Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-06-2014 om 10:43

slimme dochter speelt dom gansje

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-06-2014 om 08:38

trots op mezelf

Gisteren hebben we de fietsroute opnieuw gedaan. Ik heb achter haar gefietst en niets gezegt. Wel bijna mijn tong eraf gebeten, toen ze zich hardop afvroeg of het bordje " fietsers afstappen" ook voor
haar gold En daarna zijn we lekker een ijsje gaan eten.

Ik heb een hele leuke creatieve dochter. Ze is ook erg lief. Ik waardeer haar enorm. En dat vertel ik haar ook regelmatig.
En ik weet ook echt wel dat de irritatie die ik heb mijn probleem is en niet de hare. Ik ga het proberen te negeren. Misschien stopt ze er dan wel mee en gaat ze met haar ogen rollen om mij op die manier te pesten.

Britt

Je kan slim en Britt zijn tegelijk. Mijn dochter heeft zo'n vriendinnetje. 549 Op de cito, doet het moeiteloos prima op het vwo, maar verder een ontzettende druif. Bij de meest elementaire dingen waar zij compleet naast zit of niks van snapt kijkt ze alsof ze water ziet branden. Het één sluit het ander niet uit.

skik

vriendin

Ik heb een vriendin die ook zo kan doen, we zijn al vriendinnen vanaf dat zij 14 is en ik 16 en nu 13 jaar later heeft ze nog wel eens zo'n reactie of opmerking waarvan je denkt dat ze dat noooit serieus kan menen. Ik geloof ook niet dat het echt is dat zij die domme gedachtes echt heeft, volgens mij is het een manier van aandacht zoeken. Negatieve aandacht is ook aandacht!!!Ze heeft een hoog niveau en leert heel goed, en als je haar over haar stage vraagt gooit ze met termen die een leek niet snapt, maar van het leven heeft ze geen kaas gegeten, snapt de simpelste dingen niet. Of beter gezegd, zo doet ze. En niemand anders heeft dat in de gaten. Errug irritant, maarja dat is mijn kind niet dus hoef daar verder niks mee. Misschien is er gewoon geen aandacht aan schenken wel het beste. Gewoon zeggen hoe en wat, en van je af laten glijden.

Enne rollende ogen is ook niet alles hoor.

De dochter van mijn vriendin is 11 en die doet dat heel vaak, en ik krijg er zelfs de kriebels van, en zeg er ook welleens wat van. Maar denk niet dat je dat liever hebt, want dat is een manier om te laten zien dat je geen respect hebt voor degene die praat, dat is zoooo verschrikkelijk, dan 100 x liever de schapenlook hoor!

Monique D*

Monique D*

12-06-2014 om 20:14

Schoolintelligentie en praktijkintelligentie

Zo noemen ze het toch?
Op school haal je alleen maar negens en tienen en slaagt cum laude, maar in de praktijk doet men de vreemdste en domste dingen?

Mijn zoon (19) is heel goed in rekenen en wiskunde (hij heeft dochter zelfs "bijles" gegeven in rekenen en wiskunde en toen zij een rekentoets moest doen voor het MBO) en je kan diepgaande gesprekken met hem voeren over de wereldpolitiek. En toch kan hij ontzettend dom doen. Hij presteert het om voor de zoveelste keer zijn sleutels, ov-chipcard, sportschoolkaart en zelfs zijn ID te verliezen. Hij laat spullen (o.a. zijn boekentas) achter bij vrienden en vergeet dan dat hij ze bij die vrienden heeft achtergelaten. Of zijn troep elke keer vergeten achter zich op te ruimen..en zelfs een simpel eitje bakken lukt hem niet, hij laat dit gewoon aanbranden... zelfs zijn fietsen zijn regelmatig gejat omdat hij het niet goed op slot zette. Hij heeft er blijkbaar van geleerd, want zijn laatste fiets is bijna een jaar lang niet gejat.
Zijn vader zei laatst nog dat het in zijn latere leven wat gaat worden, want hij kan niet eens een goede kop koffie zetten!
Ja, ik probeerde hem die simpele dingen te leren, maar het komt niet aan... maar het komt niet aan!
Ware het niet dat dochter op deze punten veel slimmer is dan haar broer! Dus intelligentie zegt niet zoveel over hoe je in de praktijk kan handelen.

