Tihama
15-12-2011 om 10:06
Rijbewijs betalen voor je kind of niet?
De afgelopen week had ik met een paar mensen een gesprek over het betalen van het rijbewijs voor je kind. Er lijken twee stromingen te zijn. Degene die zeggen: 'ik moest het zelf betalen, dus mijn kind ook". En degenen die het vanzelfsprekend vinden dat je het voor je kind betaalt, meestal zodra het kind 18 is.
En daar tussendoor is nog vaak de vraag over noodzaak. Vooral stedelingen zien het niet als erg belangrijk. Als je het niet kúnt betalen, is het natuurlijk een ander verhaal. Maar als je het wel kunt betalen, dan is het voor mij vanzelfsprekend om je kind rijles te geven.
Mijn man en ik hebben allebei ons rijbewijs betaald gekregen door onze ouders. We woonden ook allebei in een dorp en de stad betekende ver en gevaarlijk fietsen. Voor ons spreekt het voor zich dat we straks ons kind rijles geven. Hoewel we nu in een stad wonen met uitstekend openbaar vervoer.
Tussen de steden gaat het allemaal best goed. Je moet het niet laat willen maken, maar overdag is de reistijd niet veel langer. Maar zodra het om dorpen gaat neemt de reistijd exponentieel toe. Ik vond het vreselijk om in een dorp te wonen, maar toen ik mijn rijbewijs had werd de wereld gelukkig groter. Daarom woon ik nu ook in een stad
Wie betaalt het rijbewijs wel of niet en waarom?
Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Tihama

Isabella
16-12-2011 om 13:02
Hier
Wij betalen de rijlessen voor het halen van het rijbewijs, zo beloofd als de kinderen niet gingen roken.
Maar oudste wilde (nog) geen rijlessen. Nieuwe studie, op kamers en 18de verjaardag vielen allemaal tegelijk en dat zag hij even niet zitten. Nu 4 jaar later vindt hij het niet nodig, universiteit, stage en werk zijn allemaal op fietsafstand of met OV (dat bovendien nog gratis is ook) te bereiken.
Eerlijk gezegd vind ik het achteraf ook wel fijn. Ik zie vaak dat kinderen die op kamers wonen weinig rijervaring op doen en dat lijkt me gewoon geen goede zaak. En dat is met twee of drie lessen niet zomaar bij te spijkeren, rijervaring doe je op door veel auto te rijden, niet door een paar lessen.
Dochter gaat binnenkort wel aan rijlessen beginnen. Is ook prima. Wat ik me afgaande op vorige reakties afvraag of 18-jarige als ze eenmaal hun rijbewijs hebben ook nog wel kunnen fietsen?

Tihama
16-12-2011 om 14:21
Tja
dat fietsen. Ik verbaas me hier in de stad over al die jeugd die in de bus hangt. Ongelooflijk: pakken ze de bus voor 2 of 3 haltes.
Dat vind ik wel een manco van die OV-kaart. Een beetje fatsoenlijk doorfietsen is opeens ondenkbaar.
Tihama

krin
16-12-2011 om 14:36
Ook tja
"Dat vind ik wel een manco van die OV-kaart. Een beetje fatsoenlijk doorfietsen is opeens ondenkbaar."
Dat vind ik wel een manco van vroeg (en gesponsord) je rijbewijs halen. Een beetje fatsoenlijk andere (schonere, goedkopere) vormen van transport gebruiken is opeens ondenkbaar.
Klopt niet helemaal, natuurlijk, maar ik kon de vergelijking niet laten lopen. Het is mijn vast niet representatieve ervaring dat hoe jonger mensen gewend raken zelf de auto te kunnen pakken, hoe blinder ze worden voor het gemak, in sommige gevallen (!), van andere vormen van transport. Zo staan ze liever elke dag een uur in de file tussen (bijvoorbeeld) Leiden en Den Haag, in plaats van binnen een half uur van CS Leiden naar CS Den Haag te komen, met de trein.
En inderdaad, zoals eerder genoemd in dit draadje: als je geen auto hebt als je aan het begin van je werkende leven staat, zou je inderdaad misschien voor een baan verhuizen. Wat de mobiliteit en de luchtkwaliteit in Nederland ten goede zou komen.
Nou ja. Ik heb ook een auto, gebruik die ook, soms zelfs als het niet hoeft, dus ik snap het allemaal wel. Ik koop zelfs wel eens bloemen . Maar goed, het is wel een overweging, vind ik.

