Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ouderlijk toezicht app


BrightEchidna89

BrightEchidna89

02-03-2022 om 11:35

Denice.87 schreef op 02-03-2022 om 08:28:

...

'Bedtijd' betekent in ons geval na etenstijd: we hebben de afspraak dat apparaten na die tijd niet meer gebruikt worden. We praten veel over privacy, nepnieuws, leuke kanten van het gebruik en gevaren. Maar het gaat me dus niet zozeer om wat ze doet op de iPad, maar vooral om hoe lang ze erop kan. ...

Ik veronderstel dat dit dan geldt voor alle leden van het gezin en dat er dan ook geen tv meer wordt gekeken.

Hier heeft stiefzoon (9) een tablet en zeker in het weekend is hij daar langer mee bezig dan twee uur per dag. Voor ons geen probleem omdat we zelf vaak met computer of boeken bezig zijn. Enige echte regel hier is dat de tablet niet mee naar de slaapkamer gaat en daarvoor hebben we geen app nodig. 
Hier ook geen tv's op de slaapkamers en als hij later een laptop krijgt, zal daarbij ook de regel zijn dat deze beneden blijft. 

Arme kinderen. De KGB is er niets bij.

Als je aan regels instelt die je als ouders moet handhaven (waarschuwen, herhalen, consequenties aan verbinden etc) kost dat een hoop energie. En het brengt veel negativiteit mee. Ik snap best dat TO een voorkeur heeft voor een technologische oplossing. Dat is/lijkt een stuk onpersoonlijker, onvermijdelijker. Meer als een fact of life. Ik zou dat ook doen zo lang dat mogelijk was. Er blijft altijd nog meer dan genoeg op te voeden. Pick your battles, en waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan? 
Helaas geen technologische tips TO. Dus of je er echt op deze manier aan kunt ontkomen, weet ik niet. 

Pincode veranderen?
Of geen Apple meer maar overstappen op een Android tablet?

MMcGonagall schreef op 02-03-2022 om 11:55:

Arme kinderen. De KGB is er niets bij.

MMcGonagall schreef op 02-03-2022 om 11:55:

Arme kinderen. De KGB is er niets bij.

Ik begrijp het niet zo goed. Een IPad in de kast leggen is wel oké maar een elektronisch slot erop niet? Wat is precies de gevoeligheid?

Wat ga je ver en wat zit je er strikt in. Jammer. Ik hoop dat jullie eten om 20:00 uur of later want niks na etenstijd en je bent 12 jaar is echt misdadig in 2022. Ik heb echt te doen met je dochter. Omdat het na het eten niet mag zal ze er alles aan doen om overdag zoveel mogelijk te gaan en dan krijg je dus het vreemde feit dat je er bang voor bent dat ze de tablet pakt als je boodschappen doet. Keer het eens om: verwacht van haar dat ze op doordeweekse dagen 2 uur niet op haar tablet of iphone zit en in het weekend bijv 4 uur. Als je dan perse wil leg je dat ding dan in de kast of in een kluisje van de action. 

Denk je ook aan de gewone digitale opvoeding? Wat doe je wel, wat doe je niet, waar moet je voor oppassen, wanneer moet je met iemand erover praten als je het niet meer zo goed weet? Wanneer klik je wel en niet op emailtjes? Wat doe je als je ziet dat een bekende op social media uit de bocht vliegt en bovenal hoe voorkom je dat je er aan verslaafd raakt? 

Echt ik zou het meer los laten, juist nu in groep 8 kan ze even helemaal los gaan zodat op de middelbare het nieuwtje eraf is. Dat in combinatie met normále afspraken die je sámen maakt. Dus niet na een bepaalde tijd, dan liggen die dingen beneden aan de lader. 

Het zou netjes zijn als er quality time in het gezin gespendeerd wordt

Als ik jou was zou ik me meer gaan focussen op communicatie, warmte en vertrouwen en minder op controle. Als je een normale relatie hebt met je kind heb je geen kluis nodig om spullen te verstoppen maar praat je met elkaar, maak je afspraken en geef je je kind vertrouwen. En ja, je kind zal zich vervolgens niet altijd houden aan de afspraken maar juist door dan weer opnieuw het gesprek aan te gaan en opnieuw afspraken te maken kom je verder. Zeker als je kind nog wat ouder is dan is het erg handig dit 'spel' een beetje onder de knie te krijgen want je zal het nog vaak nodig hebben. En juist als je erg van de controle en de sturing bent dan zal je het nog zwaar gaan krijgen als je dochter eenmaal een puber is.

Mija schreef op 02-03-2022 om 12:28:

[..]

Ik begrijp het niet zo goed. Een IPad in de kast leggen is wel oké maar een elektronisch slot erop niet? Wat is precies de gevoeligheid?

Het gaat mij om de regels an sich, dit zijn geen afspraken, en hoe die strikt gehandhaafd worden. Daar krijg je stiekeme kinderen van die op alle manieren proberen meer schermtijd te krijgen.

Of zoals een vriendje van mijn dochter destijds, dat bleef zeuren en zaniken of het al 17 uur was en speelmaatjes de deur uit keek als zijn uurtje schermtijd begonnen was.

MMcGonagall schreef op 02-03-2022 om 14:39:

[..]

Het gaat mij om de regels an sich, dit zijn geen afspraken, en hoe die strikt gehandhaafd worden. Daar krijg je stiekeme kinderen van die op alle manieren proberen meer schermtijd te krijgen.

