Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


Kleinduimpje schreef op 15-03-2023 om 15:03:

ze heeft bijles,met nog 15 andere in de klas. Ze mag daar gewoon vragen stellen.

Toevallig met dezelfde meisjes waar ze nu niet bij hoort? Dat zou niet echt helpen als dat zo is. 

Het kan een beetje bruut klinken, maar volgens mij moeten zowel je dochter als jijzelf op zoek naar een portie daadkracht. Als ik met een zwart-witte botte bijl bril je bericht lees, lees ik een hoop gelatenheid en slachtofferschap en passief wachten tot de wereld zich vanzelf aanpast. Ik herken dat best, ik zou dat ook heel fijn vinden. Maar dat hebben jullie nu een half jaar geprobeerd en dat heeft niets opgeleverd. 
Er is zoveeeeel mogelijk. En dat is misschien heel eng, maar volgens mij willen jullie deze situatie ook niet nog 1,5 jaar. Dat is dus 3x zolang als die nu duurt. 
De meest laagdrempelige oplossing lijkt mij; je dochter gaat met leraren in overleg. Ze wil betere resultaten en daarom ergens anders zitten, want ze laat zich te veel afleiden. Lekker voorin de klas. Dat is ook het verhaal naar die meiden die je dochter in de weg zitten. Gaan ze haar daardoor aardig vinden? Tuurlijk niet. Maar als het zulke tutten zijn zoals jij ze beschrijft, gaat dat sowieso niet meer goed komen. 
Je kind is 17(? Ik heb niet alles teruggelezen). Hoog tijd om zelf wat initiatief te nemen. Zoals een van mijn collega’s zegt; je bent regisseur van je eigen geluk. 

Kleinduimpje schreef op 15-03-2023 om 15:03:

ze heeft bijles,met nog 15 andere in de klas. Ze mag daar gewoon vragen stellen.

Met goede bijles bedoelde ik 1 op 1 of misschien 1 leerkracht op 2 kinderen. Niet met zoveel kinderen en dan vragen mogen stellen. 

Bij goede bijles gaat een leerkracht individueel met je dochter bekijken waar de hiaten zitten. Wat haar aanpak is van de teksten, welke strategieën ze in kan zetten enz. Dit zal je waarschijnlijk zelf moeten betalen Als je daarop in zou werken zetten. 


Ik zou het ook heel erg vinden om mijn kind zo te zien worstelen. Ik zou er denk ik ook wakker van kunnen liggen. Toch hoop ik dat je mindset verandert en je meer mogelijkheden gaat zien. Ik denk dat de kans groot is dat je alles nu versterkt. Natuurlijk is het goed om haar gevoel te erkennen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-03-2023 om 17:53 Topicstarter

begrijpend lezen is altijd een probleem geweest. Nee, die leerlingen van bijles zijn van alle leerjaren. Inderdaad ik moet op zoek gaan naar bijles 1 op 1, want dit gaat niet werken. Ze moet aankomende vrijdag proefwerkweek een brief in het Engels gaan schrijven, onderwerp weet ze nog niet. Ja, daar snapt ze niks van. 

Kleinduimpje schreef op 15-03-2023 om 17:53:

begrijpend lezen is altijd een probleem geweest. Nee, die leerlingen van bijles zijn van alle leerjaren. Inderdaad ik moet op zoek gaan naar bijles 1 op 1, want dit gaat niet werken. Ze moet aankomende vrijdag proefwerkweek een brief in het Engels gaan schrijven, onderwerp weet ze nog niet. Ja, daar snapt ze niks van.

Alle leerjaren bij elkaar, dus brugklas en examenklas zitten in dezelfde bijlesklas? Wat is dat nu weer voor iets?

Dat je het onderwerp bij een schrijfopdracht pas ter plekke leest is vrij normaal. Althans, dat was bij mij op school vroeger ook zo. 

Kleinduimpje schreef op 15-03-2023 om 17:53:

begrijpend lezen is altijd een probleem geweest. Nee, die leerlingen van bijles zijn van alle leerjaren. Inderdaad ik moet op zoek gaan naar bijles 1 op 1, want dit gaat niet werken. Ze moet aankomende vrijdag proefwerkweek een brief in het Engels gaan schrijven, onderwerp weet ze nog niet. Ja, daar snapt ze niks van.

