Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers halen en brengen

Ik deed mijn fietsexamen in groep 8. Ik mag hopen dat je dan zelfstandig kan fietsen. Ik weet nog dat het best een stuk was door het dorp. Wel 10km.

FruitMoeder schreef op 27-11-2025 om 09:50:

Ik deed mijn fietsexamen in groep 8. Ik mag hopen dat je dan zelfstandig kan fietsen. Ik weet nog dat het best een stuk was door het dorp. Wel 10km.

Lengte van de route is niet zo belangrijk.  We willen de kinderen kunnen beoordelen op inzicht en gedrag in diverse verkeerssituaties. Bij ons kan dat in een rondje van 6.5 km. Stoplichten zitten bij ons niet in de route,  binnen de bebouwde kom nog maar 1 kruispunt met stoplichten en die erbij pakken levert gevaar op voor de controlepost die past fase eigenlijk niet en iedere minuut en fietser die vertrekt gaat daar dan groepjes vormen.  Het stoplicht kan niet iedere minuut even groen worden. 

Zoon wilde maar één keer gebracht worden. Dat was toen hij als brugklassertje én klein voor zijn leeftijd, letterlijk terug werd geblazen naar huis.

Als het k*tweer is, speelt mijn man voor taxi. Ik word dan gebracht en gehaald.

Bij zoon gaat de fiets achterop de auto, dan heeft hij toch zijn vrijheid en is hij op tijd op school/stage/werk...

Nichtje was verbijsterd toen bleek dat haar schoolgenoten in Groningen niet in staat waren om tien kilometer te fietsen voor het schoolkamp.

Zij en zoon fietsten gewoon 70 kilometer naar hun scoutingkampen. 
Zoon was zo klein voor zijn leeftijd, die moest het eerst ook nog op een 26" fietsje doen. Zonder mopperen.

Afhalen was wel altijd wenselijk, na een paar dagen kamp konden ze zelfs staande tegen een boom slapen. Ophalen ging scouting ook van uit.

Poezenmeisje schreef op 27-11-2025 om 10:21:

Nichtje was verbijsterd toen bleek dat haar schoolgenoten in Groningen niet in staat waren om tien kilometer te fietsen voor het schoolkamp.

Zoon was zo klein voor zijn leeftijd, die moest het eerst ook nog op een 26" fietsje doen. Zonder mopperen.

Afhalen was wel altijd wenselijk, na een paar dagen kamp konden ze zelfs staande tegen een boom slapen. Ophalen ging scouting ook van uit.

Dat klinkt wel herkenbaar ja. Mijn kinderen zitten ook op scouting hebben ook ervaren dat sommige kinderen op school heel weinig gewend zijn op dat gebied. Nu vind ik dat ze bij scouting soms wel heel dappere dingen doen die ik niet eens doe (inderdaad 70 of zelfs een keer 100 km fietsen, of een wandeltocht van ruim 30 kilometer als je nog maar 11 bent, in de winter buiten slapen), maar het heeft zo zijn voordelen. Ze klagen bijna nooit!

Poezenmeisje schreef op 27-11-2025 om 10:21:

26 inch is ook gewoon een framemaat voor volwassenen. 

ik heb mijn dochter en haar vriendin net even lekker met de auto naar het dorp hierbaast gebracht. Gewoon omdat het kan. Ze doet het goed, is een heerlijke meid en soms vind ik dat gewoon heel fijn om te doen. Punt uit.

Theekopje schreef op 27-11-2025 om 14:52:

ik heb mijn dochter en haar vriendin net even lekker met de auto naar het dorp hierbaast gebracht. Gewoon omdat het kan. Ze doet het goed, is een heerlijke meid en soms vind ik dat gewoon heel fijn om te doen. Punt uit.

En als het een chagrijntje was ging ze maar met de step... Wat raar dat het wegbrengen een beloning is.

Frisdrank1972 schreef op 27-11-2025 om 15:35:

[..]

En als het een chagrijntje was ging ze maar met de step... Wat raar dat het wegbrengen een beloning is.

😂

Frisdrank1972 schreef op 27-11-2025 om 15:35:

[..]

En als het een chagrijntje was ging ze maar met de step... Wat raar dat het wegbrengen een beloning is.

