Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
mial

mial

30-12-2014 om 10:47

Onze dochter (14) doet haar eigen zin en loopt weg

Bedankt voor de reacties op mijn verhaal. En voor CreaBea dat klinkt als een dieptepunt. 

En het gaat nog gekker worden, we hebben bemoeizorg ingeschakeld. Ze gaan overleggen of we er voor in aanmerking komen......zo niet dan nog 1 optie: me het ziekenhuis in laten slaan door haar. Kan de politie haar meenemen en vraag ik contactverbod etc aan.

Inderdaad; de beste stuurlui staan aan Wal; Ik heb geen raad vind alleen sommige  reactie`s tenenkrommend. 
Vind een Kind opvoeden ook nog steeds (ook al zijn de mijne  nu „volwassen“) een van de moeilijkste dingen in mijn leven. Een Kind krijgen is makkelijk….
Wens alle die het niet makkelijk hebben met hun Kind heel veel sterkte.
Bea en toetie

CreaBea schreef op 15-08-2026 om 09:19:

[..]

Momenteel is het heel heftig en ik zit 'verslagen' de hele dag aan tafel. Wat over het www te surfen (m'n laptop was 'opeens kapot', dus even een nieuwe moeten kopen en installeren). Ik heb nergens zin in, zou het liefst in bed liggen met deken over m'n hoofd. Slapen lukt niet, wakker blijven ook niet. M'n gedachten draaien in kringetjes en ik ben moe moe moe. Ik ben halverwege een zin m'n woorden kwijt, lijk soms half in een droom te zitten overdag. Nee, het gaat hier niet goed, niet met mij, niet met de situatie

Wat is nu zo heel heftig, wat gebeurt er dan?

Ik beschouw zelf inmiddels zo'n periode van 'tot niets komen, ronddwalen', als een vruchtbare periode, waarin mijn hersenen niet afgebeuld worden met nadenken, maar ergens in het onbewuste toch veel informatie wordt verwerkt, wat uiteindelijk wellicht toch weer nieuwe energie geeft of vaak ook een nieuw inzicht. Ik doe dan vooral hersenloze activiteiten, spelletjes op de computer, tv-kijken zonder te weten wat ik zie etc. 

Ik wens jullie veel sterkte. Het is heel lastig als je het gedrag van je kinderen niet meer begrijpt en als zij niet zien wat je voor hen doet, ik maak dat zelf ook mee

CreaBea schreef op 1 5-08-2026 om 09:19:

[..]

Momenteel is het heel heftig en ik zit 'verslagen' de hele dag aan tafel. Wat over het www te surfen (m'n laptop was 'opeens kapot', dus even een nieuwe moeten kopen en installeren). Ik heb nergens zin in, zou het liefst in bed liggen met deken over m'n hoofd. Slapen lukt niet, wakker blijven ook niet. M'n gedachten draaien in kringetjes en ik ben moe moe moe. Ik ben halverwege een zin m'n woorden kwijt, lijk soms half in een droom te zitten overdag. Nee, het gaat hier niet goed, niet met mij, niet met de situatie

Een hele dikke knuffel voor jou want ik vind het helaas herkenbaar. Vooral je gedachten die blijven draaien in kringetjes want dat doe ik ook. Maar jouw situatie lijkt me nog een stuk heftiger op dit moment en je bent al jaren zo aan het sukkelen dus dat zal ook loodzwaar voor jullie zijn...

Overige dames ook bedankt voor jullie toelichtingen, wat zijn jullie allemaal sterk! 💪🏻

CreaBea schreef op 15-08-2026 om 09:45:

En het gaat nog gekker worden, we hebben bemoeizorg ingeschakeld. Ze gaan overleggen of we er voor in aanmerking komen......zo niet dan nog 1 optie: me het ziekenhuis in laten slaan door haar. Kan de politie haar meenemen en vraag ik contactverbod etc aan.

Och lieve CreaBea wat heftig...

Bemoeizorg heb ik nog nooit van gehoord maar ik hoop dat het jullie nog wat kan brengen. ❤️

Dikke knuffel CreaBea. Dat 'advies' is helaas herkenbaar voor mij. 

