Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers halen en brengen

yette schreef op 28-11-2025 om 08:36:

[..]

Ik vind je oordeel over anderen omdat jouw nichtje 'gewoon 70 kilometer' fietst, nogal kort door de bocht.

Want zo'n afstand is niet gewoon. Tof dat sommigen het doen, maar als je daarom vervolgens mensen veroordeelt voor wie 10 kilometer fietsen niet zo normaal is, ben je volgens mij een beetje wereldvreemd.

Weet je, fysiek zijn de meeste kinderen echt wel fit genoeg om 10 kilometer te fietsen. Dat is zo'n 30-40 minuten bewegen. Prima te doen. Maar naast dat er inderdaad kinderen zijn die weinig ervaring op de weg hebben en daarom bang zijn, heeft ook niet iedereen een goede fiets (en een fatsoenlijke pyama, èn een slaapzak èn ervaring met op kamp gaan etc). Zo'n kamp kan een hoop stress en onzekerheid geven. Bovendien is een paar dagen weggaan met de klas niet voor elk kind een feest. Het zou fijn zijn als klasgenoten wat meer begrip hadden voor kinderen die het daar moeilijk mee hebben. Het helpt niet om dan te roepen dat 10 kilometer niks is en je kleine broertje 'gewoon' 70 kilometer op 26 inch fietst.

Poezemeisje heeft niet gezegd dat haar nichtje tijdens het kamp kinderen heeft zitten neerhalen hè. Kan ook goed zijn dat ze thuis haar grote verbazing heeft geuit. Wat ik me wel weer kan voorstellen want het is zelf ook een kind met beperkte levenservaring. En dan heb je het er thuis over. Dat hadden onze kinderen ook wel hoor, dat ze zich in groep 8 realiseerden dat ze relatief veel kampervaring hadden in vergelijking met driekwart van de klas die het retespannend vond. 

troelahoep schreef op 28-11-2025 om 09:21:

[..]

Poezemeisje heeft niet gezegd dat haar nichtje tijdens het kamp kinderen heeft zitten neerhalen hè. Kan ook goed zijn dat ze thuis haar grote verbazing heeft geuit. Wat ik me wel weer kan voorstellen want het is zelf ook een kind met beperkte levenservaring. En dan heb je het er thuis over. Dat hadden onze kinderen ook wel hoor, dat ze zich in groep 8 realiseerden dat ze relatief veel kampervaring hadden in vergelijking met driekwart van de klas die het retespannend vond.

Je hebt gelijk. Dat Poezemeisje die best bijzondere 70 kilometer van haar nichtje hier gebruikt als maat voor anderen, zegt inderdaad niks over of dit meisje dat zelf ook doet. Laten we hopen van niet.

troelahoep schreef op 27-11-2025 om 18:48:

[..]

Maar dat is dan weer vrij uitzonderlijk. Ik kom zelden kinderen op die leeftijd tegen die al zelf naar huis gaan, of om 6 uur 's avonds (ook nu in het donker?) alleen op straat mogen. Een enkeling die tegenover de bso woont bijvoorbeeld. Is het misschien heel dichtbij en/of hoeft hij niet te fietsen?

Wel in het donker van de bso en sport naar huis. 800 meter denk ik?

Orakel schreef op 28-11-2025 om 16:13:

[..]

Wel in het donker van de bso en sport naar huis. 800 meter denk ik?

800 meter mocht mijn 8 jarige ook wel alleen naar huis komen als hij bij een vriendje was en het was al donker. De sportvelden hier dat was ruim 1,5 km waarvan het laatste stuk van 500 meter een smalle straat is met veel verkeer met mensen die vanaf het station naar huis gaan zo tussen 18.00 en 19.00. Echt niet dat mijn kind dat alleen mocht op die leeftijd. 

Dat soort dingen van wel alleen of niet alleen is zo afhankelijk van de situatie te plekke,  de leeftijd van je kind en de vaardigheden van je kind. 

Bakblik schreef op 28-11-2025 om 16:58:

[..]

800 meter mocht mijn 8 jarige ook wel alleen naar huis komen als hij bij een vriendje was en het was al donker. De sportvelden hier dat was ruim 1,5 km waarvan het laatste stuk van 500 meter een smalle straat is met veel verkeer met mensen die vanaf het station naar huis gaan zo tussen 18.00 en 19.00. Echt niet dat mijn kind dat alleen mocht op die leeftijd.

Dat soort dingen van wel alleen of niet alleen is zo afhankelijk van de situatie te plekke, de leeftijd van je kind en de vaardigheden van je kind.

Haha ik kreeg een keer te horen dat ze mij niet kenden bij de sport, vanaf 10 gaat meneer alleen. Door sport- natuurgebied en langs de weg en ja ook wel in het donker. We hadden het daarvoor al een paar jaar samen gefietst dus hij wist prima de regels en de gevaren.

Decembermamma schreef op 28-11-2025 om 18:19:

[..]

