Anouk1234
26-11-2025 om 09:46
Pubers halen en brengen
Ik merk dat veel pubers regelmatig met de auto worden gebracht en / of gehaald. Bv als het regent naar school gebracht en naar de sportclub. Ik ben zelf niet zo’n curling ouder. Zo hoorde ik ook het verhaal dat de 16 jarige dochter van een vriendin 1x in de week standaard opgehaald wordt uit school, omdat ze anders alleen om 16 uur met de elektrische fiets 10 km naar huis moet fietsen. Dat zou ik nooit doen, alleen als het heel slecht weer is.Hoe zit dat bij jullie?
Tuinfluiter
26-11-2025 om 18:12
Ik bracht en haalde mijn kinderen wel eens bij slecht weer of als ze niet helemaal fit waren of hevig ongesteld. Openbaar vervoer duurde erg lang en was niet echt een optie.
Mijn kinderen moesten door mijn keuze van woonplaats ruim meer dan de gemiddelde afstand afleggen naar de middelbare school. Af en toe brengen en halen deed ik met liefde.
Maakte mij dat een "curling ouder" geen idee. Maar ik was in ieder geval wel een liefdevolle ouder die haar kinderen wel eens verwende. Ze zijn ondertussen al volwassen en ik merk er geen nadelige gevolgen van.
Max88
26-11-2025 om 18:17
Mijn kinderen wisten al heel jong dat water ze nat maakt eigenlijk. Is dat echt een educatief iets en leren ze dat dan pas op puberleeftijd? En maakt dat andere ouders Jan Doedels? Dat foei- en kijk mij nou-vingertje oh oh oh.
Ik vind het altijd zo star en projectmatig/kunstmatig om zo moeilijk te doen en overal levenslessen aan te hangen.
Het kan me echt niets schelen wat iedereen doet, hoe iemand vindt dat het hoort, het oordelen en denken dat je het perfect doet t.o.v. anderen, met welke reden of achtergrond.
Mijn kinderen hebben 16 km enkele reis gefietst, gingen bij regen met OV en ik ben ontelbare keren chauffeur geweest. Als ik ze wilde brengen bracht ik ze. Ook als ze werkten op koopavond of uitgingen.
Prima terecht gekomen.
MMcGonagall
26-11-2025 om 18:21
Mijn dochter kwam op haar 18e eens vragen of wij een regenpak in huis hadden. Ik kan nooit zo goed weg gooien, dus ik bleek er nog een te hebben, in maat 164. Daar paste echt niemand in huis nog in.
Rekenenisleuktaalook
26-11-2025 om 18:45
Ik vond altijd dat ze best konden fietsen door 3 km naar de middelbare school, of die 2 km naar de sport. Ze waren gezond en zo konden ze zelf de baas zijn over hun eigen tijd.
Echter bij gezondheidsproblemen of extreem weer heb ik ze wel eens gebracht en gehaald. Helemaal prima. Verder vroegen mijn kinderen het nooit, waren graag onafhankelijk.
Zelfs als ik moest rijden voor de sport, dan gingen zij op de fiets naar het vertrekpunt, want dan konden ze nog blijven hangen op de club.
Ik vind niet zo snel iets van ouders die brengen of halen, alleen op het punt van milieu snap ik het soms echt niet. Waarom zou je je kind naar haar bijbaan brengen op 500 meter, gewoon met droog weer, een fit kind.
Bloem1970
26-11-2025 om 18:56
Soortgelijke post is er al geweest, maar als je werkelijk nooit gehaald of gebracht ben, weet je dat 35 jaar later nog. Her was bij mij thuis geen sprake van dat ik ooit gebracht of gehaald werd, 12 km enkele reis naar school. Later wel in de winter een busabonnement. Ik vergeet nooit het zeilkamp in de 4e waar we echt veel ook waterdichte spullen voor mee moesten nemen. Op de heenweg ging ik met mijn grote tas gewoon met de bus. Niemand zwaaide me uit. Op de terugweg werd ik opgehaald, enige keer ooit. Hele kamp kreeg ik al buikpijn als ik eraan dacht. Als mijn ouder er maar was. Nou, ouder was er hoor. Uit boosheid werd ik zonder dat er wat gezegd werd bij de bus van kamp opgewacht en naar de auto gebracht. Terugrit is er niks tegen me gezegd omdat ik dit had durven vragen.
Nou, doorzetten en zelf doen leerde ik uitstekend, ik had zo’n spijt van het vragen om opgehaald te worden, ik had liever doodmoe met de tas in de bus gesleept en heb het nooit meer gevraagd.