CreaBea schreef op 15-08-2026 om 09:45:

Waarom is het geen optie haar op straat te zetten? Ik ken helaas een situatie waarbij dat speelde. Ouders konden het echt niet meer aan. En wilden fysiek geweld voorkomen. Toen was er voor hulpverlening wel aanleiding om in te grijpen. Ze hebben de sloten veranderd, camera's opgehangen en hulpverlening was ingelicht. Die hadden het liever niet. Kind is verwezen naar de daklozenopvang en bemoeizorg en daar is het verder opgepakt. Er was een potig familielid in huis ten tijde van de aankondiging. 

Izza schreef op 15-08-2026 om 15:37:

[..]

Waarom is het geen optie haar op straat te zetten? Ik ken helaas een situatie waarbij dat speelde. Ouders konden het echt niet meer aan. En wilden fysiek geweld voorkomen. Toen was er voor hulpverlening wel aanleiding om in te grijpen. Ze hebben de sloten veranderd, camera's opgehangen en hulpverlening was ingelicht. Die hadden het liever niet. Kind is verwezen naar de daklozenopvang en bemoeizorg en daar is het verder opgepakt. Er was een potig familielid in huis ten tijde van de aankondiging.

Ben je niet verplicht om je kind tot 21 onderdak te geven? Volgens mij is haar dochter nog geen 21?

HR07 schreef op 15-08-2026 om 15:46:

[..]

Ben je niet verplicht om je kind tot 21 onderdak te geven? Volgens mij is haar dochter nog geen 21?

Dat was toch ook het plan. Ze moet het uitzitten en op haar 21ste gaat dochter het huis uit. Dat klinkt wat vriendelijker dan op straat zetten.

tsjor schreef op 15-08-2026 om 10:21:

[..]

Wat is nu zo heel heftig, wat gebeurt er dan?

Ik beschouw zelf inmiddels zo'n periode van 'tot niets komen, ronddwalen', als een vruchtbare periode, waarin mijn hersenen niet afgebeuld worden met nadenken, maar ergens in het onbewuste toch veel informatie wordt verwerkt, wat uiteindelijk wellicht toch weer nieuwe energie geeft of vaak ook een nieuw inzicht. Ik doe dan vooral hersenloze activiteiten, spelletjes op de computer, tv-kijken zonder te weten wat ik zie etc.

teveel spullen verdwijnen of zijn opeens stuk. Router, laptop, nagelschaartjes, kraan, sloten en handgrepen,.....en daarbij dreigen met geweld.

CreaBea schreef op 17-08-2026 om 10:07:

[..]

teveel spullen verdwijnen of zijn opeens stuk. Router, laptop, nagelschaartjes, kraan, sloten en handgrepen,.....en daarbij dreigen met geweld.

Dan zal ik toch voor een slot gaan voor je slaapkamer waar je alle waardevolle spullen neerzit. Want je kind is zo te horen niet te vertrouwen. En dan kan je lullen als brugman maar dat heeft volgens mij ook geen effect.

HR07 schreef op 15-08-2026 om 15:46:

[..]

klopt, nog 2 jaar te gaan en dan nog is het niet makkelijk om het voor elkaar te krijgen. Ze blijft ingeschreven staan op ons adres, je kunt niet zomaar iemand uitschrijven. Dus zelf verhuizen en haar achterlaten is de enige optie

FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 10:09:

[..]

Dan zal ik toch voor een slot gaan voor je slaapkamer waar je alle waardevolle spullen neerzit. Want je kind is zo te horen niet te vertrouwen. En dan kan je lullen als brugman maar dat heeft volgens mij ook geen effect.

Diverse kamers en kasten zitten op slot ja. Maar sloten kun je openbreken (met de bijbehorende schade)

CreaBea schreef op 17-08-2026 om 10:10:

[..]

klopt, nog 2 jaar te gaan en dan nog is het niet makkelijk om het voor elkaar te krijgen. Ze blijft ingeschreven staan op ons adres, je kunt niet zomaar iemand uitschrijven. Dus zelf verhuizen en haar achterlaten is de enige optie

Dat lijkt me niet juist. Als een kind feitelijk het huis uit is dan kan je zo nodig bij de gemeente een adresonderzoek verzoeken als het kind zich weigert uit te schrijven. 

CreaBea schreef op 17-08-2026 om 10:07:

[..]

Wat je nu beschrijft klinkt veel ernstiger als wat je eerder beschreef. Toen leek het alsof ze vooral op haar eigen kamer in haar eigen wereldje wilde blijven. Is het aan het escaleren? Heb je enig idee waardoor? Verslaving, boosheid, stemmen? 

tsjor schreef op 17-08-2026 om 13:28:

[..]

