Pirata
05-06-2017 om 18:00
Puber weigert in eigen tent te slapen deze zomer
Ik zat te twijfelen over de rubriek waar ik dit zou plaatsen, Puberteit, Vakantietijd of Zorgenkinderen.
Wij willen over een dikke maand voor 3 weken naar Frankrijk, met de caravan. Die is niet zo groot. Dit jaar is het zover dat het niet meer lukt om met zijn 4-en (ouders, puber 15 jr en broer 10 jaar) in één ruimte door te brengen:
- het kinderbed is maar voor 1,25 kind en zijn broertje is nu ook 1.40
- het puberritme wijkt teveel van ons ritme af. Elke avond wil hij tegen 12 uur gaan slapen en komt er pas uit rond 12. Daar heeft iedereen last van. Ik wil 's avonds niet gestoord worden en 's morgens mijn ontbijtje maken.
- puber maakt er ook nog eens een vieze puinhoop van en vertoont moeilijk, inflexibel gedrag, dus wij willen meer afstand.
Nu is het dus zover, dat hij botweg weigert in een eigen tent te gaan. Ook een slaaptent in de aanbouw van de voortent, niet goed genoeg voor hem. Dus wij hebben gezegd dat we niet gaan als hij niet van mening verandert (moesten we van hem nog maar een extra caravan meenemen).
Iemand nog ideeën hoe we hier uit gaan komen? Hij wil ook niet op kamp. Ik ga geen huisje huren o.i.d., ik wil met de caravan en dan op diverse plaatsen. Moeten wij dan nu de caravan uit ten behoeve van een lastige ASS-puber???

Pirata
05-06-2017 om 21:23
nou angela
Ik heb er goed de smoor over in, dat het (weer) zo moet. Wil breken? No way. Maar wat medewerking zou wel eens fijn zijn. Zeker omdat ik al aan alle kanten meebuig. Al bijna 15 jaar. En me nu mijn eigen caravan laat uitsturen, terwijl hij gewoon een prima accomodatie kan krijgen.

Dees
05-06-2017 om 21:34
Koop een geschikte caravan
Dus je hebt een caravan die voor 2 personen en een klein kind geschikt is en daarom stuur je de puber de caravan uit. Ik begrijp hem wel, ik zou ook goed pissig zijn geworden als mijn ouders op vakantie gaan en geen rekening met mij houden.

Pirata
05-06-2017 om 21:41
Eh, Dees???
Ik snap je hele reactie niet. Ik vind het overigens vrij normaal als een kind in een bijzettentje slaapt.

Zon
05-06-2017 om 21:43
tip
Misschien nu te laat, maar voor de volgende keer: laat hem meedenken over hoe jullie de vakantie doorbrengen. Wij mochten vroeger als kinderen 1 week van de 3 weken bepalen (als tieners). Wij kozen dan bijv een week Italie omdat m'n ouders altijd naar Frankrijk wilden en wij weleens wat anders.
Mijn kinderen zijn jonger, maar ik houd (tot op zekere hoogte) zeker rekening met hun voorkeuren en wensen. Het moet voor ons allemaal een leuke vakantie worden.
Voor nu: wissel het slapen in het tentje af. Soms mogen jullie en soms mag hij in de caravan.

Dees
05-06-2017 om 21:45
Nee pirata
Ik ben niets vergeten. Sommige dingen koop je gewoon op je gezinssituatie, toen de kinderen klein waren kon men blijkbaar af met deze caravan nu worden de kinderen groter en is de caravan niet meer geschikt. Tijd dus om.deze in te ruilen voor een andere.

Angela67
05-06-2017 om 21:46
pirata
het is altijd de vraag bij ass'ers (ervaring ...): iiscs het onwil of onmacht.
en wat mij opvalt is dat jij gierend in de irritatiemodus schiet over iets wat je al maanden geleden had kúnnen bedenken dat een dingetje zou kunnen zijn.
Het verbaast me dus dat het jou verbaast. Dat je niet kon voorspellen wáár hij over zou vallen snap ik, maar dát hij ergens over valt was te voorspellen. Ook dankzij de heerlijke puberteit.
Dus ja klagen mag altijd want het is gewoon even goed om stoom af te blazen.
Maar roepen dat het nu maar eens afgelopen moet zijn is natuurlijk niet realistisch.
gr Angela

