Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Oud en nieuw - kind wil naar vriendin


PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

25-12-2022 om 09:12

Bijtje82 schreef op 25-12-2022 om 01:12:

[..]

Dat zal wel loslopen denk ik.

Dat is de angst juist geloof ik 

Van mij zou ze gerust mogen gaan hoor. Ik zie het probleem niet.

Reficul schreef op 25-12-2022 om 06:44:

No way dat mijn kinderen de feestdagen op die leeftijd zonder ons doorbrengen. Het zou ook niet in hen opgekomen zijn om te vragen.

Hé gezellig 

Nog maar een duit in het "mag wel"-zakje. Even bellen met de ouders,  vragen hoe zij die avond/nacht zien, vertellen wat voor jou belangrijk is (bv niet buiten hangen) en als dat goed klinkt, zou het van mij mogen. Zie het als een win-win-win-situatie: zij een leuke avond, jij een rustigere avond en hopelijk kweek je wat goodwill bij je dochter door te laten zien dat ze heus wel eens iets mag, als ze maar aantoont dat ze jouw vertrouwen niet beschaamt.

LittleIbex87

LittleIbex87

25-12-2022 om 10:37

absor schreef op 25-12-2022 om 10:02:

[..]

Hé gezellig

Nee, pubers die het huishouden bestieren dat is pas gezellig. Nee zeggen mag niet meer want dan ben je negatief. 

Reficul schreef op 25-12-2022 om 10:37:

[..]

Nee, pubers die het huishouden bestieren dat is pas gezellig. Nee zeggen mag niet meer want dan ben je negatief.

Je mag altijd nee zeggen, alleen kan het bij sommige dingen handig zijn om jezelf af te vragen of de gevolgen het waard zijn. "Pick your battles" enzo

Ik heb zelf geen kinderen, maar had wel een verschrikkelijk puberende zus waar iedereen last van had. Het scheelde echt dat mijn ouders niet van alles een gevecht maakten, want dat werd het namelijk al snel als die haar zin niet kreeg. En hoewel zij uiteraard degene was die het tot een gevecht maakte, waren mijn ouders degenen die het konden voorkomen als het niet perse nodig was. Maakte het voor iedereen in het gezin een stuk leuker.

Lollypopje schreef op 25-12-2022 om 10:44:

[..]

Je mag altijd nee zeggen, alleen kan het bij sommige dingen handig zijn om jezelf af te vragen of de gevolgen het waard zijn. "Pick your battles" enzo

Ik heb zelf geen kinderen, maar had wel een verschrikkelijk puberende zus waar iedereen last van had. Het scheelde echt dat mijn ouders niet van alles een gevecht maakten, want dat werd het namelijk al snel als die haar zin niet kreeg. En hoewel zij uiteraard degene was die het tot een gevecht maakte, waren mijn ouders degenen die het konden voorkomen als het niet perse nodig was. Maakte het voor iedereen in het gezin een stuk leuker.

Helemaal mee eens . Ik heb inmiddels 3 volwassen kinderen . En kan prima loslaten en toegeven 🤪

Maar ik vind wel dat een 11 jarige best nog met familie waar misschien ook nichtjes en neefjes zijn oud en nieuw kan vieren .

Ik vind het dan ook best verrassend dat hier op het forum iedereen een 11 jarige laat gaan


Roos55 schreef op 25-12-2022 om 10:49:

[..]

Helemaal mee eens . Ik heb inmiddels 3 volwassen kinderen . En kan prima loslaten en toegeven 🤪

Maar ik vind wel dat een 11 jarige best nog met familie waar misschien ook nichtjes en neefjes zijn oud en nieuw kan vieren .

Ik vind het dan ook best verrassend dat hier op het forum iedereen een 11 jarige laat gaan


Wat ik zou doen weet ik niet, zou heel erg van het kind afhangen. Is het het type dat het uiteindelijk als ze er is het toch wel leuk vind, gaat ze de hele avond in een hoekje op haar mobiel zitten of gaat ze de sfeer bederven door continu chagrijnig te zijn? Bij die laatsten zou ik me dan afvragen hoe belangrijk het is dat ze erbij is en of het het je waard is dat ze er zo bij zit. Als je nee zegt en haar laat gaan, kun je dat zien als toegegeven aan pubergedrag, maar als je haar verplicht mee te gaan en ze daardoor ook voor anderen de avond verpest hoe fijn is dat dan? En wat weegt er zwaarder?