Tirza G.
16-12-2011 om 15:16
Ov (krin)
Mijn dochter studeert tegenwoordig in de randstad en maakt drie grote treinreizen per week: 2maal per week richting het Brabantse land voor haar trainingen en eenmaal per week naar haar oudertjes in Zeeland. Dat is heen-en-weer zes 'grote' OV-momenten per week. Ze is sinds september bezig, dus nu een week of 15. Er is nog geen een week(!) geweest sinds september dat al deze 6 reizen verliepen zonder storingen en vertragingen.
En het domino-effect van die dingen is enorm boeiend. Dan sta je daar, 's avonds om 23 uur op station Lage Zwaluwe. Zie dan nog maar eens thuis te komen. Echt, ze zou vele malen liever in de file staan
Tirza

krin
16-12-2011 om 15:42
Ik weet het, tirza
Ik heb aardig wat kille avondlijke uurtjes op tochtige bus- en treinstations doorgebracht, ik ken de ongemakken van het OV, echt.
Ik had het ook expres zo neergezet: "het gemak, in sommige gevallen (!), van andere vormen van transport".
Inmiddels ken ik ook aardig wat ongemakken van de auto. Medeweggebruikers (zowel hun aantal als hun gedrag), onderhoudskosten, gebrek aan parkeerplaatsen, parkeerkosten...
Beide vormen van transport hebben hun goede punten, en hoe beter je ze allebei kent, des te beter ben je je daarvan bewust. En ik ben in alles een voorstander van bewust en geïnformeerd kiezen. (Of in elk geval mezelf wijs maken dat mijn onderbuikkeuze bewust en geïnformeerd mag heten

Isabella
16-12-2011 om 16:57
"Persoon B haalt geen rijbewijs maar gaat ook studeren, woont op kamers en maakt gebruik van het OV. Op het moment dat ze allebei afstuderen en persoon A is het vertrouwen wat kwijt dan neemt die een paar lessen en rijdt weer. Persoon B moet DAN nog helemaal beginnen met lessen en heeft dus minder mogelijkheden qua baan."
Persoon B gaat dan de verkorte rijopleiding bij de ANWB doen en heeft dan ook zijn rijbewijs in 10 dagen. Omdat hij alle dagen achter elkaar meerdere uren heeft moeten autorijden heeft hij voldoende ervaring en voelt zich zeker op de weg.

Kaaskopje
17-12-2011 om 01:06
Ik ben geen uitzondering. Er zijn wel meer gezinnen zonder auto. Ik ben in de minderheid, dat wel.

Kaaskopje
17-12-2011 om 01:17
Tihama
Ik heb het hélemaal met je eens dat het met rijbewijs soms handiger is. In weken zoals nu, zou een auto best praktisch zijn. Kerstboom halen, boodschappen doen... Ik kan ook niet zomaar even naar het tuincentrum voor een baal kattenvoer e.d.. Dus ik zie het nut van een auto zeker in, maar ik weet ook dat er heel veel mogelijk is zonder auto en zeker vanuit onze woonplaats is de bereikbaarheid zo goed dat je al aan een baan in Brabant moet denken om het openbaar vervoer niet handig te vinden. En wie gaat er op zó'n grote afstand werken als het niet écht écht noodzakelijk is? Beide dochters zien momenteel niet het nut van een rijbewijs, tenminste niet nuttig genoeg om er geld in te steken, júist omdat ze het nu allemaal nog prima te doen vinden met het ov en de fiets. En als ze ergens anders heen gaan voor studie of werk is op kamers wonen ook nog een mogelijkheid. Mijn dochter heeft zich bijvoorbeeld ingeschreven op een school in Zuid Holland. De reis ernaartoe is niet kort, maar het is te doen. En wie weet krijgt ze er vlot een kamer, je weet maar nooit.

