Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Nieuwe sport , 14 jaar?

Zoon van 14 heeft aangegeven te willen stoppen met voetballen. We zagen het al een beetje aankomen. 

Zoon zit voor de tweede keer op voetbal. Eerst bij club A, dit heeft hij een jaar of 4 gedaan. De sfeer werd daar minder leuk, toen is hij gestopt. Daarna heeft hij 1.5 jaar op volleybal gezeten, maar in die periode vielen de twee lockdowns, dus hij heeft weinig kunnen doen. Ook vond hij het minder leuk dan gedacht. Sinds een klein half jaar is hij bij club B gaan voetballen, maar hij vindt het voetballen toch niet leuk. 

Nu zitten we een beetje met: gaan we stimuleren dat hij op een andere sport gaat, of laten we dat gaan? Als we het niet stimuleren, zal hij zelf niks ondernemen. Het is bij hem ook het ergens heen moeten, daar heeft hij buiten school geen zin in.

Hij fietst 18 km per dag, dus aan lichaamsbeweging komt hij niks te kort.
Sporten is natuurlijk een sociaal iets, maar hij is iemand die dat niet mist als hij het niet doet. Hij heeft leuke vrienden op school, maar spreekt buiten school nooit af. 
Zelf ben ik rond die leeftijd ook gestopt met sporten in groepsverband en mijn man ook. Hoort ook bij de leeftijd misschien?

In hoeverre stimuleren andere ouders het sporten en tot welke leeftijd?


Het zou bij wettekst verboden moeten worden om +12-jarigen nog te pushen tot een hobby of een sport.

Met andere woorden: Laat dat kind zelf beslissen.
En als hij nergens mee komt ... dan is het ook zo.

Oh, ik stimuleer sporten bij mijn puber zeker wel.

Is gezond, ze gaat dan met andere kinderen om dan haar klasgenoten en het is een fijne afleiding. Gewoon even lekker een paar uur verstand op 0.

Ze heeft sport zelf gekozen, daar heb ik me niet mee bemoeid. Hier in de gemeente is een sportpas voor de jeugd, dan kunnen ze gratis allerlei sporten uitproberen. Was heel handig.

Moet het sport zijn? Andere hobby ook goed?

Ik zou iets van een sport of hobby wel stimuleren, maar zeker niet gaan pushen. 
Je schrijft dat hij moeit heeft met 'ergens heen moeten'. Bij een teamsport is dat wel de verwachting. Anderen hebben jou nodig/rekenen op jou. Doe je een individuele sport, dan hebben anderen er geen last van als jij er niet bent. Een sportschoolabonnement is ook een optie. Maar dan moet hij wel gaan. Bij een vast trainingsmoment heb je een stok achter de deur en de verwachting van anderen dat je er bent, begeleiding, contact met leeftijdsgenoten etc. Dat heb je in een sportschool niet. Maar wel de vrijheid om te gaan wanneer en hoe lang je zelf wil.

In oktober stoppen met voetbal vind ik onbegrijpelijk. Je geeft commitment voor één seizoen, niet voor enkele weken. Ik zou je zoon dus stimuleren door te gaan tot het einde van het seizoen. 

Ik zou sport zeker wel stimuleren als ze zelf weinig motivatie hadden (maar dat hebben ze genoeg). Het is gezond, gezellig, en de zelfdiscipline en structuur zijn erg nuttig.

Als hij geen zin heeft in een andere sport dan zou ik het zo laten. Niet iedereen vind sporten leuk en ziet sport als ontspanning. Hij heeft het in ieder geval geprobeerd.

kijk eens naar een semi individuele sport als badminton of tennis. Dingen die je ook heel makkelijk op recreatief niveau kunt doen zonder de verplichting naar een team om elke week competitie te spelen. 
Er zijn diverse verenigingen die naast het gewone lidmaatschap een strippenkaart aanbieden. Maar het zijn beide technische sporten dus wat lessen in het begin zijn wel nodig en zeker bij de jeugd vrij standaard. Competitie of toernooien gaan op leeftijd maar ook op speelsterkte zodat je ook leuke partijtjes kunt spelen. 

Het is een beetje afhankelijk of het bij jullie in de buurt wordt aangeboden, maar iets als free running, dans (hiphop streetdance etc) of juist scouting, met 14 ben je dan oud genoeg om echt uitdagingen aan te gaan.

