Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers halen en brengen

Onze kinderen zagen ons aankomen, hen naar middelbare school brengen?! Je wilt toch niet met je ouders samen gezien worden... Dus nee, dat is nooit gebeurd (3 km fietsen). 
Aan de andere kant: oudste had op een gegeven moment een leuk sportabonnement (1 euro voor de eerste maand) gekocht waarmee ze in onze stad en een grotere stad op ca. 10 km afstand een maand onbeperkt kon sporten bij verschillende sportscholen. Verwachtte dat wij dan wel regelmatig wilden rijden om te brengen en halen. Nou, sorry, maar dat was ik niet van plan... Hand over mijn hart: ik zal je in die maand 2x rijden, dus brengen of halen. 
Daarnaast incidenteel wel eens gebracht naar een sport-afspraak als het mij redelijk goed uitkwam. 

Kortom, een beetje geven en nemen. Laten profiteren van een mazzeltje, maar ik kon echt niet altijd voor ze klaar staan.

Poezie schreef op 26-11-2025 om 19:16:

[..]

Wat een slappe smoes: "er zijn ook genoeg mensen die last hebben van fietsers".

Nou dat is geen smoes hoor. Hier is de overlast best groot, helemaal met de komst van Fatbikes maar dat is weer een andere discussie. Laat iedereen zelf keuzes maken; jij vind brengen/ halen niet nodig en jouw puber vindt een regenpak prima, nou fijn toch. Wij vinden af en toe brengen en halen een prima oplossing; ook niks mis mee.

momenteel hebben mijn pubers beiden een studenten-OV dus is brengen/halen nagenoeg niet meer nodig. Toen mijn jongste op de middelbare school zat, heb ik bij zeer slecht weer wel gebracht/gehaald.  Bus ging ook niet rechtstreeks naar zijn school. Ik deed dat alleen bij weerwaarschuwingen en niet bij een gewoon regenbuitje.  Afstand is ook maar 6km. Ik fietste vroeger veel meer en in al die jaren heeft mijn moeder mij één keer opgehaald, toen stormde het. 

Nog niet alles gelezen, was en groot deel van de dag offline. 

Hier was de middelbare op 9 km enkele reis met een hele ingewikkelde busverbinding. (Eerst naar de stad op 11,5 km en dan terug met een bus op een andere route)
Ze hebben eigenlijk bijna altijd gefietst ook met regen en wind tegen. Brengen en halen kostte best veel tijd, tijd die ik niet altijd had. 
Met gebroken ledematen of andere bijzondere omstandigheden heb ik wel gebracht en gehaald. Bij feestjes van klasgenoten die laat afgefloten waren deden we wel brengen en halen.  In die jaren vaak de fietsendrager gebruikt. 
Inmiddels studeren ze allebei een wordt er weleens gehaald na avondcolleges, omdat het dan met ov langer duurt dan redelijk is om thuis te komen. 
Als het ov hapert hebben we een deal gesloten dat zij hun best doen om zo dicht mogelijk bij huis te komen en dat wij dan een laatste stukje halen. Helaas soms is dat dan in de stad van studie, omdat er niks meer rijdt. 

De laatste weken zijn er hier meerdere explosies geweest en zijn mensen op straat lastig gevallen. Uit voorzorg halen we ze op de fiets van het station als ze later thuis zijn dan 21.00. We gaan even niet alleen over straat na die tijd. Gisteren ging ik dus met zoon om 20.45 op de fiets naar het station om dochter op te halen die om 21.04 aankwam. 

Ze zijn prima zelfstandig,  kunnen goed fietsen en weten hoe het ov werkt. Als ze zich niet veilig voelen mogen ze altijd bellen om gehaald te worden. 

Bij de keuze voor hun middelbare scholen hebben wij wel degelijk ook rekening gehouden met de bereikbaarheid. Drie kinderen, twee ouders kan een flinke uitdaging zijn. Hoe groter de afstand hoe lastiger het zou kunnen zijn. Indien nodig echt wel eens gebracht en gehaald, maar nooit hele weken achter elkaar. (Behalve bij been in gips) En nu ze allemaal volwassen zijn gebeurt dat zelfs ook nog wel eens. Maar ook omgekeerd, met mijn gebroken vinger heeft zoon mij een paar keer naar werk gebracht, mocht hij daarna met mijn auto naar zijn school. 

En grappig ook mijn vader van toen 75+ heeft mij een keer gebracht. Omgekeerd breng ik mijn ouder(s) ook wel eens ergens heen of haal ze ergens op, meestal brengen, nemen ze terug een taxi. Het is vaak een kleine moeite en maakt voor de ander soms een groot verschil. Zolang tenminste 'nee' zeggen ook altijd een mogelijkheid is. 

Mijn kinderen hoeven maar twee kilometer te fietsen en vinden het onzin om gebracht te worden. Ook naar de voetbalclub fietsen ze gewoon (dat is 4 km).

