Jan Mulder
11-05-2014 om 10:07
Moederdag verknald
Wij hebben een normaal gezin met twee dochters van 16 en 18. In het verleden bemoeide ik me als vader veel met moederdag: kadootjes kopen, dames uit bed trommelen, oven aan voor broodjes en ontbijt op bed brengen. De dochters deden het, maar ik had de regie. Vorig jaar hebben ze het al samen gedaan. Dit jaar heb ik het wat meer van afstand gevolgd. Ik ben met de jongste mee geweest voor een kadootje en vanochtend zouden ze het zelf organiseren. Daarbij is de oudste volledig haar eigen gang gegaan. Ze heeft thee en broodjes gemaakt (die helaas zwart uit de oven zijn gekomen) en dit bij mijn vrouw op bed gebracht. Voor mij was er niets. De jongste dochter werd wakker gemaakt toen de oudste het ontbijt op bed bracht. Ruzie natuurlijk en uiteindelijk werd het kadootje met een verontwaardigd zwijgen beneden op tafel gedumpt.
Ik heb de dochters erop aangesproken dat ze dit niet goed geregeld hebben, maar de oudste zegt dat ze alles gedaan heeft zoals de jongste wou omdat die gezegd had niet vroeg uit bed te willen. Zucht, ik denk dat we vaderdag dit jaar maar over slaan.

Angela67
11-05-2014 om 10:16
zit hier iemand op te wachten?
Hoi Jan,
wat ik mis in het stukje is of jouw vrouw dit belangrijk (genoeg) vindt om er uberhaupt een mening over te vinden?
Ik als moeder namelijk niet , ik vond het natuurlijk prima als er geknutseld werd en liet het ook niet merken, maar zelf vind ik het een rare, commerciële traditie. Nu geloof ik wel dat er twee meningen zijn: juist 1 keer per jaar duidelijk laten blijken dat je iemand waardeert óf je bent van mening dat het een overbodig, opgeklopt ding is en van geen waarde als je door het jaar heen weinig tot geen aandacht ervoor hebt....?
gr Angela

Angela67
11-05-2014 om 10:17
wat ik dus wil zeggen . . .
als het niet van harte uit die kinderen komt (ik vind ze ook wel wat oud ervoor), wiens probleem is dit dan? En welk probleem is het precies?
gr Angela

Zus
11-05-2014 om 10:19
Tja
Als de dochters er niet zo'n zin meer in hebben, laat dan maar zitten. Persoonlijk vind ik het ook meer iets voor kleine kinderen die het ook nog voorbereiden op school met een knutselwerkje. Voor de rest inderdaad alleen maar commerciele onzin. Laten gaan dus.

Jan Mulder
11-05-2014 om 10:30
Belangrijk?
Het is bij ons toch wel wat traditie dat moederdag leuk gevierd wordt. Mijn vrouw en ik deden dat vroeger thuis ook, ook toen we wat ouder waren. Mijn vrouw kan het echt waarderen. Ik vind het zelf niet zo belangrijk en vind het inderdaad ook wel wat commerciële dwang.

Rafelkap
11-05-2014 om 10:31
vergeten
Het was dat mijn jongste op het kdc een bloempot had beschilderd en er vrijdag mee thuis kwam, anders was ik die hele moederdag helemaal vergeten.
Mijn verjaardag, dat is mijn moederdag. De rest is commercie.

zebra
11-05-2014 om 10:45
graag of niet
zelf hoef ik geen kado's, vond vroeger de zelfgemaakte knutsels van zoonlief natuurlijk wel erg leuk. Het enige wat ik graag wil op Moederdag is gewoon de extra aandacht, de koffie die al gezet is als ik beneden kom, lekkere broodjes op tafel, eventueel een gekookt eitje en 's avonds niet hoeven koken.
De gewoonte die een collega er op na houdt vind ik op zich ook leuk, zij wilt ook geen kado's maar slechts 1 rode roos.