tonny
17-12-2011 om 10:53
Rijervaring - o.t.
ik ken wel wat vrouwen zonder rijbewijs en vrouwen mét rijbewijs die niet meer durven te rijden omdat hun man altijd rijdt. Als je één auto hebt, is dat niet ondenkbaar: kijk maar op de weg, veelal zit de man aan het stuur en de vrouw ernaast.
Rijervaring is een heel belangrijk punt. Dat is niet in een paar lessen bij te schaven.
Dat jouw dochters niet zo verlangen naar een rijbewijs kan ik me voorstellen Kaaskopje, ik ben zelf ook opgegroeid in een autoloos gezin (mijn ouders hadden er het geld niet voor in die tijd; wel om aan te schaffen, maar niet om te onderhouden) en dan weet je niet anders. Een auto is een dure kostganger hoor, mensen eraan gewend zijn (en dat is bijna iedereen) staan daar niet meer zo bij stil en verbazen zich alleen over dure OV-kaartjes. Beetje scheve vergelijking. Een auto kost ook geld als-ie geen kilometer rijdt.
Als je vrijwel nooit rijdt, zul je ook niet zo makkelijk een auto lenen als het eens nodig is. Terug naar begin post: ik ken verscheidene vrouwen die niet meer durven te rijden (of uitsluitend in de naaste omgeving) omdat ze het zelden doen.

Vic
17-12-2011 om 12:08
Mannen en vrouwen
Een man zonder rijbewijs vind ik toch een beetje, tja hoe zeg je dat aardig, minder aantrekkelijk dan een met rijbewijs. Met het OV kom je ook een heel eind, maar als ik dan naar mijn eigen dorp kijk, waar de bus niet naar het station rijdt (hoe idioot is dat?!) en er slechts 2x per uur een trein langskomt, is het toch heel onhandig om elders te werken zonder auto. Fietsen, dat kan natuurlijk ook. Ik heb collega's (m) die 30 km enkele reis naar hun werk fietsen. Dat is dan wel weer stoer (maar ze hebben wel een rijbewijs, dus het is geheel vrijwillig).

Shonagh
17-12-2011 om 12:47
Afstand werk-wonen
Nu ik in een land woon, waar er GEEN reisgeldvergoeding wordt gegeven, zie ik toch dat mensen werk dicht(er) bij huis zoeken/ dichter bij hun werk gaan wonen. Mijn werkgever heeft veel nieuwe mensen kunnen aantrekken toen "thuiswerken" werd geintroduceerd, ook handig voor vroege en late diensten ( open van 7 uur 's morgens tot 12 uur 's avonds).

Maylise
17-12-2011 om 15:21
Geen auto/rijbewijs
Ik ben best veel mensen zonder auto. Ik weet niet of ze ook geen rijbewijs hebben. Van sommige mensen weet ik dat wel. Het is erg afhankelijk van waar je woont maar zeker in de grotere steden is het niet hebben van een auto niet heel bijzonder. Mijn oudste zoon heeft de auto zelfs de deur uit gedaan vanwege te weinig gebruiken. Hij woont op loopafstand van werk en centrum, wil hij naar vrienden verder weg is openbaar vervoer vaak vlugger of even vlug dan met de auto.
Waar ik nu woon zou ik best met de bus naar werk kunnen. Wel een keer overstappen. Maar alsnog zou ik er binnen 45 minuten zijn. Met de auto doe ik er meestal 30 minuten over. Dat is dus wel iets van tijdswinst maar niet zoveel dat het echt bezwaarlijk zou zijn om met de bus te gaan. Echter ik heb die auto nou eenmaal dus ik ga toch wel met de auto naar werk want ja toch wat te lui om met de bus te gaan. Dat laatste zou trouwens wel goedkoper zijn. Iets meer dan 30 euro per maand voor een buspas. Dat valt natuurlijk in het niet bij de kosten van een auto.
Verder vind ik een auto wel handig want je hoeft minder te plannen. Wij wonen redelijk centraal maar niet echt in een grote stad; wel vlak bij een grotere stad. Het kan allemaal prima met openbaar vervoer maar het is wel iets meer plannen.

