Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers halen en brengen

BlairW schreef op 26-11-2025 om 13:12:

[..]

Maar wat leert mijn kind er van als ze in de stromende regen naar school moet lopen? Daar leert ze toch ook niks van?

EGoed voor de weerstand en uithoudingsvermogen?

Als iedereen zijn kinderen altijd maar gaat halen en brengen, geef je volgens mij ook het slechte voorbeeld.

Veel afstanden kunnen prima met (elektrische) fiets.

En ja, zo ben ik ook opgevoed. Ga zelf ook liever fietsen. Beter ook voor het milieu.

Auto is voor afstanden vanaf ca 12 kilometer.

Poezie schreef op 26-11-2025 om 13:29:

[..]

Natuurlijk wel bijvoorbeeld voorzorgsmaatregelen nemen zodat je niet nat wordt (paraplu/regenkleding) en uitkijken in het verkeer. En 'last but not least': dat het niet erg is om een keer goed nat te regenen.

Als een kind werkelijk altijd gebracht/ gehaald wordt en werkelijk nooit zelf hoeft te reizen en dan met zeg 20 jaar; niet kan fietsen, niet weet hoe het OV werkt, nergens de weg kent, en de werking van een paraplu niet kent....ja dan heb je een punt.

Maar zo gaat het een de praktijk zelden hoor, ook als je weleens gebracht of gehaald wordt weet je die dingen wel. 

Draai het ook eens om; wat leert een kind ervan als ouders nooit willen brengen en halen in de situatie dat ze er wel tijd/ gelegenheid voor hebben.? 

[..]

Natuurlijk wel bijvoorbeeld voorzorgsmaatregelen nemen zodat je niet nat wordt (paraplu/regenkleding) en uitkijken in het verkeer. En 'last but not least': dat het niet erg is om een keer goed nat te regenen.

Dat weten ze wel hoor. Het is wel vervelend om nat te regenen, dat vind ik zelf ook, en dus haal ik hem gewoon op als het even kan.

Uitkijken in het verkeer leer je ook zonder regen. 

Gingergirl schreef op 26-11-2025 om 13:41:

[..]

Als een kind werkelijk altijd gebracht/ gehaald wordt en werkelijk nooit zelf hoeft te reizen en dan met zeg 20 jaar; niet kan fietsen, niet weet hoe het OV werkt, nergens de weg kent, en de werking van een paraplu niet kent....ja dan heb je een punt.

Maar zo gaat het een de praktijk zelden hoor, ook als je weleens gebracht of gehaald wordt weet je die dingen wel.

Draai het ook eens om; wat leert een kind ervan als ouders nooit willen brengen en halen in de situatie dat ze er wel tijd/ gelegenheid voor hebben.?

Nou inderdaad!

Mijn 20 jarige weet prima hoe het OV werkt en hoe ze moet fietsen, dat doet ze namelijk al elke dag! 

kerst schreef op 26-11-2025 om 13:37:

[..]

Goed voor de weerstand en uithoudingsvermogen?

Als iedereen zijn kinderen maar gaat halen en brengen, geef je volgens mij ook het slechte voorbeeld.

En ja, zo ben ik ook opgevoed. Ga zelf ook liever fietsen. Beter ook voor het milieu.

Puber voetbalt twee keer per week, plus een wedstrijd. Ook als het slecht weer is (hij liever dan ik). Er is niets mis met zijn weerstand  en uithoudingsvermogen. 

Hij heeft een behoorlijk druk leven en werkt hard voor school. Ik ondersteun hem waar ik kan, gewoon uit liefde, en dat vind ik nu juist een heel goed voorbeeld. Ik ben veel trotser als ik dat op hem overbreng, dan wanneer "je bent niet van suiker!" het sterkst blijft hangen. 

