Lieveliefde
23-06-2026 om 14:59
Puber met LVB escaleert
ze hoog in haar stress en heeft verteld dat ze niet lekker in haar vel zit en er veel gedoe is op school, ook bleef ze roepen dat ze niet naar huis toe wou.
Op het moment dat de politie haar bij ons afleverde rende ze via de bijkeuken weer naar buiten met de mededeling ik ga weg. Hier is de politie wederom achteraan gegaan. Bij de politie is helemaal los gegaan, knijpen, krabben, schoppen en weg proberen rennen.
Uiteindelijk heeft de politie haar moeten fixeren en is ze met 4 man bij ons afgeleverd en is ze binnen bij ons gekalmeerd.
Vanuit de politie wordt er een melding gemaakt bij veilig thuis en wij zijn al druk aan het bellen voor verdere hulp.
Ik merk dat ik helemaal lam geslagen ben en weer het echt even niet meer.
Euphoria
24-06-2026 om 18:32
Ontzettend moeilijk dit. Je wil je kind veiligheid bieden, je wil zelf ook veiligheid ervaren. Een gevoel van onmacht en frustratie kan ik mij eveneens heel goed voorstellen.
ik gun jullie de juiste hulp zodat jullie allen, kind, ouders en broer op adem kunnen komen.
Max88
24-06-2026 om 23:30
Euphoria schreef op 24-06-2026 om 18:30:
[..]
Ik vind jouw reactie minimaal net zo vervelend.
Waarom vind je dat?
Het TO heeft gezegd dat kind heeft verteld dag er een klap is gegeven. Niet per se dát er een klap is gegeven, door wie, wanneer, waar, hoe.
Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog is het aan TO om daar wel of niet op in te gaan.
Daarnaast gaat er overal wel eens iets mis, zonder dat dat meteen stelselmatig zo is en het stempel huiselijk geweld hoeft te krijgen, zonder ook maar íemand uit dit gezin te kennen.
Je kunt mensen niet zomaar in een hokje stoppen zonder alles te weten en zelfs dán.
Was dat nou echt zo'n vervelende reactie?
ToetieToover
25-06-2026 om 00:03
Lieveliefde schreef op 23-06-2026 om 20:33:
Ze is niet gediagnosticeerd op Ass, heeft wat mij betreft ook niet een hele toegevoegde waarde. Wel is het vermoeden ervan. Belangrijker is nu dat ze de juiste hulp gaat krijgen.
Het kan zeker helpen om de juiste diagnose te hebben om de juiste hulp te krijgen. Dat heeft toegevoegde waarde. Althans dat is mijn ervaring met een kind met LVB en ASS. Niet gemakkelijk, ik lees veel overeenkomsten. Jullie moeten als ouders de juiste hulp krijgen, zoals ondersteuning door bijvoorbeeld het tijdelijk overnemen van de zorg door logeerweekenden en, in geval van ASS, kregen wij Psycho educatie. Je krijgt handvatten voor het omgaan met lastig gedrag. Ik hoop dat jullie snel de juiste hulp krijgen. Mijn dochter sloeg mij en haar tweelingzus. En haar oma, als die ertussen ging zitten. Ze mepte gewoon automatisch. Niet makkelijk om daarmee om te gaan. Ik zag het als signaal, want doorgaans deed ze dat als er ‘iets’ was. Haar in een houdgreep nemen of knuffelen werkte averechts. Heel moeilijk om je kind niet te kunnen troosten door te knuffelen als het ontploft. Sterkte. Voor jezelf en alle je andere gezinsleden.
Ninoea
25-06-2026 om 04:09
Als het zo escaleert dan is dat een teken dat de overvraging maximaal is en ze geen bandbreedte meer heeft. Dat is wat wij ervaren met ons pleegkind lvb/fas gediagnosticeerd. Of het nu in het cognitieve of sociaal emotionele zit, deze school is teveel denk ik. Bij lvb, verdenking ass, negatief zelfbeeld, opleiding aan de hoge kant voor haar iq maar ze redt het goed. Ze redt het nu dus door goed opletten en meewerken in de klas qua cijfers. Maar haar emmer loopt over door het overige. Ik zou in deze situatie direct overwegen haar op basis van haar profiel over te plaatsen naar een VSO waar ze VMBO basis volgt. Het aantal prikkels is daar enorm lager, veel meer hulp bij sociale veiligheid, veel duidelijker structuur en afkadering. Dan is de basis veel rustiger. Ze moet uit die overvraging want in die overvraging is ze op gedrag niet leerbaar, sterker nog het is een versterker die allerlei emoties uitvergroot.
Jonagold
25-06-2026 om 06:47
ToetieToover schreef op 25-06-2026 om 00:03:
[..]
Het kan zeker helpen om de juiste diagnose te hebben om de juiste hulp te krijgen. Dat heeft toegevoegde waarde. Althans dat is mijn ervaring met een kind met LVB en ASS. Niet gemakkelijk, ik lees veel overeenkomsten. Jullie moeten als ouders de juiste hulp krijgen, zoals ondersteuning door bijvoorbeeld het tijdelijk overnemen van de zorg door logeerweekenden en, in geval van ASS, kregen wij Psycho educatie. Je krijgt handvatten voor het omgaan met lastig gedrag. Ik hoop dat jullie snel de juiste hulp krijgen. Mijn dochter sloeg mij en haar tweelingzus. En haar oma, als die ertussen ging zitten. Ze mepte gewoon automatisch. Niet makkelijk om daarmee om te gaan. Ik zag het als signaal, want doorgaans deed ze dat als er ‘iets’ was. Haar in een houdgreep nemen of knuffelen werkte averechts. Heel moeilijk om je kind niet te kunnen troosten door te knuffelen als het ontploft. Sterkte. Voor jezelf en alle je andere gezinsleden.