Angela67
05-06-2017 om 21:47
dus de vraag is . . .
kun je het gewoon even laten rusten tot volgend weekend?
is het gewoon rete-irritantm, onredelijk pubergedrag, dan zou ik het ook laten rusten en er geen woorden meer aan vuil maken. Als je denkt dat hij de hele vaknatie gaat verpesten dan zou ik zeker niet meer proberen om er iets leuks van te maken. Steek dan je energie in andere oplossingen.
Als het wel iets ASS'erigs is, dan moet je het ook even laten en via een omweg hem mee laten bewegen.
gr Angela

Zon
05-06-2017 om 21:48
Pirata/Dees
"Ik snap je hele reactie niet. Ik vind het overigens vrij normaal als een kind in een bijzettentje slaapt."
Ik snap het ergens wel. Als hij echt niet wil (en het niet alleen maar nukken zijn) dan zal je een oplossing moeten bedenken die voor iedereen acceptabel is. Hij is 15, geen kleuter meer en heeft zijn voorkeuren.
Maar als het alleen dwars gedrag is, is het wat anders. Dat is alleen aan jou om te beoordelen, maar wordt niet duidelijk uit je post. In hoeverre hebben jullie eigenlijk al een goed gesprek gehad?

Pirata
05-06-2017 om 21:50
Zon
Dat laatste ga ik zeker proberen! Maar hopelijk wil hij binnen no time uit zichzelf onze residence met butler enz. overnemen. Wie weet.
Het eerste: we hadden gezamenlijk afgesproken te gaan kamperen in Frankrijk... er is altijd inspraak hier, ook over de dagbesteding etc.
Echter, ons laatste weekend weg met zijn allen in de caravan was niet goed bevallen voor 3 mensen uit het gezelschap. Dus het moet dit jaar echt anders ingevuld worden. We zitten té dicht op elkaar, mede door het niet altijd gemakkelijke gedrag van zoon 1.

Pirata
05-06-2017 om 21:55
Nukken
Ik beschouw dit als nukken die nogal extreem zijn door het ASS-gedrag.
Er zit niets achter, of ik moet me sterk vergissen. Hij heeft zo vaak alleen in een tentje geslapen, zelfs alleen in hotelkamers.
Een goed gesprek heb ik meermaals geprobeerd. Lukt niet, hij zegt alleen maar "ik ga in de caravan en dan ga ik wel om 22:00 slapen".

Leen13
05-06-2017 om 22:04
Normaal
Hier zijn de jongvolwassenen ook van het 'normaal' doen. Misschien helpt het als je voorstelt dat jullie dan in zijn tentje gaan slapen en broer in zijn tentje en puber in de caravan? Hoe dat zou zijn? En dan maar hopen dat niemand het ziet?
En toch steeds het plaatje voor zijn neus houden hoe jij vind dat het zal gaan. Ouders in de caravan, pubers in een eigen tentje, zoals het normaal is.
En verder bevestigen dat je het voor hem ook zo comfortabel mogelijk zult houden en dat je weet dat het voor hem weer nieuwe energie kost.
Maar de autorit is gewend, zijn tentje is met wat nadenken over lang geleden gewend, en hij kan nog bedenken wat hem kan helpen om er zich prettig en veilig in te voelen.

Pirata
05-06-2017 om 22:13
voorbeelden
Hopelijk ziet hij inderdaad wat andere leeftijdgenoten relaxen in hun bijzettentjes. En als het slecht weer is, of heel koud, dan passen we echt wel een nachtje met 4 man in de caravan (een paar benen dubbelvouwen, het voorste bed is deels onvolledige lengte namelijk aan de disselkant en maar 1.20 breed). Maar dat lukt geen 3 weken.

Leen13
05-06-2017 om 22:13
Tekening
Of maak een tekening hoe jij het voor je ziet. De caravan met de poppetjes van de ouders. Tentje voor puber met een waterzak voorin, een beker, en zijn schoenen. En binnen zijn tas en wat te eten en drinken wat hij lekker vind en zijn platforms met een snoer naar de paal voor de electra.
En dan een datum en uur erbij waarover je er weer met hem gaat praten, zodat je er nu twee weken je mond over houdt.
Altijd uitdagingen met die gasten.

Pirata
05-06-2017 om 22:15
extra ruim
ik heb alvast een extra ruime plek geboekt voor alle bijzettenten... 9 nachten op 1 plek, daarna trekken we op de bonnefooi rond. Voor elk wat wils.