BlairW schreef op 26-11-2025 om 13:10:

Hier woont dochter op loopafstand van de middelbare school, maar als het echt giet en ik ben vrij dan breng ik haar wel. Waarom zou ik haar dan nat laten regenen als ik wel de tijd heb om haar even weg te brengen? Leert ze daar wat van? Ze weet zelf ook wel dat ze nat wordt van regen, dus dat hoeft ze niet meer zelf te ondervinden. Ik zou het zelf ook fijn vinden als iemand me even weg zou brengen in zo’n geval ipv me express door de regen te laten lopen terwijl die persoon thuis op de bank hangt en niks doet. Dan maar een “curling ouder” hoor, I don’t care.

Precies dit! Mijn ouders waren zo; onder het motto van " daar wordt Ginger zo lekker zelfstandig van" moest ik, zodra ik iets kon, alles zelf doen en deden zij niks meer voor mij, ik kon bij wijze van spreken op mijn 10e wel het huis uit zoveel kon ik zelf.  Mij brengen of halen met noodweer...ben je gek...je mankeert toch niks aan je pootjes etc. En zelf geen zak te doen hebben maar liever lui op de bank hangen. Daar leerde ik als kind ook van dat mijn ouders weinig voor mij over hadden en het voelde voor mij weinig liefdevol. Gelukkig weet ik wel dat mijn ouders geen doorsnee mensen waren en de meeste ouders gelukkig zo niet zijn ( niemand hoeft zich dus aangevallen te voelen, dit is mijn ervaring).

Ik ben ook niet van het brengen en halen hoor. In uitzonderlijke gevallen, maar zeker niet standaard. Dat zou ook niet in mijn huidige dagindeling / agenda passen.  
Zelf ook niet gewend vanuit mijn jeugd. Wij woonden in een buitendorp (nu weer) en moesten altijd een behoorlijk eind fietsen naar bijvoorbeeld school, maar ook naar andere sociale activiteiten. Vanaf middelbare school leeftijd gingen we zelf op de fiets of met slecht weer met de bus. Er werd niet gehaald en gebracht. School was 18 km enkele reis voor mij en 15 voor siblings. Sporten kon in de buurt van het dorp, maar daar moest wel een kwartiertje voor gefietst worden. Was voor iedereen prima. We wisten ook niet beter en alle andere kinderen om ons heen deden dat ook. 

Aan de andere kant; als ik wilde stappen met vrienden, kwam 1 van mijn ouders me altijd ophalen 's nachts als ik niet ergens bleef slapen. Dan mocht ik niet op de fiets en de bus reed dan niet meer. 
Dat zou ik zelf ook doen waarschijnlijk. 

Gingergirl schreef op 26-11-2025 om 13:41:

[..]

Ehm... ik kom best volwassenen tegen die nauwelijks weten 'hoe het OV werkt'. En die ook vrijwel nooit op een fiets zitten (niet vanwege hun gezondheid/beperkingen, maar omdat de auto hun voorkeur heeft, ook voor 2 kilometer binnen het dorp). Die het ook best een beetje zielig vinden, merk ik, dat er mensen zijn die met het OV moeten reizen of daar zelfs voor kiezen). Al die overlast, de lange reistijd, de prijzen!! 

[..]

Dat eerste en laatste weet ze al, want als ik geen tijd heb moet ze wel door de regen lopen. En wat heeft uitkijken in het verkeer te maken met regen? Die connectie zie ik niet. Uitkijken voor het verkeer kan ze ook prima leren zonder regen en dat heeft ze inmiddels ook al lang onder de knie. Ze is geen 5 meer.

Maar als er bij een VO-school in de ochtend een heleboel mensen hun kinderen komen brengen en in de middag weer halen, krijg je daar wel enorme opstoppingen en verminderde veiligheid qua verkeer voor kinderen die wel moeten fietsen.
Dat vind ik ook een reden om, zeker bij loopafstand, niet te brengen en halen. Ik ga zelf bij regen liever lopend met paraplu dan op de fiets.

[..]

