Jan Mulder
11-05-2014 om 10:07
Moederdag verknald
Wij hebben een normaal gezin met twee dochters van 16 en 18. In het verleden bemoeide ik me als vader veel met moederdag: kadootjes kopen, dames uit bed trommelen, oven aan voor broodjes en ontbijt op bed brengen. De dochters deden het, maar ik had de regie. Vorig jaar hebben ze het al samen gedaan. Dit jaar heb ik het wat meer van afstand gevolgd. Ik ben met de jongste mee geweest voor een kadootje en vanochtend zouden ze het zelf organiseren. Daarbij is de oudste volledig haar eigen gang gegaan. Ze heeft thee en broodjes gemaakt (die helaas zwart uit de oven zijn gekomen) en dit bij mijn vrouw op bed gebracht. Voor mij was er niets. De jongste dochter werd wakker gemaakt toen de oudste het ontbijt op bed bracht. Ruzie natuurlijk en uiteindelijk werd het kadootje met een verontwaardigd zwijgen beneden op tafel gedumpt.
Ik heb de dochters erop aangesproken dat ze dit niet goed geregeld hebben, maar de oudste zegt dat ze alles gedaan heeft zoals de jongste wou omdat die gezegd had niet vroeg uit bed te willen. Zucht, ik denk dat we vaderdag dit jaar maar over slaan.

Katniss
11-05-2014 om 16:20
Wassen neus
Dat ontbijtje op bed vind ik wel heel leuk, en krijg ik op mijn verjaardag ook, maar voor de rest is de dag niet zo heel anders. Ik heb nog steeds moeten meehelpen met het opruimen van de kamer van jongste, en de boodschappen die ik ben vergeten moet ik ook zelf halen (koffie, dus dat kan dan niet wachten tot morgen). Vanavond eten we van MccDonalds, laatste zondag van de vakantie, dus dat komt mooi uit.

Kaaskopje
11-05-2014 om 16:23
School
Op een school hier in de buurt werd ook niet aan vader en moederdag gedaan. Daar deden ze aan Ouderdag. Lekker neutraal. Ik vond dat wel een goed idee.

FayW
11-05-2014 om 16:28
Tjonge jonge Dalarna
Daar knapt Jan echt van op zeg, zo'n reactie. Ik hoop voor je zoons dat ze nooit een imperfect moederdagontbijt aan je geven (een ongeluk zit in een klein hoekje).

Auwereel
11-05-2014 om 17:23
Pech hebben
Zwarte broodjes hoeft helemaal niet te betekenen dat je niet in staat bent iets klaar te maken. Gisteren is bij mij de naan verbrand, het vuur onder de pan stond te hoog, een broodje dat ik in plaats daarvan roosterde werd zwart, want de broodrooster bleek stuk (timer werkt niet meer goed) en mijn dochter zou haar lievelingstoetje klaarmaken, custardvla en ja hoor, ook daar brandde de boel aan.
Je zou van minder een rothumeur krijgen en dan ligt ruzie voor de hand, dus ik denk dat dat ook bij je dochters gebeurd is. Broodjes mislukken per ongeluk en dan kan je je zusje nog niet eens de schuld geven want die ligt nog te slapen.

Katniss
11-05-2014 om 17:26
Thee (o.t.)
Hij blijft storen, die t. Misschien kan Forumbeheer het veranderen in 'verknald'?

Tijgeroog
11-05-2014 om 18:45
Katniss (ot)
Mij stoort die t niet hoor. Ik zie elke hoe de moederdag verknalt en in kleine stukjes door de lucht vliegt.

Kaaskopje
11-05-2014 om 19:26
Afschaffen
Als besloten zou worden dat heel Moederdag afgeschaft gaat worden, dan kan ik daar wel mee leven. Alleen weet ik niet of je dat moet doen omdat niet iedereen een prettige associatie met Moederdag heeft. Er zijn ook mensen die Sinterklaas niet vieren vanuit religieuze opvattingen en dan moeten hun kinderen toch in de kring zitten tijdens alle voor- en napret, of mensen die dood- en doodeenzaam zijn met kerst. Pijnlijk, dat wel, maar zo is het nu eenmaal en je kunt het niet allemaal af gaan schaffen.

Jasam
11-05-2014 om 19:41
Afschaffen gaat wat ver, maar vrije keuze respecteren
Laat iedereen vrij mee te doen of niet aan al die hypes.
Doe je eraan mee, is goed, doe je er niet aan mee, ook goed.
Belt of komt het ene kind wel, en het andere niet? Hou je van allebei toch nog hetzelfde, daar verandert toch totaal niets aan?

