Noname
18-11-2013 om 15:01
met e-bike naar school suf?
Mijn dochter van 14 jaar moet naar een andere locatie van haar school fietsen en dat is 12 km. Nu is ze niet erg sportief dus 24 km op een dag zal op een koude winterdag best zwaar zijn. Ik dacht erover om t.z.t. een tweedehands e-bike voor haar aan te schaffen. Op haar huidige school gebruikt niemand zo'n fiets (maar misschien zie je dat niet altijd). Is het gebruik van zo'n e-bike niet suf (en zeer on-stoer) of zijn er meer en welk type/model is dan aan te raden?

cum
26-11-2013 om 10:26
fietsen is een prima gewoonte
Al die argumenten zouden mij helemaal niet kunnen overtuigen. Naar school fiets je gewoon als (beginnend) puber, punt. Mocht hij/zij perse een scooter willen, dan mag dat maar is het rijbewijs daarvoor en aanschaf wel voor eigen kosten. En dus zie ik er ook bijna geen op de scooter gaan op de middelbare school als ze 16 zijn geworden.
Ik ken het hier uit de regio gewoon niet, er gaat op die leeftijd niemand met de bus. Of misschien een enkeling waarvan ik het nooit heb gehoord. Bij school van oudste was niet eens een bushalte dichtbij. Bij jongste wel maar ik denk dat de kinderen niet beter weten dan dat er gefietst wordt. In een enkel gevalletje "stortbui" wordt er wel eens iemand gebracht. Maar daar wordt door de grote hoop al om gegniffeld.
Miriams dochter noemde het vroeger "de tasjes", die meiden die met de bus gingen, vond ik wel een goeie

Leen13
03-12-2013 om 18:39
toename diefstal ebikes
http://tinyurl.com/ebikesdieven
"De elektrische fiets is bij dieven in trek. Volgens verzekeraar Enra verdwijnen ze massaal naar het buitenland, met name naar Oost-Europa. Naar schatting gaat het dit jaar al om 25.000 e-bikes, ter waarde van 45 miljoen euro."

Tink
08-12-2013 om 22:43
tja, 'niet eerlijk'...
Ik woonde om de hoek bij school en mócht dus niet eens met de fiets wegens plaatsgebrek in de fietsenkelder. Dat vond ik ook niet eerlijk, want elke keer als we onverwacht buiten gymles hadden, dat was op een sportveld een eind van school af, moest ik als enige me gek rennen naar huis om mijn fiets te halen (en dan maar hopen dat mijn moeder thuis was want ik had zelf geen sleutel). Tja. Je deed het er maar mee, of je nou op 300 meter of op 10 km van school woonde . Ik heb er nooit een klasgenoot over horen klagen, ook niet die van echt ver weg.
Later voor mijn vervolgopleiding moest ik naar een andere stad. Busabonnement kostte 90 gulden in de maand, dus als ik enigszins kon (lees: als het weer genoeg meewerkte) fietste ik die 25 km liever. Was ik nog sneller thuis ook dan met stadbus, lijndienst en dan nog een stukje lopen met zware tas.
Dochter ging naar school op 20 km afstand en heeft altijd een busabonnement gehad, omdat ze de enige was uit onze woonplaats die die kant op moest. En ja, ze had dichterbij huis naar school gekund (4 km ongeveer) maar die andere school had nou eenmaal de voorkeur.
Een e-bike zou ik niet snel kopen voor mijn kinderen, ik vind ze duur en diefstalgevoelig. En het argument van Miriam telt ook zwaar mee: het gevaar. Ik zou evenmin blij zijn als een van mijn kinderen een brommer of scooter aanschaft als ze 16 zijn, om dezelfde reden. De meeste ongelukken gebeuren juist met die dingen. En op een brommer hebben ze dan nog een helm op, ik moet de eerste e-biker met helm nog tegenkomen.