EGoed voor de weerstand en uithoudingsvermogen?

Als iedereen zijn kinderen altijd maar gaat halen en brengen, geef je volgens mij ook het slechte voorbeeld.

Ze wordt lang niet altijd gebracht, meer dagen niet dan wel. Maar als het met bakken uit de hemel komt en ik heb toch tijd om te brengen, zie ik niet wat ik haar ermee bij breng door haar te laten lopen. Weerstand en uithoudingsvermogen bouwt ze echt niet op met 10 minuten in de stromende regen lopen. 

Hè gelukkig, want de mijne moet 13 km. Als het zo uitkomt, dan breng en haal ik haar. Met liefde, gewoon omdat het fijn is. En als dat niet lukt of niet nodig is, dan fietst ze zelf. Kan ze gewoon.

Mijn kinderen gingen in een dorp verder op naar school; 3 km met de fiets, met regen en sneeuw met de Bus. De middelbare is in ons dorp…. Wel 150 meter. Toen ze uit gingen gingen ze met de Bus. Nu studeren ze en gaan met de Bus en de trein. Maar we hebben dan ook erg goed openbaar vervoer. De nachtbus gaat iedere 30 Minuten tot 3 uur in de Nacht. Maar ik woon niet in Nederland. En ben dus ook nooit Taxi geweest….

Gingergirl schreef op 26-11-2025 om 13:54:

[..]

Precies dit! Mijn ouders waren zo; onder het motto van " daar wordt Ginger zo lekker zelfstandig van" moest ik, zodra ik iets kon, alles zelf doen en deden zij niks meer voor mij, ik kon bij wijze van spreken op mijn 10e wel het huis uit zoveel kon ik zelf. Mij brengen of halen met noodweer...ben je gek...je mankeert toch niks aan je pootjes etc. En zelf geen zak te doen hebben maar liever lui op de bank hangen. Daar leerde ik als kind ook van dat mijn ouders weinig voor mij over hadden en het voelde voor mij weinig liefdevol. Gelukkig weet ik wel dat mijn ouders geen doorsnee mensen waren en de meeste ouders gelukkig zo niet zijn ( niemand hoeft zich dus aangevallen te voelen, dit is mijn ervaring).

Ik kan me goed voorstellen dat dat zo gevoeld heeft op die leeftijd. En dat is niet fijn 

Ik wil kind gewoon meegeven dat ze soms dingen zelf moet doen en dat ik op andere momenten prima even wil helpen als dat uit komt. Het is een beetje van beide. Afgelopen week appte ze nog vanaf school “mam, mijn broek is helemaal nat”. Dan krijgt ze toch echt een app terug met “tja, niks aan te doen. Ik kan je niet helpen vanaf hier hè. Thuis maar wat droogs aan doen” 😁 dus ze wordt ook echt wel eens gewoon nat als ik naar mijn werk ben. En ze kan ook prima met de bus overigens, ze weet hoe dat werkt en toen laatst de bus niet kwam opdagen heeft ze zelf in de app van 9292ov gekeken welke ze dan moest nemen enz. Ze is prima in staat om zelf dingen op te lossen, daar gaat een keer door mama naar school gebracht worden als het regent niks aan veranderen

MamaE schreef op 26-11-2025 om 14:23:

Maar als er bij een VO-school in de ochtend een heleboel mensen hun kinderen komen brengen en in de middag weer halen, krijg je daar wel enorme opstoppingen en verminderde veiligheid qua verkeer voor kinderen die wel moeten fietsen.
Dat vind ik ook een reden om, zeker bij loopafstand, niet te brengen en halen. Ik ga zelf bij regen liever lopend met paraplu dan op de fiets.

Als ik haar al op haal is het nooit druk rondom school. Er zijn 2 plekken waar je even kan staan wachten en die zijn altijd vrij dan. Sowieso is op het VO niet de hele school op dezelfde tijd uit, dat scheelt ook veel qua drukte.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.