Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn zoon van 16 blowt

Peiling

Laten blowen of niet?
46 stemmen
33%
67%

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-05-2022 om 10:39

Jonagold schreef op 19-05-2022 om 10:22:

[..]

Nou, ik moet zeggen dat ik het wel eens ben met de mensen hierboven die het gevoel hebben dat jullie zoon jullie bespeelt...

Hij is tegen drank en drugs, alcohol wil hij niet eens proberen (oh ja? dat weten jullie heel zeker?) maar ondertussen blowt hij dagelijks. Ik kan dat echt op geen enkele manier met elkaar rijmen.

Verder die 18-jarige die op de voetbalclub drugs dealt aan minderjarigen, ik zou daar zeker een bericht over sturen aan het bestuur. En ik zou dus contact tussen die twee echt niet zien zitten, als ouder. Zulke vrienden ben je beter kwijt dan rijk lijkt me.

Het verhaal over geen vrienden op zijn werk snap ik ook niet. Wat is het verschil tussen in de klas of op een sport zitten met mensen en ermee werken, als het gaat om vriendschappen opbouwen? Als het mis gaat kom je ze op alle drie de plekken nog steeds tegen. En heel eerlijk, ik heb nog nooit met iemand zoveel bonje gehad dat ik die liever niet meer tegen zou komen. Dat je dat als 16-jarige als argument aandraagt vind ik echt heel erg vreemd.

Ik hoop dat het allemaal goed komt met je zoon, maar op basis van je reacties krijg ik vooral het gevoel dat het een gladde prater is. En dat doet mij vrezen voor wat er werkelijk achter zijn gebruik schuilt...

Waarschijnlijk een 18 jarige die voor iedereen wiet haalt bij de shop zonder er iets op te verdienen, beetje oldskool wel. Maar echt dealen kan je het niet noemen.

Battle-Royale schreef op 19-05-2022 om 10:39:

[..]

Waarschijnlijk een 18 jarige die voor iedereen wiet haalt bij de shop zonder er iets op te verdienen, beetje oldskool wel. Maar echt dealen kan je het niet noemen.

Oneens, dit is gewoon dealen. Dat begint meestal klein. Maar het is nog steeds dealen. Foute boel.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-05-2022 om 10:57

IMI-x2 schreef op 19-05-2022 om 10:44:

[..]

Oneens, dit is gewoon dealen. Dat begint meestal klein. Maar het is nog steeds dealen. Foute boel.

Ik veronderstel meer een clubje jongens waarvan er maar een 18+ is en dus de shop in kan, dus iedereen zal wel geld meegeven omdat ze zelf niet binnen mogen. Als hij er niks op verdient kun je niet echt van dealen spreken. 

Zoon geeft aan dat hij antidrugs is en nooit drugs zou nemen. Vervolgens blowt hij wel de halve week. Oftewel; hij ziet wiet niet als drugs
Dat in combinatie met hoe naïef de ouders er in staan maakt een zorgelijke situatie. 
TO, ik zou niet blind vertrouwen op de info van je zoon. Ik zeg niet dat hij je bewust om de tuin leidt, maar hij is 16, dan is het moeilijk om het grote geheel te zien en ver vooruit de denken en wellicht bekijkt hij de zaak (en de info) enkel vanuit zijn eigen perspectief.
Doe je eigen onderzoek naar wiet, cognitieve gevolgen en verslaving

Battle-Royale schreef op 19-05-2022 om 10:57:

[..]

Ik veronderstel meer een clubje jongens waarvan er maar een 18+ is en dus de shop in kan, dus iedereen zal wel geld meegeven omdat ze zelf niet binnen mogen. Als hij er niks op verdient kun je niet echt van dealen spreken.

Zoek de definitie even op en open je ogen:


Drugsdealer - iemand die verdovende middelen verkoopt aan drugsgebruikers

de drugsdealer zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: ['drʏgsdilər] Verbuigingen: drugsdealer|s (meerv.) iemand die handelt in drugs

Voetbaljongen voldoet aan de definitie: hij koopt wiet en verkoopt die door aan anderen (o.a. zoon van TO die de wiet gebruikt). Hoe je ook wendt of keert, hij is een drugsdealer. 
TO, ik denk ook dat de club dit moet/wil weten.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-05-2022 om 13:05

IMI-x2 schreef op 19-05-2022 om 12:30:

[..]