Dat is ook geen bijles, dat is een vragenuurtje. Echte bijles, één op één, is effectief omdat je precies ziet waar de leerling vastloopt en daar gericht kunt ingrijpen. 
Voor de brief: laat haar in ieder geval aanhef en afsluiting uit haar hoofd leren, plus een paar standaard zinnetjes voor bijvoorbeeld een sollicitatiebrief of een klachtenbrief. In haar boek of reader staan vast oefenopdrachten en voorbeeldbrieven, ze kan een oefenbrief schrijven en de docent om feedback vragen. 

Kleinduimpje schreef op 15-03-2023 om 17:53:

begrijpend lezen is altijd een probleem geweest. Nee, die leerlingen van bijles zijn van alle leerjaren. Inderdaad ik moet op zoek gaan naar bijles 1 op 1, want dit gaat niet werken. Ze moet aankomende vrijdag proefwerkweek een brief in het Engels gaan schrijven, onderwerp weet ze nog niet. Ja, daar snapt ze niks van.

Wel gek want dat heeft ze op de mavo ook gehad. 
Er zijn vaste regels voor het schrijven van zo’n brief. 

https://www.examenoverzicht.nl/engels/zakelijke-engelse-brief-schrijven

Misschien heeft ze hier iets aan? 


Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-03-2023 om 21:15 Topicstarter

bedankt, heb het doorgestuurd naar haar.

dan

dan

17-03-2023 om 20:22

Kleinduimpje schreef op 15-03-2023 om 17:53:

begrijpend lezen is altijd een probleem geweest. Nee, die leerlingen van bijles zijn van alle leerjaren. Inderdaad ik moet op zoek gaan naar bijles 1 op 1, want dit gaat niet werken. Ze moet aankomende vrijdag proefwerkweek een brief in het Engels gaan schrijven, onderwerp weet ze nog niet. Ja, daar snapt ze niks van.

Misschien bijles door oudere leerlingen of studenten? En dan 1 op 1 bij jou thuis of een andere rustige plek?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

11-06-2023 om 21:22 Topicstarter

vraagje, dochter staat nu een 4 voor Engels en 5 voor wiskunde. De rest 6 en 7 ,Iemand enig idee of dit nog een bespreekgeval kan worden om over te gaan?

Kleinduimpje schreef op 11-06-2023 om 21:22:

vraagje, dochter staat nu een 4 voor Engels en 5 voor wiskunde. De rest 6 en 7 ,Iemand enig idee of dit nog een bespreekgeval kan worden om over te gaan?

Twee kernvakken dus onvoldoende? Dat is kansloos bij alle scholen die ik ken omdat je met deze cijfers ook niet kunt slagen.

Kleinduimpje schreef op 11-06-2023 om 21:22:

vraagje, dochter staat nu een 4 voor Engels en 5 voor wiskunde. De rest 6 en 7 ,Iemand enig idee of dit nog een bespreekgeval kan worden om over te gaan?

Bij ons op school blijf je met 3 tekortpunten op de kernvakken zitten. Met 2 ben je een bespreekgeval. Met 1 ga je over mits je compensatiepunten hebt.

Kleinduimpje schreef op 11-06-2023 om 21:22:

vraagje, dochter staat nu een 4 voor Engels en 5 voor wiskunde. De rest 6 en 7 ,Iemand enig idee of dit nog een bespreekgeval kan worden om over te gaan?

Nee. Die 4 voor Engels alleen was een bespreeklijst geweest. Met die 5 voor wiskunde erbij doubleert ze. Als ze Engels ophaalt naar een 5 én wiskunde naar een 6 is ze over. Ook met twee vijven in de kernvakken, wat formeel een bespreeklijst is, is de kans op overgang niet heel groot omdat je met die cijfers zakt.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

12-06-2023 om 07:40 Topicstarter

eigenlijk vind ik dit ook heel vreemd. Dus omdat ze 1 toets heel slecht scoort die 4 keer meetelt zou ze blijven zitten. 

Kleinduimpje schreef op 12-06-2023 om 07:40:

eigenlijk vind ik dit ook heel vreemd. Dus omdat ze 1 toets heel slecht scoort die 4 keer meetelt zou ze blijven zitten.

Nee ze blijft zitten omdat ze een 4 en een 5 voor een kernvak heeft. Komt er nog een toetsweek waarin ze cijfers kan ophalen? Tellen een deel van de cijfers van dit jaar al mee voor het schoolexamen? Zo ja hoe heeft ze die toetsen gemaakt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.