+verkeersdoden,+vooral+onder+fietsers
Het is nogal wat of je met 10 of 20 km/u tegen de grond, een lantarenpaal of een andere fietser knalt. Ik zie ze al gaan, die scholieren, met zijn zessen naast elkaar.
Au!
Ondertussen is die e-bike een wereld uitvinding. Vooral om de betrouwbare reistijd. Je zou elk kind die betrouwbaarheid gunnen. Maar niet ten koste van alles, lijkt me.

Elinde
23-11-2013 om 11:59
Ervaringen
Ik fiets al zo'n drie jaar met een e-bike naar mijn werk. Het is inderdaad niet fijn om met gewone fietsers mee te fietsen. Je gaat, ook in de laagste stand, al te hard en moet dus steeds remmen en inhouden met trappen. Dat is niet prettig. Al een jaar merk ik dat de accu een stuk minder is geworden. Dat betekent dat je er aan moet denken om elke dag je accu op te laden. Vergeet je dat en is halverwege je accu leeg, dan heb je een probleem wan het is gruwelijk zwaar trappen met een lege accu. Ik heb er ook al een paar keer onkosten aan gehad en dat is ook best prijzig. Maar het fietst wel lekker, je bent heel snel en niet bezweet op je bestemming.

Kaaskopje
23-11-2013 om 14:25
Belangrijkste
is wat leeftijdsgenoten ervan vinden denk ik.
Ik heb het draadje niet helemaal gelezen, maar ik zie discussie o.a. over wat je van een fietsende scholier mag verwachten. Ik heb vanaf mijn 9de altijd een afstandje moeteen reizen om op school te komen. Tot mijn 17de zo'n beetje 5 kilometer. Daar deed ik toen een half uurtje of minder over. Té vaak met tegenwind, maar goed dat hoorde erbij en ik heb het gevoel dat ik daar nog steeds de 'juiste' instelling door heb. Even doortrappen. Maar als ik van anderen hoor dat ze iedere dag 15 kilometer heen en weer terug moeten fietsen, dan moet ik daar niet aan denken om eerlijk te zijn. Het zal vaak wel moeten, de bus is duur en rijdt niet regelmatig genoeg om handig te zijn. Maar om dat stuk fietsen nu af te doen als 'lekker gezond' en 'niks op tegen' of goed voor de sociale contacten (gezellig in groepjes fietsen),vind ik wat te gemakkelijk. Niet ieder kind fietst gezellig in een groep, niet ieder kind heeft een gelijke conditie of lucht in de longen en zeg nou zelf... 20 tot 30 km op een dag fietsen is best veel. Dus als een kind niet uitgelachen wordt als kind met een ebike naar school gaat, dan zou ik niet weten wat er op tegen is. Ik zou dat dus eerst peilen. Je kunt vinden dat je je daar niets van aan moet trekken, maar ik vraag me af wat erger is. Het middel of de kwaal. Als de fiets problemen veroorzaakt, zou ik toch de kwaal maar accepteren, de afstand fietsen op een normale fiets.

Mach
23-11-2013 om 15:13
dat is het nou net kaaskopje
ik vind 20 km op een dag fietsen helemaal niet best veel........
En een half uur fietsen over 5 kilometer vind ik extreem langzaam..... joh, dan val je om.

Dalarna
23-11-2013 om 15:54
Mach
Maar wat jij vindt is toch ook niet van belang voor de vraagsteller, voor kaaskopje en voor bijv de dochter van mijn vriendin? Die kunnen wellicht niet aan wat jij of mijn kind aan kan. Ik zie weinig kinderen de 5 km in 27 min rennen maar mijn zoon deed dat zonder een echte training, Kaaskopje fietst in die tijd 5 km.

Mach
23-11-2013 om 16:01
dalarna
Goh, heb je iets tegen mij ofzo? Een discussie komt tot stand door verschillende meningen en die ontstaan weer door verschillende referentiekaders en verschillende ervaringen. Het is juist boeiend te zien hoe verschillend mensen denken over een afstand. EN hierdoor krijg je verschillende meningen.
Voor mij is iedere mening van belang, de jouwe, die van Kaaskopje, die van de dochter van je vriendin, die van Tonnie, die van Albana en die van mijzelf.
Als we alleen meningen gaven die het eens zijn met de vragen stellers zijn we gauw klaar op een discussieforum.....

Brianna F
23-11-2013 om 19:27
wat mij opvalt
Dat 30 jaar terug de meeste van mijn vriendinnen een mobylette hadden en de jongens kwamen op een Puch naar school. Oké, die waren 16, maar dan nog. School lag op 8 km, ik fietste, zij waren stoer en brommerden. Gaat het die kant op? Dat een E bike dadelijk ook stoer is. Dan is er nog één voordeel tov brommer, ze moeten nu nog wel meetrappen.

