Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
200282

200282

31-05-2023 om 21:21

Puberdochter met add


200282

200282

01-06-2023 om 18:43

maar goed mensen. Ik heb weer wat dingetjes waar ik mee aan de slag kan, en wat linkjes informatie waar ik wat aan heb dus ik bedank jullie allen.

200282 schreef op 01-06-2023 om 18:41:

absor. Ik heb zelf geen diagnose gekregen maar het komt ergens vandaan hè. Ik zeg het zelf vaak zat pfff bij wie zal het vandaan komen. Veel geluid en drukte nou vreselijk. Geeft bij mij ook kortsluiting. Traject met onze dochter gaf bij mij ook het nodige waar ik moeite mee hebt. Je heb dus gelijk.

Succes dat maakt het niet makkelijker. Maar echt die cursus (tip eerder) is een aanrader

200282 schreef op 01-06-2023 om 13:49:

yette. Ik schrijf de dingen die ik tegenkom en waar ik tegenaan loop. En dat van die boba verbied ik zeker niet. Wil jij het proeven prima zoals ik schrijf, maar zo stampvoetend en stampij maken omdat ik geen gebruik van de pin kon maken betekend niet dat ik haar dan moet belonen met ik ga nu pinnen want je bent boos. Volgende keer krijgt ze het echt wel. En dat ik niet mag zeggen dat het vies is beetje raar.
Ook mag ik mijn mening geven over tiktok etc. Die dansjes vind ik over het algemeen niet echt voor deze leeftijd. Hangt niet voor niks een leeftijdsgrens aantiktok etc. Maar goed ik vraag je om een eerlijke mening en is prima. Misschien dat ik haar wel wat losser moet laten inbepaalde dingen en minder bezorgd zijn.
Ik hou super veel van haar en ondanks de strubbelingen hebben wij een hele goede band en laat ik haar ook lekker haar gang gaan hoor. Ze mag en moet ook zeker haar eigen dingen kunnen doen.
Loslaten is gewoon moeilijk, en kleine meisjes worden groot en ook ik heb het beste met haar voor. Heb niet voor niks heel hard voor haar geknokt.

Bijzonder hoe je van alles vindt over je dochter maar de kritiek die je hier krijgt direct afwijst. Dat zou toch duidelijk kunnen maken dat het leuker is als mensen niet alles afkraken wat je doet, en dat wellicht je dochter het dus OOK niet zo leuk vindt als je alles afkraakt dat voor haar van belang is.

Die laatste zinnetjes vind ik wel red flags. Jij vindt dat je het beste met haar voor hebt, maar dat rechtvaardigt niet alles wat je doet. Immers, er zijn ook ouders die dat gebruiken als rechtvaardiging om hun kinderen te slaan, of juist om ze helemaal niet op te voeden, of om ze naar conversietherapie te sturen. Je kunt wel overtuigd zijn dat je het beste doet, maar er ondertussen behoorlijk naast zitten. Wees daarom altijd bereid om aan te passen en van anderen te leren.

En dat je voor haar geknokt hebt, wil niet zeggen dat zij verplicht is om jou gelukkig te maken. Je schenkt een kind het leven. Ze zijn je niks verplicht in ruil daarvoor.

200282

200282

01-06-2023 om 19:16

...

200282 schreef op 01-06-2023 om 19:16:

wendelmoedm ik wijs niks af. Zeker niet. Moet je even alles terug lezen voor je loop te roepen. Reacties zoals die van jou ben ik niet van gediend.

Het is een forum, en geschreven woorden zonder dat je de schrijver kent betekent dat het misschien veel negatiever overkomt dan jij denkt dat het overkomt.

Of jij vindt zaken niet zorgwekkend, maar anderen wel. En na een aantal reacties van jouw kant (dat het wel meevalt) is 'harder formuleren' misschien de enige manier om je het duidelijker te maken dat het mogelijk wél veel negatiever voor haar is dan jij denkt. Daar zou je ook op kunnen reageren, zonder te zeggen 'maar we hebben het leuk verder en een goede band'. 

gr Angela

Ik denk dat je het (voor zover je dat kunt beoordelen hier natuurlijk) goed hebt gedaan de afgelopen jaren. 
En nu ‘past’ het niet meer en dat laat je dochter je merken. 
Dat kan pijnlijk zijn en schuren, zeker als zaken niet vanzelf lopen. 
Misschien toch bedenken of je nu wat anders kunt, toch gaan werken of  iets anders zoeken. Dat geeft vanzelf de broodnodige afstand. 
Je dochter is nu verre van klaar met haar ontwikkeling, maar ze heeft het nu nodig dat je haar vanaf de zijlijn volgt en niet meer voor haar uit. 
Hier altijd gewerkt en dat vond ik dubbel maar voor mijn kinderen regelmatig echt wel fijn. 
Ik heb ook met een aantal zaken wel wat moeite (gehad) maar ik had gewoon ook niet de mogelijkheid er zoveel bovenop te zitten. En altijd de insteek gehad dat het hún leven is en dat ik dus wel een heel goede reden moet hebben iets te begrenzen of corrigeren. 