FayW
11-05-2014 om 11:19
De dag is nog lang
Tuurlijk is het leuk als ook oudere kinderen wat aan moederdag doen, maar laat ze het wel op hun eigen manier doen en uit zichzelf. Een kadootje kan ook later op de dag gegeven worden. Zwarte broodjes zou ik geen probleem vinden (het gaat om het gebaar) en dat vader niets krijgt lijkt mij logisch.
Ik begrijp niet waarom een ruzie een hele dag verpest. De dag is nog lang.
En dat vaderdag vieren wel of niet zou ik aan de kinderen overlaten. Komt vast wel goed.

Hombre
11-05-2014 om 11:28
Grappig
Hier bijna net zo. Kids willen ontbijt maken, oudste haalt jongste uit bed, ze krijgen ruzie en dan doen ze het uiteindelijk maar niet. Ach, zo belangrijk is het niet.

Hombre
11-05-2014 om 11:29
De mijne zijn dan wel 4 en 8, dus blijkbaar blijft dat voorlopig nog even.

Rafelkap
11-05-2014 om 11:32
elke dag moederdag
Oh. Ik wil elke dag aandacht, eigenlijk (en krijg dit ook)

Dendy Pearson
11-05-2014 om 11:35
Hier ook
Ik werd vanochtend wakker van geruzie beneden
Van mij hoeft een ontbijt helemaal niet, ik word graag wakker met een kop koffie en wat rust. Maar onze jongste(5) had van zijn juf gehoord dat er een flink ontbijt zou moeten komen, met een gekookt ei enzo.
Mijn man moest vanochtend om 5 uur richting zijn werk en dus moesten dochter van 11 en zoon het samen doen. Dochter weet dat ik het echt helemaal niet belangrijk vind, maar omdat kleuterzoon natuurlijk wel iets had gemaakt op school wilde ze ook ineens iets speciaals doen.
Nou, het was dus een hoop geruzie op de veel te vroege ochtend. En ik denk dat toen ook de toon is gezet voor de rest van de dag, want ze zijn ontzettend ongezellig. Gelukkig gaan ze morgen weer naar school

Katniss
11-05-2014 om 11:36
16 en 18
Ik vind het wel triest dat een 18- en 16-jarige niet samen iets kunnen regelen, dat zou je toch op die leeftijd wel mogen verwachten.
Het is dan ook wel zo'n beetje het enige wat mijn dochters (bijna 15 en 9) samen kunnen, want voor het overige hebben ze weinig met elkaar. Ik had dus vanmorgen een ontbijtje op bed, mijn gebruikelijke crackers en een glaasje sap. Cadeaus waren zelfgeknutseld en dat vind ik ook wel prima. Enige aandachtspuntje voor vorig jaar was het tijdstip, ze kwamen pas om 10.45 uur, dus ik had inmiddels wel flinke trek

Ginny Twijfelvuur
11-05-2014 om 11:57
Ach wat nou commercie
Mijn moeder krijgt ieder jaar een mooi bosje bloemen van me. Ze zegt altijd: dat hoeft toch niet, maar stiekem vindt ze het zelf toch wel leuk. Zo sta ik er zelf ook in.
En voor de dochters van Jan: het is ook een leerproces. En jouw oudste dochter is niet verantwoordelijk voor je jongste, ze is oud en wijs genoeg om zelf de wekker te zetten. En ach die zwarte broodjes, het gaat om het idee. Ze hebben allebei moeite gedaan. Prima toch.
En het is moederdag. Dus jij moet natuurlijk je eigen ontbijt maken.

Jasam
11-05-2014 om 11:57
Het gaat toch om het gebaar...
Wat maakt het uit of de broodjes zwart zijn, of de koffie koud en te slap, of dat je i.p.v. je gebruikelijke koffie een bak thee aangeboden krijgt, het zelfgemaakte cadeautje echt zelfgemaakt is....
en Jan, het is moederdag, so what, als er voor vader dan geen ontbijtje gemaakt is!
Het gaat om het gebaar!

