Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Savonds vervelen 12-jarige


mijn bijna 11jarige (geen andere kinderen):
- tv kijken (sommige programmas kijken we samen). 
- spelletje samen doen
- lezen (op haar kamer)
- puzzelen, tekenen, knutselen
- 2 avonden per week sporten, dan douchen en even tv kijken.
- telefoon / tablet

Heeft ze geen hobby's ?

Ze vindt de tv dus 's avonds niks aan. Wat kijkt ze wel graag? Is dat niet op tv, maar op een streamingsdienst?

dochter us bijna 13. Vermaakt zich boven op haar kamer. Lekker aan het rommelen, wat spullen klaarleggen voor de volgende dag, maakt wat huiswerk nog, belt met vriendinnen, kijkt samen wat tv. Eigenlijk verveelt ze zich nooit. 

De oudste vond het op die leeftijd heerlijk nog met een van ons een wandeling te maken na het avondeten daar knap je zelf dan ook wel van op. Een avond per week had ze exclusieve aandacht  dat werd echt heel belangrijk gevonden. De jongste is meer op zichzelf.

Mijn moeder deed vroeger iedere avond een spelletje met mij. Mens erger je niet, Zeeslag, kaartspellen, dammen etc. Wat vond ik dat altijd heerlijk. En verder zat ik vaak gewoon in de woonkamer huiswerk te maken of te kijken naar mijn moeder die iets aan het maken was met de naaimachine of een borduurwerk. 

Hoeveel later gaat ze naar bed dan de andere kinderen dan, m.a.w welke uren van de dag verveelt ze zich?

Hier vermaakten de kinderen zichzelf op die leeftijd of keken mee met het journaal of nog een stukje van een of ander tv-programma, en voor die tijd werd er gespeeld, getekend of gelezen. Maar ze gingen toen ook tussen half 9/9 uur naar bed eigenlijk, dus daarna nog best veel avond over voor onszelf. Dat is tegenwoordig wel anders met kinderen van 15 en 18 

Wil ze niet gewoon wat exclusieve aandacht? Dat schiet er bij een oudste nog wel eens bij in als er nog jongere spruiten rondlopen. Ik herinner me nog wel dat als we het bedritueel van de jongsten achter de rug hadden, ik ook vaak geen puf meer had. Spelletjes gruw ik van, dan bleef het bij samen naar iets kijken, of helpen  met huiswerk.
Onderneem je wel eens iets met haar  alleen als je nog wel energie hebt?

Boredom bares brilliance, roep ik altijd als die van mij zich verveelt 🤣 Is nog waar ook.

Overigens probeer ik op zo'n zeldzame avond dát kind zich nergens toe kan zetten tot een potje Rummikub te doen of een bladzijde of 15 uit haar boek voor te lezen. En als ik zelf een beetje moe ben duik ik lekker met haar in haar bed om te kletsen, uiteindelijk altijd heel gezellig en verhelderend.

Ze weet dat die momenten geen standaard zijn, ik kondig het ook altijd aan als ik op 'uit' sta, of gewoon even niks wil. Dat snappen we van elkaar hier, dus ik zou daar op in gaan zetten. Gewoon benoemen en oefenen. Sta jij 'uit' dan mag ook echt even geen aandacht vragen. 

is ze elke avond thuis? Dat lijkt mij ook nogal saai.

ben wel verbaasd over de reacties so far. Schermtijd beperken op deze leeftijd is niet meer nodig zo te lezen 

wij gaan zelf graag sporten of iets sociaals doen ‘s avonds. Zou ze zoiets leuk vinden? Niet met jullie dus (want jullie hebben daar zo te lezen geen zin in), maar misschien is er iemand anders die het wel leuk vindt om tijd met haar door te brengen?

Lieveheersbeest schreef op 27-02-2024 om 04:41:

is ze elke avond thuis? Dat lijkt mij ook nogal saai.

ben wel verbaasd over de reacties so far. Schermtijd beperken op deze leeftijd is niet meer nodig zo te lezen

wij gaan zelf graag sporten of iets sociaals doen ‘s avonds. Zou ze zoiets leuk vinden? Niet met jullie dus (want jullie hebben daar zo te lezen geen zin in), maar misschien is er iemand anders die het wel leuk vindt om tijd met haar door te brengen?

Dit is dus waarom mensen het lastig vinden om hun opvoedkwesties bespreekbaar te maken.

misschien op een zaterdag samen naar stad en bij een hobbywinkel of action wat knutseldingen halen, zoals sieraden maken, schilderspullen, knutselspullen, tekenspullen, borduren.
Of nieuw boekenserie halen. Kan ook via marktplaats. Dat ze wat ideetjes opdoet.
Logboek gaan bijhouden en oppimpen; creachick heeft daar leuke voorbeelden van op YouTube. Puzzel maken.
Samen op dat tijdstip thee en koekjes en meidenserie samen kijken.

Poezie schreef op 26-02-2024 om 14:13:

Mijn moeder zei dan: "dan ga je maar naar bed"

Als je kind zichzelf niet kan/wil vermaken, is ze van harte welkom om zich richting bed te begeven. Gewoon niet ingaan op dat claimen de gedrag. Kennelijk sorteert het effect en gaat ze er daarom mee door. 

Lieveheersbeest schreef op 27-02-2024 om 04:41:

is ze elke avond thuis? Dat lijkt mij ook nogal saai.

ben wel verbaasd over de reacties so far. Schermtijd beperken op deze leeftijd is niet meer nodig zo te lezen

wij gaan zelf graag sporten of iets sociaals doen ‘s avonds. Zou ze zoiets leuk vinden? Niet met jullie dus (want jullie hebben daar zo te lezen geen zin in), maar misschien is er iemand anders die het wel leuk vindt om tijd met haar door te brengen?

Maar ze kan toch zelf op een sport? Dat hoeft ze toch niet samen met een familielid oid te doen? Turnen, voetbal, atletiek, hockey, tennis, noem het maar op, allemaal mogelijk. 

TO heeft ook nog niet geregeerd op de vraag of ze uberhaupt op een sport/hobby zit.

Onze 11 jarige zit 's avonds meestal te gamen of kijkt youtube filmpjes. Wij spelen zowat elke avond een gezelschapsspel en soms schuift hij daarbij aan, andere momenten niet. 
Wij hanteren trouwens wel nog bedtijd, om 21u ligt hij erin, maar dat is vooral omdat hij zijn slaap echt nodig heeft.
Heeft ze een beperking qua schermtijd, dat ze zich verveelt?

Een twaalfjarige die zich 's avonds verveelt is natuurlijk uitermate geschikt om te starten als babysit. 

Lieveheersbeest schreef op 27-02-2024 om 04:41:

is ze elke avond thuis? Dat lijkt mij ook nogal saai.

ben wel verbaasd over de reacties so far. Schermtijd beperken op deze leeftijd is niet meer nodig zo te lezen

wij gaan zelf graag sporten of iets sociaals doen ‘s avonds. Zou ze zoiets leuk vinden? Niet met jullie dus (want jullie hebben daar zo te lezen geen zin in), maar misschien is er iemand anders die het wel leuk vindt om tijd met haar door te brengen?

Hier is de regel dat na het avondeten de schermen uitblijven, dus geen smartphone of laptop. Kinderen zijn nu 10 en 11, ik hoop dat nog wel een tijd te kunnen handhaven.

Qua activiteiten doen we een spelletje, wordt er muziek geluisterd, boek lezen tekenen of puzzelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.