Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Savonds vervelen 12-jarige

vraagje..onze dochter van 12 blijft natuurlijk langer op dan haar broertje en zusje. Als we die savonds op bed hebben gelegd, ben ik vaak wel moe. Ik werk soms nog even wat of lig met m’n ereader op de bank.
M’n 12 jarige dochter verveelt zich alleen de hele tijd. Op zich niet erg zou je zeggen, maar ze kijkt ons aan, trekt aandacht..kijkt boos.. ze verwacht echt wat van ons (wat kan ik doeeen?) tv kijken mag ze, maar er is niets op vindt ze..
Ik heb weinig zin in haar te vermaken (ik werd vroeger ook nooit geëntertaind en m’n dochter is al graag van de bevestiging, aandacht vragen.. dus wil savonds even rust). Dus mijn vraag: wat doen jullie 12 jarigen savonds? Vermaak je ze? Gaan ze hun eigen gang?


Mijn moeder zei dan: "dan ga je maar naar bed"

Mijn dochter is 11. Ze gaat even laat naar bed als haar zusje, slaapt meestal zelfs eerder. Zusje ligt vaak nog een hele tijd Donald Duck te lezen. 

Die van mij sportte op die leeftijd tot 9 uur, 4 avonden in de week, dus dat probleem hadden we niet zo vaak, en die overgebleven avond ging hij gewoon naar zijn kamer om zichzelf daar te vermaken. 

Mijn kinderen gingen wel hun eigen gang op die leeftijd. Ik snap dat je geen zin meer hebt in entertaindienst aan het einde van de dag. Belangrijk dat je ook wat tijd voor jezelf hebt toch.
Ik zou het wel begrenzen om eerlijk te wezen. Dochter mag zichzelf vermaken en als dat niet lukt mag ze zich op haar kamer gaan vervelen of alvast slapen. 

ik herken het eigenijk niet.  Mijn kinderen verveelden zich zelden.  Maar ik deed wel eens een spelletje als het nodig was.  Verder vermaken mijn kinderen zichzelf met hun telefoon, sporten, lezen en Netflix

Tipdemuis

Tipdemuis

26-02-2024 om 14:37 Topicstarter

Dank jullie! Ik was al bang dat ik een uitzondering was omdat ik daar geen zin in heb savonds..
We zeggen ook, nou ga je naar bed, je hoeft de tijd niet uit te zitten hoor.. maar dat levert nog meer boze gezichten op/ge-verveel.



Misschien is het bij je kind niet eens zozeer vervelen, maar vooral een behoefte aan even exclusieve aandacht.

En dat hoeft natuurlijk niet iedere dag, maar dan kan het ook juist een fijn moment zijn voor even één-op-één aandacht. Niet omdat je je kind moet 'vermaken', maar omdat het leuk en fijn is om dingen samen te doen

is toch altijd wel een serie of filmpje op netflix oid om te zien? Hier kijken ze een serie, gaan robloxen, doen huiswerk, lezen een boek of bellen ellenlang met vriendinnen. Dat soort dingen


Bij mij thuis vroeger vermaakte je jezelf behalve op zaterdag. Dat was spelletjesavond en dan deden pa en ma een spelletje met je😂. Klinkt heel suf maar heb het altijd heel leuk gevonden. Inmidders pubers werd het klaverjassen natuurlijk ipv memory ed

Mijn dochter heeft dezelfde leeftijd en gaat ook later naar bed dan haar jongere broertje..

Ze vermaakt zich prima met haar telefoon (snapchat, filmpjes kijken), een boek of tijdschrift lezen, nintendo switch of een smartgame o.i.d.. Ook heeft ze nog wel eens huiswerk waar ze overdag geen tijd voor had en ze heeft 2 avonden in de week nog sport dus voor ze klaar is met douchen e.d. is het zo al 21:00 dan.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen zin zou hebben om nog allerlei dingen te ondernemen met haar. Mijn reactie zou dan ook zijn bij boze blikken van haar;  je verzint maar wat of je gaat naar boven. 