albana
11-05-2014 om 12:05
misschien te onzelfstandige kinderen?
Nou als je als ze 15 en 17 zijn de behoefte nog 'voelt' om zoiets eenvoudigs als een ontbijtje maken te regiseren, dan denk ik dat er ergens op weg naar 'zelfstandigheid' een afslag of 10 is gemist.
Dus misschien moeten jullie jezelf s afvragen wáár dat mis is gegaan en het alsnog oppakken?
Het gaat niet om die moederdag............het gaat erom dat ze uit zichzelf 'iets' aardigs, leuks,liefs doen. En dat kan wat mij betreft van alles zijn.
Hier heeft 16 jarige alleen ontbijt gemaakt (nee niks aangebrand en alles precies zoals ik het graag heb). En een kado gebracht.
De andere ligt nog in bed want die heeft gewerkt tot 6.00 uur vanmorgen........Maar als ze het samen hadden gedaan was het ook prima gegaan. Het had ook een feestelijk gedekte tafel kunnen zijn of een versierde woonkamer. Ik vind juist de afwisseling die ze erin stoppen erg leuk. Het is zo altijd een verassing.
groeten albana

Lou
11-05-2014 om 13:06
Ook grappig
Ik vind het ook wel komisch eigenlijk, net als Hombre. Hier geen ruzie, want één kind en twee slapende ouders. Maar ik was het zelf vergeten dus was het alsnog een verrassing dat dochter (13) mij wakker maakte met een ontbijtje. Met de woorden: "Nu is het klaar hoor, ik weet niet precies hoe je koffie moet zetten." Heerlijk toch.
Ik hoop wel dat de vrouw van Jan er niet verdrietig om is natuurlijk!
Verder vind ik dat Jan er niet zo mee moet zitten. Je hoeft niets te regisseren. En over die opmerking over vaderdag: dat is dus ook niet aan jou, jij besluit niet of je dit jaar aan vaderdag doet of niet. De kinderen doen dan iets voor jou. Of niet. Je merkt het wel. Relax.

Leen13
11-05-2014 om 13:06
Attent
Attent hoor van vader om dat even aan te sturen bij de kinderen. Jammer dat ze er geen gebruik van hebben gemaakt. Ik zou het voortaan ook aan ze overlaten. Dan maar niet. Maak zelf een lekker ontbijtje op bed.

Astrid
11-05-2014 om 13:09
inleven albana
ze zijn niet allemaal klaar om de wereld ingeschopt te worden op die leeftijd of zelfs zonder ruzie een ontbijtje te maken en nee, ze vergeten nog heel wat soms en dan verbranden broodjes en nogmaals nee, soms liggen kinderen elkaar niet en hoeft er maar iets te gebeuren om elkaar verbaal aan te vallen. Dus de misser naar zelfstandigheid gemist? Kommmmmm hey, het zijn verbrandde broodjes, gaat bij jou alles altijd goed?
Jan...zuchten en met vaderdag een nieuwe kans joh, en anders verwen jij je vrouw vandaag, ze is tenslotte de moeder van jouw kinderen, wat mij betreft gaat het om een waardering van de moederrol en dan kan iedereen dus iets liefs doen voor een moeder.

koffiekwast
11-05-2014 om 13:20
knuffel
Het kadootjes en ontbijt gedoe was hier meer iets van de lagere school, dus ligt al even achter ons.
Dochter kwam vanochtend uitgebreid een knuffel geven, gastdochter ligt nog te slapen nadat ze gisteren laat van Rome schoolreis terugkwam... die zal de klok wel rondslapen.
Maar mislukte moederdag....welnee. Vanavond gezellig eten en bijkletsen met 2 stralende, blije meiden is meer dan genoeg moederdag wat mij betreft.
ik zou er niet zo'n issue van maken, t is maar een dag in het jaar. Als het verder goed met ze gaat en ze, binnen hun puberzijn, op gezonde manier groot groeien zou ik gewoon blij zijn.