tonny
17-12-2011 om 16:17
Man zonder rijbewijs
een man die vanwege een lichamelijke handicap geen rijbewijs heeft is minder in tel dan een vrouw die om dezelfde reden niet rijdt.
Oei, dan valt er op emancipatiegebied nog wat te strijden, als het om autorijden gaat.

Fiorucci
17-12-2011 om 16:42
Tonny
Nou inderdaad, heel apart. Dus een man met epilepsie die zo verstandig is niet in een auto te stappen is minder aantrekkelijk.

Vic
17-12-2011 om 17:02
In het algemeen...
Ik zal even nuanceren Een man zonder rijbewijs is minder aantrekkelijk. Maar als hij niet rijdt omdat hij een visusafwijking heeft of epilepsie is hij natuurlijk alleen maar verstandig. Dan weegt de verstandigheid zwaarder dan de suffigheid van het niet hebben van een rijbewijs.

Tirza G.
17-12-2011 om 18:25
Jij noemt zonder blikken of blozen (of bronvermelding) '15.000 km in je eentje' voordat je ervaring hebt. Tja. Hoe doe je dat als buschauffeur? Dan ben je nooit in je eentje....
Níemand heeft rijervaring bij het behalen van het rijbewijs, of je dat nou in 20, 40 of 60 lessen haalt. Of 5, 10, of 100 dagen. Ervaring doe je pas op als je gaat rijden ná het behalen van je rijbewijs. Het getal van 4000 heb ik uit een artikel over de nieuwe regels voor 17-jarigen en rijbewijzen. Met een 17jarige in huis is dat erg interessante materie. Daar zijn diverse krantenartikelen aan gewijd met allerlei verhalen van mensen, van CBR tot aan verkeersdeskundigen enzo. Daar haal ik die 4.000 uit. En die heb ik onthouden, omdat mijn dochter daar tegenaan begint te zitten en ik inderdáád vind dat ze beter, zekerder en 'eigener' gaat rijden.
Tirza

gooise vrouw
17-12-2011 om 19:23
Geen, 1 of 2 auto's (ot)
Een poosje geleden had ik weer zo'n moment van aandacht mbt de kinderen opgroeien met een onrealistisch wereldbeeld. Dus ik vroeg onze achtjarige of hij eigenlijk wel een gezin kent met 1 auto (ipv van twee dus). Na enig nadenken kwam het antwoord: nee maar wel met 1quad!
Aaaaargggg
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic
17-12-2011 om 19:35
Grappig
Hier zijn juist best veel gezinnen met maar 1 auto, soms nog een oude of een kleine ook. Wel een aantal gezinnen waar ook een glimmend nieuwe bromscooter staat, sinds we een scooterdealer in het dorp hebben gekregen

Kaaskopje
17-12-2011 om 20:33
Ik heb zelf in een dorp gewoond waar nu nog maar een paar keer per dag een bus doorheen rolt. Inderdaad ergerlijk. Mijn zus heeft ook een tijdlang in zo'n dorp gewoond. En in zekere zin beperkt dat een aantal keuzes, zoals uitgerekend in zo'n plaats werken. Maar, en dat is niet onvriendelijk bedoeld, jij denkt zo 'auto' dat het openbaar vervoer je meer afschrikt dan dat het mij doet.

wil40
17-12-2011 om 22:09
Ik beloof niets
Zoon is 13 en over vijf jaar kunnen we wel zo arm als Job zijn of net de staatsloterij hebben gewonnen. Ik beloof niets. Misschien wordt het samsam.

