Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn dochter word dik

Hoi allemaal

ik merk de laatste tijd dat mn dochter van 16, steeds molliger word. Eerst begon jaar gezicht dikker te worden maar nu heeft ze ook dikkere benen en echt een buikje waar je u tegen zegt. Ik snap niet hoe het komt ze was altijd heel slank en kon altijd alles eten zonder aan te komen. Maar nu zie ik haar toch echt als maar dikker en dikker worden. Broeken zitten haar niet echt te strak en met sommige shirtjes komt haar buik eronder uit. Weet iemand want ik kan doen en hoe in haar hierop kan aanspreken


Wat vindt ze er zelf van? Toen ik een jaar of 16 was had ik een vriendinnetje die ook ineens behoorlijk wat dikker werd, maar een paar jaar later was dat weer weg, het leek wel aan de pubertijd te liggen. Maar goed, geen idee of dat bij jouw dochter ook zo is, zie je haar meer eten, of veel ongezonde dingen? Ik zou zelf zoveel mogelijk gezonde snacks in huis halen en haar stimuleren lekker te gaan bewegen, of dat samen te doen. Of je het met haar moet bespreken, dat is altijd lastig, je wilt iemand geen minderwaardigheidscomplex aanpraten en ik vind soms de nadruk op slank zijn ook niet helemaal oke. Je kunt het wel op gezondheid gooien, een gezond gewicht voelt fijner dan overgewicht hebben.

Lot2021 schreef op 02-02-2021 om 10:28: Weet iemand want ik kan doen en hoe in haar hierop kan aanspreken

Aanspreken? Als in 'je doet iets fout'? Niet. 

Hoe zou jij het vinden als iemand jou aanspreekt op je gewicht?

Lot2021

Lot2021

02-02-2021 om 10:51 Topicstarter

Nou niet leuk maar volgends mij is het mijn dochter en kan ik haar daar gewoon op aanspreken waarom maakt iedereen daar zo taboe over

Ik zou haar niet aanspreken op haar gewicht, ze ziet zelf ook wel dat ze dikker is geworden. Ik zou het op gezondheid gooien en met het hele gezin proberen gezonder te leven. Gezond eten, geen of weinig snoep, samen bewegen, dat soort dingen. Juist met Corona heb je een extra argument dat gezond leven belangrijk is om enge ziektes te proberen te voorkomen. 

Lot2021

Wat zijn jullie eetgewoonten? Want als zij de enige is die mollig wordt en overal in huis is chips, snoep en koek te pakken, dan wordt het haar erg moeilijk gemaakt. Ik zou er dan voor zorgen dat dat niet meer in huis is, dan zelf ook maar even een tijdje gezond meedoen (ik ben bijv. dol op chips, maar zou dat niet gaan eten in het bijzijn van iemand die het beter niet kan eten ivm zijn/haar gewicht) dan ook maar aan gezondere snacks, kleinere porties opscheppen, veel salade erbij, dat soort dingen, en dan ook minstens een jaar zo volhouden.

Lot2021 schreef op 02-02-2021 om 10:51:

Nou niet leuk maar volgends mij is het mijn dochter en kan ik haar daar gewoon op aanspreken waarom maakt iedereen daar zo taboe over

Omdat je daarmee je kind beschadigt.

MeikeT,

Wat ik me afvraag, wat doet het met jou dat je dochter aankomt? Ik heb het gevoel dat jij er erg veel moeite mee hebt. Vindt je je dochter dan minder als ze dikker is?

en stel je eens hoe je haar dat gaat vragen, maar uiteindelijk komt het in de brein van je dochter alsvolgt over:

Nou je wordt wel erg dik he. Moet je er niet eens wat aan doen.

dan deuk je zo een puber zelfvertrouwen nog een beetje verder in als dat zelfvertrouwen al aan het wankelen is. Vermoedelijk hebben al kinderen in haar klas er al eens wat van gezegd. Dus ze zal het vast al wel weten.

Grt Robbie

Robbie001 schreef op 02-02-2021 om 12:52:

MeikeT,

Wat ik me afvraag, wat doet het met jou dat je dochter aankomt? Ik heb het gevoel dat jij er erg veel moeite mee hebt. Vindt je je dochter dan minder als ze dikker is?

en stel je eens hoe je haar dat gaat vragen, maar uiteindelijk komt het in de brein van je dochter alsvolgt over:

Nou je wordt wel erg dik he. Moet je er niet eens wat aan doen.

dan deuk je zo een puber zelfvertrouwen nog een beetje verder in als dat zelfvertrouwen al aan het wankelen is. Vermoedelijk hebben al kinderen in haar klas er al eens wat van gezegd. Dus ze zal het vast al wel weten.