Kaaskopje
11-05-2014 om 13:31
Hombre
Vindt je vrouw dat ook? Niet zo belangrijk?
Ik vraag dat omdat bij ons thuis de meningen nogal verdeeld waren en soms nog zijn over vader/moederdag. Ik hecht er vanuit mijn jeugd nogal aan om dit soort dagen te vieren. Niet groot, niet met dure cadeaus (geen auto's dus, zoals ik net op Facebook bij een vriendin zag...), maar wel iets kleins en ook de aandacht. Zowel van mijn man als mijn kinderen. Gewoon 'fijne moederdag' daar zou ik al blij van worden. Ik denk dat dit, feestelijke dagen dus, ook echt het enige is, wat ik vanuit mijn opvoeding graag had willen voortzetten zoals ik het gewend was. Mijn moeder belde mijn oma bijvoorbeeld altijd, om haar even te laten weten dat ze aan haar dacht. Verder belden ze weinig met elkaar. Mijn vader gaf mijn moeder tuinplantjes en wij gaven ook iets. Ieder jaar hetzelfde patroon, dat wel. Dus er werd ook wel eens wat lacherig gedaan over de tuinplantjes, maar mijn moeder was er elk jaar weer echt blij mee.
Ik denk dat het aandeel van mijn man in dit onderwerp de oorzaak is dat het mij maar niet gelukt is om dezelfde sfeer te krijgen zoals ik vanuit huis gewend was. Híj hecht minder waarde aan de toeters en bellen van feestelijkheden en heeft de kinderen ook nooit aangezwengeld met 'dat is leuk voor je moeder', zoals ik omgekeerd wel vaak heb gedaan en doe. Kerst en pasen zijn wel uitzonderingen hierop.
En hoe kinderachtig het misschien ook mag overkomen, op dagen als vandaag voel ik me toch teleurgesteld omdat mijn dochters niet uit zichzelf aanvoelen dat een dag als vandaag voor mij wel iets specialer is.
Ik krijg van mijn man sinds twee jaar wel een bloemetje, omdat hij eindelijk heeft begrepen dat ik niet zijn moeder hoef te zijn om wel een blijk van waardering te kunnen geven. Voor het feit dat ik de moeder van zijn kinderen ben.

Kaaskopje
11-05-2014 om 13:36
Oh ja
Ik kreeg wel iets voor moederdag van de kinderen hoor, maar het gevoel van 'verplichte kost' hing er wel omheen. Ik heb daarom in een eerder jaar gezegd dat ik liever niets krijg, dan het gevoel te krijgen dat het eigenlijk met tegenzin gepaard ging.
Vorig jaar hebben ze het, eerlijk is eerlijk, leuk opgepakt door ons later in het jaar sámen een vader/moederdag cadeau te geven. En natuurlijk waardeer ik dat héél erg)

Monique D*
11-05-2014 om 13:40
Commercie en "verplichte kost"
Ik was gisteren zelf helemaal vergeten dat het de volgende dag moederdag was, maar mijn dochter herinnerde mij hieraan. Voor mij hoeft dat niet, het is toch elke dag moederdag? Iemand zei dat ze haar verjaardag als moederdag ziet en daar ben ik het helemaal mee eens.
Dochter heeft al een cadeautje gekocht wat helemaal niet hoefde (zij vond het wel belangrijk) en komt zo naar binnen.

Monique D*
11-05-2014 om 13:45
Reactie op Jan.
Ik ben benieuwd wat moeder de vrouw hiervan vond... en wat maakt het uit dat de jongste zich heeft verslapen? En dat jij niets krijgt: per slot van rekening is het moederdag.
Zwarte broodjes of zwarte koffie? Het komt uit goede handen.
Laat die kinderen toch hun ding doen.
Dochter kwam binnen met een boeket witte rozen en een doosje chocolaatjes! Leuk maar dat het op deze dag moet? Bovendien krijg ik van haar al elke dag liefde.

Astrid
11-05-2014 om 14:48
mwoah
Dat je elke dag liefde krijgt van kinderen vind ik (als in: ik) geen reden om een extra waardering niet te hoeven tonen. Het gaat om een extra waardering, niet of je nooit liefde zou krijgen.
Iemand eens in het zonnetje zetten is heel zo erg niet toch.
Mijn verjaardag is geen moederdag, evenmin een kinderverjaardag dan speciaal kinderdag zou zijn. Een verjaardag is een verjaardag en heeft niet zoveel met je rol in het leven te maken als wel met het vieren van je geboortedag, je bent weer een jaartje ouder, gaat vanzelf en overkomt iedereen.
En natuuuuurlijk mag een kadootje verder óók op elke andere dag wat mij betreft; leuk juist!
In Japan is er overigens wel meisjesdag en kinderdag(voorheen jongensdag).
Hier thuis hebben we valentijnsdag als kinderdag ingesteld lang geleden. Ze mogen kiezen wat we eten en krijgen een kleinigheidje. Iedereen tevreden