Zoek de definitie even op en open je ogen:


Drugsdealer - iemand die verdovende middelen verkoopt aan drugsgebruikers

de drugsdealer zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: ['drʏgsdilər] Verbuigingen: drugsdealer|s (meerv.) iemand die handelt in drugs

Voetbaljongen voldoet aan de definitie: hij koopt wiet en verkoopt die door aan anderen (o.a. zoon van TO die de wiet gebruikt). Hoe je ook wendt of keert, hij is een drugsdealer.
TO, ik denk ook dat de club dit moet/wil weten.

Maar ik denk niet hij VERkoopt maar het gewoon koopt met geld van de zoon voor de zoon. Als mijn buurman naar de koffieshop gaat en ik vraag hem voor mij ook mee te nemen maakt dat  hem nog geen dealer. En hoe je het ook wendt of keert, de “dealer” de schuld geven gaat niet helpen want dan vraagt de zoon waarschijnlijk gewoon naar iemand anders. En als dat wiet doorgeven niet op de club gebeurt valt er ook door de club weinig aan te doen. Beter richt zij of hij zich op de zoon ipv op de manier hoe hij eraan komt. 

Als er een lid van de club wiet koopt voor minderjarige leden is dat niet oké en zou ik dat als club willen weten. Als iemand van 18 op een middelbare school wiet koopt voor jongere leerlingen en dat op school uitdeelt wil de school dat ook weten.
TS hoopt dat de zoon 'gewoon' vrienden kan worden met de dealer. Ik wens toch echt andere vrienden voor mijn kind. 
Dat het nu verder nog goed gaat, is geen garantie voor de toekomst.
En je kunt ook regels stellen over drugsgebruik thuis. Hij blowt op zijn slaapkamer. Zou je het ook oké vinden als hij daar sigaretten zou roken?

Echt, neem je zoon serieus, maar neem ook zijn probleem serieus.

Battle-Royale schreef op 19-05-2022 om 13:05:

[..]

Maar ik denk niet hij VERkoopt maar het gewoon koopt met geld van de zoon voor de zoon.

Daarover verschillen we dan van mening. Hij geeft die jongens wiet en die jongens betalen hem daarvoor. Dat heet verkopen. Of je vooraf of achteraf betaalt, doet er niet toe. En denk je nou echt dat een rechter daar een boodschap aan heeft, dat hij "maar" aan 3 of 5 minderjarigen drugs verkocht? Ik niet.

Battle-Royale schreef op 19-05-2022 om 13:05:

[..]

De “dealer” de schuld geven gaat niet helpen want dan vraagt de zoon waarschijnlijk gewoon naar iemand anders. En als dat wiet doorgeven niet op de club gebeurt valt er ook door de club weinig aan te doen. Beter richt zij of hij zich op de zoon ipv op de manier hoe hij eraan komt.

Daar ben ik het helemaal mee eens natuurlijk. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-05-2022 om 13:50

Probleem is alleen dat dit soort zaken buiten het zicht van school/club gebeuren en ze kunnen er dan weinig mee. 
En er is toch geen verschil tussen boven op zn kamer roken of blowen? Het komt op hetzelfde neer dus ik zou hem dan wel verwijzen naar de tuin of balkon om de lucht boven een beetje schoon te houden. 
En verder met hem in gesprek blijven, nu is het nog vrij onschuldig, het kan altijd erger. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-05-2022 om 14:03

IMI-x2 schreef op 19-05-2022 om 13:48:

[..]

Daarover verschillen we dan van mening. Hij geeft die jongens wiet en die jongens betalen hem daarvoor. Dat heet verkopen. Of je vooraf of achteraf betaalt, doet er niet toe. En denk je nou echt dat een rechter daar een boodschap aan heeft, dat hij "maar" aan 3 of 5 minderjarigen drugs verkocht? Ik niet.

[..]

Daar ben ik het helemaal mee eens natuurlijk.

Waarschijnlijker is dat die minderjarige jongens hem geld geven en hij naar de shop gaat en wiet koopt van dat geld en er niks van zichzelf in steekt en er ook niks op verdient. Dan verkoopt hij dus niks, hij haalt alleen maar. 

Het zou wat anders zijn als de 18 jarige in het groot inkoopt bij een wietboer  en een illegale koffieshop aan huis had maar dat lijkt mij sterk. 