200282

200282

01-06-2023 om 20:07

pinokkio misschien heb ik het bij de start niet goed vermeld, maar ook ik laat haar vrij hè. Ik ben alleen een beetje ouderwets in bepaalde dingen zoals de mobieltjes, en zal haar ook wat vrijer erin laten. Ze gaat zeker ook gewoon haar eigen weg waar ik niet bij ben. 
In welk opzicht bedoel jij vanaf de zijlijn mee kijken? Ik vind dat er ook grenzen nog steeds moeten zijn als je 11ben namelijk.

200282

200282

01-06-2023 om 20:29

absor schreef op 01-06-2023 om 18:56:

[..]

Succes dat maakt het niet makkelijker. Maar echt die cursus (tip eerder) is een aanrader

Heb het gevonden. September is de eerst volgende. Heb me opgegeven. Ben benieuwd.

Bedankt voor de tip

200282 schreef op 01-06-2023 om 20:07:

pinokkio misschien heb ik het bij de start niet goed vermeld, maar ook ik laat haar vrij hè. Ik ben alleen een beetje ouderwets in bepaalde dingen zoals de mobieltjes, en zal haar ook wat vrijer erin laten. Ze gaat zeker ook gewoon haar eigen weg waar ik niet bij ben.
In welk opzicht bedoel jij vanaf de zijlijn mee kijken? Ik vind dat er ook grenzen nog steeds moeten zijn als je 11ben namelijk.

Ja, precies die grenzen, daar heb ik het over. Jij hebt die altijd voor haar gesteld. En nu zit ze in die overgangsfase tussen klein en groot en wordt het tijd (en dat toont ze het dus ook) dat ze zelf leert omgaan/experimenten/ uitvinden etc hoe dat zit met die grenzen, hoe ze die kan bewaken etc. 
Met jou dus als veilige achterwacht. 

Chrissiefur schreef op 31-05-2023 om 22:30:

Mijn eerlijke mening? Ja je zit er teveel bovenop en je bent te streng. Probeer niet alles te bepalen en te beperken, laat haar ook een beetje meer zelf ontdekken. Daar leert ze van en loslaten is gezond.

Precies.. TO noemt haar dochter "madam" en "haar zure bek". Ook niet zo netjes, blijkbaar zit er bij jou een boel frustratie die je hopelijk niet op deze manier naar haar uit. Ze is gewoon een puber, zolang ze niet teveel buiten een hangjongere wordt en de stiekeme sigaretjes nog laat staan is een uurtje TikTok geen probleem. En goed dat ze die rare whatsapp berichten met je deelt en jij kan uitleggen hoe ze hiermee omgaat. Als je haar steeds op de nek zit gaat ze het stiekem doen, dan heb je juist minder controle 

“Ook was mijn vraag of het vaker gebeurt bij pubers dat ze van een uitje een negatief einde maken.”

Ik denk dat in dat geval het uitje te lang heeft geduurd. Haar hoofd raakt sneller vol met indrukken dan gemiddeld bij anderen. De negativiteit is misschien een signaal daarvan. Als dat zo is, kun je bij een uitje misschien een pauze nemen, of eerder naar huis gaan wanneer ze nog positief is.

Het kan ook zijn dat het schakelproblemen zijn. Dat ze moeite heeft met omschakelen van de ene situatie (het uitje) naar de andere situatie (naar huis gaan). Als dat zo is, dan zou je kunnen proberen om meer duidelijkheid te geven en haar meer voor te bereiden op de overgangen, bijv door vooraf te vertellen hoe laat jullie naar huis zullen gaan en dan tijdens het uitje zelf bijv een uur of een half uur voor het einde te zeggen ‘We hebben nog een (half) uurtje.’ 

Het kan ook zijn dat het ligt aan specifieke dingen die aan het einde van jullie uitjes gebeuren. Misschien heeft ze aan het einde van een uitje honger of dorst. Misschien hoopt ze op het einde van een uitje dat jullie nog iets kopen. Ik noem maar wat.

De beste informatiebron voor wat er aan de hand is, is je dochter zelf. Als je een patroon ziet, praat dan eens met haar erover op een moment dat ze positief en rustig is. 