Hombre
11-05-2014 om 21:24
Kaaskopje
"Vindt je vrouw dat ook? Niet zo belangrijk?"
Dat zegt ze in ieder geval wel, maar uiteindelijk kunnen we niet in elkaars hoofd kijken. Ik weet dat ze het wel heel leuk had gevonden als de knullen wel samen iets op touw hadden gezet, zelfs met aangebrande broodjes. Maar goed binnenkort is ze jarig en zijn er weer nieuwe kansen.
In het algemeen is het beter om niet teveel van je kinderen (en andere mensen te verwachten). Positieve verrassingen zijn leuker dan negatieve.

Annet
11-05-2014 om 22:08
Leuk 'gedicht'
Ontbijt zat er niet in dit jaar. Jongste moest al vroeg weg om te sporten. Papa ging mee. Oudste sliep langer dan ik.
Maar toen iedereen weer thuis was kreeg ik een cadeautje en een leuk 'gedicht' van oudste. Die had ik ooit gelezen en gedeeld met oudste. (vast gelezen op OOL). Ze had de tekst in mooie letters geprint en gekleurd.
De tekst:
Mom's rules
If I cook it You eat it
If I buy it You wear it
If I wash it You put it away
If I clean it You keep it clean
If I say bed time You say good night
If I say get off the phone You hang up
If I say no You don't ask why
Because I'm the Mom!
Deze tekst is zo autoritair dat ik direct een hele vriendelijke moeder lijk. En dat met een perfecte tekst voor pubers!
Nu nog hopen dat de tekst goed geplaatst wordt, anders wordt het een brei.

Jan Mulder
11-05-2014 om 22:51
Iedereen weer blij
Veel reacties op dit topic. Veel verschillende meningen ook. Soms leg ik de lat wel eens wat te hoog en kan ik wat milder worden. Familiekwaaltje
Het kadootje (vrij dure parfum) is uiteindelijk uitgepakt en moeder was er blij mee. Ik zou vanmiddag niet mee naar mijn schoonmoeder maar heb dat voor mijn vrouw (die op zag tegen lange reis in de regen) uiteindelijk toch gedaan.
Zo was het uiteindelijk toch een leuke dag voor iedereen.
Sorry voor het 'verknalt' in plaats van 'verknald'. Ik kan het niet meer aanpassen.

albana
12-05-2014 om 08:22
broodjes en gebaar
Het gaat niet om de broodjes dat die verbranden en dat dat zo'n drama is..........het gaat qua zelfstandigheid erom dat Jan de 'behoefte' voelt om de boel te regiseren terwijl ze al zó oud zijn. Dan denk ik jeminee als ze dát nog niet eens zelf kunnen.....zoiets simpels als een ontbijtje maken.
En dat het niet altijd dikke mik is tussen broers/zussen snap ik ook wel. Met mijn broer was ik niet anders. Maar op zo'n dag losten we dat op door het gewoon alleen te doen. De volgende keer was de ander dan aan de beurt. Hoef je ook niet tegen je zin in samen te werken. En eruit komen om dat dan te brengen..........ach voor die ene keer wilden we dat dan wel. Dat zijn toch oplossingen die je qua samenwerking ook moet kunnen bedenken op die leeftijd?
Het gaat om het gebaar inderdaad. De commerciële toestand eromheen doet denk ik de meeste moeders het minste van alles.
Maar als dat ruziënd en compeet mislukt en in chaos moet komen dat gebaar, dan zou ik denk ik bedanken en ervoor zorgen dat ik het jaar erop ergens anders vertoef zodat het mijn bed voorbij kan gaan.
groeten albana

Dalarna
12-05-2014 om 09:33
Fay
"Daar knapt Jan echt van op zeg, zo'n reactie. Ik hoop voor je zoons dat ze nooit een imperfect moederdagontbijt aan je geven (een ongeluk zit in een klein hoekje)."
Ja roepen dat je zwarte broodjes gewoon fijn moet vinden en het gebaar moet waarderen, dat zal Jan helpen! Roepen jullie kinderen dat ook als je de aardappels laat aanbranden?
Nogmaals: mijn kinderen doen echt niet veel in het huishouden, veel en veel minder dan die van Albana bijvoorbeeld maar ik vind het echt het toppunt zoals het hier gaat, 18 jaar en nog niet eens in staat om een ontbijt te maken.