M Lavell
06-06-2017 om 08:37
Schokkend
Pirata, heb je al eens geprobeerd om maar één week op vakantie te gaan?
Verder ben ik het eens met Angela en Zon.
Je hebt je voorheen neergelegd bij de diagnose Ass voor je zoon, maar nu lijk je er toch een karakterding van te willen maken. Op een manier die ik schokkend vind trouwens.
"Ik heb er goed de smoor over in, dat het (weer) zo moet. Wil breken? No way. Maar wat medewerking zou wel eens fijn zijn. Zeker omdat ik al aan alle kanten meebuig. Al bijna 15 jaar." en " 9 nachten op 1 plek, daarna trekken we op de bonnefooi rond. Voor elk wat wils."
Wat is er aan de hand Pirata? Is hij echt een verwende prins die zijn zin doordrijft?
Of is Ass in jouw ogen iets dat je tijdens de vakantie en in het belang van je medegezinsleden aan de kant zetten?
Wat me eigenlijk het meest stoort is dat je voeding geeft aan wat leken denken over autisme. Namelijk dat het iets van de opvoeding is en dat je het wel weg kunt duwen als je je poot maar stijf houdt.

M Lavell
06-06-2017 om 08:46
Lof
Nu erger ik me met enige regelmaat groen en geel aan Annej, maar #45 is om in te lijsten.
Applaus!
Overigens impliceert de suggestie eens te meerl dat een partijtje op de bonnefooi rondzwerven niet iets is wat zich makkelijk laat verenigen met de voorbereiding die nodig kan zijn bij autisme.

Angela67
06-06-2017 om 08:52
ass/voorspelbaar
wat ik zelf moeilijk vind is dat ik alles wil structureren en voorspellen (om chaos en onzekerheid te bestrijden), maar juist puber(s) met ass-kenmerken gaan gedrag vertonen wat ik niet altjd kan voorspellen. Maar waar ik me kennelijk wel bij neergelegd heb is dat mijn eigen overenthousiasme over vakantiedoelen/methodes/verblijfsomstandigheden altijd ondergeschikt is aan wat haalbaar lijkt. En het blijkt in de loop der jaren dat omdat ik rielekster word en meer rekening kan houden met hen, ik zelf juist ook meer gedaan krijg wat ik wil. Er is meer gelijkwaardigheid gekomen, ondanks dat het lijkt/leek alsof we ons 'naar onze prinsjes voegen' .
gr Angela

Pirata
06-06-2017 om 08:58
Miriam
Doe niet zo idioot.
Wij zijn met hem en tot zijn volledige tevredenheid op allerlei manieren op vakantie gegaan. En nu kan dat opeens niet meer??? Moet ik van jou maar een week weggaan terwijl hij dat zelf niet eens wil? Hij WIL op de bonnefooi rondzwerven.
En zet ik ASS neer als een "opvoedding"? Waar dan?

Pirata
06-06-2017 om 09:02
wat ik al helemaal niet snap Miriam
Is dat je gaat quoten dat ik al 15 jaar meebuig. En 9 nachten op een camping heb geboekt. Ook niet OK volgens jou???

Sally MacLennane
06-06-2017 om 09:50
Pirata
Ik begrijp je heel goed. Heb geen oplossing, wel begrip.
ASS kan zich heel ellendig uiten en dan lijkt het alsof het hele gezin zich om de puberende ASSer moet heenplooien. Met fluwelen handschoentjes.
En soms wordt dat teveel. Dan is het gewoon voor je gevoel een stap te ver om hem ook nog eens zijn zin te geven met die vakantie en die caravan. Toch wel een beetje om de lieve vrede, zo kan dat voelen, ook al weet je dat hij geen verwend prinsje is, maar een puber met ASS. Een verwend prinsje kun je terugfluiten, maar ASS kun je niet even uitzetten.
En er zijn momenten dat dat teveel wordt voor de rest van het gezin. Alles draait om de ASSer, er zijn misschien ook omstanders die daar een mening over hebben ("Je geeft teveel toe, je moet strenger zijn"), en op een dag ben je dat kots- en kotsbeu. Nu is het klaar, jij gaat die tent in, wij trekken nu een grens, klaar!
Dan schrijf je je frustratie van je af hier, en daar heb je prompt ook mensen die jou even de les menen te moeten lezen...
Als ASS-ouder kun je het nooit goed doen. Wanneer plooi je je soepeltjes om dat ASS heen, wanneer stel je grenzen en hou je je poot strak? Het geeft hoe dan ook frictie. Daar lijdt het hele gezin onder. Een mokkende NADH-puber kun je terugfluiten, een mokkende ASS-er geeft alleen maar meer reuring. Volg je gevoel en je eigen ervaring, Pirata. Sterkte met alles.
Groeten van een lotgenoot, die inmiddels een depressieve bankzittende jongvolwassen ASSer heeft. Natuurlijk ook allemaal mijn schuld, krijg ik regelmatig te horen. Het zal allemaal wel. Als ASS-moeder doe je het toch nooit goed...