Ik zou wel het een en ander voorstellen en stimuleren, afhankelijk van het kind. Sommigen blijven anders iets te makkelijk in hun comfort zone zitten. Pushen is echter uit den boze.

Ik zou hem zeker stimuleren om op een andere sport te gaan, maar dat hoeft natuurlijk geen teamsport te zijn. Er zijn genoeg leuke semi-individuele sporten. Teamsport vind ik zelf verschrikkelijk en gelukkig hoefde ik dit alleen met gym te doen. Dan was het nog wel gezellig omdat je dan niet de verplichting had van wedstrijden.


Aangezien hij elke dag al fietst én ook gewoon gym heeft, krijgt hij genoeg beweging. Maar wat lijkt hem leuk? Ik weet dat best wel wat jeugd ook gewoon naar de sportschool gaat. Of misschien hardlopen?

 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

12-10-2021 om 09:11

Mijn dochter hoeft niet gestimuleerd te worden om te sporten,  dat wil ze zelf graag. Verleden jaar is ze op een andere sport over gestapt(Ze is nu 15). Ze houdt niet van sporten in groepsverband als in voetbal of volleybal.  Maar houdt van individuele sporten,  waarbij je de mogelijkheid hebt om zelf je prestaties te verbeteren en je niet afhankelijk bent van een groep. Misschien is dat iets voor je zoon?

Ik zou het in zekere mate stimuleren,  maar weet ook dat pubers zich niet zomaar laten stimuleren.  Dus zegt hij nee, dan houdt het op en zou ik het zo laten. 

Ik zou wel stimuleren iets anders te gaan doen. 
Ik vind sport wel belangrijk, je legt daarmee toch een basis voor een gezond leven. Dat fietsen naar school houdt namelijk ook weer eens op. 
Echter heb ik een ex die nogal moeilijk doet bij teamsporten (want dan heb je verplichtingen als ouders) waardoor mijn kinderen nogal beperkt zijn in hun mogelijkheden en zit een van mijn dochters nu op vooropleiding theater. Ze houdt wel van sporten en bewegen en ze gaat dus ook veel skeeleren. Voor nu prima want ze fietst ook dagelijks 20km. 

SuzyQFive schreef op 12-10-2021 om 09:16:


Echter heb ik een ex die nogal moeilijk doet bij teamsporten (want dan heb je verplichtingen als ouders) 

Die heb je ook bij de individuele sporten toch? Verenigingen draaien op vrijwilligers, ik ben nog geen vereniging tegen gekomen waar je geen bardienst moet draaien. Een keer een wedstrijd fluiten/tellen/lijnen of coachen.

Ysenda schreef op 12-10-2021 om 09:33:

[..]

Die heb je ook bij de individuele sporten toch? Verenigingen draaien op vrijwilligers, ik ben nog geen vereniging tegen gekomen waar je geen bardienst moet draaien. Een keer een wedstrijd fluiten/tellen/lijnen of coachen.

Je moet niks. Ja, verenigingen draaien op vrijwilligers maar echt lang niet elke ouder is actief. Sommigen doen veel, anderen betalen contributie, zorgen dat hun kind op de training komt en dat is het. 
Bij mijn atletiekvereniging is geen kantine, dus daar hoeven we ook niemand neer te zetten. Trainingen worden niet door random ouders gegeven, alleen als er een wedstrijd is moet er wat verder gereden worden, onderling af te stemmen.
Bij de turnclub van mijn dochter is de kantine van de sporthal in handen van een commerciële partij, want er is nog meer bij. Ouders kunnen wel in het bestuur of een commissie gaan of organisatorisch helpen bij een wedstrijd, maar dat is zeker niet verplicht. Ik zou ook niet blij zijn met een verplichting, omdat het de hobby van mijn kind is en niet mijn hobby. Als je als club dergelijke dingen van ouders gaat verwachten, stoot je ook kinderen af die de sport wellicht erg leuk vinden en er goed in zijn.

Mijn zoon is rond die leeftijd begonnen met roeien. Bij zijn club begonnen de meeste rond die leeftijd en je kunt de sport op verschillende niveaus beoefenen.
Verder volgde hij ook jeugd fitness lessen bij een sportschool.
Het was wel zijn eigen idee om dit te doen. Je kunt als ouder wel ideeën aandragen en sporten voorstellen maar ik zou niet dwingen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.