Puck
12-05-2014 om 10:46
pfff ik heb er niets mee
Wij hebben niets aan moederdag gedaan en ik heb er ook helemaal niets mee. Als het van die ene dag moet komen dat je moeder in de watten legt..... Jammer dat je je dag dan verknalt noemt als het niet zo goed gelopen is, dan neem je het wel heel zwaar op. Volgend jaar beter.

Jaina
12-05-2014 om 10:58
Dat de broodjes zwart zijn geworden is één ding. Dat kan iedereen overkomen. Echter wat ik dan weer minder goed snap is dat ze als die broodjes blijkbaar wel geserveerd heeft? Ik zou het heel vreemd vinden als een 18 jarige blijkbaar niet kan denken dat de broodjes zijn aangebrand en dus niet meer lekker zijn en dat ze dus even een alternatief moet verzinnen voor die broodjes en dus iets anders moet maken. Ik mag hopen dat een 18 jarige zoveel inzicht heeft in elk geval.
Op die leeftijd vind ik overigens dat het niet alleen het gebaar is wat telt. Als je iets doet doe het dan goed of doe het helemaal niet. Ik kan me de ergernis wel voorstellen dat een 18 jarige en 16 jarige niet tot zoiets kleins zelfstandig in staat zijn. Maar dat geheel terzijde.
Ik heb zelf verder niks met moederdag en waar wij wonen is het pas over een paar weken moederdag dus dit weekend is in stilte voorbij gegaan.

Dalarna
12-05-2014 om 11:02
Jaina
Je bent een stuk duidelijker dan ik maar je zegt precies wat ik wilde zeggen. Dat een 18 jarige een foutje kan maken met brood bakken snap ik ook maar ik snap niet dat je dat als moeder gewoon moet accepteren omdat het om het gebaar telt. Dan heb ik nog liever geen ontbijt of halen ze maar wat boterhammetjes uit de vriezer.

Katniss
12-05-2014 om 11:05
Cola
Mijn kinderen zijn nu in staat om een prima ontbijt te maken, maar ik kan me nog herinneren dat ze eens met muffins en cola kwamen. Dat vonden ze écht een verwenontbijtje, maar toen waren ze ook pas 8 en 3 ofzo.

Evanlyn
12-05-2014 om 11:06
Jan
Fijn dat het allemaal weer OK is. Tja, je zit met zijn allen in een huisje, terwijl je elkaar - op de ouders na - niet hebt uitgekozen, dus af en toe botsen de verwachtingen. Gelukkig dat het allemal weer goed gekomen is.

skik
12-05-2014 om 11:37
Ach
Ik had graag zwarte broodjes gehad hoor, ik vind het gebaar inderdaad belangrijk. Het enige dat er voor mij dit jaar in zat was een gemompeld 'fijne moederdag' van de jongens vanachter de computer, daartoe aangezet door hun vader. Hoewel ze op school elk jaar een moederdagkadootje knutselen had de juf het dit jaar klaarblijkelijk niet gedaan. Oudste dochter zette een kop koffie voor me neer in de vensterbank terwijl ik stond te douchen, jongste dochter heeft helemaal niks laten horen. Ik heb altijd gezegd dat ik geen gekochte kadootjes hoef/wil, maar dat ik blij word van een kus en een knuffel, en van knutsels zolang ze op de basisschool zitten. Maar niets van dat al. Ik voelde me best een beetje zielig gisteren.
skik

caton
12-05-2014 om 12:37
commercieel (ot)
Volgens mij worden alle bijzondere dagen commercieel uitgebuit. Daar heb ik niet zoveel moeite mee. Ik ben iedere dag weer blij dat mijn kinderen geboren zijn, toch besteed ik daar maar 1 dag per jaar heel veel aandacht aan. Op hun verjaardag dus. Ook ben ik de meeste dagen heel blij met mijn partner, maar dat vieren we ook alleen maar op onze trouwdag en op de dag dat we elkaar ontmoet hebben. Ik ben erg blij met mijn moeder en dat zeg ik vaak genoeg. Maar op Moederdag zeg ik het net even iets anders, met een cadeautje er bij. Op Vaderdag geef ik mijn vader een cadeautje en mijn partner, om mijn waardering voor hem als vader uit te spreken. Dus ja, ik doe volop mee met het commerciële gedoe en geniet er van.