MarSy
23-11-2013 om 22:04
Gevaarlijk
Inderdaad, mijn broer trok pas op bij een lege kruising en ineens schoot er nog een ebike voorlangs die hij dus aantikte, gewoon niet gezien omdat deze nogal hard de hoek om kwam.
En vroeger... Fietste ik 12 km enkele reis, ik vond het heel gezellig, 5 jaar gedaan, een enkele keer met Ov. Ik had ook naar de school op 5 min fietsen gekund, maar die vond ik niet leuk....

Tonny
23-11-2013 om 22:12
De accu van een auto en de accu van een ebike, dalarna
Dat is wel appels met peren vergelijken. Een auto zonder accu doet geheel niets.
Een ebike is een fiets met een (niet erg duurzaam) onderdeel waar het voertuig fiets ook heel goed zonder kan.
Als je het hebt over opgroeiende kinderen en vermijdbare kosten moet je zeker geen ebike aanschaffen. Evenzeer als het om energiebesparing en duurzaamheid gaat. Het is wijs om over elk apparaat wat ( onnodig) elektriciteit gebruikt goed na te denken.

Tonny
23-11-2013 om 22:14
Veiligheid
Inderdaad, die snelheid kan tot nare situaties leiden. Ebikes zouden een of ander duidelijk kenteken moeten hebben waardoor andere weggebruikers beter bedacht zijn op de soms hoge snelheid, gecombineerd met de kwetsbaarheid van een fietser.

Kaaskopje
24-11-2013 om 11:49
Mach
Ik zei een half uur of minder. Als ik op mijn dooie akkertje reed deed ik er een half uur over, maar ik ging steevast te laat van huis, dus het zal eerder 20 minuten geweest zijn. Ik denk dat ik qua conditie nu beter in mijn vel zit dan vroeger, vreemd genoeg misschien. Ik was als kind niet zo snel. Nu nog steeds niet, maar er is wel iets veranderd. En daarin zal ik mogelijk niet uniek zijn. Niet iedereen is even rap. Dat kan allerlei oorzaken hebben.

Kaaskopje
24-11-2013 om 12:14
ebike gevaarlijk
De ebike is niet gevaarlijk, maar de gebruiker. Volwassen mensen realiseren zich blijkbaar ook niet dat hun tempo verrassend kan zijn voor het verkeer. Ik zie dat dus niet als typisch gedrag voor jongeren.
Ik vroeg net aan mijn dochter hoe zij inschat dat een ebike onder jongeren zou vallen en haar reactie is, dat ze het eerder 'die heeft mazzel' zou zien, dan raar of lui. Grote afstanden fietsen, wat je daar ook onder verstaat, is voor de meesten die dat doen noodzakelijk kwaad. Dat is ook een van de redenen dat ik het fijn vind dat wij in een stad wonen waar alles voorhanden is. En ondanks dit voordeel, draaien mijn dochters hun hand er niet voor om om grotere afstanden te fietsen als dat zo uitkomt. Maar dagelijks, dus 5 dagen per week móeten, dat lijkt mijn dochter niet leuk.
Ik ben zelf ook een jaar op ruim 10 afstand naar school geweest en vooral in de winter was ik maar wat blij met de busverbinding die daar rechtstreeks langs ging (en uiteraard stopte).
Ik zie in de reacties waarin gezegd wordt dat 10, 12, 15 etc. kilometer naar school geen punt is, vooral 'wij deden het ook', of 'mijn kind doet dat gewoon'. En ook: gezellig! Dat is mooi, maar van het eerste denk ik: je bent niet de maatstaf voor een ander en bij het tweede: je kind zal wel moeten, anders kan kind niet naar school. Een hulpmiddel als de ebike, zie ik dus niet als luxe verwennerij, maar als middel om het leuk te houden op grote afstanden. Kinderen die zelf voor een school kiezen die verder weg ligt, hebben er bewust voor gekozen en dus ook voor de consequenties. En over 'gezellig' kun je ook discussiëren. Niet iedereen heeft die gezelligheid of wil die gezelligheid. Er is daarin geen vaste maatstaf.
Ik vraag me nog twee dingen af: mag een jongere onder de 16 op een ebike rijden? Ik weet dat niet eigenlijk.
En twee: de jongeren die ietwat afgelegen van activiteiten als sport e.d. wonen, moesten die op de basisschool ook al zelfstandig die kant op?

