Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdame fietsen in het donker

Mijn dochter van 13,5 mocht gisteravond van mij om half 8 naar huis fietsen. 900 meter langs goed verlichte straten, geen open stukken langs weilanden oid. Meisje waar ze was, is net zo oud en had dat niet gemogen. We wonen in een dorp met 15000 inwoners ongeveer. Zou dit bij jullie mogen?


De reden dat je de gevallen waar iemand echt door een vreemde verkracht/ontvoerd/vermoord is kent, is omdat het bijna nooit voorkomt. Daarom weten we van Gino en van Anne (overigens op klaarlichte dag). Stuk voor stuk ontzettend verdrietige en ellendige situaties maar- wel uitzonderlijk. 
De vrouwen die hoog in de slachtoffercijfers staan? Bijna allemaal vermoord door iemand die ze kende. Hun ex, broer, vriend of vergelijkbaar. Verkrachting van jonge vrouwen komt veel vaker door iemand die je ‘even naar huis brengt’ en/of een vriendje dat de grens niet erkent dan door een enge man die met zijn broek op de knieën in de bosjes ligt. 
Dus. Mijn 13-jarige had dat zeker gemogen. En fietst nu als adolescent in het donker net zo makkelijk als in het licht. We hebben wel de afspraak dat zodra het niet veilig voelt, ze belt. Die paar keer dat dat voorkwam lag de oorzaak bij haarzelf (ziek geworden waarbij drank niet hielp) en een keer doordat haar op dat moment nog vriend haar heel rottig behandelde.

Wat dan weer aansluit bij de bewering dat de echte eikels vaak de mensen zijn die je kent. 

Chantal2022 schreef op 14-11-2023 om 08:41:

waarom is het s avonds wel een probleem en s ochtends vroeg niet?
In de winter moest ik altijd in het donker naar school fietsen (door de weilanden)
Nu maak ik langere dagen en kom ik een aantal maanden alleen in het donker buiten op werkdagen

Je weet toch dat mensen met slechte bedoelingen nooit vroeg op staan

Netherfield schreef op 13-11-2023 om 19:30:

Om half 8 zijn hier nog voldoende mensen op straat. En ze fietst nogal hard, hahaha. Vanaf 21:00 zou ik haar gaan halen, of als ze zelf niet durft. Naar sport moeten ze langs een bos waar wel eens iemand overvallen is. En er woont een zwerver in het bos. Naar sport breng ik haar en haar zus als het donker is, maar vooral omdat zus van 15 niet durft.

En dat is eng? 🤨 Want die valt per definitie mensen aan ofzo? Net zoals alle zwervers?

Poezenmeisje schreef op 13-11-2023 om 22:28:

Wij worden de laatste jaren alleen maar banger om onze volwassen zoon te laten fietsen. De ene na de andere schietpartij in Groningen.
Overdag...

Of je wordt 's nachts voor de lol op een drukke, goed verlichte route (Korreweg) in de rug geschoten.

En hou vooral die angst bij jezelf…

BlairW schreef op 14-11-2023 om 09:23:

[..]

En dat is eng? 🤨 Want die valt per definitie mensen aan ofzo? Net zoals alle zwervers?

Nou ik weet het niet hoor maar ik heb nogal veel met daklozen gewerkt en gemiddeld is de psychiatrische en drugsproblematiek toch net wel even hoger dan gemiddeld hoor, wat is dat nou boor politiek correct gedoe.

Mijn kinderen mogen zelf in het donker naar huis fietsen ja. De jongste is net 12 en zit in de brugklas. Door corona heeft ze al wat vroeger dan de andere kinderen zichzelf moeten redden. Mijn vierde ging vanaf haar negende/tiende alleen naar school in de binnenstad (plusklas), eerst met de bus, later met de fiets. 
Vanuit de stad moeten ze wel samen fietsen, als dat niet kan laten ze dit weten en dan doen ze een locatie aan. 

SuzyQFive schreef op 14-11-2023 om 09:34:

[..]

En hou vooral die angst bij jezelf…

Ja. We wijzen zoon er op dat hij gewoon dóór moet fietsen. Als hij vertrekt krijgen we een appje. Dan zou hij na drie kwartier thuis moeten zijn.

