Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Met vriendinnen shoppen in grote stad.

Mijn dochter van 12 (brugklas) wil met 2 ook 12 jarige vriendinnen een dagje shoppen in Utrecht. Het is een halfuurtje met de bus. Mijn man en ik twijfelen of we dat toe moeten staan. Wat zouden jullie doen? Zijn ze nog te jong of moet dat kunnen?


Dat zou moeten kunnen
Waarom twijfel je ?

mijn jongste word dit jaar 11 maar die zal ik als ze 12 is echt nog niet alleen na de grote stad laten reizen. Nu wonen we in almelo maar dan nog niet dat ze volgend jaar als ze 12 is al bijvoorbeeld met der vriendinnen naar Enschede alleen te laten gaan. De oudste ging vanaf ze 13 was met der vriendinnen dagjes uit maar had dan wel de app familie link op der telefoon zodat ik altijd wist waar ze was en die app had ik alleen geactiveerd als ze dus buiten almelo was en dan nog dat ze maar alleen bijvoorbeeld naar Hengelo of Enschede mocht vanaf 16 gingen ze vaak de jongere tours doen 

Waarom zou je dat niet doen? Half uurtje met de bus? Dichtbij genoeg om er snel met de auto te zijn indien nodig.

Gaat ze bij jullie wel alleen met vriendinnen shoppen?

Mijn dochter ging op die leeftijd naar de middelbare school in een stad op die afstand. Ik vind dus dat het moet kunnen.

Je dochter gaat binnenkort naar de middelbare school. Goed om nu - met 2  vriendinnen - de vleugels uit te slaan en het vertrouwen dat jullie hebben in haar voelen. Ook nog veel auto vrij in Utrecht, wel zo prettig. Zou wel afspreken dat ze bij elkaar blijven en samen uit en thuis. 

Waar ligt je twijfel?  

Ja hoor, dat is de leeftijd waarop dat moet kunnen en meestal ook de leeftijd dat ze het willen. Tenzij het een losbol is die altijd in zeven sloten tegelijk loopt zou ik het goed vinden.

Dat kan best. Gewoon overdag en samen uit, samen thuis. 

Afhankelijk van hoe kind normaal gezien is.
Een geldverslindende losbol met een gat in haar hand zou ik niet zomaar laten gaan.

En ik zou ze zelf ophalen.
Heeft ze geen reden om 3 bussen te laten gaan.
Een 12-jarige laat in de stad laten rondhangen zou mijn ding niet zijn.

Ik zou dat ook zeker toestaan, prima leeftijd toch juist om dit soort dingen te gaan ontdekken. Zoals MrsMary ook al schreef, genoeg brugklassers die dat dagelijks doen als ze in de stad op school zitten en 6 dorpen verderop wonen. 

MrsMary schreef op 12-04-2023 om 19:51:

Mijn dochter ging op die leeftijd naar de middelbare school in een stad op die afstand. Ik vind dus dat het moet kunnen.

Dit. 

Laat haar een plan uitwerken op "papier". 

Als pubers maakten ze hier ook echt een plan op papier of de computer

  • Wat wil ik doen
  • Wat wil ik eten en drinken
  • Hoe ga ik daar naartoe
  • Hoeveel kost het totaal
  • Wie gaat wat betalen

Dan spraken we samen het plan door een afhankelijk van wat wij er als ouders van vonden mocht het wel of niet. Dan kan ze ook alvast nadenken over wat ze kan doen als er iets mis gaat.  Als de bus ineens niet meer rijdt of zo. 

En even onderhandelen over hoeveel geld ze mag uitgeven. 

Caroline80

Caroline80

12-04-2023 om 20:33 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 12-04-2023 om 19:48:

Waarom zou je dat niet doen? Half uurtje met de bus? Dichtbij genoeg om er snel met de auto te zijn indien nodig.

Gaat ze bij jullie wel alleen met vriendinnen shoppen?

Niet een hele dag maar wel eens een paar uurtjes.

Caroline80

Caroline80

12-04-2023 om 20:37 Topicstarter

Marty1984 schreef op 12-04-2023 om 20:03:

Afhankelijk van hoe kind normaal gezien is.
Een geldverslindende losbol met een gat in haar hand zou ik niet zomaar laten gaan.

En ik zou ze zelf ophalen.
Heeft ze geen reden om 3 bussen te laten gaan.
Een 12-jarige laat in de stad laten rondhangen zou mijn ding niet zijn.

Ze geeft wel graag geld uit. Maar als we daar afspraken over maken gaat dat waarschijnlijk wel goed.  

Het gaat gewoon om overdag. Zelf ophalen is geen optie, maar de bus is ook niet het probleem. De meiden hebben alle drie ervaring met de bus naar Utrecht, maar dan wel met moeder erbij.

Caroline80 schreef op 12-04-2023 om 20:33:

[..]

Niet een hele dag maar wel eens een paar uurtjes.

Hoe zelfstandig is je dochter verder, hoe (en wie) zijn de meiden met wie ze gaat?

Ik kan me voorstellen dat jullie het spannend vinden hoor.

Hartstikke leuk om zoiets met vriendinnen te doen.

Welke beren zie je op de weg? En wat zijn de oplossingen voor die beren? Kent ze de weg al een beetje omdat jullie samen al vaker naar Utrecht zijn gegaan?

Woon zelf ook in een grote stad. Er gebeurt hier niks spannends tijdens het shoppen. En als je zoveel hebt geshopt en bent rondgelopen dat je de weg naar het station niet meer weet, dan heb je tegenwoordig altijd Google Maps bij je 😁

Ik zou afspraken maken over geld en welke bus terug. En wat geld meegeven voor een ijsje, veel plezier!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.