Zou je dat echt willen leren aan je kind?
Eigen kind haal ik dus met liefde op en kan net zo goed zelf fietsen.
Peaches
26-11-2025 om 19:10
Bloem1970 schreef op 26-11-2025 om 18:56:
Soortgelijke post is er al geweest, maar als je werkelijk nooit gehaald of gebracht ben, weet je dat 35 jaar later nog. Her was bij mij thuis geen sprake van dat ik ooit gebracht of gehaald werd, 12 km enkele reis naar school. Later wel in de winter een busabonnement. Ik vergeet nooit het zeilkamp in de 4e waar we echt veel ook waterdichte spullen voor mee moesten nemen. Op de heenweg ging ik met mijn grote tas gewoon met de bus. Niemand zwaaide me uit. Op de terugweg werd ik opgehaald, enige keer ooit. Hele kamp kreeg ik al buikpijn als ik eraan dacht. Als mijn ouder er maar was. Nou, ouder was er hoor. Uit boosheid werd ik zonder dat er wat gezegd werd bij de bus van kamp opgewacht en naar de auto gebracht. Terugrit is er niks tegen me gezegd omdat ik dit had durven vragen.
Nou, doorzetten en zelf doen leerde ik uitstekend, ik had zo’n spijt van het vragen om opgehaald te worden, ik had liever doodmoe met de tas in de bus gesleept en heb het nooit meer gevraagd.
Zou je dat echt willen leren aan je kind?
Eigen kind haal ik dus met liefde op en kan net zo goed zelf fietsen.
Dit.
Nog steeds kan ik niet goed om hulp vragen. Ik ben zo zelfstandig opgevoed, dat hulp vragen voelt als falen.
Ik probeer dus de balans te vinden. Helpen als het kan, nodig is, fijn is. En zelf laten doen als dat kan, nodig is, fijn is. Ze zijn nog niet volwassen. Maar volgens mij worden ze prima zelfstandig, voelen ze zich gewaardeerd en durven ze ook hulp te accepteren.
Peaches
26-11-2025 om 19:13
Rekenenisleuktaalook schreef op 26-11-2025 om 18:45:
Ik vond altijd dat ze best konden fietsen door 3 km naar de middelbare school, of die 2 km naar de sport. Ze waren gezond en zo konden ze zelf de baas zijn over hun eigen tijd.
Echter bij gezondheidsproblemen of extreem weer heb ik ze wel eens gebracht en gehaald. Helemaal prima. Verder vroegen mijn kinderen het nooit, waren graag onafhankelijk.
Zelfs als ik moest rijden voor de sport, dan gingen zij op de fiets naar het vertrekpunt, want dan konden ze nog blijven hangen op de club.
Ik vind niet zo snel iets van ouders die brengen of halen, alleen op het punt van milieu snap ik het soms echt niet. Waarom zou je je kind naar haar bijbaan brengen op 500 meter, gewoon met droog weer, een fit kind.
2 of 3 km, dat zijn ook afstanden van niets natuurlijk. Dat kan je zelfs lopen in (minder dan) een half uur. Die afstanden doe ik ook niet met de auto, tenzij ze eens iets breken, ziek zijn oid en echt niet kunnen fietsen of lopen.
Poezie
26-11-2025 om 19:16
Gingergirl schreef op 26-11-2025 om 16:19:
[..]
O wees gerust hoor, hij fietst meer dan dat hij gebracht wordt ook bij regen. Iedere situatie waarbij iemand ergens last van heeft willen voorkomen is natuurlijk niet haalbaar. Er zijn ook genoeg mensen die last hebben van fietsers, dat wil niet zeggen dat fietsen dan maar niet zou mogen. Rekening houden met elkaar is dan een beter uitgangspunt.
Wat een slappe smoes: "er zijn ook genoeg mensen die last hebben van fietsers".
snoepjeharibo22
26-11-2025 om 19:17
Ik breng en haal mijn kinderen en pubers op 1-3-4km afstand naar school als het regent, te koud-glad is enof gewoonweg geen zin hebben.Daarnaast zijn dit ook dezelfde kinderen die verantwoord km’s fietsen en verantwoordelijkheden dragen voor paarden, andermans kinderen passen geheel zelfstandig. Ik ken verder geen andere term voor mezelf dan gewoon moeder. Ik heb hen gemaakt dus ik zorg voor ze, daar waar het nodig is en ik tijd en ruimte heb doe ik dat met alle liefde. Vanochtend moest ik vergaderen om 8.15 dus namen ze zelf lopend hun broertje van 5 eerst naar school, de klas in en hebben zelfs een werkje meegedaan. tja..wij doen het gewoon samen denk ik. Ik vind hun gevoelsbeleving immens belangrijk dat is mijn leidraad. Zelfstandig zijn ze zat. De rest komt vanzelf wel.
snoepjeharibo22
26-11-2025 om 19:19
Peaches schreef op 26-11-2025 om 19:13:
[..]