200282

200282

02-06-2023 om 07:33

Ze heeft inderdaad het schakelprobleem. We moeten haar altijd heel erg voorbereiden op uitjes. Dat gaat nu wel goed omdat we haar vertellen en laten zien wat we gaan doen. Dan gaat de dag veel beter alleen gaat het vaak mis op het moment dat ze iets ziet(vaak gaat het over eten of in elk geval iets kopen). Ook hiervan zeggen we van te voren tegen haar dat we bijv een patatje daar eten en een ijsje maar dat we gezellig weg zijn en dat er niks anders gekocht word. Het uitje gaat dan goed totdat er iets gekocht kan worden ergens, en dan lijkt het wel of ze vrij snel ziet ow dat wil ik, en dan word ze boos en is komt het ik wil naar boven. dan zeg ik ook tegen haar nee, je weet nog wat we hebben afgesproken we zijn hier om lol te maken, je weet dat we patat en een ijsje halen maar we hebben ook gezegd dat we verder niks gaan kopen. En daar gaat het dan op mis. Hoe zou ik dat stukje anders aan kunnen pakken. Heb ook weleens geprobeerd om te zeggen als je buiten dat nog iets wil kopen mag je je zakgeld meenemen, maar als je dan weg bent schiet ze in de stress en loopt ze zenuwachtig heen en weer want ze kan dan niks vinden. dat begrijp ik dan enigszins nog wel want je wil iets, maar er is niks wat je leuk vind dus vind ze dan jammer. 
Hoe zou ik dat stukje kunnen veranderen qua aanpak want ik denk dat als die voorbereiding er is het al een stuk makkelijker kunnen gaan.

Als we dan daarna even gaan zitten en ik ook vraag wat er gebeurde en ook zeg dat we het er van te voren over hadden zegt ze zelf ik weet het niet. En dat maakt het gewoon heel lastig.

Ook hebben we het over de dingetjes waar we tegenaan lopen en vragen we wat zou je willen en fijn vinden hoe het anders kan, maar vaak hoor ik nou ik weet het niet want het gebeurt gewoon. En ik denk zelf ook dat het mis gaat als je ik zeg maar wat naar de Efteling gaat. Daar staat op veel punten eet tentjes en karretjes. Je ziet overal mensen iets kopen, maar deze mensen kopen ook niet overal wat. Ik vermoed dat ze de link legt ondanks dat ze het zelf zegt dat het niet waar is dat ze vermoed dat iedereen overal bij elk tentje iets koopt en het gek is dat het dan bij ons bij een patatje en een ijsje blijft. Die drukte die je overal dan ziet is dan natuurlijk al heel veel maar dat je overal iets kan kopen en overal wat anders dat het gewoon te veel is.


ik denk dat wij een heel andere opvoedstijl hebben.  Ik probeer mijn kinderen altijd te volgen in hun wensen en behoeften.  Als ik ergens niet zeker over ben dan gaan we het samen ontdekken. Zo heeft mijn dochter mij wegwijs gemaakt op tiktok. Zo sluit ik aan op haar interesse en kan ik meteen een beetje zien wat ze nou doet op tiktok een of mijn idee erover wel klopt. 

Wat ik wel heel goed begrijp is hoe frustrerend het afzetten en sfeerbepalen van pubers soms kan zijn.  Je doet aktes voor ze en een beetje dankbaarheid is soms ver te zoeken.  Ik houd me maar voor dat dit een normale ontwikkeling is een dat dat nodig is om los te komen.  Maar frustrerend is het soms wel. 

200282

200282

02-06-2023 om 08:09

Kimdekim schreef op 02-06-2023 om 07:56:

ik denk dat wij een heel andere opvoedstijl hebben. Ik probeer mijn kinderen altijd te volgen in hun wensen en behoeften. Als ik ergens niet zeker over ben dan gaan we het samen ontdekken. Zo heeft mijn dochter mij wegwijs gemaakt op tiktok. Zo sluit ik aan op haar interesse en kan ik meteen een beetje zien wat ze nou doet op tiktok een of mijn idee erover wel klopt.

Wat ik wel heel goed begrijp is hoe frustrerend het afzetten en sfeerbepalen van pubers soms kan zijn. Je doet aktes voor ze en een beetje dankbaarheid is soms ver te zoeken. Ik houd me maar voor dat dit een normale ontwikkeling is een dat dat nodig is om los te komen. Maar frustrerend is het soms wel.

Dat is ook een goede tip van jou om samen er naar te kijken. Ik ben altijd van ik zoek het eerst dan uit, maar weet ook dat mijn gedachten over bijv tiktok heel zwart wit zijn en ben dan al snel van hier gebeuren rare dingen dus deur dicht. Ook niet goed maar pure bescherming. Ik heb er gewoon niks mee. Maar moet ook meegaander worden ben ik het volledig mee eens.

Misschien is 'kermisgeld' een idee? 

Ik gaf mijn kinderen op de kermis al jong een bepaald bedrag dat ze naar eigen inzicht konden besteden. Ieder een eigen portemonnee mee en later stortte ik het op hun rekening. Jouw dochter heeft daar zéker de leeftijd voor. Sterker nog, op die leeftijd liepen we ook niet meer de hele tijd samen. Dan sprak ik op een bepaalde tijd met ze af. Als je denkt dat ze dat niet helemaal in haar eentje wil, kan ze met haar zusje of dan kan ze een vriendinnetje meenemen. 

Op die manier valt de mogelijkheid om via jou nog iets extra's te krijgen, weg. Ze zal dan zelf keuzes moeten maken tussen al die verleidingen. Ook in onverwachte situaties zoals met die boba. 

Mijn kinderen bleken hun kermisgeld dan heel anders uit te geven dan ik altijd deed. Minder attracties en meer snoep. Eentje hield het geld zelfs liever in zijn zak voor Lego 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.