Heeft ze nog iets van hobby's? Diamond painting of iets van sieraden maken of weet ik het

Edit; we spelen wel eens samen een spel of mario kart o.i.d. Dat vindt zij ook leuk! Maar echt niet iedere avond. Ligt heel erg aan mijn energie ook

Mugs schreef op 26-02-2024 om 14:46:



Misschien is het bij je kind niet eens zozeer vervelen, maar vooral een behoefte aan even exclusieve aandacht.

En dat hoeft natuurlijk niet iedere dag, maar dan kan het ook juist een fijn moment zijn voor even één-op-één aandacht. Niet omdat je je kind moet 'vermaken', maar omdat het leuk en fijn is om dingen samen te doen

Wij begonnen in die tijd met het kopje thee.  Een soort van lang avondritueel. Allebei na het avondeten douchen en pyjama aan, jongste in bed. Oudste mee naar beneden en nog thee drinken,  klein kopje en dat dronk ze dan op half tegen mij aanhangend terwijl ik met een half oog journaal keek. Na het journaal tanden poetsen en naar bed. 

Herken het wel hoor, dat vele aandacht vragen en veel samen willen doen. Kinderen zijn wel wat jonger dan jouw dochter, TO. We doen hier een vaste filmavond op zaterdag, met wat te snoepen erbij. Op maandag gaat man sporten en ga ik vaak gamen met ze. De rest van de week zeg ik ook dat ze wat voor zichzelf moeten gaan doen. Dat gaat soms ook met weerstand, maar als ik ze herinner aan de aankomende activiteit hebben ze er vaak wel vrede mee. 
Kortom: ik zou met dochter een dag afspreken speciaal voor jullie. En dat met de afspraak dat ze de andere dagen echt wat voor zichzelf moet doen.

Irritant natuurlijk, kinderen die aandacht van hun ouders willen. Wie verzint zoiets. Daar heb je ze toch niet voor?

AnnaPollewop schreef op 26-02-2024 om 15:20:

Irritant natuurlijk, kinderen die aandacht van hun ouders willen. Wie verzint zoiets. Daar heb je ze toch niet voor?

Toch niet de hele dag door..?! Zeker als de kinderen ouder worden, zijn de avonden niet meer voor jezelf. Die rustmomenten heb ik wel nodig dus vaak wissel ik het af.

Het is niet dat ik mijn dochter negeer alle avonden (TO ook niet, lijkt me) maar het lijkt me toch redelijk normaal dat ze ook dingen voor zichzelf doet, net als ik dat ook doe.

Ze hadden hier met 12 jaar geen bedtijd meer maar vanaf 20.30 uur was loket mama gesloten. Ook op tv alleen nog mijn programma’s tenzij anders afgesproken.

HAHA!wait..what schreef op 26-02-2024 om 15:24:

[..]

Toch niet de hele dag door..?! Zeker als de kinderen ouder worden, zijn de avonden niet meer voor jezelf. Die rustmomenten heb ik wel nodig dus vaak wissel ik het af.

Het is niet dat ik mijn dochter negeer alle avonden (TO ook niet, lijkt me) maar het lijkt me toch redelijk normaal dat ze ook dingen voor zichzelf doet, net als ik dat ook doe.

Het lijkt me redelijk normaal dat de oudste ook wel eens wat alleenaandacht wil als de rest naar bed is. Wat is er anders aan om nog op te mogen blijven. Dat moeders daar geen zin in heeft is prima, moet ze zelf weten, maar een kind aanrekenen dat het graag aandacht wil en moppert als het dat niet krijgt lijkt me onterecht. Wat moeten wij daarmee? Zeggen dat TO inderdaad een vreselijk kind heeft?

Een 12-jarige is geen volwassene, en daarnaast, een kind is niet haar moeder. Dus dat ze andere wensen heeft lijkt me normaal. 
Ik kan ook wel suggesties doen trouwens: zet haar achter discord, dan kan ze lekker gamen en babbelen met andere kinderen. Er zijn veel leuke discord omgevingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.