M Lavell
24-11-2013 om 13:33
Slecht idee
Tonny, dat kenteken is een slecht idee.
e-bikes kunnen vaak max 20 km pu. Dat haal je op een fiets ook met gemak en op een racefiets kom je zelfs wel tot het dubbele. Het is een betrekkelijk gewone fietssnelheid.
Maar het gaat om dat betrekkelijke.
Ongeoefende fietsers gaan op een gewone fiets niet zo hard. Pubers op weg naar school met z'n zessen naast elkaar, gaan nog langzamer.
Op een ebike halen ze die snelheid wel. Hoe ongeoefend en onhandig ook. Bovendien: hoe meer van die dingen, hoe meer fietsers die zo hard gaan.
Dat is de kwestie.

tonny
24-11-2013 om 14:46
kenteken, nou ja, ik bedoel...
... iets waaraan je uit de verte al ziet dat een fiets een ebike is.
Racefietsers zijn herkenbaar door hun kleding en hun helmpje, je weet dat ze hard gaan. Maar ebikes zijn onherkenbaar (helemaal als er een fietstas achterop zit, dan zie je de accu niet of nauwelijks. Het gaat er altijd om goed te kunnen anticiperen op medeweggebruikers. Dat is met ebikes lastig.

Kaaskopje
24-11-2013 om 19:10
Ik ben geen autorijder
dus misschien mis ik daardoor een stukje inzicht. Als iedereen zich aan de verkeersregels houdt, is een ebiker dan zoveel gevaarlijker dan een op eigen kracht in volle vaart fietsende scholier?
Mijn dochter zei dat ze een keer 22 km in drie kwartier had gefietst. Ik vond dat wel erg snel, maar stel dat ze gelijk heeft. Gaat zo'n snelle dame dan ook niet te snel voor het anticipatievermogen van andere weggebruikers?

Tijgeroog
24-11-2013 om 20:36
Bewegen
Voor mij is de voornaamste reden om geen voorstander van ebikes te zijn voor jongeren (eigenlijk voor iedereen, voor zover mogelijk) is de gezondheidsfactor.
Overal hoor je dat de jongeren/mensen tegenwoordig te weinig bewegen, dat er te veel overgewicht is. Fietsen is een mooie manier om te bewegen. Als ik deze discussie lees is het bewegen eigenlijk het enige verschil met een gewone fiets, een ebike levert vrij weinig tijdwinst op en beschermt ook niet tegen de weersomstandigheden. Je wordt er dus alleen minder moe van...
Bovendien, als jongeren nu allemaal een ebike krijgen zodat ze minder hard hoeven te trappen geef je daarmee ook de boodschap af dat bewegen vervelend en niet leuk is, dat je zielig bent als je wel moet bewegen. Zo'n instelling neem je mee in de rest van je leven.
Maargoed, dat speelt niet alleen voor ebikes bij pubers. Ik denk dat dat al meegegeven wordt aan alle kinderen op de basisschool die de 500 meter naar school altijd met de auto afleggen omdat de ouders geen zin hebben om moe of nat te worden.

Dalarna
25-11-2013 om 15:59
Tijgeroog
Mijn hele punt in deze discussie is dat jouw argument helemaal mank gaat als je je bedenkt dat er zo ontzettend veel pubers zijn die maar 5 km of minder hoeven te fietsen. Waarom moeten dan juist de kinderen die 12 of meer km moeten fietsen het dan maar zonder ebike doen omdat het zo sportief is en goed voor je? Wat dan met die kinderen die minder dan 5 km moeten fietsen?

Jippox
25-11-2013 om 16:03
dalarna
Die kinderen komen dan -als ze niet aan sport doen- beweging tekort. Dat zullen ze op een andere manier moeten compenseren. Of vind je lichaamsbeweging voor pubers sowieso overbodig?

tonny
25-11-2013 om 16:58
nou ja, algemeen beschouwd
beweegt een groot deel van de samenleving te weinig, maar da's een open deur van jewelste.
Natuurlijk, veel mensen gaan naar de sportschool (al dan niet met de auto) of rennen vele kilometers langs 's heeren wegen, maar de alledaagse beweging is stukken minder dan 50 jaar geleden.