Nu heb ik uiteindelijk heel makkelijk praten, maar met een zus die continu een koude oorlog had met mijn ouders was ik echt blij dat mijn ouders af en toe gewoon toegaven.

en een 11 jarige kan zich niet meer een avondje gedragen ???

Roos55 schreef op 25-12-2022 om 10:49:

[..]

Helemaal mee eens . Ik heb inmiddels 3 volwassen kinderen . En kan prima loslaten en toegeven 🤪

Maar ik vind wel dat een 11 jarige best nog met familie waar misschien ook nichtjes en neefjes zijn oud en nieuw kan vieren .

Ik vind het dan ook best verrassend dat hier op het forum iedereen een 11 jarige laat gaan


Want "hoe het heurt" is natuurlijk belangrijker dan wat de betrokkenen eigenlijk willen?

Ik denk dat je het jezelf als moeder ook best een keer wat makkelijker mag maken. En dat het niet erg is als dat betekent dat je kind haar zin krijgt, want kinderen opvoeden,samenleven in een gezin, is geen gevecht om de macht.

Gezien dat de moeder momenteel depressief is en niet erg gezellig, snap ik de dochter wel - die wil wel even ergens zijn waar het gezellig is en veilig, en niet in de sores van thuis zitten. Want het is niet alsof je niks meekrijgt van wat er speelt als je 11 bent. En daar ben je dan ook echt niet tegen opgewassen.

Waarom krijgen mensen eigenlijk kinderen, als ze vinden dat die kinderen niet zo moeilijk moeten doen, vooral niet aan hun eigenbelang mogen denken en er alleen zijn om te doen wat de ouders tegen ze zeggen? Neem dan een hond.
Hoe leer je je kinderen dat ze vriendelijk en empathisch moeten zijn als je hun belangen altijd achterstelt bij wat anderen van ze verlangen?

Reficul schreef op 25-12-2022 om 10:37:

[..]

Nee, pubers die het huishouden bestieren dat is pas gezellig. Nee zeggen mag niet meer want dan ben je negatief.

Dat heeft er niets mee te maken. Ik dwing gewoon niemand tijd met mij door te brengen. Hier is het leven en laten leven 

WendelmoedM schreef op 25-12-2022 om 11:31:

[..]


Waarom krijgen mensen eigenlijk kinderen, als ze vinden dat die kinderen niet zo moeilijk moeten doen, vooral niet aan hun eigenbelang mogen denken en er alleen zijn om te doen wat de ouders tegen ze zeggen? Neem dan een hond.
Hoe leer je je kinderen dat ze vriendelijk en empathisch moeten zijn als je hun belangen altijd achterstelt bij wat anderen van ze verlangen?

En dat haal jij uit mijn tekst ?

Ik heb trouwens ook een hond en hele empathische kinderen.


Reficul schreef op 25-12-2022 om 10:37:

[..]

Nee, pubers die het huishouden bestieren dat is pas gezellig. Nee zeggen mag niet meer want dan ben je negatief.

De manier waarop jij praat op dit forum zegt al genoeg over hoe gezellig jij bent. En ja, je komt inderdaad erg negatief over. Dat is niet om wát je zegt, het is je goed recht om je kinderen thuis de feestdagen te laten vieren, maar hóe je het zegt. 

absor schreef op 25-12-2022 om 11:33:

[..]

Dat heeft er niets mee te maken. Ik dwing gewoon niemand tijd met mij door te brengen. Hier is het leven en laten leven

Eens, zo staan wij er ook in. Het is voor kind ook gewoon een gezellige periode en als ze die wil doorbrengen met mensen die voor haar belangrijk zijn dan vind ik dat tot op zekere hoogte prima. Dus bij een vriendin waar ik de ouders ook van ken, ja hoor. Iedereen valt hier op het forum over de “verplichte familiebezoekjes” met de feestdagen. Maar voor kinderen ligt dat dan ineens anders? Ik zie dat niet zo.

en dan dwing je ze jaar in jaar uit om erbij te zijn. Wees dan niet verbaasd als ze zodra ze mogen niet meer komen. Want dan hebben ze er alleen vervelende herinneringen aan.

Ik ben na mijn 16e nooit met oud en nieuw bij mijn ouders of familie geweest. Liever nog alleen op de bank dan daar. Zelfde met kerst. In de week ervoor or erna ga ik wel een uurtje langs, is wel 3 uur in de auto maar meer dan een uurtje trek ik niet meer. 
Bij mij kan er in overleg heel veel, dus naar een vriendinnetje is een goed begin maar ik heb dan wel randvoorwaarden: ik spreek vooraf met de ouders  en je blijft slapen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.