Wat ik zelf redelijk schokkend vond, was dat een paar weken geleden een voetbalwedstrijd niet doorging omdat er niet genoeg ouders konden rijden. De wedstrijd was in het volgende dorp, 6 km fietsen voor degene die het verste weg woont. Op het voorstel om te gaan fietsen werd door zowel ouders als pubers (15-16 jaar!) geschokt gereageerd dat dat toch echt wel heel ver was.

Ted68 schreef op 26-11-2025 om 16:14:

Wat ik wel heel treurig vind is dat op sommige basis scholen geen verkeersdiploma meer gehaald word. En dat heeft nu niets met pubers te doen. Maar fietsen moet toch ieder kind kunnen?

Verkeerslessen zijn gewoon verplicht in het curriculum maar daar hoef je geen diploma aan te hangen. 
De basisschool van mijn kinderen heeft bijvoorbeeld het schoolplein zo ingericht dat ze allerlei verkeerssituaties kunnen nadoen voor de jongere groepen en de bovenbouw doet veel oefenen in de praktijk. 
Ze doen niet mee met het praktisch landelijk verkeersexamen omdat het geen voordelen oplevert en vrij veel gedoe is in de stad hier. Voor ze mee kunnen doen moeten ze dan al met de hele groep naar de binnenstad fietsen bijvoorbeeld. Kost daarbij in verhouding veel tijd. 

Ik heb zeker wel eens gebracht of gehaald. Op de middelbare reden we met andere ouders wel eens bij slecht weer. Ene kon wel brengen, ander wel halen bv. Was een 10 km fietsen en vanaf onze woonplaats een slechte busverbinding. Hbo bracht ik hem ook wel eens naar het station of later nam hij de auto mee naar station. En nu, werkend kind, met eigen auto breng ik hem nog wel eens. Onlangs Oktoberfest op kantoor, dan gaat hij met de trein en kan een biertje drinken. Andersom brengt hij ons ook wel eens. Ik ben zoiets van huis uit ook gewend en speel nog regelmatig als taxi voor een ouder 

Ik heb echt maar heel zelden mijn kinderen naar school gebracht, alleen in noodgevallen. In de stad is fietsen echt veel sneller. Drie van de vijf zaten in zuid op school en dat was echt geen doen toen de ring zuid nog niet was zoals ie nu is. Bovendien was ik zelf meestal al weg voor zij gingen (docent). 
Mijn jongste twee zitten dichterbij op school en mijn jongste bij mij op school. Heel soms als het kan rijdt ze mee als het noodweer is of met een surprise ofzo. Of als we daarna iets moeten. Maar we wonen ook net zo snel op de fiets dan met de auto. Dus zelf fiets ik ook meestal. Tenzij ik een slechte week heb dan met de auto. 

Bij onze vmbo-school worden sowieso weinig gebracht of gehaald hoor. 

Ted68 schreef op 26-11-2025 om 16:14:

Wat ik wel heel treurig vind is dat op sommige basis scholen geen verkeersdiploma meer gehaald word. En dat heeft nu niets met pubers te doen. Maar fietsen moet toch ieder kind kunnen?

Tja, je ouders kunnen je dat ook leren. Het diploma zegt verder weinig want zonder diploma kun je ook gewoon op de fiets later. Het is niet zoiets als een rijbewijs. 

Voor het praktisch verkeersexamen is veel hulp van ouders nodig. Daar ontbreekt het nogal eens aan. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 27-11-2025 om 07:53:

[..]

Tja, je ouders kunnen je dat ook leren. Het diploma zegt verder weinig want zonder diploma kun je ook gewoon op de fiets later. Het is niet zoiets als een rijbewijs.

Voor het praktisch verkeersexamen is veel hulp van ouders nodig. Daar ontbreekt het nogal eens aan.

Fietsen leren is in eerste instantie een taak van ouders, zeker de praktische vaardigheid. De theorie, kennis van regels en verkeersborden wordt op veel scholen wel gedaan.

Ik geef fietsles aan nieuwkomers (volwassenen en pubers) en als ik zie hoe intensief dat is dan kan leren fietsen niet ook nog op het bordje van school gelegd worden.

Tevens organiseer ik mede het fietsexamen voor groep 7 en dat is echt veel werk en er zijn heel veel ouders nodig om langs de route te observeren hoe leerlingen het doen. Het aantal ouders dat wij nodig hebben is 80. 20 posten bemand met 2 man en dan 2 uur zitten, daarna aflossing met 40 verse ouders. Dan fietsen er rond de 200 kinderen van de 7 basisscholen door het dorp. Iedere school moet per 4-5 leerlingen die deelnemen 1 ouder op de been zien te krijgen op een woensdagochtend in mei. We draaien al een paar jaar met enkele opa's en oma's van leerlingen erbij. 9 jaar geleden hadden we nog een aantal reserveouders in de achterwacht dat als er iemand ziek werd/weg moest vanwege ziek kind of andere calamiteiten er vervanging was. De laatste 2 jaar hadden we niemand meer in de reserve staan. 