Wat je nu beschrijft klinkt veel ernstiger als wat je eerder beschreef. Toen leek het alsof ze vooral op haar eigen kamer in haar eigen wereldje wilde blijven. Is het aan het escaleren? Heb je enig idee waardoor? Verslaving, boosheid, stemmen?

Heb je een man in huis CreaBea die jullie fysiek kan beschermen tegen haar of ben jezelf potig genoeg?

Nee, dat is niet de weg naar een oplossing. Als er een voelbare dreiging met geweld is zou ik van elk incident aangifte doen bij politie, huisarts, ggz, crisisdienst etc. De incidenten niet bagatelliseren, maar uitvergroten. 

tsjor schreef op 17-08-2026 om 14:06:

Nee, dat is niet de weg naar een oplossing. Als er een voelbare dreiging met geweld is zou ik van elk incident aangifte doen bij politie, huisarts, ggz, crisisdienst etc. De incidenten niet bagatelliseren, maar uitvergroten.

Als de dochter van CreaBea sloten van deuren rukt is het wel handig als er iemand is die haar in de houdgreep kan nemen.

tsjor schreef op 17-08-2026 om 13:28:

[..]

het escaleert ja. Waarom: geen idee. Volgens haar zeggen is er niets aan de hand 

FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 13:41:

[..]

Heb je een man in huis CreaBea die jullie fysiek kan beschermen tegen haar of ben jezelf potig genoeg?

Nee en nee  

tsjor schreef op 17-08-2026 om 14:06:

Daar ben ik mee bezig ja, dossiervorming. En altijd met de slechtse dag voor ogen ahw

CreaBea schreef op 17-08-2026 om 15:12:

[..]

Nee en nee

Ook geen zoon of oudere zus die je tegen haar kan beschermen? Als je bang voor haar bent zou ik de politie bellen en haar laten arresteren. 

FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 15:22:

[..]

Ook geen zoon of oudere zus die je tegen haar kan beschermen? Als je bang voor haar bent zou ik de politie bellen en haar laten arresteren.

Helaas, de politie arresteert alleen bij lichamelijk geweld. Niet als je daar bang voor bent, pas als het daadwerkelijk plaatsvindt dus

CreaBea schreef op 17-08-2026 om 16:51:

[..]

Helaas, de politie arresteert alleen bij lichamelijk geweld. Niet als je daar bang voor bent, pas als het daadwerkelijk plaatsvindt dus

Er moet toch wel iets zijn? Weet je zeker dat ze niet stiekem verslaafd is aan iets en dat dit ontwenningsverschijnselen zijn. 

FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 17:01:

[..]

Er moet toch wel iets zijn? Weet je zeker dat ze niet stiekem verslaafd is aan iets en dat dit ontwenningsverschijnselen zijn.

Ze gaat amper of niet het huis uit en ik ben ook bijna altijd thuis. Ze zit niet op social media, heeft geen smartphone/tablet/laptop tot haar beschikking dus geen online contacten, gamen of gokken oid.

CreaBea schreef op 17-08-2026 om 16:51:

[..]

Ook geen psychose, dus dat ze stemmen hoort of zoiets?

Helaas, de politie arresteert alleen bij lichamelijk geweld. Niet als je
daar bang voor bent, pas als het daadwerkelijk plaatsvindt dus

De politie is één mogelijkheid, ze gaan niet meteen ingrijpen op basis van een melding, maar als er meerdere meldingen zijn en als het ernstiger wordt, als jij aangifte wil doen dan zou er toch wel een keer ingegrepen moeten worden. 

De andere mogelijkheid is de GGZ: je kunt een gedwongen opname krijgen als iemand een gevaar is voor zichzelf of voor de omgeving. Nu worden ook daar de grenzen steeds opgerekt voordat er ingegrepen wordt, ook daar is het belangrijk om een dossier op te bouwen. 

CreaBea schreef op 17-08-2026 om 15:13:

[..]

Daar ben ik mee bezig ja, dossiervorming. En altijd met de slechtse dag voor ogen ahw

Mert wie deel je het dossier? Politie, huisarts, GGZ? Wie is nu bezig met het mogelijk organiseren van de bemoeizorg? 

tsjor schreef op 17-08-2026 om 21:08:

[..]

Mert wie deel je het dossier? Politie, huisarts, GGZ? Wie is nu bezig met het mogelijk organiseren van de bemoeizorg?

wijzelf via het landelijke meldpunt hiervoor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.