Tihama
18-12-2011 om 00:00
Kaaskopje
Kaaskopje:
"Dus ik zie het nut van een auto zeker in, maar ik weet ook dat er heel veel mogelijk is zonder auto en zeker vanuit onze woonplaats is de bereikbaarheid zo goed dat je al aan een baan in Brabant moet denken om het openbaar vervoer niet handig te vinden. En wie gaat er op zó'n grote afstand werken als het niet écht écht noodzakelijk is?"
Nou, volgens mij heeft Kamp dat deze week betoogt. Als je een uitkering hebt en je kunt werk krijgen aan de andere kant van het land: dan verhuis je maar.
Wij zijn ook 2 keer over meer dan 100 km verhuisd vanwege werk. Beide keren omdat het na lang solliciteren de eerste kans was. Natuurlijk hadden we ook kunnen beslissen om niet zo ver weg te solliciteren. Maar ja, dan was het dus bijstand of WW gebleven. Dat leek ons geen optie. Die eerste keer was trouwens van Noord-Holland naar Noord-Brabant,dus wel degelijk het soort verhuizing waar jij het over hebt.
Maar in het traject vóór de verhuizing, heb je dus die reistijd. Wij zoeken altijd eerst naar de opties voor OV, maar het is prettig dat de auto altijd een alternatief kan zijn. Bij al onze verhuizing stond overigens de aanwezigheid van een treinstation voorop. Ik wil niet wonen in een plaats waar géén treinstation is. Net zoals een rijbewijs staat een treinstation voor keuzevrijheid.
Tihama

Fiorucci
18-12-2011 om 06:33
Haha gooise vrouw
Laat je zoon maar niet schrikken hoor,maarre...ik ken hier heel veel families zonder auto..)

albana
18-12-2011 om 11:56
Verhuizen voor je werk
Zó eenvoudig ligt een baan op 100-en km van je werk hier anders niet. Naar de dichtsbijzonder grote stad is met de trein 1 uur. Die trein komt ook 1 keer per uur, overstappen vanaf die trein is zeer belabberd. Naar Utrecht sta je zo nog een uur te wachten.......en dan nog doorreizen, dan is de afstand niet eens zo ver, maar je doet er 2,5 uur over Nóg verder weg (meer dan 100 km) is écht geen optie, met o.v. doe je daar de halve dag over. Ik heb vele collega's (zorg) die mannen hebben die werkloos zijn geraakt de laatste tijd. Die snappen niks van die maatregel van Kamp.
Hun mannen zouden dus moeten solliciteren in zeg maar Groningen (3 uur reistijd enkele reis), Brabant (nog langer) en Zeeland (ben je de hele dag onderweg)........???
Reistijd is niet te doen. Zeker niet met o.v. en met de auto is ook geen optie (file,file,file).
Hoe ziet Kamp dat voor zich? Dat die dames hier blijven (die hebben tenminste nog werk) met de kinderen en man ergens anders een 'kamer' huurt ofzo? Dat betekend weer éxtra kosten die ze vaak niet eens kunnen opbrengen voor huur en eten 1 pers. En dan hebben ze nog een koophuis...dat dus in deze crissistijd verkocht moet worden? En dan moet er verhuisd worden? En moet er ook nog een huis gekocht of gehuurd worden? Lukt dat als je nu verhuist en hoogstwaarschijnlijk een tijdelijk contract krijgt????????Welnee, je krijgt geen hupotheek en voor huren zijn wachtlijsten jarenlang. En die inkomsten van zijn partner dan? Daarvoor is heen en weer rijden(o.v. of auto) al helemaal geen optie. Tegen de tijd dat de eerste o.v. verbinding rijd zijn zij allang aan het werk (onregelmatige diensten). En om na een nachtdienst nog je auto te pakken en 'k weet niet hoe lang onderweg te zijn lijkt me ook enigzins onverantwoordelijk.
Dat plan van Kamp is een optie als het o.v. vanuit élke plaats in Ned. goed geregeld is en de reistijden dus te 'doen'. Niet zo als het nu is.......
Het is weer typisch zo'n vanuit de Randstad gedacht plan.
Mijn collega's met die werkloze mannen, snapten er niks van en dat terwijl die mannen zich het leplazerus solliciteren en er al tig jaar werkend op hebben zitten en alleen door de crisis (m.n. bouw) werkeloos zijn geraakt. Als de boel weer aantrekt hebben ze heus zo weer werk, ook hiér in de omgeving. En buiten dat, die dames van hun hébben werk en pakken alle extra uurtjes mee die er zijn om hun inkomen aan te vullen. Ook dat zal w.s. niet meer lukken als ze verplicht moeten verhuizen.
groeten albana