Grt Robbie

Ik neem aan dat je die vragen aan Lot2021 stelt en niet aan mij?

Robbie001 schreef op 02-02-2021 om 11:51:

Spreek haar daar niet op aan. Een aantal jaar geleden een artikel gelezen hoe schadelijk het is kinderen te wijzen op hun lijn.

Dat heb je verkeerd gelezen Robbie.

Het onderzoek waar je bij herhaling naar verwijst is er maar 1 en het gaat over 4 en 5 jarigen ("Voor de studie werden 3500 Australische kinderen onderzocht van 4 en 5 jaar oud, totdat zij 13 jaar waren")  

Ts heeft het over een 16 jarige. Dat is iemand die brommer mag rijden. Die er zelfs een mag kopen als ze dat wil. 

Die mag je ook heus vertellen dat ze te zwaar is als ze dat zelf al niet doorheeft. Dat lijkt me juist heel erg belangrijk om dat wel te doen. 

http://www.faqt.nl/wetenschap/dikke-vrienden-maken-je-vet/

Van slanke vrienden word je slank. Dat is juist niet omdat zij niks tegen je zeggen, in tegendeel. Zij spreken elkaar aan op hun eetgedrag en doen elkaar gezond eetgedrag voor.

O Sorry MeikeT,

Klopt, verkeerde in de aanhef gezet

M Lavell schreef op 02-02-2021 om 13:46:

http://www.faqt.nl/wetenschap/dikke-vrienden-maken-je-vet/

Van slanke vrienden word je slank. Dat is juist niet omdat zij niks tegen je zeggen, in tegendeel. Zij spreken elkaar aan op hun eetgedrag en doen elkaar gezond eetgedrag voor.

Nee, zo werkt dat niet. Van dikke vrienden word je dik, omdat er een sfeer van vergoeilijking ontstaat. Maar dat wil niet zeggen dat je van dunne vrienden dun wordt. Dunne mensen spreken dikke mensen nooit aan op hun eetgedrag.

De enige groep van dunne mensen die elkaar dun 'maken', is wanneer sprake is van anorexia.

Hallo M Lavell

Inderdaad staat  in de artikelen 3-13 jaar daar heb je gelijk in.

Wat mij betreft zeg je tegen je kind dat ze te dik is. Ik zal dat niet zeggen tegen mijn kind. Dat beschadigd hem/haar. Dat lees ik in dat artikel ook in dit artikel: https://www.jmouders.nl/40-van-de-jonge-meisjes-vindt-zichzelf-te-dik/

En dat maakt niets uit of het kind 13 jaar is of 16 jaar. Zeg maar eens tegen je vrouw dat ze een dikke kont heeft. Kijken of je vanavond je eten krijgt. Dat gaat ze niet leuk vinden. Ten eerste doe je dat gewoon niet. Ten tweede, het laat schade achter. Ook al is je vrouw in de 40.

grt Robbie

hoi Lot2021

heb hetzelfde meegemaakt. Heel goede band met dochter en zo op haar 18e had werd ze ineens best wel stevig. Heb haar dit op een heel vriendelijke manier verteld. Ze heeft vriendinnen met anorexia en daarom heb ik ook gezegd:"meid ik ben heel blij dat jij lekker in je vel zit en niet zo met eten bezig bent.. je vraagt mij nu hoe dit jurkje jou staat en als moeder wil ik jou niet kwetsen maar ook niet voorliegen en ik moet nu echt eerlijk zeggen dat een heel kort jurkje je op het moment niet echt mooi staat. Dochter kan ook wel wat hebben. Dus dat weet jij ws het beste bij jouw dochter. Ik geef haar ook genoeg complimenten voor vanalles.

Dochter is nu na een aantal jaren wel op een heel mooi gewicht, heeft een mooi figuurtje waar ze blij mee is, niet broodmager ofzo, gewoon een maat 40,42 en gaat heel relaxed met eten om. En snoept ook wanneer ze er zin in heeft op eet een Döner ofzo. Maar ze zei me laatst wel:" dank je ma dat je destijds eerlijk was..nu zie ik ook wel dat ik te stevig was, maar toen niet". Heb haar ook altijd laten merken dat ik haar mooi vind of ze nu 10 kilo meer of minder weegt. Maar ben er wel eerlijk in wat flatteus staat of niet. 

Maar wat moet je dan doen als je kind erop aanspreken schadelijk is? Je kind dik laten worden? Dat is toch ook schadelijk? Niks in huis halen heeft weinig zin. Kinderen eten buiten de deur zeker als er thuis niks is. Dus waar doe je nou goed aan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.