Kaaskopje
12-05-2014 om 12:44
zwarte broodjes
Ja, dat ze geen nieuwe broodjes heeft gebakken, dát is wel wat onhandig. Maar ja... je zal die maar niet hebben. Wat doe je dan? Ik heb bijvoorbeeld geen grote voorraad afbakbroodjes in huis. Dit weekend hadden we er welgeteld 4 in huis. Dus stél dat er geen nieuwe broodjes konden worden gebakken, dan zou ik de verbrande broodjes wel degelijk als 'goed gebaar' gezien hebben, met 'pech, dat het misgegaan is'. Wat kun je anders?
Ik vind zowel Jaina als Dalarna hier nogal streng in. Ik heb twee dochters met twee verschillende karakters. De jongste stond al op 10 jarige leeftijd in de keuken, de oudste niet. De oudste is ook wat onzekerder over het resultaat. Ik reageer altijd positief als ze iets gebakken heeft. Meestal terecht, soms om aardig te zijn. Dan hebben we het eventueel wel over wat er verkeerd gegaan kan zijn. Leren bakken en koken is niet klaar als je 18 bent. Heel streng dus om op die leeftijd te zeggen 'doe het goed of doe het niet'.
Jan heeft inmiddels verteld dat de dag toch leuk is geëindigd, dus dat is het belangrijkste.

Monique D*
12-05-2014 om 16:32
Liedje Hans Dorrestein: ze bedoelen het goed!
Reactie liedje Hans Dorrestein..gelukkig is het maar één keer in het jaar Moederdag!
Mijn nichtje van 20 heeft een gebakje gemaakt voor haar moeder dat volledig mislukt was... zij vond het vreselijk, want dat overkwam haar nooit..
Haar moeder reageerde met dat er heel veel liefde is in gestopt en dat ze dit waardeert.
Tja, dit is wel beter eetbaar dan zwarte broodjes.. per slot van rekening gaat het om het gebaar, zij heeft haar best erop gedaan.
Maar als 18-jarige zou ik wel steun van vader vragen als ik niet precies wist hoelang je broodjes in de over moet laten en hoe hoog je de over moet zetten... hopelijk heeft ze hiervan geleerd. Het gaat om het gebaar, niet alles kan perfect zijn.

Leen13
12-05-2014 om 16:43
Oh wat een leuk nummer!
Het geklungel en gedoe van de kinderen van Jan is er niets bij zoveel gaat er fout.
Zou een onhandig uitgevoerd ontbijt en mislukt of kapot cadeau een vanzelfsprekend onderdeel zijn?
Moeder wij staan hier voor uw bed
Met een versje en een beschuit
Thee, dat hebben we ook gezet
En daarom zingen wij luid
refr.: 't Is moederdag, 't is moederdag De thee die is wat slap Maar leve moeder d'r moederdag En leve 't moederschap
Straks vind u kruimels in uw bed, dan denkt u vast wel aan ons
Broertje heeft zo'n gat in z'n kop, dat was daar straks die bons
Moe, het beschuitje viel op de grond, zit nu vol stof en vol haar
't Kwam terecht op de boterkant want die is dubbel zo zwaar
refr.
Moeder, u krijgt nu ons cadeau, daarvoor hebben wij lang gespaard
't Heeft wel twintig piek gekost maar 't is haast niks meer waard
Broertje schroefde 't dopje d'r af, dat joch heeft altijd wel wat
Toen liep de dure parfum d'r uit, er zit nou zo'n vlek in de mat
refr.
Moeder, twee helften van een plaat, want hij brak, 't was een plaat van
James
Last
Trouwens, Dirk-jan had, voor 'ie 'm brak, uw naam d'r al ingekrast
Moeder, wij houden zo veel van u, u huilt nu zelfs van geluk
Wij kinderen zijn een zaligheid al maken we nog zoveel stuk

FayW
12-05-2014 om 19:04
Dalarna
Echt, ik zou geen punt maken van zwarte broodjes. Maar mijn jongste van 15 vindt dat je helemaal gelijk hebt want "dat moet je toch wel kunnen als je 18 bent". Haha, vind dit zo grappig dat ik dat even aan je kwijt moet .

