Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdame fietsen in het donker

Mijn dochter van 13,5 mocht gisteravond van mij om half 8 naar huis fietsen. 900 meter langs goed verlichte straten, geen open stukken langs weilanden oid. Meisje waar ze was, is net zo oud en had dat niet gemogen. We wonen in een dorp met 15000 inwoners ongeveer. Zou dit bij jullie mogen?


Wij worden de laatste jaren alleen maar banger om onze volwassen zoon te laten fietsen. De ene na de andere schietpartij in Groningen. 
Overdag...

Of je wordt 's nachts voor de lol op een drukke, goed verlichte route (Korreweg) in de rug geschoten.

Mijn dochter mocht dat wel. Het engst vond ik het stuk langs de vaart, smalle weg met smal niet afgescheiden fietspad. Voor de zekerheid zou je kunnen laten appen als ze wegrijdt en haar tegemoet fietsen als ze er dan na 8 minuten nog niet is.

Ik denk dat het afhankelijk is van het gebied waar je woont. Stel je woont in een achterbuurt en je kind moet door een park met criminaliteit en gebruikers dan begrijp ik het volkomen. Maar 900 meter in een bewoonde omgeving? En hoe realistisch is het dat er in het donker met slecht of koud weer mensen in bosjes liggen te wachten om langsfietsende jonge meisjes (jongens overkomt dit blijkbaar niet of het maakt ouders minder uit) van fietsen te sleuren? 

Daarbij is de gemiddelde tiener vaker van huis (sporten, bijbaan, vrienden). In het najaar is het vroeg donker. Iedere keer halen en brengen? En in de ochtend naar school is het ook donker en koud...

MamaE schreef op 13-11-2023 om 22:13:

Ik ken ook wel gezinnen waar enorm veel onderscheid wordt gemaakt tussen jongens en meisjes. De meisjes worden voor 500 meter nog gebracht en gehaald en de jongens moeten gewoon 10 km fietsen, ook als het regent/stormt en door afgelegen weilanden en onverlichte gebieden. Dan vraag ik me wel af hoe je dat uitlegt aan je kinderen. Het zou voor mij voelen alsof de meisjes belangrijker zijn en alsof het erger is als daar wat mee gebeurt.

Nee gewoon statistieken. Meisjes zijn kwetsbaarder dan jongens, en veel vaker slachtoffer van dit soort misdaden 

absor schreef op 13-11-2023 om 23:51:

[..]

Nee gewoon statistieken. Meisjes zijn kwetsbaarder dan jongens, en veel vaker slachtoffer van dit soort misdaden

Jongens zijn veel vaker slachtoffer van geweldsmisdrijven. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

14-11-2023 om 06:43

absor schreef op 13-11-2023 om 23:51:

[..]

Nee gewoon statistieken. Meisjes zijn kwetsbaarder dan jongens, en veel vaker slachtoffer van dit soort misdaden

Misschien moet je de statistieken er eerst bij zoeken voor je iets beweert over statistieken.

absor schreef op 13-11-2023 om 23:51:

[..]

Nee gewoon statistieken. Meisjes zijn kwetsbaarder dan jongens, en veel vaker slachtoffer van dit soort misdaden

Jeffrey ligt te grinniken in zijn graf.

@ OP: 
Ik ben geen vrouw, maar ik ging vanaf mijn twaalfde babysitten en moest daarbij 's nachts ook naar huis rijden. 
Mij lijkt het geen probleem. 

Netherfield

Netherfield

14-11-2023 om 07:14 Topicstarter

Ik weet nog toen de jongste doorsliep, man zei: heerlijk, hoeven we er nooit meer uit ‘s nachts! En ik zei: totdat ze uit gaan en je ze ‘s nachts uit de stad kan halen met kapotte fiets/groep kwijt/iets anders. Dat zou ik dan wel altijd doen. Ongeacht leeftijd. Blij word je er niet van maar ik zou ze altijd gaan halen. 

Moederkareltje schreef op 13-11-2023 om 20:28:

[..]

Het is een keer in beslag genomen toen ik 18 was in de stad met fouilleren maar nooit een boete voor gekregen. Een jonge meid die het bij heeft is toch een ander verhaal dan als een ander typ ermee loopt. Dus strafbaar, boetes etc heb ik niet zoveel boodschap aan. Het is ook meer een gevoel van veiligheid wat veel kan helpen. Dat is belangrijker dan de regeltjes. Verdedigingspray ken ik niet. Haarlak is veel te soft. Hebt zelf pepperspray in mijn ogen gekregen en dat werkte wel echt goed.

Ja dûh, dat zegt toch iedereen die met verboden wapens rondloopt?

Hier in de stad is het nog hartstikke druk om 19.30. Van en naar sport/hobby, de supermarkt, de hond uitlaten, hardlopen...

Een tijdje geleden moest ik nog om 23.30 van het station naar huis lopen en toen verbaasde het me hoe veel mensen er nog onderweg waren. Ik denk ook altijd maar 'als ik er loop, durft er misschien iemand anders ook te lopen en loopt er niemand alleen'. Ik liep wel expres aan de kant van het grasveld, niet aan de donkere kant, dat wel.

Bakblik schreef op 13-11-2023 om 19:27:

[..]

Dan gaat hij bijna naar de middelbare!

Als je daar nog iedere dag als het weer een beetje tegen zit wordt gebracht, dan heb je wel de lachers op je hand. Buitenbeentje zijn omdat het moeder het zielig vindt dat je moet fietsen is dat wat je wilt voor je kind?

Met 13,5 zit je al op de middelbare als het goed is

Hier beetje dezelfde grootte qua stad en dochter zou wel alleen mogen. Ze loopt ook van vriendinnen naar huis in het donker of komt op de fiets vanaf het zwembad naar huis in het donker. Je kan je kind nou eenmaal niet overal tegen beschermen. Ze zullen toch ooit zelfstandig moeten worden en je zal ze los moeten gaan laten ooit. Of haal en breng je ze ook nog overal naartoe als ze het huis uit zijn straks? Angst is een slechte raadgever, dus ik laat me daar niet door lijden. Hoe moeilijk dat soms ook is, maar ik wil niet dat angst voor iets wat misschien kan gebeuren invloed gaat hebben op de vrijheid van onze dochter. En de kans dat ze wordt aangereden is veel groter dan dat ze aangevallen wordt. Altijd licht aan en goed om je heen kijken, hand uitsteken, daar hamer ik op. Maar 100% alles voorkomen gaat toch niet lukken, dus die ambitie heb ik ook niet

Netherfield schreef op 14-11-2023 om 07:14:

Ik weet nog toen de jongste doorsliep, man zei: heerlijk, hoeven we er nooit meer uit ‘s nachts! En ik zei: totdat ze uit gaan en je ze ‘s nachts uit de stad kan halen met kapotte fiets/groep kwijt/iets anders. Dat zou ik dan wel altijd doen. Ongeacht leeftijd. Blij word je er niet van maar ik zou ze altijd gaan halen.

Alleen dochter(s)? Of bedoel je hierbij ook jongens? 

en als je je kind altijd overal ophaalt en die gaat met 18 uit huis, wat dan?
Ik haal alleen op in uiterste noodsituaties en verder is de afspraak dat je samenfietsen regelt met anderen als het laat is.  (En niet om half acht) 

waarom is het s avonds wel een probleem en s ochtends vroeg niet?
In de winter moest ik altijd in het donker naar school fietsen (door de weilanden) 
Nu maak ik langere dagen en kom ik een aantal maanden alleen in het donker buiten op werkdagen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.