Haha ik kreeg een keer te horen dat ze mij niet kenden bij de sport, vanaf 10 gaat meneer alleen. Door sport- natuurgebied en langs de weg en ja ook wel in het donker. We hadden het daarvoor al een paar jaar samen gefietst dus hij wist prima de regels en de gevaren.

Ha ha, zo werd ik eens gebeld of ik een teamgenootje mee kon nemen als ik kind naar trainen zou brengen. Dus ik zei dat dat goed was, dat ik hem dan om 18:15 zou oppikken. Dan vond ouder iets te vroeg want haar kind trainde pas om 19:30. Bleek dus om kind te gaan uit team van oudste, die ik dus nooit meer bracht. Jongste nog wel maar die is dan ook ruim drie jaar jonger. 

Toen ik mijn fiets kocht, een goede in de hoop dat ik het dan leuker zou gaan vinden, was mijn jongste 11. Ze had toen nog een 26” fiets. We zijn toen naar het strand gefietst met zijn drieën. Hummel van 11 met hoge snelheid voorop op haar omafiets zonder versnellingen en ik puffend er achteraan.
Inmiddels heeft ze een rijbewijs en sindsdien wordt er nog maar weinig gefietst. Af en toe pakt ze wel eens de elektrische fiets van haar vader, dan maakt ze gerust een tochtje van 30 km.
Ik geloof niet zo in de voorspellende werking van het wel of niet halen. Oudste heb ik in haar hele schoolcarrière misschien drie keer gebracht of gehaald (afgezien van een periode na een gebroken arm), en die heeft niet eens meer een fiets. Ook geen rijbewijs helaas.

Mijn dochter is 18 en heeft nog geen rijbewijs.  Ik breng haar echt elke maandag naar het sporten.  Haar team traint op 2 verschillende locaties. 1 is gewoon een stuk door het dorp en dan langs de huizen naar een ander dorp,  maar de andere is in the middle of nowhere. Ze moet dan een heel stuk door het bos fietsen. Dat vind ik echt geen fijn idee dus breng ik haar ( de andere mensen uit haar voetbalteam komen uit een ander dorp dus samen fietsen gaat niet).

Rekenenisleuktaalook schreef op 28-11-2025 om 18:25:

[..]

Ha ha, zo werd ik eens gebeld of ik een teamgenootje mee kon nemen als ik kind naar trainen zou brengen. Dus ik zei dat dat goed was, dat ik hem dan om 18:15 zou oppikken. Dan vond ouder iets te vroeg want haar kind trainde pas om 19:30. Bleek dus om kind te gaan uit team van oudste, die ik dus nooit meer bracht. Jongste nog wel maar die is dan ook ruim drie jaar jonger.

Dat heb je toch niet gedaan hoop ik. Het lef van sommige ouders om dat te vragen.

Rosemary00 schreef op 28-11-2025 om 19:53:

[..]

Dat heb je toch niet gedaan hoop ik. Het lef van sommige ouders om dat te vragen.

Nee natuurlijk niet. Ik had ook eerst niet door dat het om een kind uit andere team ging. Beide teams hadden ouder met dezelfde naam. Dus terwijl ik dacht dat ik met de ene 'Saskia' sprak, had ik de andere aan de lijn. Nog voor het tijdperk van WhatsApp. Dus toen de verhouding duidelijk was, gezegd dat het niks werd. 

kind wordt hier ook naar sport gebracht. Het is best ver en groot stuk is in het donker en verlaten gebied. Daar zou ik zelf ook niet s avonds in mijn eentje willen fietsen. Auto's rijden over de dijk, daar is straatverlichting. Fietsers moeten op fietspad onderaan de dijk rijden. Daar is dus helemaal geen straatverlichting en ook geen huizen. En geen teamgenootjes op dezelfde route.

Rosemary00 schreef op 28-11-2025 om 19:53:

[..]

Ik neem aan dat die andere ouder bedoelde dat haar kind dan mee kon met het kind van TO uit het eigen team (dus oudste die zelf ook om 19:30 moet trainen).

Fiorah schreef op 03-12-2025 om 17:38:

[..]

Ik neem aan dat die andere ouder bedoelde dat haar kind dan mee kon met het kind van TO uit het eigen team (dus oudste die zelf ook om 19:30 moet trainen).

Ja dat bedoelde ze ook, maar die oudste ging zelfstandig, alleen dat mocht dat andere kind dus niet. Zal in groep zeven of acht zijn geweest. 

Dat snap ik, maar dan is het toch geen asociaal verzoek?

Fiorah schreef op 03-12-2025 om 20:14:

Dat snap ik, maar dan is het toch geen asociaal verzoek?

Nee hoor, alleen een dom verzoek. Mijn oudste ging altijd alleen. Zelfs als wij moesten rijden voor een uitwedstrijd ging hij meestal op de fiets. Dan kon hij bij thuiskomst nog lekker blijven hangen op de club. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.