Madelief
07-11-2016 om 08:07
Helemaal niet zo suf
Ik heb net deels van de reacties gelezen en ben het er niet helemaal mee eens. Ik ben 14 jaar en heb toevallig gisteren een e-bike gekocht (met heel veel korting). Ik zit nu in 3VWO, hockey 3/4x per week dus zo'n 6 uur , fiets elke dag naar school nu ruim twee jaar (alleen) 24 km , en dus 3/4 x per week 12 km naar hockey.(waar ik overigens ook in het selectie team zit = extra hard trainen.)
. Ik vind het echt een hel, ik fiets op lange dijken , altijd regen, altijd tegenwind. Nu moest ik een nieuwe fiets en ben met mijn vader naar (naam verwijderd door forumbeheer)gegaan . Daar hadden ze niet meer de fiets die ik wilde maar hadden ze wel een e-bike.
Ik zelf had er ook mijn twijfels over maar mijn vader zei dat ik het moest doen. Tegen mijn vriendinnen heb ik het gezegd en die vindne het alleen maar heel erg fijn en heel cool en stoer . Het kan zo zijn dan ze alleen maar lief tegen me doen maar ik heb best kritische vriendinnen denk ik (ze zeggen echt wel als ze het niet zo leuk vinden).
Nog 1 ding heb ik te zeggen en dat is dat het totaal niet waar is van dat je er "luier" of een "minder" goede conditie ervan krijgt want je geeft nog steeds evenveel kracht alleen ga je nu sneller) en je bent wat eerder thuis
)) alleen maar voordelen voor een drukke en gestresste tiener zou ik zeggen
.
Als jullie je kind nu toch wel een E-bike willen geven zou ik even bij (naam verwijderd door forumbeheer)kijken super mooie fietsen (je ziet ook helemaal niet dat het een E-bike is)
Hoop dat jullie als ouders er wat aan hebben

Jippox
07-11-2016 om 08:53
goh
Als het allemaal zo cool en stoer is, waarom is het dan van belang dat je 'helemaal niet kunt zien dat het een E bike is?"

Madelief
07-11-2016 om 10:19
Omdat het uiterlijk van de fiets er echt mooi uitziet (los van het hele E-bike gedoe). En het zijn niet mijn woorden overigens.

Kaaskopje
07-11-2016 om 12:17
Dubbel
Ik zie dat het draadje al drie jaar oud is. In die drie jaar hebben wij ook een e-bike gekregen (erfenis) en ik ben er zó blij mee! Had ik die als puber maar gehad! Ik moest regelmatig lopen als het stormde. Met een e-bike fiets je evengoed, maar het kost minder spierkracht en uithoudingsvermogen. Dat ik altijd heb moeten fietsen heeft wel opgeleverd dat ik in dat opzicht wat minder piepte bij wat tegenwind dan iemand die daar niet mee opgegroeid is, maar of je om die reden nu jaar in jaar uit kilometers ver móet fietsen naar en van school... ik vind het een lastige vraag. Vindt iedereen die een e-bike suf vindt, het ook suf als kind op 16-jarige leeftijd een scooter wil kopen? Ik vind het meer een imago'dingetje' dan dat het daadwerkelijk suf is.

Tonny
07-11-2016 om 12:23
Minder spierkracht en uithoudingsvermogen
Dat klopt, en als je gezondheid een duwtje in de rug kan gebruiken, is zon fiets geweldig.
Gezonde jongeren die toch al vrij veel zitten - net als volwassenen - doen er wijs aan hun power niet nu alvast op een zachter pitje te zetten. Dus van mij zou een VO-scholier geen ebike krijgen.
Komt daarbij nog de prijs en de redelijk geringe levensduur van de dure batterij, en de electriciteit die het kost. En het wat ruige stallingsgedrag hier en daar.

Leen13
07-11-2016 om 12:26
Praktisch?
Het zal vast prettig zijn als zo'n electrische fiets het doet. Maar wat als je een lekke band hebt of de accu valt uit? Nu kan ik met de fiets aan de hand even doorlopen naar het ov of de fietsenmaker, maar met een te zware fiets gaat mij dat niet lukken.
En helpt de ANWB je wel als je een fietsabonnement hebt met een e-bike?
En scooters vind ik levensgevaarlijk. Blij dat mijn kinderen nooit ambitie hebben gehad voor gemotoriseerde tweewielers.