Of zoals een vriendje van mijn dochter destijds, dat bleef zeuren en zaniken of het al 17 uur was en speelmaatjes de deur uit keek als zijn uurtje schermtijd begonnen was.

Het kan misschien ook duidelijkheid en rust geven? Het zit hard in het apparaat geprogrammeerd en er valt niet over te onderhandelen. Dan is dat gewoon hoe het is? 

Ik heb zelf nooit dit soort strikte regels gehad of gehandhaafd maar ik vind teveel schermen wel een van de lastigste aspecten van het grootbrengen van kinderen/jongeren in deze tijd. Mijn kinderen (inmiddels 16-18) vinden het bijzonder moeilijk hier gezonde, creatieve en verstandige keuzes in te maken. Ze schermen heel vaak langer dan ze zelf zouden willen of zich hebben voorgenomen. We hebben van alles aan afspraken geprobeerd maar niks heeft structureel gewerkt. Ik ben zelf helemaal niet digitaal handig dus dat WiFi of apparaten begrenzen heb ik nooit overwogen. Maar ik kan ook niet zeggen dat ik zo enorm tevreden ben over het resultaat van al dat gemarchandeer. Vandaar dat ik er helemaal niet per definitie negatief tegenover sta om het eens over die boeg te gooien. 

Mija schreef op 02-03-2022 om 14:51:

[..]

Het kan misschien ook duidelijkheid en rust geven? Het zit hard in het apparaat geprogrammeerd en er valt niet over te onderhandelen. Dan is dat gewoon hoe het is?

Ik heb zelf nooit dit soort strikte regels gehad of gehandhaafd maar ik vind teveel schermen wel een van de lastigste aspecten van het grootbrengen van kinderen/jongeren in deze tijd. Mijn kinderen (inmiddels 16-18) vinden het bijzonder moeilijk hier gezonde, creatieve en verstandige keuzes in te maken. Ze schermen heel vaak langer dan ze zelf zouden willen of zich hebben voorgenomen. We hebben van alles aan afspraken geprobeerd maar niks heeft structureel gewerkt. Ik ben zelf helemaal niet digitaal handig dus dat WiFi of apparaten begrenzen heb ik nooit overwogen. Maar ik kan ook niet zeggen dat ik zo enorm tevreden ben over het resultaat van al dat gemarchandeer. Vandaar dat ik er helemaal niet per definitie negatief tegenover sta om het eens over die boeg te gooien.

Ik ben blij dat mijn moeder vroeger niet al een schermtijd had ingesteld. En toen hadden we alleen nog maar tv. Twee uur per dag op een vakantiedag of weekenddag vind ik gewoon veel te weinig zeker als ze daarnaast niet eens tv kijken. Niet digitaal handig zijn is iets om op te letten, zorg dat je kinderen niet slimmer worden dan jij of teveel geld hebben. Al die trucjes zijn makkelijk te omzeilen en als je zo strikt ben kweek je kinderen die gaan denken in oplossingen in plaats van denken aan wat gezond is. 

Imi

Imi

02-03-2022 om 15:23

Ik heb voor mijn oudste ook een app gebruikt, tot hij ongeveer 15 was. Hij kon tot die tijd echt geen maat houden, zelfs al wilde hij dat wel. Als ik zei dat hij moest stoppen, leverde dat vaak drama's op. Maar als het scherm door de app afgesloten werd, accepteerde hij dat veel beter. Doe wat voor jullie werkt, zou ik zeggen. 

Ik heb geen Apple-apparaten, dus ik heb helaas geen apptips voor je.

Als je regels hebt en je handhaaft ze niet, kun je ze net zo goed afschaffen, want dan heb je er niks aan. Wel vind ik dat 12 jaar een leeftijd is waarop je het hier samen met je kind over kan hebben en afspraken kan maken waar jullie je beiden in kunnen vinden.
Daarnaast; wanneer heeft je kind tijd voor schermen dan als na het eten niet mag? Tussen schooltijd en eten? Dan gaat het dus ten koste van afspreken en chillen met vriendinnen. Dat zou ik erg jammer vinden voor het kind en ook niet in haar belang.

Wij hebben juist voor het eten de tv niet aan. Een ipad hebben we niet. Dochter heeft op de dagen dat ze sport helemaal geen schermtijd omdat ze na het sporten naar bed gaat. Maar als ze wat ouder wordt, zou ik het prima vinden als ze na een training nog tv kijkt of iets op haar telefoon of tablet doet (als ze die t.z.t. heeft).

MamaE schreef op 02-03-2022 om 11:17:

[..]

Ik ben geen voorstander van een tv op de slaapkamer. Nooit begrepen waar dat goed voor is. TV kijken kan beneden, ook op de ipad met oortjes eventueel.
In bed nog tv kijken/op de ipad/op de telefoon geeft alleen maar onrust en komt de slaap niet ten goede.

Ben het wel met jou eens dat ouders ook het goede voorbeeld kunnen geven. Dus als na het eten de tijd is voor quality time met het gezin, dan zou het netjes zijn als de ouders dan ook de schermen weg doen.

Een puber kamer is hun woning, ze maken zich los van het gezin en willen hun privacy. Chillen met vrienden is online, terwijl ze ook bezig zijn met schoolwerk. Samen netflixen doe je niet in de woonkamer met je ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.