Ilva
13-05-2014 om 09:58
Hier
Haha, hier ging het ook heel anders dan andere jaren. Mijn man was het weekend weg (hij kwam zondagmiddag thuis). Zoons 14 en 9 zaten in de woonkamer, jongste vraagt: mama gaan we nog eten. Waarop ik zeg: jullie moeten toch ontbijt maken, het is moederdag. Vraagt oudste of ik dan lekker broodjes heb gekocht (Ik? jij moet toch voor mij iets kopen? ). Dus hebben ze gauw iets in elkaar geflanst met fruit en een gekookt eitje. En van jongste nog een gedichtje wat hij op school had gemaakt. Dus geen uitgebreid ontbijt op bed dit jaar. Maar ach, ik vond het wel heel leuk.

Engeltje
13-05-2014 om 11:44
Toch snap ik de teleurstelling van Jan wel
Natuurlijk moet je de waardering die je hebt voor je moeder niet alleen op moederdag laten blijken. Maar die dag is toch, commercieel of niet, gedoopt tot moederdag. En als je daar als gezin al jaren wat aan doet, verwacht je van kinderen van 16 en 18 eigen initiatief.
Bij ons ging het ongeveer hetzelfde. Wij hebben als traditie ontbijt op bed (croissantjes). De kinderen zijn 11 en 14. Al de hele week hebben we ze er regelmatig op gewezen dat het zondag moederdag was, en dat wij een door hen verzorgd ontbijt op bed verwachten (idd in het kader van verwachtingsmanagement ). Maar het werd zondagochtend later en later, en geen ontbijt. Uiteindelijk ging manlief maar eens informeren. Bleken de kinderen halverwege het proces de TV aangezet te hebben en ja, toen vergaten ze het ontbijt... Manlief boos (terecht, vind ik), kinderen gaven elkaar de schuld uiteraard. Uiteindelijk werd er naar boven geroepen dat het ontbijt klaar was. Was ook niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Geen ontbijt op bed, okee, maar dan kun je op moederdag nog wel even naar boven lopen en vriendelijk, liefst met een knuffel, melden dat het ontbijt klaarstaat. Nou ja, de toon voor de dag was gezet en het is niet meer goedgekomen.
Wil ik er nog wel bij vermelden dat er de laatste weken nogal wat stubbelingen thuis zijn (pubers he...) en dat we juist op zaterdagavond nog een goed gesprek hebben gehad over wat wij graag zouden zien van de kinderen. Afspraken gemaakt over taken voor de kinderen en het ook nog gehad over moederdag. Dat we hoopten dat ze voor één keer erg hun best zouden doen om er een gezellige dag van te maken. Maar helaas... Ja, daar baalde ik dus echt wel van.

Jippox
13-05-2014 om 12:10
ach, moederdag
Wat ik veel lees is dat er bij de ouder(s) een bepaalde verwachting is, en dat het dan vaak toch tegenvalt. Kinderen voelen die verwachting (en teleurstelling) en hebben er dus ook niet veel zin meer in. Wat schiet je er dan eigenlijk mee op?
Van mij hoeft het niet, moederdag. Ik vind het prima als ze iets knutselen op school (de kleintjes) en als ze uit zichzelf behoefte hebben om iets te doen (groten) mag dat natuurlijk, maar ik verwacht niets en hoef ook niets. Ik wil in ieder geval niet dat mijn man zich ermee gaat bemoeien en de kinderen 'dwingt' iets te doen. Het komt uit henzelf of niet. Allebei goed.
De waardering voel ik wel op andere momenten. En vaak ook niet, maar dat hoort nou eenmaal bij het ouderschap
Met de jongste (5 jaar, ADHD) ging het dit jaar zo:
Zoon van 7 geeft zijn op school geknutselde werkje. Na het bewonderen ervan (waarop zoon nog zegt: ja dat gedicht is niet van mij hoor, we moesten het overschrijven van het bord) vraag ik aan dochter: "heb je ook nog iets geknutseld op school?"
Dochter: "nee"
Ik: "wat zit er dan in je tas?"
Dochter: "zit er iets in mijn tas?"
dochter gaat kijken en komt terug met knutselwerkje
Ik: "is dat voor mij?"
Dochter: "nee, hoezo?"
Ik: "wat staat er op?"
dochter leest zoetsappig moederdaggedichtje voor
Ik: "weet je nog waarom jullie dit op school hebben gemaakt?"
dochter: "zomaar, denk ik"
Ik: "niet voor je moeder?"
dochter: " voor een moeder, ja dat zal wel" (er lijkt iets te dagen...)
Ik: "maar niet voor mij?"
dochter: "nee, maar je mag het wel hebben hoor"
Zoon van 10 lag inmiddels onder de tafel van het lachen.
Ik heb een mooie moederdag gehad.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.