Pirata
06-06-2017 om 10:13
Sally
Dank je. Zo is het precies. En dan heb ik nog de mazzel dat mijn kind zich tot nu toe behoorlijk goed ontwikkelt en handhaaft. Want hij kan alles en doet alles. En dan toch, opeens, schijnbaar vanuit het niets, klapt hij op een slot. Een heel gek cijferslot waarbij je iedere keer opnieuw de code moet ontdekken.
En ik ga vanmiddag een superluxe luchtbedje kopen voor in de bijzetvilla. Eentje die 2 persoons kan of gestapeld als "hoogluchtbed". Dan kan er ééntje luxe in die tent of 2 mensen iets krapper. Ik heb me er al bij neergelegd dat bij ons rare gezin de óuders in het tentje liggen ipv de puber (s). Ik geef toe, dat is even slikken. Hoop wel dat als we gaan skiën, wij als ouders in het 2 persoonsbed mogen ipv in het stapelbed...
En AnneJ ik ga een kleine collage maken van de vakantiebestemming (en die Luxe bijzettent met de snoeren ☺).

Mari39
06-06-2017 om 10:37
Pirata
Ik denk dat je behoorlijk voorspelbaar bent geweest voor je asspuber in de planning hoor. Hij is toch gevraagd naar wat en hoe hij wilde? En hij sliep toch altijd al bij voorkeur alleen in tentje of hotelkamer? Dus daar kan geen verrassing voor hem zitten! Je kunt gewoon niet alles voor zijn in structuur en voorspelbaarheid, om de hele simpele reden dat ze zelf soms ook zo veranderlijk zijn als het weer. Mij asspuber in ieder geval wel!!!
Twee jaar geleden heb ik een vakantie geboekt volledig naar wensen van asspuber! Nou, we reden de camping en op dat moment besloot hij dat het niks was. Zijn gedrag werd onhoudbaar, er was geen opening meer te vinden bij hem! Heel veel boosheid, en ruzie en chagrijn. Sta je daar als gezin, waarvan de andere leden zich ook hebben verheugd op de vakantie!
Ten einde raad ben ik na 5 dagen met asspuber in de trein gestapt en naar huis gegaan. Eenmaal thuis heb ik ontzettend gehuild om deze mislukte vakantie, om de teleurstelling en anticlimax! En ongetwijfeld heel slecht van mij, maar ik ben echt ontzettend boos op zoon geweest!!
Dus ik begrijp je volkomen!!! Soms gaat het je te echt te ver, en dan is het klaar.
Overigens denk ik dat zoon heel snel in het tentje belandt hoor, want ik kan me niet voorstellen dat er een puber is die tijdens vakantie om 22uur naar bed gaat en het geen probleem vindt om s morgens om 8 uur wakker te worden van geluid van bestek, borden en de geur van een gebakkken eitje!!!!

Li
06-06-2017 om 10:52
hier ook
en dan geeneens de ASS puber, maar een "gewone" - met iets dat toch verdraaid veel op een angststoornis lijkt. Dat wordt dus thuisblijven voor mij, want te jong om alleen te blijven. Zucht. Gelukkig kan ik een andere keer een week weg, maar had het toch liever met zijn allen gedaan.