Dalarna
25-11-2013 om 18:34
Jippox
Nee dat vind ik niet maar ik heb bij dit soort draadjes nog steeds de dochter van mijn vriendin als voorbeeld in mijn hoofd en voor haar is 5 km eigenlijk al te veel. Zij sport niet, behalve de gym op school al kan ik mij voorstellen dat ze het daar ook al snel niet trekt en in haar geval vind ik dat er niets mis is met een ebike als haar school op 12 km afstand zou liggen.
Buitenlucht is ook belangrijk, daarom ben ik niet eens zo voor binnensporten en dat haal je tenminste wel met een ebike.
Maar ik vraag me nog af of je met die 12 km wel aan de norm komt voor tot 18 jaar:
Dagelijks een uur matig intensieve lichamelijke activiteit,
waarbij de activiteiten minimaal twee maal per week
gericht zijn op het verbeteren of handhaven van
lichamelijke fitheid (kracht, lenigheid en coördinatie

Dendy Pearson
25-11-2013 om 19:19
Mode
Volgens mij wordt het mode, want ik hoorde vandaag van 2 mensen dat ze voor hun dochters die volgend jaar een uur per dag moeten fietsen ook een e-bike aan gaan schaffen. Want 2x een half uur fietsen is zo veel?? Ik vind het erg bijzonder hoor.

albana
26-11-2013 om 08:31
ze moeten wel?
Hier was/is het géén kwestie van ze 'moeten wel' omdat er geen alternatief is. Dat alternatief is er zéker wel, in de vorm van de bus of trein. Maar die kosten meer tijd omdat ze niet zo vaak rijden als in de stad én kosten maandelijks geld én zijn vaak minder gezellig omdat ze al vol zitten met 18+ers (OV) en forenzen.
Het is een keuze dus. Die je kind zelf maakt. Het aanbod hier was....je fietst en de helft van het busabbonement komt bij je zakgeld op. Of je bust/treint en die helft blijft bij ons omdat wij dat abbonement betalen.
Niet zo erg bijzonder want ik weet een heleboel ouders die hun kinderen hetzelfde aanbod doen.
In enorm koude winters wordt er wel eens een maandje gebust/treint en vaak is dat collectief met de groep waar je dan normaal mee fietst.
Het is geen 'moeten' dus. Maar de gemiddelde norm is wel dat vrijwel alle scholieren fietsen. Er eigenlijk amper iemand bust/treint.
Het is niet alleen naar school de 'norm' het is ook doodgewoon om b.v. naar de disco te gaan op 12 km afstand met de fiets, ook in een groepje. En ja ook daar gaat een bus naartoe, die nog terug gaat tot 5.00 uur 's morgens. Dus dat is het probleem ook niet. Het kost alleen allemaal geld, geld dat ze er niet voor over hebben (12 euro retourtje) en ze vinden dat heen en terug fietsen ook wel gezellig. En je bent wat 'flexibeler' is het in die ene disco niet zo gezellig, dan fiets je gewoon naar een andere of naar een café, iets dat met de bus/trein toch allemaal veel lastiger is....
Heb oudste en jongste net gevraagd wat ze van zo'n E-bike zouden vinden als 1 van hun klasgenoten/vriendinnen er 1 had.
Aanstellerietes vonden ze het....En waarom dan was het antwoord? En 'zomaar'????? Hierbij bedoelen ze een handicap ofzo, dat zou weer wél kunnen. Een scooter/brommer was dan weer wel aanvaardbaar voor pubers die b.v. buitenaf wonen of verre stukken alleen moeten. Maar zelfs dat vonden ze 'overdreven' als je in bebouwd gebied woont. Hierbij noemden ze voorbeelden van euh.....nogal onsportieve jongeren die ze zelf kennen en ook nogal aan de forse/dikke kant zijn en al een scooter bezitten.
Misschien hebben wij hier om ons heen gewoon de verkeerde voorbeelden.
groeten albana

M Lavell
26-11-2013 om 08:42
Mee eens
Dalarna, je hebt gelijk. Het 'moeten bewegen' argument gaat mank (logisch redenerend). Het had destijds wat mij betreft ook niks met moeten te maken, maar met een nadeel (een eind van school wonen) dat een voordeel heeft (gratis sport om er te komen).
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de ebike daar roet in het eten gooit. Misschien wel juist niet. Net zoals bejaarden door een ebike wel gaan bewegen, daar is gaan bewegen juist vaak een argument om 'm aan te schaffen, zou dat voor kinderen ook op kunnen gaan. De meeste van de klasgenoten van mijn kinderen gingen wel met het ov (alsjeblieft niet in de frisse buitenlucht op de fiets).
Overigens ben ik helemaal niet overtuigt van de riedeltjes over bewegen dat dat zoveel minuten per dag zou moeten zijn en meer. De beweringen daarover komen niet zelden voort uit onderzoek dat door de voedselindustrie op poten is gezet om de verdenking van producten af te leiden naar personen: een moorkop kan best, als je maar genoeg beweegt!
En dat klopt ook al niet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.