Maylise
18-12-2011 om 14:34
Albana
Als je verhuisd voor je werk dan zit je dus juist niet met die lange reistijd.
Ik vind het idee van Kamp overigens niet zo vreemd. Ik denk alleen dat de uitvoer lastig is; zeker in de Nederlandse situatie met betrekking tot de huizenmarkt. Het is in Nederland vrij lastig om vlug aan een andere (huur)woning te komen. De huizenmarkt is weinig flexibel. In de VS waar mensen inderdaad heel makkelijk van staat wisselen als ze denken dat ze ergens anders betere kansen hebben is de huizen markt ook flexibeler. Nou ja, was altijd. Verkopen is daar nu ook niet makkelijk meer.
Maar in principe lijkt het me heel normaal dat je gaat verhuizen als je ergens anders wel werk kan krijgen.
In het geval van jouw collega's lijkt me dat de keuze is om of te blijven en te proberen van een inkomen (dat van de vrouw) rond te komen. Als de WW van de man is afgelopen zullen ze toch van dat ene inkomen van de vrouw rond moeten zien te komen. En als dat niet lukt dan is verhuizen naar een gebied met meer werk misschien de beste oplossing.
Ik ben zelf ook meerdere keren verhuisd vanwege werk. Ik snap dan ook niet zo goed waarom dat zo problematisch zou zijn. Je maakt als gezin de afweging of je voor de betere kansen gaat of dat je ter plekke blijft en misschien minder kansen hebt.

Kaaskopje
18-12-2011 om 14:52
Tihama
Ik kan me jouw verhaal helemaal voorstellen, maar het niveau waarop wij werken kun je in Noord-Holland over het algemeen wel vinden. En ik heb een man waar je een bom onder moet leggen om 'zijn' stad te kunnen verlaten. Voor ons betekent een baan buiten de stad dus meestal dat het te bereizen is met het ov.
Ik heb ooit gesolliciteerd bij station Amstel in Amsterdam en ook in Osdorp. Amstel gaat dan nog, maar Osdorp was toch wel een gedoe. Ik ben blij dat ik dat niet hoef, eerlijk is eerlijk.
Ik vind Kamp overigens een steeds naarder mannetje worden. Van welk geld moet iemand die 'dat doet ie dan maar'-werk aan de andere kant van het land moet accepteren, de onkosten betalen?

galaxias
18-12-2011 om 17:20
Verhuizen voor je werk.......
Zien wij hier ook niet zitten. Mijn man heeft afgelopen week te horen gekregen dat zijn standplaats vanaf 1 februari 2012 Apeldoorn zal worden ipv Tilburg. Wij wonen in regio Rotterdam !!
Mijn man gaat momenteel al twee dagen in de week naar Apeldoorn en moet daarvoor vier-en-half uur reizen met openbaar vervoer. Als het hele gezin moet verhuizen voor de baan van mijn man zijn twee anderen gezinsleden hun baan kwijt (mijn oudste zoon en ik) en is het hele gezin ontworteld. ( hobby's, familie en vrienden etc.). Mijn man gaat nu onderhandelen over een oprotpremie en is al hard aan het solliciteren (projectleider in de IC). Want hij echt niet vijf dagen in de week heen en weer naar Apeldoorn reizen ( dat zou bijna 23 uur reizen per week zijn !!).
G

Vic
18-12-2011 om 18:57
Galaxias (o.t.)
Wat vervelend zeg! Werkt hij bij de B? (die zitten ook in Apeldoorn). Kan hij geen afspraken maken over een overgangsperiode, of thuiswerk of reis- = werktijd?

