Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


Kleinduimpje schreef op 17-06-2023 om 15:00:

oh

[..]

Ik denk dat het hier iets anders overkomt. "We zien wel" bedoel ik niet zo. Dochter gaat maandag natuurlijk eerst navraag doen en dan kijken we verder. Dan kijk ik wat ik verder kan doen, maar misschien doet de leerkracht eerst iets waar we mee akkoord gaan.


En over de mbo, daar zijn we allang geweest en ze is ingeschreven, dus ik snap niet zo goed waar je gelezen hebt dat we daar niets aan hebben gedaan

Bedankt voor de correctie. Dan klopte mijn indruk niet helemaal. Heb je met dochter besproken wat jullie graag uit dat gesprek willen halen? Wat zou voor jullie een werkbare oplossing zijn?

Kleinduimpje schreef op 17-06-2023 om 15:00:

oh


[..]

Ik denk dat het hier iets anders overkomt. "We zien wel" bedoel ik niet zo. Dochter gaat maandag natuurlijk eerst navraag doen en dan kijken we verder. Dan kijk ik wat ik verder kan doen, maar misschien doet de leerkracht eerst iets waar we mee akkoord gaan.


En over de mbo, daar zijn we allang geweest en ze is ingeschreven, dus ik snap niet zo goed waar je gelezen hebt dat we daar niets aan hebben gedaan

Ik doe het allemaal niet goed geloof ik.🙃

Dat valt wel mee hoor! Alleen wat je schrijft wekt soms een andere indruk dan hoe je het bedoelt. 
Het zou me verder verbazen als die docent niet mee wil denken, want die weet echt wel hoe vervelend dit is. Het is mij één keer gebeurd. Gelukkig was dat een vaardigheidstoets waar niet voor geleerd hoefde te worden maar ik vond het echt ontzettend vervelend voor die leerling. De oorspronkelijke toets dook op in de tas van een collega die bij de toets had gezeten en daarna ziek was geworden. Was tijdens Covid. Leerling had toets toen al ingehaald en beter gemaakt dan de eerste keer dus dat was een leuke beloning voor de extra moeite. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-06-2023 om 15:20 Topicstarter

dat kwam dan goed uit ja. Dochter wil het niet opnieuw maken, want is ontzettend veel werk zegt ze, en ze weet niks meer, ze vergeet alles weer heel snel. Dan het liefst meteen aankomend week als het toch moet.

Ze heeft het al eens geleerd en als ze de kennis niet meer paraat heeft na drie weken heeft ze dus niet op de juiste manier geleerd. Bovendien is het kennis die ze met het examen volgend jaar ook nodig heeft. 
Het is dus helemaal niet gek om de stof nogmaals te leren. 

Kleinduimpje schreef op 17-06-2023 om 15:20:

dat kwam dan goed uit ja. Dochter wil het niet opnieuw maken, want is ontzettend veel werk zegt ze, en ze weet niks meer, ze vergeet alles weer heel snel. Dan het liefst meteen aankomend week als het toch moet.

Is dat echt zo? Of is het paniek/onzekerheid/boosheid? 

Hopelijk lukt het dan iig om het snel opnieuw te maken.

Kleinduimpje schreef op 17-06-2023 om 09:25:

dat van vrienden en stemmingswisselingen staat bij de kenmerken vandaar dat ik het benoem.

Maar hebben jullie dat dat niet, als je een vergadering of studiedag, lezing op het werk hebt dat je je niet kan concentreren? Alleen als het je echt boeit? Ik ben trouwens ook heel erg snel verveelt.

Maar ik dacht eigenlijk dat heel veel mensen hier last van hebben. Ik weet het niet zo goed. Omdat dochter concentratieproblemen heeft ga je dat dan onderzoeken? Misschien zie ik het verkeerd, maar het klinkt voor mij een beetje overdreven. Moet je dan niet tegen allerlei dingen aanlopen in eh dagelijkse leven?

Ehhh nee eigenlijk nooit last van. Maar goed iedereen is anders en dat geeft niet. Mocht dochter er stelselmatig last van hebben en het haar functioneren qua leren beinvloed kun je het natuurlijk altijd uit laten zoeken of het bij haar meer is dan alleen concentratieproblemen.

AlisonH schreef op 17-06-2023 om 14:42:

[..]

Dit zou in iedere andere periode volstrekt redelijk en mogelijk zijn, maar aan het einde van het schooljaar niet. Even voor het idee: wij hebben op vrijdag 7 juli de laatste toetsen. Maandag inhalen wat er gemist is. Dinsdagochtend moeten alle cijfers binnen zijn, dinsdagmiddag en woensdag rapportvergaderingen, donderdag rapport uitreiken en vrijdag revisie (nieuwe informatie die de beslissing van de rapportvergadering zou kunnen beïnvloeden). Dan vakantie. Om een week te hebben na de toetsweek zou je dat hele proces een week naar voren moeten halen - een week lestijd. Dit jaar kan dat al niet meer, alle planningen staan vast. Dat gaat gewoon niet en dat zou je toch echt moeten accepteren.
Overigens zou ik in een geval als dit (ben afdelingsleider) zeker mee willen denken hoe dit opgelost kon worden met maximaal profijt voor de leerling. Maar dan moet ik het wel weten. Dat is dus ook de aangewezen weg: docent, als dat niet helpt mentor, als dat niet helpt afdelingsleider.
Voor TO: heeft je dochter dit dilemma al aan mensen voorgelegd? Docent, mentor, teamleider?