Kaaskopje
07-11-2016 om 12:32
Tonny
Ja, de kosten zouden inderdaad wel zeer bepalend zijn. Is er geen geld voor, dan houdt het sowieso op.

Kaaskopje
07-11-2016 om 12:36
AnneJ
Zo zwaar is een e-bike nu ook weer niet. Ik kan er prima mee lopen.
Mijn dochter heeft voor haar werk op een scooter gereden en is 3 keer van haar sokken gereden. Ze heeft de ongelukken niet zelf veroorzaakt, maar door de vaart, komt het wel harder aan. En dan is het naar als kind verder weg woont. Ik kon na een zo'n ongeluk niet even snel overkomen, terwijl ik een huilend kind aan de telefoon had. Dat was sneu. Gelukkig is haar werk veranderd en stuurt ze de koeriers aan in plaats van zelf te moeten.

Kaaskopje
07-11-2016 om 12:42
Mogelijk denk ik 'slecht'
maar hebben jullie ook niet de indruk dat Madelon eigenlijk reclame maakt voor de e-bike dan dat ze er zelf een heeft gekocht? De website is verwijderd, maar wel genoemd dus, we moeten weten dat ze heel veel korting kreeg en dat hij er echt prachtig uitziet... Ze lijkt er ook nog nooit op gefietst te hebben, anders had ze wel gemerkt dat je beslist niet net zoveel moeite hoeft te doen bij het trappen. Tjee, dat scheelt nogal! Ik ben daar met mijn krakkemikkige longetjes erg blij mee, zelf trappen is helaas een grotere inspanning geworden dan vroeger.

Elfje65
07-11-2016 om 20:14
Anne J
Ja hoor, als je een fietsabonnement hebt komt de ANWB je helpen. Bij een electrische fiets is het vaak lastiger om bijv een band te plakken maar dan brengen ze jou en de fiets wel naar huis/fietsenmaker.

Kaaskopje
08-11-2016 om 09:18
Elfje
Misschien heel suf (dat is pas suf, haha) maar ik heb dat nooit geweten.

Tom
08-11-2016 om 16:29
Ebike
Hier fietsen ze allemaal met een Ebike. Je ziet bijna het verschil niet tussen een Ebike en een normale fiets. Wij hebben voor onze zoon en dochter (klas 2 en 3) er 1 gekocht met meerdere standen. Ze kunnen ook "normaal" fietsen. Daarnaast heeft onze zoon een racefiets en doet ook mee aan wedstrijden. Dus hij wisselt nog wel eens. Wij wonen 14 kilometer van de school af. Wij betalen 10 schooldagen per jaar de bus per kind, als er iets is dan kunnen ze daar gebruik van maken. Dit hebben we ingevoerd toen onze dochter een gebroken pols had, nadat ze met de fiets was gevallen. De eerste weken is ze gebracht en gehaald maar toen ze naar schoolfietsen nog te pijnlijk vond door het trillen, hebben we onze bus afspraak ingevoerd. Na die 2 weken ging ze weer gezellig fietsen met haar klasgenoten. Groeten Tom

zebra
09-11-2016 om 06:39
voorheen en nu
de afgelopen 5 jaar hoefde zoon slechts 5 minuten te fietsen naar school, op de basisschool ging hij meestal lopend.
Nu zit hij op een school die een stuk verderop ligt en gaat hij meestal toch op de fiets, samen met een paar studiegenoten. Denk dat het 12 a 13 km is dus geen hele grote afstand. Hij vindt het juist fijn om te fietsen. Ook de aansluiting fiets-voetveer-bus speelt hier een rol.

Kaaskopje
10-11-2016 om 13:44
Groep of alleen
Ik fietste vroeger altijd alleen, behalve op de lagere school, daar fietste ik regelmatig met een klasgenoot die bij mij in de straat woonde. Als je samen fietst is een e-bike wat 'gekker' dan wanneer je alleen fietst. In mijn beleving dan. Dus iemand die dag in dag uit in zijn eentje 30 km weg moet trappen, zou wat mij betreft een e-bike mogen als ik het geld daarvoor had liggen. Mijn ervaring met fietshokken is, dat je fiets niet persé beschadigd hoeft te raken. Tenzij je er zelf mee gaat smijten.

