Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Oud en nieuw - kind wil naar vriendin


Hier komt een 10 jarig vriendje logeren met Oud en Nieuw. Mijn eigen kinderen zijn helemaal 'over the moon' dat ze het met z'n allen kunnen vieren. Andersom zou ik best slikken als mijn kind met 11 jaar ergens anders Oud en Nieuw wil vieren. Maar zou het maar zien als een versnelde cursus loslaten.

Ik zou checken of die ouders het echt ok vinden en indien dat zo is zou ik het prima vinden 

Frietspeciaal schreef op 24-12-2022 om 19:50:

[..]

Ik ben zat van haar nukken de hele tijd en heb eigenlijk geen zin om haar weer haar zin te geven. Maar ik realiseer me dat dat niet perse een goede reden is. Daarbij vind ik haar echt heel jong om al niet thuis te zijn met oud en nieuw. ‘Vroeger’ mochten wij pas met 16 ofzo niet thuis zijn. Ook geen goede reden 😂

En waar ging je dan heen als je 16 was? Naar vrienden of naar de soos/cafe? Wel een verschil.

Frietspeciaal schreef op 24-12-2022 om 20:27:

ik merk dat de bevestiging hier dat het gewoon oké is als een kind niet thuis is met oud en nieuw me erg helpt. Ik doe graag wat ‘hoort’ en dat maakt me onzeker. Word ook aan gewerkt in therapie hoor, is geen onbekend item. Maar in dit geval is ook alles nieuw qua opvoeden van een puber.

Je leest de tips goed, laat haar lekker een plan maken. Loslaten is belangrijk. En haar plezier ook. Jouw rust ook.

Idee: Regel voor een volgende keer bijvoorbeeld dat zij een of twee vriendinnen mag uitnodigen/meenemen. 

Omdat je wat onzeker bent en er veel meningen zijn: ik raad je aan om boeken te gaan lezen over hoe te communiceren met kinderen en hoe je hen goed  begeleiden kan in hun ontwikkeling (en zelf relaxt blijft) zoals Puberbrein. Of pedagogiek met kids. Heel leerzaam.

Als zij bij die vriendin kan blijven slapen zou ik het goed vinden denk ik. Als ze midden in de nacht alleen naar huis gaat/moet niet. Zie het als een logeerpartijtje. 
De combinatie depressie en puberteit is zeker niet makkelijk, voor alle partijen niet. 
Ik herken het niet uit mijn eigen jeugd dat we op die leeftijd oud en nieuw al met vrienden vierden, maar ik zat op die leeftijd ook nog op de basisschool.

Zij een leuke avond en jij een beetje rust. De rest is ook onder de pannen, een avond voor jou zonder verantwoordelijkheid om de sfeer erin te houden en gezellig te zijn.
Als je het moeilijk hebt mag je best een beetje lief zijn voor jezelf en als dochter op deze manier een leuke avond heeft, zeker doen.
Ik zou wel even bellen / checken met ouders van vriendinnetje of jullie op dezelfde lijn zitten.

Laat lekker gaan! Dat hele idee van hoe het hoort is idd goed om los te laten, en misschien is dit juist wel een mooi moment om dat loslaten in de praktijk te brengen! Dochter blij en voelt zich gehoord, is ook veel waard. En dat jij een avond even wat minder 'aan' hoeft te staan is ook fijn toch? Hoef je je ook helemaal niet vervelend om te voelen hoor, het is niet altijd makkelijk om voor (puberende) kinderen te zorgen. 

Ik zou zeker willen zijn dat die ouders thuis zijn.

En niet dat ze bij één of andere oudere zus gedumpt wordt, die ouders zelf elders gaan feesten en dat ze iets hebben van "doe maar jullie zin, kinderen".

Ik zou zeker eerst willen kennismaken met het gezin van vriendinnetje. Kijken of ze er zo'n beetje dezelfde waarden en normen hebben. Ik vind haar echt heel jong om dit nu al te doen met oud en nieuw...
Hoe gaan ze om met alcohol/ vuurwerk/ slapen/ etc. 
Kun je niet zoiets afspreken als: prima, je mag daar de avond zijn  maar we halen je op om 23u om met de familie oud en nieuw te vieren?

Dochter van 12 heeft een uitnodiging van een vriendinnetje om daar Oud en Nieuw te vieren. Er komt ook nog een ander vriendinnetje en er zijn allerlei leuke activiteiten gepland. Ze wilde graag gaan en dat mag dan ook.
Ik vind het heel jammer dat ze er niet is, nu breng ik Oudejaarsdag door met andere puberdochter, met z’n tweetjes is wel karig, vooral omdat vader (al langer geleden) is overleden. 
Maar ik zou niet willen dat ze voor mij/ons thuisblijft.

Ik zou haar lekker laten gaan. Ga met de ouders van de vriendin kennismaken en verzeker je ervan dat zij het ook helemaal prima vinden en probeer het positief te bekijken. Je dochter heeft een avond die ze graag wil, en jij hebt tijd voor jezelf. Ook niet onbelangrijk bij een depressie en je moet je er echt niet schuldig over voelen want dat is nergens voor nodig (ja, ik weet makkelijker gezegd dan gedaan maar ik weet een beetje vanuit 't verleden waar ik over praat) 

Het kind is 11. Dat zal toch wel eens vaker bij een vriendinnetje gelogeerd hebben? Ik mis het hele probleem, geloof ik.

MMcGonagall schreef op 25-12-2022 om 00:56:

Het kind is 11. Dat zal toch wel eens vaker bij een vriendinnetje gelogeerd hebben? Ik mis het hele probleem, geloof ik.

Dat zegt ze in een andere post namelijk dat ze graag wil doen zoals het hoort. Waarschijnlijk heeft opvoeding daar ook mee te maken plus het feit dat ze met een depressie kampt maakt het niet makkelijk om het nuchter te overzien, wellicht.

Mijn gedachte he, ik zeg niet dat het per se zo is. 

Blijft ze daar slapen of moet ze 's nachts nog naar huis gebracht/opgehaald?

Wij hebben jaren gehad dat mijn zus bij een oom&tante logeerde met oud- en nieuw. Voor mij is het dus niet bijzonder. Ze belde wel altijd om 12.00 dan.

Als het een goede vriendin is en ook oké met de ouders, dan zou ik het goed vinden.

Ik vind dat de reacties erg makkelijk zijn. 11 is nog erg jong en ze kent dat mogelijke vriendinnetje niet eens. Straks loopt ze de hele nacht buiten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.