Wat wel een toenemende trend is zijn ouders die het allemaal spannend en eng vinden en met hun kind mee willen fietsen, bij hun kind willen blijven in het startvak, kinderen die niet met de meester mee van en naar school mogen fietsen op de ochtend van het examen maar gebracht en gehaald worden door een ouder met de fiets op de fietsendrager. Die ouders kunnen niet op een post zitten, ze moeten hun kind begeleiden

Wij houden het nog vol als 5 mensen die het belang zien van het fietsexamen maar het wordt ieder jaar moeilijker.

Bakblik schreef op 27-11-2025 om 08:25:

[..]

Fietsen leren is in eerste instantie een taak van ouders, zeker de praktische vaardigheid. De theorie, kennis van regels en verkeersborden wordt op veel scholen wel gedaan.

Ik geef fietsles aan nieuwkomers (volwassenen en pubers) en als ik zie hoe intensief dat is dan kan leren fietsen niet ook nog op het bordje van school gelegd worden.

Tevens organiseer ik mede het fietsexamen voor groep 7 en dat is echt veel werk en er zijn heel veel ouders nodig om langs de route te observeren hoe leerlingen het doen. Het aantal ouders dat wij nodig hebben is 80. 20 posten bemand met 2 man en dan 2 uur zitten, daarna aflossing met 40 verse ouders. Dan fietsen er rond de 200 kinderen van de 7 basisscholen door het dorp. Iedere school moet per 4-5 leerlingen die deelnemen 1 ouder op de been zien te krijgen op een woensdagochtend in mei. We draaien al een paar jaar met enkele opa's en oma's van leerlingen erbij. 9 jaar geleden hadden we nog een aantal reserveouders in de achterwacht dat als er iemand ziek werd/weg moest vanwege ziek kind of andere calamiteiten er vervanging was. De laatste 2 jaar hadden we niemand meer in de reserve staan.

Wat wel een toenemende trend is zijn ouders die het allemaal spannend en eng vinden en met hun kind mee willen fietsen, bij hun kind willen blijven in het startvak, kinderen die niet met de meester mee van en naar school mogen fietsen op de ochtend van het examen maar gebracht en gehaald worden door een ouder met de fiets op de fietsendrager. Die ouders kunnen niet op een post zitten, ze moeten hun kind begeleiden

Wij houden het nog vol als 5 mensen die het belang zien van het fietsexamen maar het wordt ieder jaar moeilijker.

Mag dat wel, je kind begeleiden en meefietsen tijdens het examen? Ik neem aan dat die mensen ook niet in het zwembad lagen bij het afzwemmen. 

Bij een examen moet je toch laten zien wat je zelf kunt?

yette schreef op 26-11-2025 om 17:25:

[..]

Goed verhaal.

Mijn kinderen kunnen omgaan met tegenslag, ze weten hoe je je voorbereidt op slecht weer èn ze beseffen dat je echt niet dood gaat van een pittige fietstocht.

Ik kan ze dus met een gerust hart halen en brengen!

Heel fijn voor je, ik heb mijn kinderen ook wel eens gebracht als het zo uitkwam. Gelukkig is het maar zelden echt vies weer. 

Maar mijn antwoord was niet aan jou gericht, dus vanwaar deze sneer? 

Fiorah schreef op 26-11-2025 om 14:34:

Ga je ook zelf altijd op de fiets, Anouk?

Ik vind nog best vaak dat de mensen die klagen dat kinderen nu zo verwend zijn, ondertussen zelf wel lekker de dikke auto pakken naar de supermarkt.

Ik ben niet Anouk, maar reageer toch even. Mijn kinderen fietsen door weer en wind, soms worden ze gebracht of opgehaald, als er storm is of er grote dingen mee moeten naar school. Zelf fiets ik ook door weer en wind, 4 dagen in de week naar mijn werk, naar de winkel. Ik pak de auto als ik meer mee moet nemen dan in mijn fietstas past of als ik op de terugweg van iets anders via de supermarkt ga. Mijn man pakt veel vaker de auto om naar zijn werk te gaan, als het regent ofzo. Hij ging deze week met de auto naar de sportschool, das tien minuten fietsen. Vond ik niet kunnen, dochters waren het met me eens. Ik fiets alleen niet als het glad is, want dan ga ik op mijn snufferd. Man ging in de winter met de bus naar school, bij mij was die optie er niet. Zou hij daarom vaker met de auto gaan? 🤔

MamaE schreef op 27-11-2025 om 08:32:

[..]

Mag dat wel, je kind begeleiden en meefietsen tijdens het examen? Ik neem aan dat die mensen ook niet in het zwembad lagen bij het afzwemmen.

Bij een examen moet je toch laten zien wat je zelf kunt?

Nee, dat mag niet. Tenminste kind moet starten zonder ouder. Of een ouder als ze wegfietsen dan later in de route aanhaakt (bij het eerste echt gevaarlijke kruispunt) kunnen wij niet controleren. We kunnen de controleposten geen foto's sturen van ouders om de boel in de gaten te houden.

Voor de kinderen van de sbo in grote paniek (ieder jaar ongeveer 1) hebben we een vrijwilliger die op gepaste afstand meefietst om het kind een veilig gevoel te geven.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.