Rechters hier zijn mild en voor wat wiet verkopen staat echt geen 20 jaar hoor, in het slechtste geval een boete of een paar strafuren. Maar je pijlen richten op die ene 18 jarige die wiet haalt voor een paar  nog niet 18 jarige maatjes is vrij zinloos, het is niet dat de zoon dan ineens stopt met blowen omdat hij er niet meer aan kan komen. En blowen is natuurlijk nog vrij onschuldig, over pakweg een jaar is hij 18 en kan hij zelf de shop in om wiet te kopen dus om daar nu zo boven op te zitten lijkt mij niks uit te halen. Ik zou mij meer zorgen maken om drank, pillen en coke en erop inzetten dat hij er straks niet nog wat verslavingen bij heeft maar dan niet blowt. 

Laten we nou niet doen of die 18jarige die jeugd een dienst bewijst. Hij koopt iets wat ze niet mogen hebben of bezitten of aanschaffen. En laten we niet doen of elke dag blowen of ‘minderen tot drie’ normaal is. 
Dat is het niet. Ook al vind battle-Royal van wel, ook al praat kind zelf het ook goed, dit is niet normaal, gezond of wenselijk. 
Of de rechter het strafbaar vindt weet ik niet, maar dat de gemiddelde jeugd commissie van de meeste voetbalclubs dit onacceptabel vinden hoop ik toch echt. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-05-2022 om 15:13

MoederIADHkind schreef op 19-05-2022 om 15:06:

Laten we nou niet doen of die 18jarige die jeugd een dienst bewijst. Hij koopt iets wat ze niet mogen hebben of bezitten of aanschaffen. En laten we niet doen of elke dag blowen of ‘minderen tot drie’ normaal is.
Dat is het niet. Ook al vind battle-Royal van wel, ook al praat kind zelf het ook goed, dit is niet normaal, gezond of wenselijk.
Of de rechter het strafbaar vindt weet ik niet, maar dat de gemiddelde jeugd commissie van de meeste voetbalclubs dit onacceptabel vinden hoop ik toch echt.

Dat heb ik dan ook nergens gezegd. Maar die minderjarigen zijn zelf verantwoordelijk voor zichzelf en ik zou het gewoon houden bij degene die je wel kunt beïnvloeden ipv energie te steken in voetbalclubs bellen. En nogmaals, als het niet op de club gebeurt zal het ze aan  de reet roesten wat de leden daarbuiten uitvoeren.

Battle-Royale schreef op 19-05-2022 om 15:13:

[..]

Dat heb ik dan ook nergens gezegd. Maar die minderjarigen zijn zelf verantwoordelijk voor zichzelf en ik zou het gewoon houden bij degene die je wel kunt beïnvloeden ipv energie te steken in voetbalclubs bellen. En nogmaals, als het niet op de club gebeurt zal het ze aan de reet roesten wat de leden daarbuiten uitvoeren.

Eens. Focus leggen op kind, daar moet je de winst behalen

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-05-2022 om 16:20

MoederBarberin schreef op 19-05-2022 om 15:56:

[..]

Eens. Focus leggen op kind, daar moet je de winst behalen

Ik vind dat TO wel oke bezig is, beter gecontroleerd thuis blowen met toestemming van je ouders dan ergens in een park of bos, op deze manier is de kans groter dat de zoon er verstandig mee omgaat of er eerder op uitgekeken is. Ik zou helemaal geen energie steken in een persoonlijke war on drugs.  

Hij houdt het tot nog toe bij een gram per week, dat is 10 euro per week dus het valt op zich nog wel mee. 

Battle-Royale schreef op 19-05-2022 om 15:13:

[..]

Dat heb ik dan ook nergens gezegd. Maar die minderjarigen zijn zelf verantwoordelijk voor zichzelf en ik zou het gewoon houden bij degene die je wel kunt beïnvloeden ipv energie te steken in voetbalclubs bellen. En nogmaals, als het niet op de club gebeurt zal het ze aan de reet roesten wat de leden daarbuiten uitvoeren.


Ik denk dat we het in de basis (focus op het kind) wel eens zijn. Voor mij is een pittige mail naar de voetbalclub iets wat ik óok zou doen  maar het zou zeker niet het enige zijn of dat wat ik als oorzaak zou zien.


Nog steeds niet mee eens dat het meevalt, maar dat is mijn ervaring die meespreekt. 16 jarige die elke dag blowt, wil iets ontsnappen op een manier die hem echt niet gaat helpen.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.