Anne m
13-11-2016 om 12:43
hier
Dochter fietst al 4 jaar 18 km heen en weer 18 km terug naar school. Toen ze begon was ze 11 jaar. Soms is het pittig, fietsen, gym en dan ook nog ballet op een dag.
Een elektrische fiets hebben wij nooit overwogen. In onze optiek is die voor grotere afstanden óf in geval van fysieke beperkingen. Nog afgezien van de kosten...
Bij echt slecht weer / niet lekker gaat ze met de bus of wordt ze gebracht met de auto als dat uitkomt. We hebben daar geen limiet voor, omdat ze er geen misbruik van maakt. Soms moeten we zelfs zeggen dat ze niet mag fietsen.
Alleen fietsen vindt ze niet zo leuk, maar meestal kunnen ze met zijn tweeën of drieën fietsen.
Zelf vind ik dat kinderen soms weinig gewend zijn. Als ze met school ergens naar toe gaan op de fiets en het is 15 km v.v. is het voor sommigen al een probleem.
Als het fietsen zo zwaar zou blijken te zijn dat de schoolresultaten er onder zouden lijden, zouden we waarschijnlijk een andere beslissing nemen, maar dat is hier niet het geval. Fietsen zorgt ook voor ontspanning.

Marjoleine64
13-11-2016 om 16:49
Precies Anne M!
Mijn zoons zitten (zaten) in dezelfde situatie als jouw dochter. 17 km enkele reis, gewoon op de fiets, met een busverbinding voor slechte dagen. Die van mij moe(s)ten de helft meestal alleen fietsen, omdat er maar weinig kinderen naar dezelfde school gingen hier uit het dorp, en dan ook nog hetzelfde rooster was wel veel gevraagd. Jongste pakt wat makkelijker de bus dan oudste. Maar veel anderen gaan de hele winter met de bus, en alle studenten (met studenten OV) fietsen helemaal niet meer. De bus is in de winter na 2 haltes stampvol, en dan moeten ze nog een half uur (en 3 dorpen door). Met de bus (incl. voor/na en wachten) zijn ze dus ook niet sneller dan met de fiets. Dus de bus is ook geen lolletje... De bus is gelukkig niet vreselijk duur, hier in Brabant heeft de jeugd leeftijdskorting, en voor 15 Euro per jaar ook nog dalkorting erbij.
Slechts een enkeling heeft op zijn 16e een scooter (zoals een vriend van jongste die nog een paar km verder woont), maar de meesten sparen door voor hun rijlessen. Een elektrische fiets komt sporadisch voor, meestal bij jongeren met een beperking (bijv. astma).

Triva
13-11-2016 om 18:35
tja
ik zou ook geen elektrische fiets kopen voor die leeftijd maar ik vind 17/18 km toch wel erg veel voor elke dag. Kost ook enorm veel tijd.

Tuinstoel
13-11-2016 om 21:45
waar woon je
Ik denk dat ieders perceptie sterk gekleurd is door waar hij/zij woont. In landelijke gebieden is het normaal om 18 km enkele reis te fietsen. OV is vaak geen optie, dus je moet wel. In mijn omgeving is zoveel in de directe omgeving beschikbaar en daarnaast goed OV, dat je wel gek bent om als 11 jarige 18 km enkele reis te fietsen. Door weer en wind. Hier is dat bijna kindermishandeling, want het hoeft helemaal niet.
Ik zou geen reden kunnen bedenken om een school zo ver weg uit te zoeken. Je kunt hier alles binnen 4 km vinden. Mocht het nodig zijn, 18 km enkele reis, dan zou ik er ook geen enkele moeite mee hebben om een ebike aan te schaffen.