Monique D*

Monique D*

12-06-2014 om 20:23

Leraar in de dop, maar..

"Net heb ik haar kamer uitgemest. En dan moet ik wel lachen. Echt een puberhol. Kledingkast is een bende en ik vond zelfs een bord en bestek in een la?? Dat kan ik dus wel hebben."

Zo ook mijn lieve zoon..
Laatst hielp hij nog een vriendin (3 VWO) met wiskunde... met succes. Maar dit zegt niets over zijn andere kwaliteiten (verstrooid, slordig, nalatig). "Maak je je maar niet druk, komt wel goed.." komt regelmatig uit zijn mond. Hij ziet het probleem niet zo!

Monique D*

Monique D*

12-06-2014 om 20:32

Dingen doen zonder erbij na te denken met een goede intelligenti

"Je fietssleutel leg je niet in de fietsmand. Dan raak je 'm kwijt. Dat hebben we haar uitgelegd. Nieuwe sleutel laten maken die vervolgens weer in die mand gaat. En dan komt weer die domme blik als we nog eens vertellen dat het geen slim plan is."

Zoon had een keer geld geleend. Het wisselgeld zou hij teruggeven. Hij stopte het wisselgeld in zijn jaszak die open was. Hij stapte vervolgens achterop op een scooter bij een vriend. Gevolg: WEG wisselgeld! Is natuurlijk uit zijn zak gefladderd tijdens het rijden. Ik was furieus!!
HOE KAN ZO OMSPRINGEN MET GELD (wat n.b. niet van jou is)??
En datzelfde flikte hij dus ook met zijn id en sleutels.
(alleen zijn telefoon raakt hij niet kwijt, wonderlijk, hè?)

Ook is hij enorm vergeetachtig wat afspraken betreft.

Er mankeert echt niets aan zijn intelligentie. Hoe kan dit nou?

Dochter kan minder goed leren dan zoon, maar zij let in het dagelijkse leven veel en veel beter op haar spullen dan haar broer en kan beter haar tijd indelen en plannen.

Je verwacht natuurlijk veel van iemand die een goede intelligentie heeft, maar dat hoef je niet altijd te zien aan zijn handelingen!

Miekemieke

Miekemieke

14-06-2014 om 08:55

waarom achter haar aanfietsen?

Het zou misschien ook wel schelen als je je dochter wat meer los zou laten. Natuurlijk is ze jong maar twee keer een fietsexamenroute rijden om te oefenen daar zou ik als kind behoorlijk balsturig van worden. Ik heb dat bij mijn kinderen geen een keer gedaan, geen idee meer hoe het verkeersexamen was gegaan maar ik neem aan dat als ze dingen fout deden dat ze het daar dan wel leerden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2014 om 09:42

Nou MiekeMieke

Ik was bepaald niet de enige ouder hoor.

We hebben de route thuis gekregen met het verzoek aan de ouders om de route te oefenen met het kind.
En dat heb ik dus braaf gedaan.

Logisch toch ook dat een kind moet weten waar het moet fietsen?

Dalarna

Dalarna

14-06-2014 om 11:02

miekemieke

Hier werd inderdaad ook aangeraden te gaan fietsen met je kind, het is een stuk bij school vandaan en er zijn straten bij waar deze kinderen echt nooit komen. Twee keer is wel handig als je kind er de eerste keer een potje van maakt.

Suze

Suze

14-06-2014 om 11:25

Monique

Met dat wegwapperende geld "Ik was furieus!!"

Ik ben het met je eens dat het nogal stom is wat hij gedaan heeft, maar ik zou er niet furieus om worden. Heeft zeker geen toegevoegde waarde voor je kind als je dat ook nog aan hem laat blijken denk ik. Gewoon zeggen dat hij het vast ook zelf onwijs dom van zichzelf vindt en hem zelf het probleem laten oplossen.