Tonny
11-05-2014 om 14:50
16 en 18 toch.
Dan mag je iets beters verwachten dan zwarte broodjes - of maken ze normaal ook nooit iets te eten klaar?
Waarom is moederdag een traditie die met veel moeite levend moet worden gehouden terwijl degenen die het zouden moeten doen ( de kinderen) er kennelijk niks mee hebben? Laat maar zitten dan hoor! Of graag, of niet. Maar goed, moeder vindt het belangrijk, dus vooruit met de geit.
Ik snap best dat pubers niks hebben me vroeg opstaan en een ontbijtje maken. Dus wil je iets beters dan deze teleurstellende ervaring: volgend jaar brunch.
Wij doen niks aan moederdag want ik ben een oaar dagen voor dit heuglijke moment jarig. Dus dan is het cadeaugeld vanouds op.
Tonny
(Krijgt bijna dagelijks ontbijt op bed van echtgenoot . En ik ben niet eens zijn moeder, hahaha)

Dalarna
11-05-2014 om 15:29
Grappig
Grappig dat zoveel mensen zwarte broodjes prima vinden omdat het om het gebaar gaat? Mijn kinderen doen echt niet veel in huis maar een ontbijt maken lukt ze echt wel zonder zwarte broodjes, met een heerlijk gebakken omeletje, verse sinaasappelsap etc.
Commercieel maak je er zelf van. Ik hoef geen gekocht kadootje, wil wel ontbijt (niet op bed) en oudste heeft gisteren ook een heerlijke cake gebakken. Dit was het laatste jaar dat ik iets via school ontving en zo'n cake en ontbijt vind ik een prima moederdag.

Kaaskopje
11-05-2014 om 15:46
Gebaar
Toch werkt dat zo Dalarna. Liever een zwartgeblakerd gebaar dan geen gebaar. Een ongelukje zit in een klein hoekje en als je niet wekelijks broodjes bakt is het ook best even opletten. Ik vraag bij álles wat uit de oven komt (niet de magnetron dus) hulp, omdat ik dat een ingewikkeld gedoe vind in onze combi-magnetron. Temperatuur goed zetten, baktijd goed instellen. Digitaal... Had ik nooit moeten doen.
Wel héél knap dat jouw zoons een foutloos ontbijtje klaar kunnen maken. Die gave hebben ze vast van jou)

Leen13
11-05-2014 om 15:54
Moederdag hoort dat bij de opvoeding?
Deze heb ik laten schieten. De juf op de basisschool zorgde nog weleens voor een leuke verrassing en een soort van ontbijt door de kinderen. Dat is alweer jaren geleden.
Zoon even herinnerd aan moederdag kwam met dat niet te herhalen liedje op de proppen van Justin Timberlake.
Zoon wil wel even koffie voor mij maken met koekjes.
De waardering die hij mij door het jaar heen geeft als zijn moeder daar geniet ik ook echt wel van.
Stiekum toch wel jammer van dat gemistte ontbijtje.

amk
11-05-2014 om 16:01
op school?
niet alle scholen hoor. Hier op school doen ze het niet wegens alle overleden, gescheiden, hertrouwde en andere ingewikkelde gezinssituaties.
Ik ben al blij als ze thuis is die dag. Moederdag is iets voor lagere schoolkinderen. Van de ouderen verwacht ik dat ze gewoon uit zichzelf zo af en toe hun waardering laten blijken.

Dendy Pearson
11-05-2014 om 16:16
idd
Ik vind het leuk dat onze kleuter iets heeft gemaakt op school. En het versje wat hij er zo mooi bij kon opzeggen zorgt bij mij voor natte ogen.
Dochter is al een stuk ouder en die laat op andere dagen ook merken dat ze me lief vind. Een koppie thee als ik thuis kom van het hond uitlaten in de regen ofzo. En dat vind ik fijn!
Ik vind het ook een nare dag voor al die moeders die een kind hebben verloren of voor diegenen die nooit moeder zullen worden. Of voor de kinderen die geen moeder meer hebben.
Dus eigenlijk mag het van mij wel afgeschaft worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.