Hoogkerk, Vinkhuizen, Korrewegbuurt, Beijum. Zijn vrijdagvermaak is een paar kilometer verder dan zijn school. De route kent hij dus goed.

Samen fietsen zit er niet in, hij woont als enige deze kant op.

Ik sta hier anders in dan veel collega ouders, dochter (inmiddels 22 en uitwonend) heb ik nooit gehaald/gebracht naar de training vanaf dat ze zo'n 12 jaar was. Dat was 5 kilometer door ons stadje en de training was om 20:30 afgelopen. Sporthal zat aan de school waar ze ook op zat en ze was daar dus dagelijks ook voor school, dus een heel bekende route. Er is nooit iets geks gebeurd.
Ik was de enige en werd er zelfs op aangesproken. Zeker als het slecht weer was. Tot die tijd bracht en haalde ik haar op de fiets, want ik vind het onzinnig om voor zo'n stukje de auto te pakken en die was ook niet altijd beschikbaar omdat we als gezin maar 1 auto hebben. 
Als ik dit zo lees, snap ik dat sommige jongvolwassenen zo afhankelijk zijn.

Zou ik geen probleem vinden. 

Gelebloem schreef op 14-11-2023 om 09:36:

[..]

Nou ik weet het niet hoor maar ik heb nogal veel met daklozen gewerkt en gemiddeld is de psychiatrische en drugsproblematiek toch net wel even hoger dan gemiddeld hoor, wat is dat nou boor politiek correct gedoe.

Helemaal geen politiek correct gelul. Alle zwervers over 1 kam scheren is oké? Alsof elke zwerver zomaar mensen aanvalt vanuit het niks en jonge meisjes verkracht…

_Audrey schreef op 13-11-2023 om 17:54:

Absoluut niet. Er gebeurt hier teveel rottigheid, ook op goedverlichte fietspaden en straten. Ik denk dat je in de polder tussen de weilanden veiliger bent.

Denk het juist niet. 

Veel verdwijningen vinden juist daar plaats.

Ik kom zelf uit een grote stad, maar de eerste keer dat ik lastig gevallen ben als jong meisje was overdag in een zwembad ver buiten de grote stad. En mijn ouders waren even verderop met hun handdoeken. 

kerstbeer schreef op 14-11-2023 om 10:01:

[..]

Denk het juist niet.

Veel verdwijningen vinden juist daar plaats.

Veel verdwijningen? Om hoeveel heb je het dan? 

Ik zou me in de polder eerder zorgen maken over ander verkeer dat niet bedacht is op een eenzame fietser. Hier in de stad zijn zoveel fietsers dat iedereen daar rekening mee houdt maar in de polder/platteland is dat veel minder. Toen ik op een school in een dorp werkte kwam de politie voorlichting geven aan onze brugklassers en die werden juist op het hart gedrukt om naast elkaar te fietsen op wegen waar geen fietsstrook was. Hierdoor moeten auto’s afremmen en scheuren ze niet langs je heen. 

Poezenmeisje schreef op 14-11-2023 om 09:47:

[..]

Ja. We wijzen zoon er op dat hij gewoon dóór moet fietsen. Als hij vertrekt krijgen we een appje. Dan zou hij na drie kwartier thuis moeten zijn.

Hoogkerk, Vinkhuizen, Korrewegbuurt, Beijum. Zijn vrijdagvermaak is een paar kilometer verder dan zijn school. De route kent hij dus goed.

Samen fietsen zit er niet in, hij woont als enige deze kant op.

Ik vond juist van de stad naar Beijum fietsen minder spannend, dan nu van de stad naar Meerstad. Nu heb je onderweg best lange stukken verlaten fietspad, en pas geleden een jonge dame op de Driebondsweg slachtoffer geworden van een zedendelict.

absor schreef op 13-11-2023 om 23:51:

[..]

Nee gewoon statistieken. Meisjes zijn kwetsbaarder dan jongens, en veel vaker slachtoffer van dit soort misdaden

Jongens/mannen zijn vaker het slachtoffer van geweldsdelicten in het algemeen en op straat. 

(Vrouwen zijn wel vaker het slachtoffer van huiselijk geweld, meestal van een (ex-)partner).

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/51/minder-vrouwen-dan-mannen-slachtoffer-van-geweld

om 19.30 wel om 22.00 uur niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.