Als het zijn eigen geld is: helaas, is hij het kwijt.
Als het geld van iemand anders is: gewoon terugbetalen. Neem aan dat kind dat bedrag ook nog wel heeft (thuis of op de bank), en zo niet: als de wiedeweerga terugverdienen met heitje voor een karweitje en geen zakgeld tot het terugverdiend is.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2014 om 12:00

Dendy

Mijn dochter had een érg goed eind resultaat op de basisschool. Ze noemden haar een achtenkind, want dat was het gemiddelde wat ze haalde en haar intelligentie was op 125 gemeten. Wij stonden ervan te kijken als mavo-ouders en gemiddelde intelligentie. Kind kreeg een dubbel vwo-advies. Daar waren wij best trots op. Maar al snel bleek dat ze geen vwo-kind was. Daar moet je ook andere capaciteiten voor hebben. Ze begreep de meest logische dingen niet. Verbanden leggen was soms moeilijk en het overzicht hebben viel ook niet altijd mee. Ze is afgelopen week geslaagd voor mbo 4 (21 jaar) en gaat in september dan toch naar het hbo.

Ik vind haar nog steeds een intelligente meid, want dat is ze ook. Maar haar intelligentie zit 'm niet speciaal in schoolse zaken. Ze heeft het gewoon goed op een rijtje allemaal. Op haar werk zou ze in principe een leidinggevende rol kunnen krijgen. Dat krijgt ze af en toe tot haar schrik al. Zoiets gaat haar goed af.

Intelligentie zit naar mijn idee niet altijd in kennis, maar ook in doen. Het komt er op de een of andere manier uit. Wij hebben ons (vooral buiten haar om) regelmatig verbaasd over blijken van gebrek aan kennis, maar hebben het daar ook bij gelaten. Ik heb het er ook wel eens met mijn andere dochter over. Zij scoorde minder intelligent, maar ondertussen... Haar algemene kennis is groter en er zijn wel meer dingen waarbij ik haar erg slim vind. Zij snapt ook niet altijd hoe de hersens van de jongste werken.

Van wat ik van je weet, heb ik niet de indruk dat jij je dochter bewust een rotgevoel geeft, volgens mij ben je een lieve moeder, en ik begrijp uit wat je schrijft ook dat je je schuldig voelt over hoe je soms op haar reageert. Gemeen gezegd van mij vind ik dat ook wel een beetje terecht. Je verbazen mag, maar boos worden heeft totaal geen zin. Hoe zou jij het vinden als je naar beste weten handelt en anderen foeteren dat je het beter had moeten doen, het wel had moeten begrijpen? Zolang je dat inzicht niet hebt, begrijp je ook niet waarom je het dan beter had kunnen doen.

Natuurlijk kán het zijn dat ze naast haar 'niet kunnen' ook een stukje puberaal britt-gedrag vertoont. Het is de kunst daar het onderscheid in te houden. Ik hou helemaal niet van onechte maniertjes en als dát mij zou irriteren, zou ik er denk ik wel iets van zeggen. Maar ook dan is het de toon die de muziek maakt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2014 om 12:11

kaaskopje

Maar dat is ook waar ik me aan erger. Aan de onechte maniertjes. Aan de koeieogen en het onnozele gegiechel. Niet zozeer aan de stommiteiten, want ik kan er zelf ook wat van hoor.

Mijn dochter is helemaal geen typisch vwo kind. Ze gaan ook gewoon naar een HAVO-VWO klas op een creatieve school, dat past bij haar. Die 550 was leuk en verrassend, ook voor de juf. Zonder de cito-scores had ze ook nooit een VWO-advies gekregen denk ik.
Ik had die 550 ook niet erbij moeten halen in mijn eerste posting. Dat was alleen maar om aan te geven dat ze bij de slimmeren onder ons hoort. Maar ik ben blijkbaar niet zo goed in neerschrijven wat ik bedoel.

eens met guera

Ik vind dit niet uitzonderlijk hoor. Sterker nog, ik kende vroeger veel slimme meiden in de klas (die tot de beste leerlingen behoorden) maar die tegelijkertijd met de domste opmerkingen uit de hoek konden komen. Vaak een compleet gebrek aan algemene ontwikkeling lieten zien a la Britt. Goed kunnen leren zegt wel iets over haar IQ maar niets over haar algemene ontwikkeling en goed kunnen omgaan met praktische zaken in het dagelijks leven. Mijn zoon, nu pas 8 maar heel slim, zou later precies zo'n typje kunnen worden. Slim maar totaal niet streetwise of handig ingesteld.