Jeetje, wat lees jij met een negatieve bril op. Theekopje vond het gewoon even leuk om dochter te brengen en dat mag. Ze is blij met haar dochter, dochter doet het goed, is een heerlijke meid. P U N T.

Dochter zal ook weleens een bui hebben en dan breng je toch, omdat het over het algemeen een heerlijk kind is dat het goed doet.

Bakblik schreef op 27-11-2025 om 08:25:

[..]

Fietsen leren is in eerste instantie een taak van ouders, zeker de praktische vaardigheid. De theorie, kennis van regels en verkeersborden wordt op veel scholen wel gedaan.

Ik geef fietsles aan nieuwkomers (volwassenen en pubers) en als ik zie hoe intensief dat is dan kan leren fietsen niet ook nog op het bordje van school gelegd worden.

Tevens organiseer ik mede het fietsexamen voor groep 7 en dat is echt veel werk en er zijn heel veel ouders nodig om langs de route te observeren hoe leerlingen het doen. Het aantal ouders dat wij nodig hebben is 80. 20 posten bemand met 2 man en dan 2 uur zitten, daarna aflossing met 40 verse ouders. Dan fietsen er rond de 200 kinderen van de 7 basisscholen door het dorp. Iedere school moet per 4-5 leerlingen die deelnemen 1 ouder op de been zien te krijgen op een woensdagochtend in mei. We draaien al een paar jaar met enkele opa's en oma's van leerlingen erbij. 9 jaar geleden hadden we nog een aantal reserveouders in de achterwacht dat als er iemand ziek werd/weg moest vanwege ziek kind of andere calamiteiten er vervanging was. De laatste 2 jaar hadden we niemand meer in de reserve staan.

Wat wel een toenemende trend is zijn ouders die het allemaal spannend en eng vinden en met hun kind mee willen fietsen, bij hun kind willen blijven in het startvak, kinderen die niet met de meester mee van en naar school mogen fietsen op de ochtend van het examen maar gebracht en gehaald worden door een ouder met de fiets op de fietsendrager. Die ouders kunnen niet op een post zitten, ze moeten hun kind begeleiden

Wij houden het nog vol als 5 mensen die het belang zien van het fietsexamen maar het wordt ieder jaar moeilijker.

Oh, dat zijn wel veel ouders per verkeersexamen. Ik heb zelf ook nog meegeholpen door een post te bemannen, soms de hele dag maar ook wel eens alleen in de middag. Denk dat het destijds ook over zo'n 200 kinderen ging die meededen, weet niet meer van hoeveel scholen.

Theekopje schreef op 27-11-2025 om 14:52:

Lekker puh, punt uit 

Poezekat schreef op 27-11-2025 om 16:12:

[..]

Oh, dat zijn wel veel ouders per verkeersexamen. Ik heb zelf ook nog meegeholpen door een post te bemannen, soms de hele dag maar ook wel eens alleen in de middag. Denk dat het destijds ook over zo'n 200 kinderen ging die meededen, weet niet meer van hoeveel scholen.

Daarom leg ik het ook zo uitgebreid uit. Iedereen denkt altijd dat we daar met een man of 10 wel redden en dat is dus niet zo. Met 2 man op een post om in het verkeer goed te kunnen zien wie wat doet en wat de een niet ziet ziet de ander dan. Met kou en regen houdt je dat geen 4 uur vol dus 2 shifts van 2 uur. Als we dan om de minuut een kind laten vertrekken dan kunnen er in 4 uur tijd 200 kinderen het rondje fietsen. Wij zijn dan al voor 8.00 ter plaatse om het sartterrein op te bouwen en als de laatste binnen in kunnen we inpakken en weg. We hopen altijd op mooi weer, want na een regendag moeten alle vestjes met rugnummers gewassen en gedroogd worden. 

grappig 

Mijn zoon is acht en die gaat alleen naar zijn training om zes uur in de avond en hij gaat ook alleen van de bso naar huis.

BlairW schreef op 27-11-2025 om 13:09:

[..]

26 inch is ook gewoon een framemaat voor volwassenen.

26 inch kan ook duiden op de wielmaat. Wielmaat 26 inch is meestal voor 10 tot 14 jarigen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.