galaxias
19-12-2011 om 00:01
Vic
Hij werkt bij A.
Hij gaat praten over een oprotpremie omdat hij het gesol met personeel zat is en liever bij een kleiner bedrijf gaat werken.
G

albana
19-12-2011 om 08:35
Uurtje reizen
Een uurtje reizen is wel de radius waarin ik hoor dat mensen solliciteren, maar met een uurtje kom je echt niet ver hier hoor. Dan ben je in de dichtsbijzonde stad. Zowel linksom als rechtsom. En die zijn op ong. 60 km afstand. Wat Kamp en jullie schijnbaar ook 'even' vergeten is dat er hier géén autobanen zijn....Tenminste het grootste gedeelte van de reis niet. Dat betekend dus in de spits, auto aan auto achter elkaar aan rijden, 1 baans. Dus er moet niets mis gaan.......
De trein rijd maar 1 keer per uur en de aansluiting is slecht, tot zeer slecht. In de spits de aansluiting 'halen' is een utopie, dus doe je er met de trein nóg langer over.
Dus je 'werkgebied' is niet zo groot. Ik heb in Haarlem gestudeerd en deed over de eerste 250 km mét overstappen ong. nét zolang als over dat laatste stukje naar huis (met maar 1 overstap). En nu is het alleen nog maar slechter geworden (recente informatie van met name studenten die hun jaar niet eens halen i.v.m. het miserabele vervoer).
Voor zover ik weet werken er hier geen roemenen en polen in vaste banen. En zelfs niet met contracten of tijdelijke banen. Ik weet niet anders als dat ze 'klusjes' doen, verbouwklusjes bij particulieren b.v. of ramen lappen, zzp functies dus. En in de zomer plukken ze aardbeien enzo. Dat is ook geen 'betaalde baan', normaal doen studenten en scholieren dat. Waarvan ik vermoed dat een groot gedeelte 'zwart' is. Per emmer zoveel euro, zoiets. En ik denk niet dat het erom gaat dat die heren zich daar te 'goed' voor voelen. Die willen 'alles' wel doen.....áls ze maar wát te doen hebben! Maar een beetje 'zwart bijklussen' daarmee raak je echt niet uit de w.w. of de bijstand. Ik weet zelfs dat 1 van de heren geprobeerd heeft om zzp-er te worden (bouvakker) maar dat werd hem aan alle kanten vrijwel onmogelijk gemaakt omdat de markt op dit moment zeer slecht is voor zzp-ers (vliegen er het eerste uit). Solliciteren dát moest hij. Het gaat trouwens bijna allemaal om bouvakkers of aanverwante banen. Het ene bouwbedrijf na het andere gaat hier falliet en dus ook het ene na het andere installatiebedrijf etc.etc.
En hoewel de reisafstand voor 1 persoon na een verhuizing dan wel minimaal is, is het voor de andere persoon (partner) dan wél een grote afstand. Dat maakt dus geen fluit uit.
Ja, dat zijn allemaal dames die best behoorlijk veel uren maken. Allemaal 20 uur of meer en momenteel proberen ze er allemaal uren bij te pakken, waarmee ze dan op nóg meer uren komen (denk aan rond de 30). Ik denk dat 30 uur per week nog altijd beter is dan niks.
En dat inkomen zal na een verhuizing dus weg vallen.
Ik vraag me ook af of je voor een tijdelijke baan werkelijk je hele gezin moet verkassen. Vaste banen liggen niet voor het oprapen. Sterker nog als ik zaterdags de advertenties in de kranten lees, is 80% een 'tijdelijk contract'. Dus voor zoveel onzekerheid moet je vrouw haar vaste baan opzeggen en moet je je huis verkopen?
En nee, die heren hebben allemaal al járen gewerkt, die hebben nog w.w. tot 2014 hoorde ik laatst.De bijstand is nog ver weg dus. Maar dit plan geld ook voor w.w.ers. En ik mag toch hopen dat in 2014 de boel weer een beetje aangetrokken is in Nederland?
groeten albana