Ik zou je dochter dat niet steeds inboren maar haar juist handvaten bieden om deze punten beter te ontwikkelen. Van slimme kinderen wordt altijd maar verwacht dat ze alles kunnen, terwijl ook zij zwakke punten hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2014 om 12:47

Ja maar

het onderscheid niet weten tussen links en rechts bijvoorbeeld is geen britt-gedrag.

Monique D*

Monique D*

14-06-2014 om 18:43

Puber, Britt en Feitenkennis?

Ik weet dat de puberteit ongeveer duurt tot het 22e levensjaar. Ik vermoed dat dat de reden is dat jongeren daarom erg nalatig reageren. Het ligt aan de opbouw van de hersenen... en dit staat los van de feitenkennis die ze voor school moeten gebruiken. Vandaar die hoge citoscores en hun nonchalante gedrag.

Mijn dochter was een keer op een toneel-muziekavond van de school (VWO) van haar vriendin. Zij vond die kinderen heel kinderachtig doen, wat zij erg vond tegenvallen van VWO-ers...
Ik zei dat pubers pubers zijn en dat het niet uitmaakt welke opleiding ze doen. Hun intelligentie is allemaal gebaseerd op feiten- of boekenkennis. Gedrag staat er los van.

(Zoon is alweer zijn tas vergeten bij zijn vriend!!!)

Monique D*

Monique D*

14-06-2014 om 18:48

Suze

"Als het zijn eigen geld is: helaas, is hij het kwijt.
Als het geld van iemand anders is: gewoon terugbetalen. Neem aan dat kind dat bedrag ook nog wel heeft (thuis of op de bank), en zo niet: als de wiedeweerga terugverdienen met heitje voor een karweitje en geen zakgeld tot het terugverdiend is."

Het was niet zijn eigen geld, dit was geleend.
En daarom vind ik dat je met geld wat niet van jou is voorzichtig mee om moet gaan. Dus niet in een jaszak stoppen die niet met een rits dicht kan en dan achterop een scooter stappen.
Uiteraard heeft hij dat geld terugbetaald, dat is geen probleem. Hij was wel meer kwijt, want dat wisselgeld wat hij had verloren moest natuurlijk ook nog betaald worden. Maar dit hoefde niet te gebeuren, als hij zijn hersens op dat moment had gebruikt.

Monique D*

Monique D*

14-06-2014 om 18:59

Gedrag a la Britt en hoge citoscore + VWO

"Maar dat is ook waar ik me aan erger. Aan de onechte maniertjes. Aan de koeieogen en het onnozele gegiechel. Niet zozeer aan de stommiteiten, want ik kan er zelf ook wat van hoor."

Het kan ook zijn dat ze even dom over willen komen omdat er zoveel van deze kinderen wordt verwacht... zij zitten op het VWO met een citoscore van 550, dan moet je natuurlijk heel slim overkomen. En daar hebben ze niet altijd zin in. Onderling gedragen ze zich dus à la Britt en hebben de grootste lol.

Kaaskopje

"het onderscheid niet weten tussen links en rechts bijvoorbeeld is geen britt-gedrag."

Ik ben bijna 40 en heb ook nog steeds moeite met links-rechts als ik iemand de weg moet wijzen
Het wil er kennelijk niet in bij mij.

Katniss

Katniss

15-06-2014 om 22:02

Links-rechts

Ik ben er sinds kort achter hoe dat bij mij werkt. Dat kwartje viel toen ik met de auto reed, en Tomtom zei 'rechtsaf'. Voordat Tomtom sprak had ik zelf bedacht dat linksaf mij het handigst leek, dus het hele 'rechtsaf' heb ik niet meer gehoord en ik reed dus gewoon linksaf.
Hierboven wordt ook al de schoolslimheid genoemd. Dat ben ik ook, maar in de uitvoering ben ik veel minder handig. Zo stond ik bijv. vorige week bij de avondvierdaagse bekertjes limonade te tappen. Vijf bekertjes gaan goed, maar als er op een gegeven moment 60 kinderen staan, sta ik met in iedere hand een vol bekertje, een lopend kraantje en heb ik geen idee meer hoe ik verder moet.
Ik heb ook eens bij het consultatiebureau gezeten. Afspraak om 9 uur en alle 8 koffiekopjes bij de koffiekan waren vies. Dan zit ik me 5 minuten te verwonderen over het feit dat ze maar 8 kopjes neerzetten, terwijl ze 4 afspraken per half uur hebben en het cb al een half uur open is. Die mensen kunnen dan blijkbaar niet bedenken dat dan om 9 uur al je kopjes vies zijn. Vervolgens kwam er een andere moeder binnen, die gelijk de kopjes ging afwassen. Daar ben ik niet te lui voor, maar het komt gewoon niet in me op. Als ik het zo neertyp klinkt het echt onnozel