Heel eerlijk: dit kind heeft geleerd en de toets gemaakt. Dat het druk is op school, dat kan, maar een oplossing hoort in dit geval zo gemaakt te worden, dst de gedupeerde leerling hier zo min mogelijk last van heeft en ook geen consequenties voor haar toetsweek. Vooral niet, omdat dit al een meisje betreft die alles op alles moet zetten wil ze over kunnen gaan.

School zoekt in die week erna maar een uurtje waarin ze de toets kan maken.

En andere oplossing zou in haar nadeel zijn en dus onacceptabel 

Doemijdieglazenbol schreef op 17-06-2023 om 16:25:

[..]

Is dat echt zo? Of is het paniek/onzekerheid/boosheid?

Hopelijk lukt het dan iig om het snel opnieuw te maken.

Adhd. Met medicatie beklijft het beter.....

BritgetJones007 schreef op 17-06-2023 om 23:31:

[..]

Adhd. Met medicatie beklijft het beter.....

Zeg je nu echt dat dochter sowieso ADHD heeft en aan de pillen moet? Dat is een pittige diagnose vanaf een scherm. 

BritgetJones007 schreef op 17-06-2023 om 23:28:

[..]

Heel eerlijk: dit kind heeft geleerd en de toets gemaakt. Dat het druk is op school, dat kan, maar een oplossing hoort in dit geval zo gemaakt te worden, dst de gedupeerde leerling hier zo min mogelijk last van heeft en ook geen consequenties voor haar toetsweek. Vooral niet, omdat dit al een meisje betreft die alles op alles moet zetten wil ze over kunnen gaan.

School zoekt in die week erna maar een uurtje waarin ze de toets kan maken.

En andere oplossing zou in haar nadeel zijn en dus onacceptabel

Je kunt het ook omdraaien. Dit meisje heeft de toets drie weken geleden gemaakt. Daar mag geen dagen leerwerk meer in gaan zitten als ze het toen kende. Gezien de vergeetcurve is het meer in haar belang om de toets zo snel mogelijk te maken. 
Verder kun je zoveel onacceptabel vinden maar uiteindelijk gaat de school erover. En die zullen hier echt wel willen meedenken. 

Doemijdieglazenbol schreef op 17-06-2023 om 23:34:

[..]

Zeg je nu echt dat dochter sowieso ADHD heeft en aan de pillen moet? Dat is een pittige diagnose vanaf een scherm.

Het duurt hier op OO nooit lang voordat bij vragen over problemen op school een diagnose gesteld wordt. Bij kleuters is het meestal hoogbegaafd, bij pubers vaak autisme, ADD en ADHD. Gewone kinderen bestaan bijna niet op OO. 

De twee andere categorieën zijn ex-partners en schoonmoeders; die zijn meestal narcistisch. 

Rhonda schreef op 18-06-2023 om 09:19:

[..]

Het duurt hier op OO nooit lang voordat bij vragen over problemen op school een diagnose gesteld wordt. Bij kleuters is het meestal hoogbegaafd, bij pubers vaak autisme, ADD en ADHD. Gewone kinderen bestaan bijna niet op OO.

De twee andere categorieën zijn ex-partners en schoonmoeders; die zijn meestal narcistisch.

Je bent de borderliner vergeten ik ben me ervan bewust, maar deze is wel erg zout. 

nou volgens mij was het advies dit uit te laten zoeken.
Vergeet niet dat de meeste mensen hier komen als er een probleem is. Je bent al niet meer in de zee aan het vissen maar in een meer. De kans dat er in dat meer iets aan de hand is is groter dan in de totale populatie.

Ysenda schreef op 18-06-2023 om 13:54:

nou volgens mij was het advies dit uit te laten zoeken.
Vergeet niet dat de meeste mensen hier komen als er een probleem is. Je bent al niet meer in de zee aan het vissen maar in een meer. De kans dat er in dat meer iets aan de hand is is groter dan in de totale populatie.

BridgetJones schreef: Adhd. Met medicatie beklijft het beter.....

Daar reageerde ik voornamelijk op. Iemand kan ook gewoon niet intelligent genoeg zijn om de havo te halen, maar die mogelijkheid wordt hier nooit geopperd, het is altijd de schuld van iets als ADD. Ook in het draadje over het strafwerk omdat iemand een opgave niet heeft gemaakt wordt iets van een diagnose geopperd, terwijl een puber ook gewoon een opgave kan vergeten te maken. Als het echt zo gegaan is als de puber zegt, vind ik de straf exorbitant. 

Rhonda schreef op 18-06-2023 om 17:46:

[..]

BridgetJones schreef: Adhd. Met medicatie beklijft het beter.....

Daar reageerde ik voornamelijk op. Iemand kan ook gewoon niet intelligent genoeg zijn om de havo te halen, maar die mogelijkheid wordt hier nooit geopperd, het is altijd de schuld van iets als ADD. Ook in het draadje over het strafwerk omdat iemand een opgave niet heeft gemaakt wordt iets van een diagnose geopperd, terwijl een puber ook gewoon een opgave kan vergeten te maken. Als het echt zo gegaan is als de puber zegt, vind ik de straf exorbitant.

Mijn add vlag ging niet opstaan maar dat zegt niets. Als je behoefte voelt om er naar te laten kijken zou ik dat zeker doen. Add valt minder in het oog dan Adhd en is daarmee iet wat onzichtbaar. 

Voor mij leest het als een werkhouding die te wensen overlaat. Maar misschien is het, zeg ik nu, deels niet voldoende leerstrategiën on de knie hebben of niet de juiste. Of te hoog gegrepen, dat kan ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.