2 of 3 km, dat zijn ook afstanden van niets natuurlijk. Dat kan je zelfs lopen in (minder dan) een half uur. Die afstanden doe ik ook niet met de auto, tenzij ze eens iets breken, ziek zijn oid en echt niet kunnen fietsen of lopen.
Maar daar ga jij verder niet over peaches niet iedereen heeft een half uur de tijd in de ochtend of zin überhaupt. Sommige mensen werken ook. Er bestaat iets als autonomie, goed dat jij dat wel wilt en blijft lopen. Maak er een hobby van verleg het tot 6-7 KM🤷🏻♀️
BlairW
26-11-2025 om 19:22
Max88 schreef op 26-11-2025 om 18:17:
Mijn kinderen wisten al heel jong dat water ze nat maakt eigenlijk. Is dat echt een educatief iets en leren ze dat dan pas op puberleeftijd? En maakt dat andere ouders Jan Doedels? Dat foei- en kijk mij nou-vingertje oh oh oh.
Ze gaat pas sinds ze op de middelbare zit onder de douche 😁 zwemmen hebben we ook nooit aan gedaan tot haar 12e.
Peaches
26-11-2025 om 19:23
snoepjeharibo22 schreef op 26-11-2025 om 19:19:
[..]
Maar daar ga jij verder niet over peaches niet iedereen heeft een half uur de tijd in de ochtend of zin überhaupt. Sommige mensen werken ook. Er bestaat iets als autonomie, goed dat jij dat wel wilt en blijft lopen. Maak er een hobby van verleg het tot 6-7 KM🤷🏻♀️
Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik zeg alleen dat ik ze niet met de auto breng voor 2 of 3 km.
Ik werk ook hoor!
Mischa83
26-11-2025 om 19:29
Ik breng en haal mijn kinderen als dat zo uitkomt, en eigenlijk doe ik dat voor al mijn geliefden. Als mij dat een curlingouder maakt dan draag ik die titel met graagte en liefde.
Het is mijn wens dat mijn kinderen opgroeien met gezond verstand en een liefdevol hart. Ik denk dat ik daar aan bijdraag door ze te laten voelen dat ik er voor ze ben en ze wil helpen. Ik merk in de praktijk dat ze daar geen misbruik van maken door bijvoorbeeld heel vaak verzoeken te doen, dus ik geloof dat er wel een balans in zit.
Andere ouders maken andere keuzes, hebben andere ideeën of misschien zelf meer behoefte aan duidelijkheid en regels. Dit kan en mag. Dit is ook niet beter of slechter, het is ok.
Deze onderwerpen zijn leuk om te bespreken op een forum, maar mondt gauw uit in elkaar kleiner proberen te maken vanwege een andere opvoedstijl. Ik wil voorstellen dat we proberen om dat niet te doen.
Dorestad
26-11-2025 om 19:34
ik ben juist zo'n moeder die het halen en brengen aanbood maar die dan te horen kreeg van kind dat dat helemaal niet nodig was met regen. "Ik ben niet van suiker"
Middelbare school was 6 jaar 19 km enkele reis, door de Onlanden. RUG was 5 jaar 24 km enkele reis. En nu PhD ook aan de RUG. 13 jaar nu fietsen. Op een gewone fiets. Ik denk misschien 2x per jaar gebracht. Kind vindt het lang niet altijd leuk maar wel belangrijk om te bewegen. Met een moeder die obees is geweest en een vader die vroeger 20 kg zwaarder was wil kind graag calorieën verbranden. En uitwaaien na dag denkwerk. Op het werk liggen kleren die hij daar draagt, hij fietst in sportkleding.
Maar nu is er sinds vorige week kink in de kabel. Hij brak zijn hand. Dus enkele weken gips.
snoepjeharibo22
26-11-2025 om 19:39
Peaches schreef op 26-11-2025 om 19:23:
[..]
Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik zeg alleen dat ik ze niet met de auto breng voor 2 of 3 km.
Ik werk ook hoor!
![]()
Ja ik zag het je replyde op een andere comment 😬 sorry. Ieder zo zn ding denk ik ☺️.