Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
APw

APw

18-07-2022 om 17:59

Snuss...

Ik ontdekte zopas dat mijn zoon 14 snuss gebruikt. Natuurlijk schrok ik enorm. 
Op zijn gsm staan conversaties daarover. 

In die wereld ben ik totaal niet thuis. 

Is het erg schadelijk/gevaarlijk?

Weet niet goed hoe hiermee om te gaan. Het is moeilijk om hem ermee te confronteren want ik check zijn gsm stiekem. 

Alle raad is welkom.


Bijtje82

Bijtje82

18-07-2022 om 18:10

Het is heel slecht. Roken is al niet best, maar dit is toch nog wel een beetje erger. 

Is dit nicotine in een zakje wat ze in hun mond stoppen ipv sigaret roken?

Geen ervaring mee.
Tja gsm checken, niet handig denk ik, zou hem er desondanks toch mee confronteren.

Bijtje82 schreef op 18-07-2022 om 18:10:

Het is heel slecht. Roken is al niet best, maar dit is toch nog wel een beetje erger.

Volgens mij is snus juist minder erg omdat het niet verbrand en niet in je longen komt.

Snus is in principe vergelijkbaar met pruimtabak, je stopt het in een zakje achter je lip. Ik ken mensen die al langere tijd snus gebruiken, van de tanden wordt je niet erg vrolijk.

Toevallig stond hier vanmorgen een artikel over in de Stentor. Het is niet te vergelijken met pruimtabak. Wat op dit moment populair is onder jongeren zijn zogenaamde nicotinezakjes. Daar zit geen tabak in wel nicotine, een of ander poeder en iets van een smaakje.  Het schijnt heel verslavend te zijn. Je kan er misselijk en duizelig van worden, je ledematen gaan tintelen en je wordt licht in je hoofd. Het is illegaal en dus niet bij de winkel te koop maar er is wel heel makkelijk aan te komen. Dit is wat ik van het artikel heb onthouden.

Biscuitje schreef op 18-07-2022 om 18:21:

Toevallig stond hier vanmorgen een artikel over in de Stentor. Het is niet te vergelijken met pruimtabak. Wat op dit moment populair is onder jongeren zijn zogenaamde nicotinezakjes. Daar zit geen tabak in wel nicotine, een of ander poeder en iets van een smaakje. Het schijnt heel verslavend te zijn. Je kan er misselijk en duizelig van worden, je ledematen gaan tintelen en je wordt licht in je hoofd. Het is illegaal en dus niet bij de winkel te koop maar er is wel heel makkelijk aan te komen. Dit is wat ik van het artikel heb onthouden.

Ok, maar dat is niet de originele snus dan toch? 

Overigens kan je dit van de originele ook wel krijgen. Ik kom zakelijk wel eens bij tabaksfabrikanten en ook wel eens bij snus fabrikanten. Ik krijg daar ook wel eens wat aangeboden maar altijd wel met de waarschuwing erbij dat als je niet rookt, geen nicotine gebruikt je er voorzichtig mee moet zijn.

Bijtje82

Bijtje82

18-07-2022 om 18:34

Madamecannibale schreef op 18-07-2022 om 18:13:

[..]

Volgens mij is snus juist minder erg omdat het niet verbrand en niet in je longen komt.

Snus is in principe vergelijkbaar met pruimtabak, je stopt het in een zakje achter je lip. Ik ken mensen die al langere tijd snus gebruiken, van de tanden wordt je niet erg vrolijk.

Ja niet alleen je tanden. Het is verslavend en je tandvlees vind het ook niet heel prettig. 

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-snus/#:~:text=Het%20risico%20op%20verslaving%20is,gaat%20het%20via%20de%20longen.

Madamecannibale schreef op 18-07-2022 om 18:31:

[..]

Ok, maar dat is niet de originele snus dan toch?

Overigens kan je dit van de originele ook wel krijgen. Ik kom zakelijk wel eens bij tabaksfabrikanten en ook wel eens bij snus fabrikanten. Ik krijg daar ook wel eens wat aangeboden maar altijd wel met de waarschuwing erbij dat als je niet rookt, geen nicotine gebruikt je er voorzichtig mee moet zijn.