Pirata
06-06-2017 om 10:55
Oooh Mari
Wat zal je je rot gevoeld hebben!!
Het is sowieso al moeilijk om voor iedereen wat passends te bedenken... en dan doe je dat en dan kan het nog heel erg mislopen...
Wij hebben ook al ervaring met allerlei scenes op vakantie, uiteindelijk komt het toch wel weer goed. Die scenes hebben we thuis ook wel maar op een camping kan iedereen er zo fijn van meegenieten :-p
Wie weet is een gebakken eitje DE manier om een puber tijdig actief te krijgen? Nog niet geprobeerd, maar dat ga ik zeker testen.

margaretha
06-06-2017 om 11:03
och
wij slapen altijd al in de aanbouw van de voortent en de kinderen in de caravan. Gewoonte van toen we caravan net hadden, al pasten toen alle kinderen er nog in en gaan de nu nog meegaande kinderen ook wel in een tent.
Dus je bent niet de enige, maar ik weet uit ervaring dat er raar tegen aan gekeken wordt. Geen ass. kinderen, wel moeite moeten doen om ze uit de caravan te krijgen en in een tent toen ze niet meer allemaal pasten. We hebben toen een roulatiesysteem opgezet, zoveel dagen tent en zoveel dagen caravan.

Pirata
06-06-2017 om 11:09
ik zie dat ik niet te enige ben
Ik zie al dat wij toch nog best goed wegkomen. Jaar in, jaar uit gaan we al vrij probleemloos op vakantie, maar dus altijd wel meerdere forse akkefietjes. Van dien aard dat mensen zich vermoedelijk afvragen of wij niet wijs zijn ofzo. Volgens mij valt dat mee, maar het toont dan heel heftig voor de vakantieburen met "gewone" kinderen. Die denken vast dat wij mislukte opvoeders zijn.

Machteld
06-06-2017 om 11:09
Angst
Wij hebben ook een vakantie issue dus ik snap hoe je je voelt (onze asser 14 wil helemaal niet mee ivm onweer vorige keer)
Ik denk dat er echt een angst onder zit. En die bestrijden ze met macht
Is het een otie om tent ee te nemen en vaste agspraken te maken over opstaan en naar bed? Als jullie ontbijten staat hij dus op en eet mee.
En komt hij later dan ...uur thuis dan in de tent. Of, heel zachtjes doen snachts. De tent als uitwijk. Mogelijk als jullie er zijn en hij geen druk meer voelt omdat hij welkom is kiest hij zrlf voor tent.

minnie
06-06-2017 om 11:34
M Lavell
Bij onze puber hier zou op de bonnefooi rondzwerven ook weleens minder moeilijk kunnen zijn dan een vaste plek.
Info over autisme lijkt soms moeilijk te passen op *nieuwe lichting* kinderen met ass.
Zal ook wel iets te maken hebben met gegeven dat diagnose vaker gegeven wordt aan kinderen met hogere intelligentie. Veel *oude* adviezen hangen misschien wel meer samen met lagere intelligentie dan met ass. Informatie en ' kennis' is iig vaak ontoereikend en veel te simpel.
(heb me zelf sufgelezen toendertijd en raakte alleen maar meer verward want het klopte totaal niet wb ons eigen kind)
Inmiddels snap ik dat juist dat ass kan zijn, die ontwikkeling die Pirata omschrijft; lange tijd gaat het prima en dan plots weer op slot.
Ass is grillig, onvoorspelbaar, en duikt *opeens* de kop op. Wat dat *opeens* kan betekenen is heel divers, en voert veel te ver voor hier. Maar je kunt het niet altijd voor zijn. Want het lijntje dat nodig is tussen jou en je kind om in te schatten is juist wat verstoord. Signalen zijn moeilijk in te schatten en te interpreteren. Lastiger nog is dat het lijntje dat kind 'nodig' heeft met zichzelf juist ook (flink) hapert. Eigen emoties, drijfveren, plannen, het kan heel moeilijk zijn ze uberhaubt te herkennen.
Pirata, het enige dat je zeker weet is dat star (standvastig, opvoedend) gedrag x star gedrag alleen maar een toename geeft aan starheid. Mooi dat jullie er flexibel mee omgaan.
Voor mezelf geldt wel dat het constante omschakelen naar ass soms heel vermoeiend kan zijn. En soms schiet ik ook wel in de 'en nu gaan we weer eens gewoon doen! Of gewoon opvoeden...modus.
Maarja, het schiet doorgaans niet op.
Hem een keertje *verpesten* omdat je teveel rekening met hem houdt is naar mijn idee sowieso onoverkomelijk. (hoewel verpesten bij ass weer iets heel anders betekent dan dan bij gemiddelde puber) precies goed is nl niet mogelijk, juist bij ass blijft het moeilijk, dat is HET kenmerk ervan.
Alternatief is dat je hem overvraagd, niet voldoende hulp geeft en dat vind ik erger.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.