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2014 om 23:18

Gonniegans

Ik had vroeger een vriendin die de L op haar linkerhand zette als geheugensteuntje. Ik vond het zo wonderlijk dat ze het niet wist, maar ik weet inmiddels dat er meer zijn

Links en rechts

Voor degenen die vroeger moeite hadden met kinderliedjes bv Van voor naar achter, van links naar rechts.... Adviseer ik naar de onderstaande link te gaan.

http://www.dyslexieweb.nl/dyslexie-diagnose/dyslexieverklaring

Dalarna

Dalarna

16-06-2014 om 08:44

Kaaskopje

Als je je handen voor je uitsteekt en je duimen naar elkaar toe doet maak je vanzelf een letter L met de wijsvinger en duim van je linkerhand

Dalarna

Dalarna

16-06-2014 om 08:45

Flanagan

Wat bedoel je nu met die link?

Dalarna,

http://www.dyslexieweb.nl/dyslexie-diagnose/heb-ik-dyslexie

Je hebt gelijk, ik dacht de hierbovenstaande pagina gelinkt te hebben. Het ging mij niet om een verklaring, maar signalen. Ik heb in begin links en rechts genoemd als een "let-op" gegeven; let op of je in de gaten krijgt, wanneer een kind moeite heeft met leren en dit niet het gevolg is van luiheid of verkeerd aanleren.

Ik heb de link geplaatst na de recente reacties terwijl jij en ik met dyslectische kinderen, goed weten hoe lastig dyslexie voor een kind is.

@Ginny, Ik wist niet dat "voor en achter" ook tot de signalen behoorde. Ik zie daar geen spiegeling in. Maar een bureau als Lexima komt veel dyslecten in de praktijk tegen, dus wil ik dit wel geloven.

Dalarna

Dalarna

16-06-2014 om 11:31

flanagan

Ah en ik die link maar doorspitten, alleen onderaan stond iets over rijmen en liedjes

In dit geval (bij dit meisje) is het geen signaal vanwege wat ze noemde als argument.

Voor mij is het wel weer eens grappig om te zien waar juist mijn zoon niet en wel op uitvalt: hij leerde gewoon liedjes, heeft links en rechts altijd prima uit elkaar gehouden maar kent nog steeds het alfabet niet met zijn bijna 13 jaar, haalde op woordenschat de hoogste score van alle onderdelen op de entreetoets, kletst me de oren van het hoofd als het over computerspelletjes gaat maar kan nooit eens een antwoord geven als iemand iets vervelends tegen hem zegt.

Dalarna,

Sorry voor die verkeerde link.

Hier eentje die moeite heeft met het schrijven van volzinnen op vragen of het schrijven van stukjes, omdat hij het moeilijk vindt en hierom uitgelachen is.

Monique D*

Monique D*

16-06-2014 om 13:28

Denkers en Doeners

Katniss
"Afspraak om 9 uur en alle 8 koffiekopjes bij de koffiekan waren vies. Dan zit ik me 5 minuten te verwonderen over het feit dat ze maar 8 kopjes neerzetten, terwijl ze 4 afspraken per half uur hebben en het cb al een half uur open is. Die mensen kunnen dan blijkbaar niet bedenken dat dan om 9 uur al je kopjes vies zijn. Vervolgens kwam er een andere moeder binnen, die gelijk de kopjes ging afwassen."