![]()
Helemaal mee eens! Een (juiste!) diagnose opent deuren, geeft mogelijke oplossingen, passende hulp en handvatten voor jullie als ouders. Ik snap niet hoe je kunt denken dat een diagnose géén meerwaarde heeft.
Een school waar ze veel minder prikkels heeft, waar ze niet een buitenbeentje is, lijkt mij juist van veel meerwaarde, dus ik zou proberen haar weer op een SVO school te krijgen.
Heel veel sterkte, het klinkt allemaal heel heftig.
IMI-x2
25-06-2026 om 07:07
Jonagold schreef op 25-06-2026 om 06:47:
[..]
Helemaal mee eens! Een (juiste!) diagnose opent deuren, geeft mogelijke oplossingen, passende hulp en handvatten voor jullie als ouders. Ik snap niet hoe je kunt denken dat een diagnose géén meerwaarde heeft.
Een school waar ze veel minder prikkels heeft, waar ze niet een buitenbeentje is, lijkt mij juist van veel meerwaarde, dus ik zou proberen haar weer op een SVO school te krijgen.
Heel veel sterkte, het klinkt allemaal heel heftig.
Inderdaad, dit is waarom ik de vraag stelde of ze onderzocht was op ASS.
ToetieToover
25-06-2026 om 07:56
Jonagold schreef op 25-06-2026 om 06:47:
[..]
Helemaal mee eens! Een (juiste!) diagnose opent deuren, geeft mogelijke oplossingen, passende hulp en handvatten voor jullie als ouders. Ik snap niet hoe je kunt denken dat een diagnose géén meerwaarde heeft.
Een school waar ze veel minder prikkels heeft, waar ze niet een buitenbeentje is, lijkt mij juist van veel meerwaarde, dus ik zou proberen haar weer op een SVO school te krijgen.
Heel veel sterkte, het klinkt allemaal heel heftig.
Ik weet niet of SVO hetzelfde is als LWOO? Mijn dochter was ook een ‘randgeval’ VMBO of praktijkonderwijs maar heeft het toch gered op het VMBO met LWOO. Kleine klassen, rustige/aparte pauze ruimte beschikbaar. Zelfs de klaslokalen waren prikkelarm ingericht. Waar mogelijk, uiteraard. En zo’n ontzettend lieve mentor. Die vrouw krijgt van mij een standbeeld hoor. Poeh.
haarklover
25-06-2026 om 08:35
verbaal IQ 103, performaal minder goed?
Dat zou passen bij ASS geloof ik.
Lieveliefde
25-06-2026 om 08:41
De hulpverlening gaat nu met spoed opgepakt worden. Vanuit daar gaat er gekeken worden naar wat heeft zij en wat hebben wij als gezin nodig.
Zij heeft inderdaad LWOO, de vraag kan inderdaad zijn moet ze nu nog naar een andere school, volgend jaar doet ze examen. Van haar mentor begreep ik inmiddels dat er twee rustige meiden uit de klas zijn waar zij goed mee gaat en haar "helpen"
Ademes
25-06-2026 om 09:13
Jonagold schreef op 25-06-2026 om 06:47:
[..]
Helemaal mee eens! Een (juiste!) diagnose opent deuren, geeft mogelijke oplossingen, passende hulp en handvatten voor jullie als ouders. Ik snap niet hoe je kunt denken dat een diagnose géén meerwaarde heeft.
Een school waar ze veel minder prikkels heeft, waar ze niet een buitenbeentje is, lijkt mij juist van veel meerwaarde, dus ik zou proberen haar weer op een SVO school te krijgen.
Heel veel sterkte, het klinkt allemaal heel heftig.
Inderdaad. En het tijdelijk overnemen van de zorg (logeerweekenden en dagopvang in vakanties) zorgt er ook voor dat je af en toe wat extra aandacht kan hebben voor je zoon en voor elkaar. Dat is ook heel belangrijk...
Euphoria
25-06-2026 om 18:01
Max88 schreef op 24-06-2026 om 23:30:
[..]
Waarom vind je dat?
Het TO heeft gezegd dat kind heeft verteld dag er een klap is gegeven. Niet per se dát er een klap is gegeven, door wie, wanneer, waar, hoe.
Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog is het aan TO om daar wel of niet op in te gaan.
Daarnaast gaat er overal wel eens iets mis, zonder dat dat meteen stelselmatig zo is en het stempel huiselijk geweld hoeft te krijgen, zonder ook maar íemand uit dit gezin te kennen.
Je kunt mensen niet zomaar in een hokje stoppen zonder alles te weten en zelfs dán.
Was dat nou echt zo'n vervelende reactie?
Ik ervaar dat inderdaad zo omdat jij net zo jouw mening opdringt. Je maakt vergelijkingen die heftig zijn en ook jij weet niet wat bij betreffende forummer speelt waardoor deze reacties komen. Enkel zalven om te zalven is niet perse helpend.
Max88
25-06-2026 om 22:39
Euphoria schreef op 25-06-2026 om 18:01:
[..]
Ik ervaar dat inderdaad zo omdat jij net zo jouw mening opdringt. Je maakt vergelijkingen die heftig zijn en ook jij weet niet wat bij betreffende forummer speelt waardoor deze reacties komen. Enkel zalven om te zalven is niet perse helpend.
Laatste dan: ik heb geen mening in het verhaal van TO, behalve dat ik hoop dat er rust komt.
Het gaat in dit topic om TO, niet om wat anderen zich kunnen aantrekken van een vergelijking.
Ik weet hoe het is als je stempels en labels en zaken toebedacht krijgt waartegen je je onmogelijk kunt verdedigen of wapenen, door mensen die je niet kennen en daar reageer ik op. Soit.