IngridT
13-11-2016 om 22:10
Ik woon in zo'n dorp.
Matig ov. Scholen op 8 km (ander dorp) of 18 km (grote stad) enkele reis.
Het rare is dat veel volwassenen uit 'mijn' dorp in de stad op 18 km afstand werken en groot applaus krijgen als ze dat met een e bike afleggen...zo gezond, zo milieuvriendelijk, noem maar op. Er zijn maar weinig mensen die dat een sneue keus vinden, alleen te verantwoorden als je astma hebt of zo.
Maar als voor 16 jarigen dezelfde vraag wordt gesteld dan is het opeens compleet anders.,... wat een gezeur, gewoon fietsen, je smelt niet vsn een beetje regen, en ga zo maar door.
Gevoelsmatig snap ik het wel hoor, ik vind een middelbare scholier met e bike best een apart idee. ..
Maar het is wel een beetje meten met 2 maten. Waarschijnlijk is die beweging vsn een dagelijks fiets tochtje trouwens beter en noodzakelijker voor de gemiddelde veertiger dan voor een puber..
Ingrid

Triva
13-11-2016 om 22:31
18 km
Is geen fietstochtje meer... Hoelang doen ze daarover? Ruim twee uur op een dag?

Noor
14-11-2016 om 08:21
Praktisch
Ik heb het aan mijn kinderen gevraagd: hier zijn maar genoeg schoolgenoten met een e bike, kijkt niemand gek van op. Wij wonen 5 minuten fietsen van school, maar aangezien we in diep donker Brabant wonen, heeft de school een regiofunctie. Praktisch denken gaat hier boven calvinistisch denken.

Half a twin
14-11-2016 om 08:44
2 uur over 18 km?
In het begin wel misschien maar als ze een beetje conditie hebben opgebouwd gast dat steeds sneller. Mijn kinderen fietsen 10 km enkele reis meestal binnen het half uur nu. Ze gaan wel ruim op tijd weg om bij pech toch niet te laat te komen.
Soms wel lachwekkend, zoon was bij een klasgenoot geweest die 5 minuten fietsen van school woonde. Toen klasgenoot een keer hier mee naar toe kwam is zoon bijna anderhalf uur onderweg geweest, die knul kon niet lang achter elkaar in het hoge tempo van mijn zoon doorfietsen.
Met een goede conditie en niet teveel stoplichten waarbij je steeds opnieuw vaart moet maken is 18 km makkelijk in een uur te doen, zonder e-bike. Mijn kinderen zouden het na verloop van tijd denk ik in 40-50 minuten kunnen.

Noor
14-11-2016 om 08:56
Lachwekkend?
Waarom lachwekkend? Logisch lijkt me een beter woord. Mijn dochter heeft een springpaard, ik schat in dat jouw zoon daar geen parcourtje van 1.20 m. mee kan springen, da's niet lachwekkend, da's logisch. Dat heet training.
En Triva heeft het over twee uur per dag. Dat is een uur over 18 km wat me helemaal geen vreemde snelheid lijkt.

vlinder72
14-11-2016 om 09:23
Niet suf
Mijn man fietste woonde vroeger in een dorp. Hij moest ook een heel eind fietsen naar school. Hij heeft geen enkele goede herinnering hieraan. Het kostte hem veel te veel tijd elke dag. Tijd dat hij iiever aan vrienden, huiswerk of sport had besteed.
Tussenuren en dan het laatste uur gym of tekenen. Hij heeft het er nu nog over.
En achteraf was mijn schoonmoeder er ook niet blij mee. Mijn schoonzus was fysiek niet heel erg sterk. Dus bij veel wind, harde regen, sneeuw, ijzel etc. moest zij haar dochter naar school brengen en weer ophalen met de auto.
Ik weet zeker dat hij direct zou kiezen voor een e-bike. Ook voor onze kinderen.

zebra
14-11-2016 om 09:39
is ook afhankelijk van schooltijden
en of je samen kunt fietsen of alleen, denk ik. Onze zoon moet vandaag tot 17.45 uur naar school. Ongeveer de helft van de fietstocht rijdt hij alleen (andere studiegenoot moet de andere kant uit, die fietst ook nog zo'n 6 km in zijn eentje). In de zomer is het niet vervelend om dat stuk in je eentje te fietsen, nu het vroeg donker is voelt dat minder fijn. Maar hij geeft toch nog steeds de voorkeur aan fietsen. Doet 40 tot 45 minuten over het traject. Wel tussentijds wachten op fiets-voetveer en daarna is het nog een paar minuten fietsen (heenreis).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.