Er zijn Denkers en Doeners. Je bent blijkbaar een Denker. Je vergeet dan dat er een vervolg eraan zit en dat je het nog moet Doen. Ik ben ook een Denker. Als er wat gedaan moet worden (geïmproviseerd of georganiseerd) dan ga ik voor mijzelf in mijn hoofd een schema maken en plannen wanneer en wat moet gebeuren. Als dat schema helemaal klaar is in mijn hoofd dan voer ik het uit. Maar als er ineens iets geïmproviseerd moet worden dan loop ik vast. De Doeners lopen mij dan voorbij en gaan gelijk aan de slag. Ik voel mij tegenover hen dan erg stom.. terwijl ik dat toch echt niet ben!

Ik ken ook mensen die zeer intelligent zijn, maar ze hebben totaal geen kaas gegeten van praktische zaken (bijvoorbeeld klussen). Zij komen ongelooflijk klungelig over (en voor de buitenwereld dom), terwijl ze over een hoge intelligentie beschikken. Dit valt inderdaad onder "schoolslimheid".

Tango

Tango

16-06-2014 om 13:53

Pubergedrag

Volgens mij valt het wel degelijk onder pubergedrag, dat onhandige, slordige etc. Pubers zijn vooral met zichzelf bezig en niet met de rest van de wereld. Dochter hier zit op VMBO-t (en zou naar mijn idee best HAVO kunnen maar we zijn momenteel al blij als ze naar VMBO-t 2 gaat) en laat precies hetzelfde zien. Sleutels is ze dit schooljaar al driemaal kwijt geweest. 1 keer zelfs wekenlang, zodat we al een nieuwe set hadden bijgemaakt. Uiteindelijk vond ze ze gewoon ergens in haar tas terug. Ze had eerder echt goed gezocht, zei ze, dus hoe ze daar nu kwamen???
Kamer is inderdaad ook zo'n puberhol. Kleding gooi je niet over een stoel maar in een hoek op de grond. Briefjes die mee naar school moeten, laat je gewoon op de grond liggen op de plek waar je schooltas, waar het briefje in moest, naast stond. Ik heb me er een tijdje druk over gemaakt maar doe het gewoon niet meer. En ik ruim ook nog regelmatig haar kleding etc. op, als zeggen andere mensen dat je dat niet moet doen maar dat ze het zelf op moet ruimen. Tja, dat gebeurt dus gewoon niet. En ik zeur (zo zegt puber) momenteel al zoveel over schoolwerk dat ik daar niet over wil zeuren. Want dan ben ik alleen maar negatief bezig en dat wil ik niet.
Problemen met links-rechts heeft puber hier niet. Dyslexie ook niet, al haalt ze tegenwoordig de ene na de andere onvoldoende voor Nederlands.
Zoon hier heeft wel dyslexie, is 9, en is nog redelijk te sturen. Al laat hij ook altijd zijn snoeppapiertjes slingeren etc. Als ik dreig dat hij dan geen snoep meer krijgt, ruimt hij het snel op. Heeft wel moeite met links en rechts, kent het alfabet ook niet maar kan weer prima klokkijken. Zo zie je inderdaad dat ook alle dyslecten weer verschillend zijn.

Lang moeite gehad met links en rechts

Zelf had ik als kind en jongere moeite met links en rechts uit elkaar houden. Gelukkig had ik een wratje op mijn linkerhand, die met hielp links en rechts uit elkaar te halen. Toen ik een jaar of 9 was is mijn moeder ook boos op me geweest omdat ik aan de verkeerde kant van de weg fietste. Met dansles zette ik ook altijd mijn verkeerde voet voor.
Pas later, toen ik heel veel ging fietsen, is het goed gekomen. Op de fiets tenminste, ik weet niet wat ik met dansen doe!
Maar van "lees"dyslexie heb ik geen moment last gehad. Ik las en lees snel, veel en graag, met een grote woordenschat en goed tekstbegrip. Dus links/rechts verwisseling en dyslexie hoeft dus niets met elkaar te maken te hebben.
Mijn doen loopt ook wat achter op denken, dat wel. Bestaat er ook een doen-dyslexie?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2014 om 00:14

Dalarna

Ja die truc ken ik ook, maar ja, je zal ook dat maar vergeten. Vandaar dus een geschreven L op haar hand. Ze is lerares geworden, dus ook zij was niet dom.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.