De originele snus (met tabak) is in Nederland al verboden. Voor de nicotinezakjes hangt het nu nog af van hoeveel nicotine er in zit of het verboden is.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/roken-en-tabak/verbod-op-nicotinezakjes-snus-zonder-tabak

Madamecannibale schreef op 18-07-2022 om 18:13:

[..]

Volgens mij is snus juist minder erg omdat het niet verbrand en niet in je longen komt.

Snus is in principe vergelijkbaar met pruimtabak, je stopt het in een zakje achter je lip. Ik ken mensen die al langere tijd snus gebruiken, van de tanden wordt je niet erg vrolijk.

Tanden die uit je mond rotten en mondkanker is ook vervelend, daarnaast is het in NL verboden. Dus kind staat in contact met criminaliteit wanneer hij het heeft. 

ja, hier ook afgelopen weekend een artikel in de krant gelezen, er wordt gedacht dat het minder schadelijk is omdat het niet in de longen komt, maar dat klopt dus niet, minstens even schadelijk en verslavend. En ook aantrekkelijk voor jongeren, het is veel makkelijker te verstoppen dan sigaretten, en de lucht gaat niet in je kleren zitten

Daglichtlamp schreef op 18-07-2022 om 18:36:

[..]

De originele snus (met tabak) is in Nederland al verboden. Voor de nicotinezakjes hangt het nu nog af van hoeveel nicotine er in zit of het verboden is.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/roken-en-tabak/verbod-op-nicotinezakjes-snus-zonder-tabak

Ah ik wist niet dat het zelfs verboden was. 

Madamecannibale schreef op 18-07-2022 om 18:31:

[..]

Ok, maar dat is niet de originele snus dan toch?

Overigens kan je dit van de originele ook wel krijgen. Ik kom zakelijk wel eens bij tabaksfabrikanten en ook wel eens bij snus fabrikanten. Ik krijg daar ook wel eens wat aangeboden maar altijd wel met de waarschuwing erbij dat als je niet rookt, geen nicotine gebruikt je er voorzichtig mee moet zijn.

Misschien gebruikt de zoon van TO wel echte snus (dus met tabak) maar onder jongeren zijn nicotinezakjes zonder tabak heel populair op dit moment. Ten onrechte wordt dit ook snus genoemd maar dat is het dus eigenlijk niet omdat er geen tabak in zit. 

Ik denk dat het wel goed is om hier het gesprek over aan te gaan, want je maakt je zorgen en je hebt nu eenmaal deze info gezien. 
Daarnaast zou ik meteen excuses maken voor het in z'n telefoon kijken en dit ook niet meer doen. Of als dat niet past bij je opvoedstijl zou ik met hem bespreken dat je af en toe in zijn telefoon zult kijken. Zal hij uiteraard flink om gaan bokken, maar dan ben je wel eerlijk en transparant. Dit verwacht je ook van hem. 
Meteen even gecheckt bij m'n eigen 14 jarige; hij had er nog nooit van gehoord, maar vertelde dat bij hem op school veel jongeren vapen. Ook niet zo goed natuurlijk.

Wat een toeval zo na een artikel in de meeste kranten gisteren.

Afpakken en opsluiten, en waar koopt je kind dit van?

Ik zou hier wel een gesprek over aan gaan. Want het is niet gezond, verslavend, kost veel geld en is illegaal.
Dus duidelijk maken dat hij bijdraagt aan criminele activiteiten en dat hij zijn gezondheid verziekt. Verder zou ik uitzoeken waar hij dat van betaalt. Als dat van zakgeld is, zou ik het zakgeld stopzetten. Ik zou namelijk niet indirect illegale dingen willen financieren.

Zilver_gray schreef op 18-07-2022 om 18:11:

Is dit nicotine in een zakje wat ze in hun mond stoppen ipv sigaret roken?

Geen ervaring mee.
Tja gsm checken, niet handig denk ik, zou hem er desondanks toch mee confronteren.

Wij checken de telefoons ook nog en dat weten ze. Wordt ook aangeraden voor kinderen tot een jaar of 15. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.